Kyllähän Ampera oli vahva porttihuume, joten täyssähköön siirryttiin ja tilalle tuli Citroen ë-C4. Pitänee kirjoitella siitä kohta oma tarinansa.
Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
Juu-u! kiinnostaa kyllä, tuossahan on sama voimalinja kuin ë-Berlingossa, nääs
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
Nelipaikkaisuus on varmaan ollut yksi Amperan suurimpia puutteita. Harmi ettei vastaavaa voimalinjaa tuotu Insigniaan tai johonkin trendikkääseen citymaasturiin. Nuo kulutuslukemat on millä tahansa mittarilla todella kovia sekä bensan että sähkön osalta.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
Juu. Tuossa on kyllä ollut polttomoottori ihan painolastina. Ja tosiaan mieluusti käyttökokemuksii uudest
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
Onnittelut Sähkösitruunan johdosta! Mielenkiinnolla odottelen kokemuksia. e-C4:ää itsekin mietin, kun olen työpaikkaruoskaa katsellut. Aavistuksen liian pieni toimintamatka karsi tuon loppupeleissä.
Viimeksi muokannut tsaarela, To Heinä 14, 2022 09:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
Meidän perheeseen muutti myös 2012 Ampera 2,5 kk ja melko tarkkaan tasan 10 000 km sitten. Huhtikuussa range näytti 33 kilomteriä ja nyt kesällä 54 kilometriä. Tuntuu, että varsinkin nyt kesällä todellinen ajomäärä rangen ennustamaan isompi ennen kuin 1,4l bensanelonen hörähtää. Tämä varsinkin kun on ajanut taajamassa, missä luonnollisesti sähkönkulutus on pienempää.
Pitkät kesälomareissut tapahtuu bensalla suurilta osin, kuten viime viikon 1500 km Pohjois-Karjalan reissu. Kulutus tietokoneen mukaan oli 5,9 litraa sadalla, kun ajetaan täysin ilman sähköä. Tämä tietysti aina erämaassa missä lähdetään taipaleelle ilman latausta. Kotona auto aina laturissa. Täytyy sanoa, että kun sähkö on bensaan verrattuna lähes ilmaista, ei ole tullut pantua edes merkille paljonko sitä kuluu.
Pääasiassa ollaan oltu hyvin tyytyväisiä mutta muutama murhe on tullut: Alkuperäinen laturi meni mykäksi täysin, niin että mikään ledi ei palanut. Saatiin autoliikkeeltä suomalaisen laturiverkkokaupan myymä kiinassa valmsitettu tilalle.
Ehkä 7tkm ajon jälkeen mittaristoon tuli teksti "huolla korkeajännitelatausjärjestelmä" tms ja MIL -valo syttyi. Lisäksi ajovakautusjärjestelmän ja ABS:in valot paloivat hetken. Autoa ei tuolloin voinut ladata, mikä vähän harmitti kun tuolloin oli juuri paljon kaupunkien välistä ajoa. Vika korjaantui, kun akun latauseletrkoniikan ja tehoelektroniikan jäähdytysnestesäiliöihin lisättiin nestettä. Nestepinta ei ollut MIN-tasoa alhaammalla, mutta vissiin se anturi voi näissä silti luulla niin ja valmistajalta on tullut ohje kuulemma korjata vika lisäämällä huomattavasti enemmän.
Kolmas vika on moottorin vikakoodit. MIL-valo palaa ja ainakin koodit P113 ja P114 ovat aktiivisena. Muistaakseni jotain imuilmaan liittyvää. Ei mitään oireita. Tästäpä kanssa amperisteille kyssäri; onko tullut samoja koodeja vastaan ja mistä se on teillä johtunut?
Sitten vielä äytännän kyssäri ilmastointiin liittyen. Ajattelin vaihtaa ilmastoinnin kylmäaineen ja kompuraöljyn lisäyksen yhteydessä kuivaimen. Tapahtuuko se näissä kuin muissakin autoissa? Yleensä olen ottanut akun navan irti. Voiko tästä ottaa/täytyykö kertoa autolle testerillä ettänyt lähtee akunkenkä irti?
Semmottis.
Pitkät kesälomareissut tapahtuu bensalla suurilta osin, kuten viime viikon 1500 km Pohjois-Karjalan reissu. Kulutus tietokoneen mukaan oli 5,9 litraa sadalla, kun ajetaan täysin ilman sähköä. Tämä tietysti aina erämaassa missä lähdetään taipaleelle ilman latausta. Kotona auto aina laturissa. Täytyy sanoa, että kun sähkö on bensaan verrattuna lähes ilmaista, ei ole tullut pantua edes merkille paljonko sitä kuluu.
Pääasiassa ollaan oltu hyvin tyytyväisiä mutta muutama murhe on tullut: Alkuperäinen laturi meni mykäksi täysin, niin että mikään ledi ei palanut. Saatiin autoliikkeeltä suomalaisen laturiverkkokaupan myymä kiinassa valmsitettu tilalle.
Ehkä 7tkm ajon jälkeen mittaristoon tuli teksti "huolla korkeajännitelatausjärjestelmä" tms ja MIL -valo syttyi. Lisäksi ajovakautusjärjestelmän ja ABS:in valot paloivat hetken. Autoa ei tuolloin voinut ladata, mikä vähän harmitti kun tuolloin oli juuri paljon kaupunkien välistä ajoa. Vika korjaantui, kun akun latauseletrkoniikan ja tehoelektroniikan jäähdytysnestesäiliöihin lisättiin nestettä. Nestepinta ei ollut MIN-tasoa alhaammalla, mutta vissiin se anturi voi näissä silti luulla niin ja valmistajalta on tullut ohje kuulemma korjata vika lisäämällä huomattavasti enemmän.
Kolmas vika on moottorin vikakoodit. MIL-valo palaa ja ainakin koodit P113 ja P114 ovat aktiivisena. Muistaakseni jotain imuilmaan liittyvää. Ei mitään oireita. Tästäpä kanssa amperisteille kyssäri; onko tullut samoja koodeja vastaan ja mistä se on teillä johtunut?
Sitten vielä äytännän kyssäri ilmastointiin liittyen. Ajattelin vaihtaa ilmastoinnin kylmäaineen ja kompuraöljyn lisäyksen yhteydessä kuivaimen. Tapahtuuko se näissä kuin muissakin autoissa? Yleensä olen ottanut akun navan irti. Voiko tästä ottaa/täytyykö kertoa autolle testerillä ettänyt lähtee akunkenkä irti?
Semmottis.
-84 99 GL, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
Tässäkin ilmastointilaite toiminee sähköllä eli siellä on omanlaisena aineet verrattuna moottorilla pyöriviin järjestelmiin.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
Kyllä siellä ihan R134a taitaa olla..?
-84 99 GL, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
Mutta öljyt jne omansa.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
Sähköauton ilmastointilaitteen aineet pitää olla täysin johtamattomia korkeajännitteisen kompuran takia. Siellä ei todellakaan ole perinteiset aineet. Siinä ideaparkin nurkilla kävi yksi kaveri phev outlanderinsa huollattamassa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
Juu öljy on eri, kylmäaine vissiin sama.
-84 99 GL, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
- Saabismi_diagnosoitu
- "Koeajolla"
- Viestit: 3
- Liittynyt: To Loka 27, 2022 08:34
Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
Miten Ampera on toiminut nyt kelien kylmetessä? Vieläkö range on pysynyt kesän tasolla vai pienentynyt selvästi jo?
Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
Pitäisikö Amperaan voida ohjelmoida lisäavaimia samoin kuin Volttiin, eli avaamalla kuskin oven lukkoa viisi kertaa, pitäisi auton mennän uuden avaimen ohjelmointitilaan? Jostain syystä tämä ei oman auton kohdalla toimi. Teenkö homman oikein? Auto lukittuna, viisi kertaa ovi avaimesta auki ja auton pitäisi automaattisesti siirtyä uuden avaimen ohjelmointitilaan. Ainakin Voltissa ohjelmoitava avain asetetaan kojelaudan säilytyslokeron avaimenreikään.
-84 99 GL, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
Ilman muuta range pienenee ja sen kuuluukin pienentyä kun akkua käytetään myös lämmitykseen. Kesällä pääsee n. 56 km tietokoneen mukaan muistaakseni mutta talvella enää 34. Tämä kun ilmastointi- ja lämmitysjärjestelmä on "Eco" -asennossa. Kun ajaa taasamanopeuksia, pääsee ennsutetta pidempään. Moottoritienopeuksissa ajotietokoneen ennsute pitää melko tarkkaan paikkansa. Autossa kyllä ihan tarkenee ja ikkunat pysyy sulina ainakin 15 - 20 asteen pakkasilla. Ei se kuitenkaan mikään ole sisälämpötilaltaan ainakaan Eoo -asennossa.Saabismi_diagnosoitu kirjoitti: ↑To Loka 27, 2022 08:42Miten Ampera on toiminut nyt kelien kylmetessä? Vieläkö range on pysynyt kesän tasolla vai pienentynyt selvästi jo?
-84 99 GL, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
Ensin autoon virrat päälle ja vasta sitten tuon sinun ohjeen mukaan. Näin ainakin muissa gm-vehkeissä kuten Ng9-5.PyryR kirjoitti: ↑Ke Marras 09, 2022 13:01Pitäisikö Amperaan voida ohjelmoida lisäavaimia samoin kuin Volttiin, eli avaamalla kuskin oven lukkoa viisi kertaa, pitäisi auton mennän uuden avaimen ohjelmointitilaan? Jostain syystä tämä ei oman auton kohdalla toimi. Teenkö homman oikein? Auto lukittuna, viisi kertaa ovi avaimesta auki ja auton pitäisi automaattisesti siirtyä uuden avaimen ohjelmointitilaan. Ainakin Voltissa ohjelmoitava avain asetetaan kojelaudan säilytyslokeron avaimenreikään.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).