Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
tärkeintä kuitenkin on se että sylinteri varsi on sisässä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Alkaa noita käytettyjä Tesloja olla aika paljon tarjolla, yksistään KVD:n huutokaupassa tällä hetkellä 27kpl. Blocketilla yli tuhat myynnissä.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
taitaa autojen lataus kohta olla hankalaa kun halpaa sähköä ei ole kuin 3-4 aamuyöllä sit taas nousee
ellei sitten ajelisi teollisuushallien pihoilla yöt ja latailisi ns ilmaista sähköä tolpista
ellei sitten ajelisi teollisuushallien pihoilla yöt ja latailisi ns ilmaista sähköä tolpista
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
No niissä on kyllä ajastusmahdollisuudet et sinänsä yölatailu ei oo hankalaa.
Toki just nyt näyttää siltä että pikalaturissa lataamine saattaa olla fiksumpaa ja pitää muistaa että välillä on lähes ilmaistaki sähköö tarjolla et ei se heti konkurssi ole jos parina yönä väjän kalliimpaa onkin.
Toki just nyt näyttää siltä että pikalaturissa lataamine saattaa olla fiksumpaa ja pitää muistaa että välillä on lähes ilmaistaki sähköö tarjolla et ei se heti konkurssi ole jos parina yönä väjän kalliimpaa onkin.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Tätä ketjua lukiessa monta kertaa miettinyt, että olisiko itsellekin järkevää pitää avon rinnalla suurinpiirtein halvinta eteenpäin liikkuvaa vekotinta.
No nyt sellainen sitten tuli hankittua. Ihan positiivinen fiilis 50km kokemuksella:
viewtopic.php?p=1311531#p1311531
No nyt sellainen sitten tuli hankittua. Ihan positiivinen fiilis 50km kokemuksella:
viewtopic.php?p=1311531#p1311531
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Oma -06 Mondeo on kanssa aika liki tuota määritelmää. Maksoin siitä n. 250tkm ajettuna useampi vuosi takaperin jotain 2200e ja arvo tuskin on kauheasti tuosta heilahtanut. Ja talviautona toi on mainio, lähtee aina nanosekunnissa tulille, lämpeää nopeasti ja tuulilasissa lämmitys, on maavaraa ja kitkoista huolimatta etenee liukkaallakin. Toki kulutus ja sitä kautta polttoainekulut on aivan massiiviset verrattuna sähköautoon.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Pitikin mennä noitumaan. 73.8snt hetkellisesti huomenna eikä olla edes joulukuun puolivälissä.
Onnittelut kaikille jotka ostivat vanhan Nissan Leafin kaksinkertaiseen hintaan vs 12/2021
(Tuskinpa yhtään saabistia)
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Kauhia keli. Ei tartte huomenna lähteä töihin. Tai voihan sitä lähteä talsimaan, ei kai siinä menisi rivakasti kävellessä kuin 3-4 tuntia. Suuntaansa. Semmoiselta näytti keli kun raivasin kertyneen kinoksen läpi Konan talliin tuossa puoli viiden aikaan, että voipi olla aika ajatukset pysäyttävä näky aamulla. Ei tuolla oikein viitsi huhkia, kun lunta tulee vaakasuoraan, paljon, ynnä tuulen kanssa tuo pakkanen tuntuu siltä että naama jäätyy muutamassa sekunnissa, eikä sula ennen kevättä.
Aamulla töihin lähtiessä nautiskelin siististi kolatusta pihapiiristä ja yritän huomenna muistella sitä kuvaa, kun aletaan kaivautua täältä ihmisten ilmoille.
Kona kulutti 19 kWh tuossa myrskyssä ajaessa, ei paha. Eilen kaupunkireissulla meni 15-17 kWh. On se kyllä taloudellinen näin talvellakin, ei voi moittia.
Aamulla töihin lähtiessä nautiskelin siististi kolatusta pihapiiristä ja yritän huomenna muistella sitä kuvaa, kun aletaan kaivautua täältä ihmisten ilmoille.
