Ihmettelyketju
Re: Ihmettelyketju
Ihmettelen väitteitä joukkoliikenteen käytön kannattavuudesta. Laskeskelin, että käyttämällä omaa autoa työmatkoihini olen säästänyt 16 vuodessa kokonaisen vuoden . Ensin noin kuusi kilometriä koilliseen Helsingin sisällä kuuden vuoden ajan säästin reittioppaan mukaan kolme tuntia päivässä ja viimeiset kymmenen vuotta 22 kilometriä luoteeseen Helsingistä Espooseen kaksi tuntia päivässä. Jätin laskematta odotusajat töihin saapuessa ja töistä lähtiessä. Lähtöpiste on Kehä I:n sisällä, missä pitäisi olla Suomen toimivin joukkoliikenne.
Re: Ihmettelyketju
^Rahallisesta näkökulmasta mulle olisi melkein yhtä kallista ajaa töihin TVR:llä* kuin ostaa työmatkalle junalippu. Tähän ei ole laskettu mukaan matkaa kotoa juna-asemalle (joku 15km vissiin) ja sieltä kotiin, vaan joko urheiluauto koko matkalle tai pelkkä juna. Tilanteen saa keikautettua täpärästi toistepäin, jos junaan ostaa kausikortin ja käy konttorilla ihan joka päivä. Ainakin jo yksi etäpäivä viikossa, ehkä jopa kahdessa, murtaa myytin joukkoliikenteen edullisuudesta.
Taikahan on siinä, että joukkoliikenteen tarkoitus ei oikeastaan ole olla halvempi tai kätevämpi kuin yksityisautoilun. Sen tarkoitus on olla just sopivasti kilpailukykyinen, että joukkoliikennepalvelua tuottava liikeyritys tuottaa omistajalleen maksimaalisen voiton.
*) Tässä on ihan tarkoituksella haettu verrokiksi tuo yli 35v ikäinen V8 -urheiluauto, joka ei ihan ole maailman edullisin ajella. Kuvastaa paremmin vinoutumaa siitä, miten edullista joukkoliikenne oikeastaan onkaan.
Taikahan on siinä, että joukkoliikenteen tarkoitus ei oikeastaan ole olla halvempi tai kätevämpi kuin yksityisautoilun. Sen tarkoitus on olla just sopivasti kilpailukykyinen, että joukkoliikennepalvelua tuottava liikeyritys tuottaa omistajalleen maksimaalisen voiton.
*) Tässä on ihan tarkoituksella haettu verrokiksi tuo yli 35v ikäinen V8 -urheiluauto, joka ei ihan ole maailman edullisin ajella. Kuvastaa paremmin vinoutumaa siitä, miten edullista joukkoliikenne oikeastaan onkaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ihmettelyketju
Paitsi että Suomessa ei kyllä kovinkaan monessa joukkoliikennejärjestelmässä päde markkinatalouden lait, vaan ratkaisuja tehdään muista näkökulmista.aero kirjoitti: ↑Ma Elo 29, 2022 11:05Taikahan on siinä, että joukkoliikenteen tarkoitus ei oikeastaan ole olla halvempi tai kätevämpi kuin yksityisautoilun. Sen tarkoitus on olla just sopivasti kilpailukykyinen, että joukkoliikennepalvelua tuottava liikeyritys tuottaa omistajalleen maksimaalisen voiton.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ihmettelyketju
Okei, oli vähän vajavaisesti sanottu. Joukkoliikennepalvelua tuottavien yritysten tarkoitus ei ole tehdä hyväntekeväisyyttä tai tappiota, vaan voittoa. Subventointi, kilpailuttaminen, monopolirajoitukset yms kaventaa tietty mahdollisuuksia, mutta tietääkseni näiden tarjoamissa raameissa suurin osa yrityksistä pyrkii siis tekemään voittoa tälläkin alalla. Ja jos nuo raamit antaa myöten, matkustaminen on käytännössä just niin kallista kuin voi, ettei matkustajamäärät putoa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ihmettelyketju
Koivuparketti
Minä meinasin laittaa uuden koivuparketin. Mutta ihme homma, eikö noita enää myydä tai osteta? Yksi valmistajako on K-raudalla enää, Kährs??
RTV:llä Lamellaa. Eikä olekaan enää, verkkokauppa sanoo että tuotetta ei enää ole...
Minä meinasin laittaa uuden koivuparketin. Mutta ihme homma, eikö noita enää myydä tai osteta? Yksi valmistajako on K-raudalla enää, Kährs??
