9-3 SC 1.8t hyytyi ajossa. Starttaa, mutta sammuu
9-3 SC 1.8t hyytyi ajossa. Starttaa, mutta sammuu
Moi!
Tulin äsken hinausauton kyydissä kotiin, kun auto hyytyi moottoritiellä.
Autossa on etanolisofta, ja tankkasin lähes tyhjän E95 tankin perään täyden tankin etanolia. Noin 10 kilometrin normaalin ajon jälkeen tehot hävisivät ja auto jaksoi madella noin tyhjäkäynnillä suurin piirtein vajaan kilometrin ja sammui sitten. Kokeilin hinausautoa odottaessa vielä startata ja auto lähti pari kertaa käymään tyhjäkäyntiä muutamaksi sekunniksi ja sammui taas. Ei vikavaloja ja käyntiääni ainakin tyhjäkäynnillä ihan normaali.
Huomenna pitäisi tutkia tarkemmin mistä voi johtua. Onko se sytytyskasetti, bensapumppu, kampiakselin asentoanturi? Nämä ainakin nousivat täältä hausta esiin. Mutta rajaako esim. tuo uudelleen käynnistyminen jonkin noista pois? Eikö sytyskasetti ole kerrasta poikki?
Kiitos avusta etukäteen!
Tulin äsken hinausauton kyydissä kotiin, kun auto hyytyi moottoritiellä.
Autossa on etanolisofta, ja tankkasin lähes tyhjän E95 tankin perään täyden tankin etanolia. Noin 10 kilometrin normaalin ajon jälkeen tehot hävisivät ja auto jaksoi madella noin tyhjäkäynnillä suurin piirtein vajaan kilometrin ja sammui sitten. Kokeilin hinausautoa odottaessa vielä startata ja auto lähti pari kertaa käymään tyhjäkäyntiä muutamaksi sekunniksi ja sammui taas. Ei vikavaloja ja käyntiääni ainakin tyhjäkäynnillä ihan normaali.
Huomenna pitäisi tutkia tarkemmin mistä voi johtua. Onko se sytytyskasetti, bensapumppu, kampiakselin asentoanturi? Nämä ainakin nousivat täältä hausta esiin. Mutta rajaako esim. tuo uudelleen käynnistyminen jonkin noista pois? Eikö sytyskasetti ole kerrasta poikki?
Kiitos avusta etukäteen!
9000 2.0t A -98
9-3 1.8t -06
Ex. 9-5 2.0t -01
Ex.9000 2.0t -97
#4672 Jyväskylä
9-3 1.8t -06
Ex. 9-5 2.0t -01
Ex.9000 2.0t -97
#4672 Jyväskylä
Re: 9-3 SC 1.8t hyytyi ajossa. Starttaa, mutta sammuu
Todennäköisesti bensapumppu. Tässä ei ole sytytyskasettia vaan neljä erillistä puolaa eikä näistä juurikaan mene kampitunnistimiakaan.
Saab 9-3 SC "Aero" -07
Re: 9-3 SC 1.8t hyytyi ajossa. Starttaa, mutta sammuu
Joo, minäkin aloittaisin tutkimukset pensapumpusta ja sen tienoolta. Samanlaisiin oireisiin hyytyi joskus 99-turbo ja pensapumppuhan siellä ei jaksanut tarpeeksi painetta enää tehdä.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: 9-3 SC 1.8t hyytyi ajossa. Starttaa, mutta sammuu
Bensa pumppua täälläkin ehdotetaan. On tainnut ottaa pumppu siipeensä ihan muuten vaan eikä etanolinkaan osuus tähän ole poissuljettu.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 SC 1.8t hyytyi ajossa. Starttaa, mutta sammuu
Joo tosiaan eihän tässä perinteistä kasettia edes ollutkaan. Juuri vaihtelin tonnariin tulpat, niin jäi siitä tuo kasetti mieleen
Kiitos vastauksista, tutkitaanpas pumppua. Vielä yksi tyhmä kysymys, kun en ole sitä koskaan aiemmin vaihdellut. Onko tankin oltava tyhjä/vajaa tai onko sillä merkitystä vaihtotyöhön? Nythän se on on tosiaan piripintaan täynnä.
