Imusarjan vaihto ja jakopään uusinta - huomioitavia juttuja
-
- "Kaasari"
- Viestit: 30
- Liittynyt: Ke Helmi 14, 2018 12:59
Imusarjan vaihto ja jakopään uusinta - huomioitavia juttuja
Nyt kun on leima taas paperissa ja edeltävät huolto-/korjausrästit hoidettu, niin voikin alkaa suunnittelemaan seuraavaa hommaa.
Hetken päästä on 400tkm mittarissa, joten jakopään uusinta on edessä.
Imusarjan läppien yhdystanko on ollut irti meikäläiselläoloajan, ja varmaan kauemminkin. Joten imusarja vaihtuu myös samalla.
Täällä varmaan on joku jo aiemminkin kyseisen operaation tehnyt, niin tuntumaa hommaan varmaan on. Lähinnä nyt tuon imusarjan vaihdon osalta, jakopää on melko suoraviivainen homma.
Tarviiko varata muuta imusarjan lisäksi kun tiivisteet?
Hetken päästä on 400tkm mittarissa, joten jakopään uusinta on edessä.
Imusarjan läppien yhdystanko on ollut irti meikäläiselläoloajan, ja varmaan kauemminkin. Joten imusarja vaihtuu myös samalla.
Täällä varmaan on joku jo aiemminkin kyseisen operaation tehnyt, niin tuntumaa hommaan varmaan on. Lähinnä nyt tuon imusarjan vaihdon osalta, jakopää on melko suoraviivainen homma.
Tarviiko varata muuta imusarjan lisäksi kun tiivisteet?
9-3 SC 1.9 TiDS Vector 2010
900 GLi 1984
900 GLi 1984
Re: Imusarjan vaihto ja jakopään uusinta - huomioitavia juttuja
Jotain tulppia kannattaa olla, mitä nakkelet suuttimiin ja rail-putkeen, kun irroitat suutinputkia. Ärsyttäisi päästää hiekanjyviä ja pölyä sinne.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
-
- "Kaasari"
- Viestit: 30
- Liittynyt: Ke Helmi 14, 2018 12:59
Re: Imusarjan vaihto ja jakopään uusinta - huomioitavia juttuja
No niitä löytyy kyllä, sen verran muihin värkkeihin tehty suutin ym. remonttia.
Töissä tulee vaan välillä mukavia pikkuylläreitä vastaan jotain purkaessa. Joku sellanen osa tarvii irrottaa, mikä ei välttämättä liity itse korjattavaan kohteeseen millään tavalla.
9-3 SC 1.9 TiDS Vector 2010
900 GLi 1984
900 GLi 1984
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Imusarjan vaihto ja jakopään uusinta - huomioitavia juttuja
'Pekko-poika kirjoitti: ↑To Elo 25, 2022 12:17Nyt kun on leima taas paperissa ja edeltävät huolto-/korjausrästit hoidettu, niin voikin alkaa suunnittelemaan seuraavaa hommaa.
Hetken päästä on 400tkm mittarissa, joten jakopään uusinta on edessä.
Imusarjan läppien yhdystanko on ollut irti meikäläiselläoloajan, ja varmaan kauemminkin. Joten imusarja vaihtuu myös samalla.
Täällä varmaan on joku jo aiemminkin kyseisen operaation tehnyt, niin tuntumaa hommaan varmaan on. Lähinnä nyt tuon imusarjan vaihdon osalta, jakopää on melko suoraviivainen homma.
Tarviiko varata muuta imusarjan lisäksi kun tiivisteet?
Se imusarjan vaihtaminen on aika iso homma. Kannattaisi ensin kokeilla jykevämpää imusarjan läppien tankoa. Meillä se korjasi tilanteen. Alkuperäinen tanko oli lähtenyt irti ja läpät aiheuttivat nykimistä. Uuden tangon asentaminen paikalleen oli haastavaa, mutta sen jälkeen auto toimii moitteettomasti.
Vielä haastavampaa olisi irrottaa tuo imusarja joko läppien tulppausta varten tai vaihtaa koko imusarja.
Itse ostin tämän ja asensin meidän cabbeen: https://www.ebay.com/itm/231707948220?e ... R_Kh3eXbYA
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-
- "Kaasari"
- Viestit: 30
- Liittynyt: Ke Helmi 14, 2018 12:59
Re: Imusarjan vaihto ja jakopään uusinta - huomioitavia juttuja
Ei tuo tangon irtoaminen ole ainoa ongelma siinä kohdassa.
Läppien akselit on joka reiässä väljät, ja imusarja täynnä karstaa.
Joten irti se on otettava joka tapauksessa, ja uuden imusarjan hinnalla ei kannata kauaa vanhaa korjata.
Läppien tankoa on jo välpätty eestaas useamman kerran, joten sen irroitus ja asennus ei kovin kummoinen homma ole.
Ei imusarjankaan vaihto ihmeelliselle työmaalle vaikuta, vaikka aikaa siinä voi kyllä mennä.
Läppien akselit on joka reiässä väljät, ja imusarja täynnä karstaa.
Joten irti se on otettava joka tapauksessa, ja uuden imusarjan hinnalla ei kannata kauaa vanhaa korjata.
Läppien tankoa on jo välpätty eestaas useamman kerran, joten sen irroitus ja asennus ei kovin kummoinen homma ole.
Ei imusarjankaan vaihto ihmeelliselle työmaalle vaikuta, vaikka aikaa siinä voi kyllä mennä.
9-3 SC 1.9 TiDS Vector 2010
900 GLi 1984
900 GLi 1984
Re: Imusarjan vaihto ja jakopään uusinta - huomioitavia juttuja
Tuolla jotain kuvii omasta vaihdosta viewtopic.php?f=29&t=157120&hilit=Imusarj%2A&start=885
R-click pihdit ja ja jakopään ajoitussarjan hommasin tuota varten. Vain yhden putken joutuu irrottaan.
Pumpun hammaspyörälle tein kulmaraudasta lukituspalan.
Ahdasta on niin aikaa menee mut kyl muuttu paremmaks koko auto tuon myötä.
R-click pihdit ja ja jakopään ajoitussarjan hommasin tuota varten. Vain yhden putken joutuu irrottaan.
Pumpun hammaspyörälle tein kulmaraudasta lukituspalan.
Ahdasta on niin aikaa menee mut kyl muuttu paremmaks koko auto tuon myötä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
-
- "Kaasari"
- Viestit: 30
- Liittynyt: Ke Helmi 14, 2018 12:59
Re: Imusarjan vaihto ja jakopään uusinta - huomioitavia juttuja
Pihdit löytyy työpaikalta, ja työpaikan kautta järjestyy myös ajoitustyökalut.
Eli hankintaan siis jakopääsarjan, vesipumpun ja imusarjan lisäksi tiivisteet imusarjaan ja EGR-venttiiliin.
Useampi on sitä puhunut, että toiminta on parantunut imusarjan vaihdon myötä sen verran hyvin, että en viitsinyt tuon hintaisen osan takia edes miettiä mitään kikkailuja.
Jos sillä tehdasuudella taas pärjäisi jokusen sata tuhatta.
Eli hankintaan siis jakopääsarjan, vesipumpun ja imusarjan lisäksi tiivisteet imusarjaan ja EGR-venttiiliin.
Useampi on sitä puhunut, että toiminta on parantunut imusarjan vaihdon myötä sen verran hyvin, että en viitsinyt tuon hintaisen osan takia edes miettiä mitään kikkailuja.
Jos sillä tehdasuudella taas pärjäisi jokusen sata tuhatta.
9-3 SC 1.9 TiDS Vector 2010
900 GLi 1984
900 GLi 1984
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Imusarjan vaihto ja jakopään uusinta - huomioitavia juttuja
Mitä kustansi?Pekko-poika kirjoitti: ↑Ke Elo 31, 2022 16:00Useampi on sitä puhunut, että toiminta on parantunut imusarjan vaihdon myötä sen verran hyvin, että en viitsinyt tuon hintaisen osan takia edes miettiä mitään kikkailuja.
Jos sillä tehdasuudella taas pärjäisi jokusen sata tuhatta.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Imusarjan vaihto ja jakopään uusinta - huomioitavia juttuja
TiDs:n (aka Z19DTH) imusarjaa saa Pierburgin pussissa vaikkapa etelänaapurin Aeromotors:lta a' 227,56€ + PK tai sitten Oriolta 422,28€ + ALV. Hinta (etenkin Pierburgin vaihtoehtona) on/oli sen verran huokea, että en omassani muutama vuosi sitten edes miettinyt mitään väliaikaisia tai pysyviä hokkus-pokkus-ratkaisuja. Vaihtotyön yhteydessä ohjelmallisesti ja mekaanisesti eliminoitu EGR-venttiili on varmistanut imusarjan säilymisen siistinä.
