Täällä on ollut vähän hiljaista. Citikalla on ajettu töihin ja kauppaan. Itellä oli pari työreissua suunniteltuna maakuntaan mutta ne jäi sairastelun takia väliin. En ole varmaan aikuisella iällä ollut näin paljon flunssassa - kolme tautia kuukauden sisään joista kaksi viikon mittaisia. Lisäksi olen ollut yhteensä viikon verran työn puolesta reissussa, joten eipä tässä paljoa ole ehtinyt ajelemaan.
Naureskelinkin yksi ilta vaimolle, että mulla ei ole vielä mitään käsitystä Citikan valoista kun oon ajanut sillä vaan katuvalojen loisteessa. Taannoisen taakkatelineiden haun jälkeen en ole autolla Turun rajaa yli kilometrillä ylittänyt.
Tankkasin auton 26.8. jotta sain kulutusseurannan käyntiin. Silloin mittarissa oli 94 km ja bensaa meni 17,5l. Nyt 800 km myöhemmin tankkiin meni vajaat 25l ja keskikulutus näyttää 3,1 l/100 km. Bensalla ei juurikaan ajeltu ennen tuota tankkausta eikä myöskään sen jälkeen.
Kokonaiskulut tuon ensimmäisen tankkauksen jälkeen ovat siis
Bensaa 49,3€
Sähköä 10,01 €
Yht. 59,31 €
n. 900 km matkalle tämä tekee 6,7 €/100 km.
Ei ihan ilmaista, mutta noin kolmannes siitä mitä Turkasella vastaavassa kaupunkisuhauksessa olisi mennyt.
Maksullista ja maksutonta sähköä on ostettu Virralta 75 kWh ja K-lataukselta 25 kWh. Yhteensä siis 100,0 kWh tähän mennessä ja 10,01 €. Tähän tulee päälle erinäisistä muista töpseleistä ladattu sähkö, josta ei ole tarkempaa tilastoa.
Ladatun sähkön määrästä ei ole varmuutta, koska auto ei itse ilmoita sitä missään

Citikan äppi kyllä kerää tilastot kuljetuista matkoista ja niiden kulutuksista, mutta vain bensan kulutuksesta. Vertailin äpin toiminnallisuuksia toimarin Volvon vastaaviin ja kyllä Stellantiksella ollaan aikalailla takamatkalla. Äppi ja tietoviihdejärjestelmä ansaitsisivat kyllä ihan oman postauksensa. Kokonaisuudessaan toiminnallisuudet ovat aikalailla samat kuin Klonkswagenissa. Äänentoisto tuntuu jopa hieman laadukkaammalta, mutta se voi johtua paremmasta ääneneristyksestä. Käytettävyydeltään saksalainen systeemi oli kuitenkin huomattavasti helpompi.
Kotilataushommat on olleet jäissä, kun en räkäpäissäni ole asiaa jaksanut edistää ja sähköfirma jonka tarjouksen käytännössä kuukausi takaperin hyväksyin ei ole ehtinyt asiaan vielä palata

Voipi olla ettei ensi talvena tarvitse paljon kotitöpselistä lataillakaan, jos sähkön hinta on korkealla. Sen verran olen piharasiasta lataamista kokeillut että näyttäisi toimivan.
Mulla on keskustassa firman puolesta autopaikka, jonne on jollain aikavälillä tulossa latauspisteitä. Kuulemma selvittelevät pelastuslaitoksen kanssa tällähetkellä, miten mahdollinen palava sähköauto saadaan hinattua hallista ulos. Tämä on ainakin täällä nyt pelastusviranomaisen ehto rakennuksen alle sijoitetulle latauspisteelle. Vaimollakin on nykyisen työnantajan eli kaupungin puolesta tolppapaikka, mutta Turun kaupunki ei jatkossa tarjoa sähköä työntekijöilleen säästösyistä.
Citikan käytännön sähkörangesta ei ole muodostunut vielä luotettavaa kuvaa. Ajotietokoneen näyttämät lukemat ovat vaihdelleet 17 ja 50 kWh/100 km välillä. Perus työmatka kotiin näyttäisi asettuvan n.25 kWh/100km lukemaan, aamulla lapsia kuskaillessa lukemat ovat yli 30. Mulla on kyllä tapana jättää auto "käyntiin" siksi aikaa kun tiputan lapset hoitopaikkoihinsa, jolloin tuo keskikulutus hiipii ylöspäin keskinopeuden laskiessa. Mitään seurantatietoa en ole vielä saanut kerättyä latausten perusteella.
Tyhjästä täyteen ladatessa sähköä menee akkuun reilut 12 kWh. Tämä sisältänee lataushäviöt. Käytännön sähköinen range näyttäisi meidän ajoilla olevan 30-50 km, keskinopeuden vaihdellessa 20 ja 35 välillä.
Noin autona tämä iso Citikka on toiminut ihan niin kuin pitääkin. Ranskalaiseen pehmeyteen on jo hyvin tottunut. Katukiveykseltä alas ajettaessa auto keinahtaa yllättävän paljon, ja meillähän on tietenkin sellainen matala kiveys pihan ja tien välissä. Tässä on perinteinen 8-lovinen mehulinko, joka pääasiassa pysyttelee mukavasti taka-alalla. Etenkin sähköllä ajaessa liikkeellelähdöt ja muut DSG:lle hankalat manööverit sujuvat mukavan ripeästi ja viiveettä, mutta kuitenkin pehmeästi. Pienenä kauneusvirheenä vaihdot kuitenkin tuntuvat hidastettaessa, etenkin 2-1 vaihto regeneroinnin aikana töksähtää välillä niin että auto nyökkää vähän eteenpäin.