RTV:llä Lamellaa. Eikä olekaan enää, verkkokauppa sanoo että tuotetta ei enää ole...
Sininen Saab 9-3, '99
Re: Ihmettelyketju
Ruotsista löytyy ainakin Kährsin tuote maksaa 700-800kr/neliö.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Ihmettelyketju
Merenlahden tällä puolen K-raudassa tosiaan tuo Kährs ainoa vaihtoehto.
Hinta listalta 56 €/neliö. Ei ole vaikea valita
Hinta listalta 56 €/neliö. Ei ole vaikea valita
Sininen Saab 9-3, '99
Re: Ihmettelyketju
Ihmetellääs lisää lattiamateriaaleista. Mitä mieltä olette korkista?
Re: Ihmettelyketju
Mukava, lämmin, hellä, ehkä aavistuksen vanhanaikainen valinta. Ei sovellu koiratalouteen, kuten ei oikein muutkaan luonnonmateriaalit.
Btw, jos joku meinaa vinyyliklaatiaa laittaa, ei kannata ainakaan vanhaan taloon. Tai sitten vain millilleen valetulle pohjalle. Ei pysy ponteissa ja se siitä vetenpitävyydestä… Merkkiä en muista, kalleinta ja kestävintä mitä löytyi, sysip”ska ostos.
Btw, jos joku meinaa vinyyliklaatiaa laittaa, ei kannata ainakaan vanhaan taloon. Tai sitten vain millilleen valetulle pohjalle. Ei pysy ponteissa ja se siitä vetenpitävyydestä… Merkkiä en muista, kalleinta ja kestävintä mitä löytyi, sysip”ska ostos.
Re: Ihmettelyketju
Kyllähän korkki on kiva koirataloudes. Ei kuulu kynsien ropina 24/7.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Ihmettelyketju
Kyllä näissä nykyisin löytyy kulutuksen kestoa hyvin, KL 33 eli suositus julkisiin tiloihin. No ei meillä enää ole kyllä koiraakaan.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Ihmettelyketju
rupesin katselemaan pappa tunturia... joko niiden hinnat on tullu alas päin ??
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Ihmettelyketju
Korkkia voi olla monenlaista, itsellä oli keittiön lattiassa huoneistossa, en laittaisi enää sellaista. On korkki materiaalia jotka antavat hajua, en tiedä onko vika liimassa vai itse korkissa. Hajua ei saa pois, vaikka lattiat on vaihdettu eri materiaaliin.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Ihmettelyketju
Kyseessä olisi sellainen puukuvioitu korkkipohjainen "lankku" jotka paitsi ovat niin myös asennetaan samalla tavalla kuin lukkopontti parketti. Muutama oli näytillä kotona eikä ainakaan nuo tuoksahtaneet miltään, pari niistä oli vielä paketista juuri purettuja.Tämmössii.
Re: Ihmettelyketju
Mulla on rakennuspussihousuna allergia noille vinyylilattioille, korkkiahan tuossa on vain välikerros askeltuntuman ja mielikuvan vuoksi, pinta on aitoa PVC-muovia, hyvin brändätty muovimatto moninkertaisella hinnalla ja epätiiviillä palaratkaisulla pontteineen.CDTA kirjoitti: ↑Ti Elo 30, 2022 20:22Kyseessä olisi sellainen puukuvioitu korkkipohjainen "lankku" jotka paitsi ovat niin myös asennetaan samalla tavalla kuin lukkopontti parketti. Muutama oli näytillä kotona eikä ainakaan nuo tuoksahtaneet miltään, pari niistä oli vielä paketista juuri purettuja.Tämmössii.
Itsellä on lattiat liimattua 5mm täyskorkkilaattaa ja keittiössä ja eteisessä liimattua linoleumimattoa (eli korkkijauhoa, liitua ja pigmenttejä sidottuna pellavaöljyvernissalla juuttiin). Noita liimattavia pintoja saa kyllä, vaikka kuluttajamyynnissä markkinoidaankin vain noita pohjalevyllisiä laattamalleja joiden hyvyydestä voidaan olla montaa mieltä. Noiden liimattavien pintojen hinnat on noin 65 prosenttia laattojen hinnasta.
Täyskorkki ei käytännössä haise, linoleumilla on alkuun tyypillinen vernissan ominaishaju, mikä on ainakin omaan nokkaan miellyttävä.
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)