Kona kulutti 19 kWh tuossa myrskyssä ajaessa, ei paha. Eilen kaupunkireissulla meni 15-17 kWh. On se kyllä taloudellinen näin talvellakin, ei voi moittia.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Tässä tilanteessa ei yhtään harmita että on hybridi. Siis sekä auto että koti. Ei silleen vielä väliä kun sähkösoppari kesäkuuhun asti alle 10 snt/kwh kokonaishinnalla, mutta jos hintaralli jatkuu ensi talvenakin ja ollaan pörssisähkössä, niin laitetaan kotona kylmästi sähkö/öljykattilasta öljylämmitys päälle ja pahimmassa hintakurimuksessa sammutetaan jopa ilmalämpöpumppu. Öljylitra tänään 1,40 eli kilowattitunnin hinta n. 14 senttiä. Jos sähkö huitelee kokonaishinnallaan 50 sentin tasolla niin öljylämmitys alkaa piestä käyttökuluissa jo maalämmönkin. Eli ihan tyytyväinen saa olla ettei ole vielä mennyt hukkaamaan öljysysteemiä ja investoimaan 20k€ sähköpumppuun.
Autonkin kanssa voi valita millä ajaa, bensalla vai sähköllä. 50 sentin kwh-hinnalla ja tän päivän 1,75 oiron bensan hinnalla aletaan olla tasoissa kuluissa talvikulutuksilla. Toisaalta ens talvena voi olla jo hybridi hukattuna ja täyssähköauto käytössä jos korean jumlat suo. Mut sitä ladataankin sitten kotons pari kertaa kuussa, eli luulis pörssisähköllä löytyvän siihen tarpeeseen halvat yötunnit.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Kannattaa muistaa öljyssä että vähintään 10 % menee piipusta pihalle. Eli 1,4 €/l on 15,5-17 snt/kWh kattilan hyötysuhteesta riippuen. Voipi olla enemmänkin. Silti reilusti alle 70, ei sillä
Tankkasimpa itse yksi päivä sähköä n. 70 snt/kWh kun seisotin autoa 1€/h paikalla latauksessa enkä päässytkään ajoissa siirtämään autoa. 4h pysäköinti + 10 kWh lataus yhteensä 7€ ja risat Ja töissä olisi autopaikka käytettävissä ilman lisäkuluja.
Tankkasimpa itse yksi päivä sähköä n. 70 snt/kWh kun seisotin autoa 1€/h paikalla latauksessa enkä päässytkään ajoissa siirtämään autoa. 4h pysäköinti + 10 kWh lataus yhteensä 7€ ja risat Ja töissä olisi autopaikka käytettävissä ilman lisäkuluja.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Öljykattilan hyötysuhteeseen vaikuttaa aika paljon kuormitus, eli pienellä kuormituksella pannu käy harvemmin ja lyhyempiä aikoja ja tämä rasittaa hyötysuhdetta. Kesällä hyötysuhde siis huononee, mutta talvella ollaan modernilla kattilalla hyvinkin siellä 90 % yläpuolella. Toki sitten jos vaihtoehtona on sähkön käyttäminen kattilassa, niin sekään ei ole 100 % hyötysuhteella, koska piipun kautta kattila hukkaa sitä sähköllä tuotettuakin lämpöä taivaalle, ei tosin ihan yhtä paljon kuin savukaasujen mukana öljyä poltellen.
Muttamutta, ei sillä luokkaa 90 % hyötysuhteella ole kauheasti merkitystä laskelmassa, kun vertailu tapahtuu 50 snt sähkönihntaan. Ajatus oli lähinnä se että jos maalämpö pyörii kolmosen hyötysuhteella, joka sekin on arvio eikä mitenkään kauhean tarkka, niin lämpö-kWH maksaa 50 sentin sähkönhinnalla 50/3 = n. 17 snt jolloin siis 1,40 euron öljynhinnalla ollaan kattilan hyötysuhde huomioidenkin siinä samoilla kintailla, todennäköisesti kuitenkin halvemmalla puolella. Tää oli siis hyvin karkea laskelma.