Saabiton Saabisti
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Imusarjan vaihto ja jakopään uusinta - huomioitavia juttuja
Kiitos tiedostaTommyW kirjoitti: ↑To Syys 01, 2022 09:35TiDs:n (aka Z19DTH) imusarjaa saa Pierburgin pussissa vaikkapa etelänaapurin Aeromotors:lta a' 227,56€ + PK tai sitten Oriolta 422,28€ + ALV. Hinta (etenkin Pierburgin vaihtoehtona) on/oli sen verran huokea, että en omassani muutama vuosi sitten edes miettinyt mitään väliaikaisia tai pysyviä hokkus-pokkus-ratkaisuja. Vaihtotyön yhteydessä ohjelmallisesti ja mekaanisesti eliminoitu EGR-venttiili on varmistanut imusarjan säilymisen siistinä.
Tietääpä mistä hakea osan, jos tarvitsee sitä.
Joo, EGR eliminoitu meidän cabbessa myös
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Imusarjan vaihto ja jakopään uusinta - huomioitavia juttuja
En nyt pitkään aikaan ole z19dth koneeseen vaihtanut imusarjaa niin en muista mitä kaikkea pitikään irrottaa. Yleisesti kuitenkin italiaano on onnistunut tekemään avaran näköisen moottorin, johon pitää melkein mitä tahansa vaihtaakseen purkaa kaikki mahdollinen ympäriltä.Pekko-poika kirjoitti: ↑Pe Elo 26, 2022 20:18Joku sellanen osa tarvii irrottaa, mikä ei välttämättä liity itse korjattavaan kohteeseen millään tavalla.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Imusarjan vaihto ja jakopään uusinta - huomioitavia juttuja
Eikös se ole tyypillistä italiaanoille?suorsa kirjoitti: ↑La Syys 03, 2022 10:07En nyt pitkään aikaan ole z19dth koneeseen vaihtanut imusarjaa niin en muista mitä kaikkea pitikään irrottaa. Yleisesti kuitenkin italiaano on onnistunut tekemään avaran näköisen moottorin, johon pitää melkein mitä tahansa vaihtaakseen purkaa kaikki mahdollinen ympäriltä.
Jossain Alfa Romeo -mallissakin piti muistaakseni nostaa moottori ylös, jotta sai vaihdettua jakopään hihnan
Aina on tullut kritisoitua "Hiivattia", mutta hyviä dieselmoottoreita ovat rakentaneet.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-
- "Kaasari"
- Viestit: 30
- Liittynyt: Ke Helmi 14, 2018 12:59
Re: Imusarjan vaihto ja jakopään uusinta - huomioitavia juttuja
Partsforsaabs.comilta 190€
Joo. Huomasin kun asentelin lohkolämmitintä viime syksynä. Tilaa on, mutta ei kuitenkaan.suorsa kirjoitti: ↑La Syys 03, 2022 10:07
En nyt pitkään aikaan ole z19dth koneeseen vaihtanut imusarjaa niin en muista mitä kaikkea pitikään irrottaa. Yleisesti kuitenkin italiaano on onnistunut tekemään avaran näköisen moottorin, johon pitää melkein mitä tahansa vaihtaakseen purkaa kaikki mahdollinen ympäriltä.
No, näin äkkiseltään tutkittuna ei kuitenkaan juuri poikkea muista saman ikäisistä dieselmoottoreista
Alfa 156 V6:n jakopäässä on oma puljaamisensa, ja Fiat Bravo HGT:n jakopäätä ei saa moottori paikallaan edes vaihdettua.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑Su Syys 04, 2022 09:52
Jossain Alfa Romeo -mallissakin piti muistaakseni nostaa moottori ylös, jotta sai vaihdettua jakopään hihnan
Veikkaisin ettei 5-sylinterisissä dieseleissä ole asia yhtään paremmin
9-3 SC 1.9 TiDS Vector 2010
900 GLi 1984
900 GLi 1984
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Imusarjan vaihto ja jakopään uusinta - huomioitavia juttuja
Offtopic: aika moni vannoutunut Saabisti ilmoittaa, että ei halua nelisylinteristä dieseliä, koska ei kestä sen ääntä. Siksi on ostettu "vääränmerkkinen" 5- tai 6-sylinterinen diesel.Pekko-poika kirjoitti: ↑Ke Syys 07, 2022 21:23Alfa 156 V6:n jakopäässä on oma puljaamisensa, ja Fiat Bravo HGT:n jakopäätä ei saa moottori paikallaan edes vaihdettua.
Veikkaisin ettei 5-sylinterisissä dieseleissä ole asia yhtään paremmin
Mutta on Saab valmistanut 6-sylinterisen NG9-5:nkin, 2.9 TiD6. Niitä on tehty peräti yksi kappale, joka oli vähän aikaa sitten myynnissä Ruotsissa. Joten lopetetaan se itkeminen, että ei voi ajaa diesel-Saabilla, ostohousut jalkaan ja Ruotsiin
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007