Mistä tunnistaa T16 vm-90-->?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Mistä tunnistaa T16 vm-90-->?

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Tietääkö kukaan, että miten pystyisi arviomaan täysipaine t16 moottorin ikää, eli lähinnä onko se nuorempi tai vanhempi kuin vm-90. Tuo -90 kun taitaa olla se maaginen raja milloin tuli vähäpäästöiset koneet ja se taas ratkaisee aikapaljon. Huomenna olen menossa erästä autoa katsomaan, mutta ongelma on siinä, että korissa on vaihtokone ja myyjä ei tiedä nykyisen koneen ikää. Helpottaisi paljon jos tietäisi miten pystyisi nopeasti ja karkeasti arvioimaan motin iän.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Helposti, Lucas-ruiskutus ja katalysaattori niin on 90->, jos Bosch-ruiskulla niin on katiton.

Päällepäin näkee vaikkapa oikeassa lokasuojasa konepellin alla olevasta esivastuspaketista jossa lukee Lucas, jos on tällä ruiskulla oleva auto. Myös ilmamassamittari ja ilmanputsarikotelo ovat erilaiset. Lucaksessa on ilmanputsarikotelo samannäköinen kuin 8-venttiilisissä, ja ilmamassamittarissakin lukee Lucas.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

ja bensanpaineensäädin on yleensä 3bar noissa uudemmissa, toki voi olla vaihdettukkin...
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Kiitos vinkeistä. Jos kerta tuo lucas on kaikissa uudemmissa, niin ei pitäisi tulla ongelmia. Sen verran kuitenkin, että olen nähnyt auton, jossa on Boschin ruisku ja katti.. mutta oli vm -88-89, eikä siis vähäpäästöinen.

Tyhmänä vielä kysyn, että mistä erotan minkälainen bensanpaineensäädin siinä on? 8O
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vapareissa löytyy Boschin ruiskulla ja katilla olevia. Turboja ei pitäisi löytyä, tai ovat jotain ulkomaan malleja mitä on tuotu Suomeen jälkikäteen

Bensanpaineensäätimessä lukee bariluku, ja Lucaksessa taitaa vieläpä lukea Lucas. Tuo säädin siis sijaitsee venttiilikopan päällä olevan bensakiskon päässä, ja siihen tulee alipaineletku imusarjalta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Vm. 1990 oli myös katittomia täyspaine T16:sia Lucaksella, 175hp, eikä myöskään lambdaa ollut.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Käsittääkseni kaikissa Suomen malleissa on T16 lucaksissa katti (90->), ulkomaan malleissa on kyllä poikkeuksia. Eli muun euroopan malleissa, jenkkeihin ei ole taidettu Lucasia viedä ollenkaan. Lucaksesta on siis kyllä olemassa lambdaton ja katiton versio, mutta ei ole Suomen markkinoille tehty auto. Eikös '90 katti ollut jo pakollinenkin Suomessa?

Aerossa on 175hp katillisenakin, muissa katillisissa Lucaksissa 160hp. Ja tehoero johtuu alemmista ahtopaineista, katillisissa on matalammat paitsi Aerossa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

jcarlson kirjoitti:Käsittääkseni kaikissa Suomen malleissa on T16 lucaksissa katti (90->), ulkomaan malleissa on kyllä poikkeuksia. Eli muun euroopan malleissa, jenkkeihin ei ole taidettu Lucasia viedä ollenkaan. Lucaksesta on siis kyllä olemassa lambdaton ja katiton versio, mutta ei ole Suomen markkinoille tehty auto. Eikös '90 katti ollut jo pakollinenkin Suomessa?

Aerossa on 175hp katillisenakin, muissa katillisissa Lucaksissa 160hp. Ja tehoero johtuu alemmista ahtopaineista, katillisissa on matalammat paitsi Aerossa.
Katti tuli pakolliseksi 1991. Kyseessä oli nimenomaan ex-aeroni joka oli tuontiauto, ja sen katittomuutta ja lambdattomuutta ihmettelin monasti, meinasin lambdan siihen silloin värkätäkin. Muistaakseni aerossa oli katillisena 160hv mutta siihen sai sen punaisen boksin lisävarusteena, vai mahtoivatko pistää sen jo maahantuojan toimesta?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Se mun näkemä katillinen Bosch oli Saksasta uitettu, eli selitys löytyi sillekin. Sen verran osasi myyjä kertoa, että lambda koneesta löytyy. Eli jos vielä löytyy Lucaksen ruisku niin homman pitäisi olla selvää pässinlihaa :)
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Mun M91 käyttöohjekirjassa (ruotsi) lukee että Aerossa olisi 175hv, eli saattaa olla markkinariippuvainen tuokin, että minkä APC-boksin ovat tehtaalla autoon laittaneet.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3461
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Paitsi Ruotsin Aeroissa on ollut Lucasia jo -88. Samoista vehkeistä löytyi samaan aikaan mitsun ahtimia.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

suorsa kirjoitti:Paitsi Ruotsin Aeroissa on ollut Lucasia jo -88. Samoista vehkeistä löytyi samaan aikaan mitsun ahtimia.
Joo, tämä taitaa olla se -88b malli? Suomen markkinoille kuitenkin tuli vasta 90.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3461
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Todennäköisesti.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Ei tämä näemmä niin yksinkertaista olekaan. Täytyy toivoa, että kyseessä on suomi-moottori. Muuten voi mennä sormi suuhun.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Totanoin, mitäs merkitystä sillä on että autossa on vaihtokone, olettaisin että jos autossa on ollut katalysaattori niin se on siellä edelleen, samoin kuin ruiskuhärpäkkeet ym. ovat varmaan entisellään, eihän katsastusmiestä kiinnosta lohkon numero jos kone on suunnilleen samanlainen kuin alunpitäenkin..vai ymmärsinkö väärin ( :oops: ) ja auto on korimallia -90 ja siihen on asennettu jäljestäpäin turbokone?
Jos ei ole muutoskatsastettu tuolle niin silloin täytyy tosiaankin tietää koneen vuosimalli jotta saa selville sen päästöarvot. Käsittäkseni kuitenkin -90 mallisen saisi kilpiin ilman vähäpäästöisyyttä, vannomaan en mene, ainakin Suomessa katti tuli pakolliseksi vasta 1991.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin