^jos rupee älykotia rakentamaan Mitsu siihen kytkettynä, niin saa sitten varmaan tottua siihen että Mitsumaiseen tapaan kaikki toiminnot (valojen sytyttäminen, lämmön säätäminen, oven avaaminen ym.) aiheuttaa kodissakin sietämätöntä piippausta
Uudemmissa Outlandereissa on töpseli sisällä, siitä saa sähköä. MY2014:stä sitä ei vielä löydy, en muista tarkkaan mihin vuosimalliin se tuli. Mutta sillä ei nyt vielä älykotia tee, pitäis ola aito kakssuuntanen sähkönkulku samasta tökkelistä eli siis latausliittimestä. Ja ennen kaikkea isompi akku.
Yleistoteamus että akun kuluminen syö hyödyt on vähän simppelisti sanottu. Akun kuluminen riippuu mm. akun koosta, minkälaisilla virroilla sähköä käytetään, akun lämpötilasta ja minkälaisilla akun varausasteen rajoilla operoidaan. Litiumakku kuluu hyvin vähän huoneenlämmössä maltillisilla virroila ja operoitaessa suunnilleen varaustasoilla 40-80 %. Tyhjänä ja täytenä lataaminen rasittaa akkua enemmän.
Jos on 100 kWh:n Tesla pihassa niin pyörittämällä sähkövarastoa välillä 40-80 kWh, niin se on 40 kWh puskuria jota voi latailla halvalla yösähköllä tai aurinkoisena päivänä paneeleista. Tämä siis jos aurinkoisena päivänä sähkö on niin halpaa että siitä ei saa hyvää hintaa markkinoilta, tai jo tietää että vielä kalliimpina tulevina tunteina sitä sähköä tarvii itselleen. Tai sitten ajamiseen.
No joka tapauksessa jos latailee halpana (vaikka 2 snt/kWh) yönä autoon sen sähkön mitä tarvii päivällä kun säkö maksaa 30 snt/kWh, niin se on 11,20 oiroa säästöä tuosta tempusta jos ei huomioida lataushäviöitä. Sen kun tekee vaikka satana vuorokautena vuodessa niin säästö on häviöiden jälkeen luokkaa tonnin per vuosi. Tollasesta käytöstä ei kyllä iso Teslan akku ota nokkiinsa juurikaan, eli hyöty on kyllä varmasti suurempi kuin haitta.
Sitten jos tollasella Mitsun akulla tekee saman, on turha unelmoida saavansa mitään hyötyä pyörittämällä sitä varausvälillä 40-80 %, jos nyt oikein mitään hyötyä saa täydelläkään syklillä, kun akku on nettona luokkaa alle 10 kWh. Täydellä syklillä käyttäessä etu päivässä joyain 2,50 oiroa ja vuodessa siis häviöineen ehkä noin 200 oiroa, mutta akkuun tulee se sata täyttä lataussykliä lisää, mikä on sitten akun kulumisessa jo ihan merkittävä määrä.