Kiitos vastauksista, tutkitaanpas pumppua. Vielä yksi tyhmä kysymys, kun en ole sitä koskaan aiemmin vaihdellut. Onko tankin oltava tyhjä/vajaa tai onko sillä merkitystä vaihtotyöhön? Nythän se on on tosiaan piripintaan täynnä.
9000 2.0t A -98
9-3 1.8t -06
Ex. 9-5 2.0t -01
Ex.9000 2.0t -97
#4672 Jyväskylä
9-3 1.8t -06
Ex. 9-5 2.0t -01
Ex.9000 2.0t -97
#4672 Jyväskylä
Re: 9-3 SC 1.8t hyytyi ajossa. Starttaa, mutta sammuu
Jos vaihdat yläkautta niin ei ole suurta merkitystä, miellyttävämpäähän se on mitä vähemmän on tankissa loisketta.
Vähän samanlaisessa tilanteessa meni omasta bensapumppu, mutta ei kyllä lähtenyt enää käyntiin vaan oli ns. laakista valmis.
Vähän samanlaisessa tilanteessa meni omasta bensapumppu, mutta ei kyllä lähtenyt enää käyntiin vaan oli ns. laakista valmis.
Re: 9-3 SC 1.8t hyytyi ajossa. Starttaa, mutta sammuu
Googlettelun ja WIS:n mukaan tankki pitäisi tipauttaa pois? Eli onko yläkautta mahdollista tehdä vaihto ilman mitään reiän porailuja takapenkkien alle?
9000 2.0t A -98
9-3 1.8t -06
Ex. 9-5 2.0t -01
Ex.9000 2.0t -97
#4672 Jyväskylä
9-3 1.8t -06
Ex. 9-5 2.0t -01
Ex.9000 2.0t -97
#4672 Jyväskylä
Re: 9-3 SC 1.8t hyytyi ajossa. Starttaa, mutta sammuu
Ei. Vaatii reiän sahaamista, jos aikoo yläkautta vaihtaa.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Re: 9-3 SC 1.8t hyytyi ajossa. Starttaa, mutta sammuu
Joo taidan tehdä virallista kautta mielummin. Onko vielä vinkkejä miten tankki oikeaoppisesti kannattaa tyhjentää ennen homman aloitusta?
9000 2.0t A -98
9-3 1.8t -06
Ex. 9-5 2.0t -01
Ex.9000 2.0t -97
#4672 Jyväskylä
9-3 1.8t -06
Ex. 9-5 2.0t -01
Ex.9000 2.0t -97
#4672 Jyväskylä
Re: 9-3 SC 1.8t hyytyi ajossa. Starttaa, mutta sammuu
Tuollaisin oirein aikoinaan jäin 900 turbolla tienposkeen, oli pumpun relevika. Sekin tapahtui tankkauksen jälkeen.
Re: 9-3 SC 1.8t hyytyi ajossa. Starttaa, mutta sammuu
Täältä löytyy juttu yläkautta vaihtamisesta. Tunnin homma ilman ruosteisten ja kuraisten mutterien kanssa tappelua. Reikä tulee näppärästi bilteman 17e maksavalla nakertajalla.
Mutta jos on kamppeet ja mielenkiintoa niin vaihtuuhan se alakauttakin. Voisit psukutella sitä tankin pohjaa vaikka kstuharjalla. Jos lähtee käyntiinni se varmistaa pumppuvian.
Mutta jos on kamppeet ja mielenkiintoa niin vaihtuuhan se alakauttakin. Voisit psukutella sitä tankin pohjaa vaikka kstuharjalla. Jos lähtee käyntiinni se varmistaa pumppuvian.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: 9-3 SC 1.8t hyytyi ajossa. Starttaa, mutta sammuu
Rele tuli itsellenikin mieleen, kannataa varmistaa sen toimivuus ennen jumppaan ryhtymistä.
Suosittelen yläkautta vaihtamista, ellei vie korjaamolle vaihdettavaksi. Vastaavassa Obelixissa on reikä tuolla penkin alla valmiina.
Löytyy tosiaan hyvä ohje foorumilta ja vaihtuu nopeasti lisäksi jos sattuu jäämään tiiviste huonosti tai hieman väärään asentoon pumppu niin helpompi korjata.
