Etupää kolisee
Etupää kolisee
Moro,
Saabissa ruvennut hetki sitten kolisemaan vasemmalla edessä, usein kun auto on kylmä tai kun ajaa isompiin töyssyihin jne. Auto kävi leimalla kuukausi sitten ja meni läpi, joten en usko kolinan johtuvan ainakaan poikki menneestä jousesta, sillä katsuri olisi mitä luultavimmin sen huomannut. Kolina oli siis jo ennen leimaa.
Saabissa ruvennut hetki sitten kolisemaan vasemmalla edessä, usein kun auto on kylmä tai kun ajaa isompiin töyssyihin jne. Auto kävi leimalla kuukausi sitten ja meni läpi, joten en usko kolinan johtuvan ainakaan poikki menneestä jousesta, sillä katsuri olisi mitä luultavimmin sen huomannut. Kolina oli siis jo ennen leimaa.
Re: Etupää kolisee
Kyseessä -08 9-3 farkku
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Etupää kolisee
On niitä aiemminkin mennyt autoja katsastuksesta läpi niin, että jousi on ollut poikki.
Tsekkaisin itse ensin sen.
Sen jälkeen tsekkaisin puslat.
Minulta meni viime vuonna NG9-5 läpi katsastuksesta, vaikka puslat olivat aivan loppu. Nyt on vaihdettu.
Tsekkaisin itse ensin sen.
Sen jälkeen tsekkaisin puslat.
Minulta meni viime vuonna NG9-5 läpi katsastuksesta, vaikka puslat olivat aivan loppu. Nyt on vaihdettu.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Etupää kolisee
Nopeasti tulee mieleen esim väljä koiranluu, tai alapallonivel.
Koiranluut helppo homma vaihtaa, alapallonivelen vaihto sensijaan vaatii kokonaan uuden tukivarren, kun on siinä jämäkästi kiinni.
Onko sulla alustasta uusittu joitakin osia lähiaikoina?
Koiranluut helppo homma vaihtaa, alapallonivelen vaihto sensijaan vaatii kokonaan uuden tukivarren, kun on siinä jämäkästi kiinni.
Onko sulla alustasta uusittu joitakin osia lähiaikoina?
9-3ss BP (Stage 1) 2008
Re: Etupää kolisee
Puslat on vaihdettu kesällä eteen, en usko niiden olevan syypää. Pitänee tarkistaa tuo jousi pikimmiten.
Re: Etupää kolisee
Korjaan, alapallo nivel vaihdettu kesällä, ei puslia.
Re: Etupää kolisee
Koiranluu kuuluu sisälle jo tosi pienellä välyksellä. Mulla ne kolisi loppuunajetussa Saabissa kuuluvasti, mutta en itse tallin lattialla puljatessa löytänyt mistään väliää. Katsuri ei sanonut koiranluista eka mitään; sitten mainitsin että joku siellä kolisee, niin auton ollessa nosturilla koiranluussa kädellä roikkuen ja rynkyttäen sai aikaan pienen tunteen välyksestä. Luut vaihtoon ja kolina loppui.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Etupää kolisee
Yksi mahdollinen koliseva kohta mitä tulee vielä mieleen on kallistuksenvakaajan "puslat", tai mitkä nyt olivatkaan oikealta nimeltään.
Onko itse iskarit (tolpat) missä kunnossa? Entä tukilautanen / kääntölaakeri? Kolinaa voi myös aiheuttaa apurungon löystyneet pultit, mitkä ovat jonkinnäköinen tyyppivika kyseisessä autossa
Loppupeleissä alustassa on niin monta osaa että arvailuksi tämäKIN menee
Onko itse iskarit (tolpat) missä kunnossa? Entä tukilautanen / kääntölaakeri? Kolinaa voi myös aiheuttaa apurungon löystyneet pultit, mitkä ovat jonkinnäköinen tyyppivika kyseisessä autossa
Loppupeleissä alustassa on niin monta osaa että arvailuksi tämäKIN menee
9-3ss BP (Stage 1) 2008
Re: Etupää kolisee
Tähän en osaa vastata, en ole autoa itse rempannut. Renkaita kääntäessä tuntuu pientä jäykkyyttä.nVirta kirjoitti: ↑To Loka 27, 2022 22:14Yksi mahdollinen koliseva kohta mitä tulee vielä mieleen on kallistuksenvakaajan "puslat", tai mitkä nyt olivatkaan oikealta nimeltään.