Itselläni jäi ensimmäisellä kerralla pumppu karvan verrran (ehkä 5 astetta vinoon joka aiheutti bensamittarin toimimattomuuden).
Tai toimihan se, mutta ei laskenut 1/8 tankkia alemmas.
Suosittelen yläkautta vaihtamista, ellei vie korjaamolle vaihdettavaksi. Vastaavassa Obelixissa on reikä tuolla penkin alla valmiina.
Löytyy tosiaan hyvä ohje foorumilta ja vaihtuu nopeasti lisäksi jos sattuu jäämään tiiviste huonosti tai hieman väärään asentoon pumppu niin helpompi korjata.
Itselläni jäi ensimmäisellä kerralla pumppu karvan verrran (ehkä 5 astetta vinoon joka aiheutti bensamittarin toimimattomuuden).
Tai toimihan se, mutta ei laskenut 1/8 tankkia alemmas.
Viimeksi muokannut JMSC, Ti Marras 22, 2022 09:30. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: 9-3 SC 1.8t hyytyi ajossa. Starttaa, mutta sammuu
Alakautta olen puolen kymmentä pumppua vaihtanut ja ng-kolkissa on tankki sentään suunniteltu irrotettavaksi toisin kuin og-kolkissa. Jos homma pitää tehdä kerrostalon tai k-kaupan parkkipaikalla niin sitten menisin yläkautta, muutoin alakautta.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: 9-3 SC 1.8t hyytyi ajossa. Starttaa, mutta sammuu
Alakautta se pumppu sitten lopulta vaihtui, Motonetin 28-1505 meni paikalleen ja autokin starttasi kertalaakista. Vaikeinta tuntui olevan noiden erilaisten bensaletkujen liittimien avaus ennen tankin pudottamista. Youtube-tutoriaaleista kun yritin katsoa mallia, kun jotkut Californiassa niitä kiiltävistä autoistaan availee, niin näyttäähän se helpolta. Kunnon paskakerroksen alta -7 asteessa se ei käynytkään ihan niin sujuvasti.
Ja tietysti täyden tankin tyhjentäminen oli myös mielenkiintoista. Letkuhan ei täyttöaukosta mene tankkiin saakka, vaan tökkää johonkin vaikka kokeiltiin todella ohuttakin sinne pujotella. Lopulta varovasti kun tankkia saatiin tunkin avulla laskettua hieman alemmaksi, irroitettiin se täyttöletku tankin yläreunasta ja sieltä ohut taipuisa muoviputki mahtui menemään pohjaan saakka. Perinteisellä imaisulla sitten kolmeen isoon kanisteriin saatiin varmaankin yli 40 litraa, jolloin loppuvaihe menikin aika kevyesti.
Ja tietysti täyden tankin tyhjentäminen oli myös mielenkiintoista. Letkuhan ei täyttöaukosta mene tankkiin saakka, vaan tökkää johonkin vaikka kokeiltiin todella ohuttakin sinne pujotella. Lopulta varovasti kun tankkia saatiin tunkin avulla laskettua hieman alemmaksi, irroitettiin se täyttöletku tankin yläreunasta ja sieltä ohut taipuisa muoviputki mahtui menemään pohjaan saakka. Perinteisellä imaisulla sitten kolmeen isoon kanisteriin saatiin varmaankin yli 40 litraa, jolloin loppuvaihe menikin aika kevyesti.
9000 2.0t A -98
9-3 1.8t -06
Ex. 9-5 2.0t -01
Ex.9000 2.0t -97
#4672 Jyväskylä
9-3 1.8t -06
Ex. 9-5 2.0t -01
Ex.9000 2.0t -97
#4672 Jyväskylä
Re: 9-3 SC 1.8t hyytyi ajossa. Starttaa, mutta sammuu
Tuo Boschin pumppu ei sitten kestä etanolia kovinkaan kauaa omien kokemusten mukaan. Meillä oli ennen auton ostoa vaihdettu ko. boschin pumppu ja etanolimuutoksen jälkeen meni 4tkm, kun pumppu hyytyi. Ko. Ämpäriin vaihdettiin sitten rxp:n irtopumppu ja sen jälkeen on pelannut.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89