Onko itse iskarit (tolpat) missä kunnossa? Entä tukilautanen / kääntölaakeri? Kolinaa voi myös aiheuttaa apurungon löystyneet pultit, mitkä ovat jonkinnäköinen tyyppivika kyseisessä autossa
Loppupeleissä alustassa on niin monta osaa että arvailuksi tämäKIN menee
Re: Etupää kolisee
Koiranluuta veikkaan. Näissä arvailuissa on aina hyvä olla lähtötietoina saabin kilometrit ja mitä osia on jo vaihdettu ja milloin.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Etupää kolisee
Tekisi mieli sanoa, että kun lähtökohtaisesti kaikki Saabit alkavat olla todella vanhoja ja loppuu ajettuja, niin jonkun mekaanisen kolinan arvuuttelu foorumilla on ihan yhtä tyhjän kanssa. 14 vuotta vanhassa autossa voi ihan mikä tahansa kolista etupäässä ihan irtonaisesta pyörästä hammastankoon asti.
Rukkaset käteen ja tutkimaan tai auto parinosturilla, jossa on kevennin ja antaa jonkun muun ihmetellä.
Ihan hyvää keskusteluahan nämä arvuuttelut aina herättävät, mutta eihän näistä oikeasti juuri hyötyä ole.
Rukkaset käteen ja tutkimaan tai auto parinosturilla, jossa on kevennin ja antaa jonkun muun ihmetellä.
Ihan hyvää keskusteluahan nämä arvuuttelut aina herättävät, mutta eihän näistä oikeasti juuri hyötyä ole.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Re: Etupää kolisee
Mulla alkoi jousten vaihdon jälkeen iskareiden yläpäistä kuulumaan satunnainen kolaus silloin kun samaan aikaan kääntää rattia ja ajaa vaikkapa töyssyyn, mutkissa siis. Joskus menee viikkoja ilman ääniä. Noin tuo on jo mennyt useamman vuoden, en ole jaksanut selvittää syytä. Rempan yhteydessä laitoin orkkisjouset ja uudet kääntölaakerit.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Etupää kolisee
Mulle katsuri sanoi, että etupäässä vasemmalla on jossain väljää ja epäili koiranluuta, mutta kirjoitti korjauskehotukseen kallistuksen vakaajan kiinnityksen olevan välyksellinen.
Onko etukallistuksen vakaajan puslat tässä vastaavanlaiset ja samalla tavalla kiinni kuin takana? MY08 farkku
edit. Tajusin, että voin selvittää asian WISsistä ilman, että täytyy lähteä sateeseen tutkimaan autoa. Samantyyliseltä näyttäisi, mutta ohjeiden perusteella edestä pitäisi purkaa todella paljon tavaraa pois, mitä vähän epäilen.
Onko etukallistuksen vakaajan puslat tässä vastaavanlaiset ja samalla tavalla kiinni kuin takana? MY08 farkku
edit. Tajusin, että voin selvittää asian WISsistä ilman, että täytyy lähteä sateeseen tutkimaan autoa. Samantyyliseltä näyttäisi, mutta ohjeiden perusteella edestä pitäisi purkaa todella paljon tavaraa pois, mitä vähän epäilen.
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
Re: Etupää kolisee
Jospa tarkoitti nimenomaan koiranluuta, kallistuksen vakaajassahan se on kiinni.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Etupää kolisee
Sama kävi mielessä.
Eipä siinä paljoa köyhdy, kun tilaa Meyle HD -koiranluut Aeromotorsilta 37e per pari toimitettuna. Niiden vaihto on ainakin helppo homma ja voisi olla aika vaihtaa, kun autolla on ajettu jo melkein 270 tkm.
Eipä siinä paljoa köyhdy, kun tilaa Meyle HD -koiranluut Aeromotorsilta 37e per pari toimitettuna. Niiden vaihto on ainakin helppo homma ja voisi olla aika vaihtaa, kun autolla on ajettu jo melkein 270 tkm.
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0