Muttamutta, ei sillä luokkaa 90 % hyötysuhteella ole kauheasti merkitystä laskelmassa, kun vertailu tapahtuu 50 snt sähkönihntaan. Ajatus oli lähinnä se että jos maalämpö pyörii kolmosen hyötysuhteella, joka sekin on arvio eikä mitenkään kauhean tarkka, niin lämpö-kWH maksaa 50 sentin sähkönhinnalla 50/3 = n. 17 snt jolloin siis 1,40 euron öljynhinnalla ollaan kattilan hyötysuhde huomioidenkin siinä samoilla kintailla, todennäköisesti kuitenkin halvemmalla puolella. Tää oli siis hyvin karkea laskelma.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
no jopas, hienokuntoiselta vollle näyttää.Onnittelut hankinnasta. Saako noihin myös "bio ohjelmaa".No nyt sellainen sitten tuli hankittua. Ihan positiivinen fiilis 50km kokemuksella
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Varmasti ihan tontilla reaalimaailmassa.AZP kirjoitti: ↑Ti Joulu 13, 2022 16:09Ajatus oli lähinnä se että jos maalämpö pyörii kolmosen hyötysuhteella, joka sekin on arvio eikä mitenkään kauhean tarkka, niin lämpö-kWH maksaa 50 sentin sähkönhinnalla 50/3 = n. 17 snt jolloin siis 1,40 euron öljynhinnalla ollaan kattilan hyötysuhde huomioidenkin siinä samoilla kintailla, todennäköisesti kuitenkin halvemmalla puolella. Tää oli siis hyvin karkea laskelma.
Oli muuten ioniq 6 tullut myyntiin, saattaa kuulemma saada ensi vuoden puolella...
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Tämmöinen aamu oli tänään.
Kevyttä tavaraa oli kun pakkaslunta, mutta sitä oli paljon. Olisin varmaan päässyt Konalla ujuttamaan itseni ajoissa liikenteeseen, mutta kun oli mahdollista, niin päätin nukkua sarastukseen saakka ja aloittaa päivän pikku jumpalla. Klo 08.35 - 11.15 tein hommia ja sainkin about 85% valmiiksi, siinä vaiheessa appivanhemmat tulivat lumentyöntimen ja ekstra-lumikolan kanssa kylään ja painuin suihkuun ja töihin. En raaskinut kaikkea siivota, kun olivat selvästi varustautuneet auttamaan. Mittasin autotallin edestä, että aika tarkkaan 20 cm tuli uutta lunta tällä kertaa.
Alkaa olla tuossa etuterassin katolla aika mojovan näköistä, arviolta yli puoli metriä. Remontoitu katto, niin ei tarvitse siitä välittää, mutta nuo pressuviritykset pitää puhdistella, jos menee suojalle ensi viikolla, muuten voi tulla romahduksia.
Kaupungissa oli haastetta löytää parkkipaikka, kun puolet olivat käyttökelvottomassa kunnossa tai aurattu umpeen. NELIVEDOLLA olisin kyllä saanut paikan helpostikin, mutta Konaa ei uskaltanut työntää vallien läpi puolen metrin hankeen. Toisaalta en halunnut jättää autoa kadunvarteen, sen näköistä oli meno, että luultavasti olisi ollut joku kulma lytyssä työpäivän jälkeen.
Lopulta 20 minuutin hakemisen jälkeen löysin yhden kolon 10 tunnin kiekkopaikalta, tuli testattua, että D & R nappuloita sopivasti painelemalla pystyi Konaa aika hyvin "heijaamaan" ja sai tehtyä uran, että pääsee poiskin.
Peräpää Konassa kerää kyllä uskomattoman paljon lunta/jäätä, käytännössä joka reissun jälkeen, siis ennenkuin lähtee uudestaan liikkeelle, joutuu putsaamaan, ihan täysin ummessa kaikki. Yksi juttu on myös erittäin typerä/ärsyttävä, eli kun laittaa auton lämpiämään etänä, niin autolle tultaessa ja ovet avatessa, auto sammuttaa lämmityksen. Tykkäisin kyllä, että loppuisi vasta kun painaa käynnistysnappia. Kuka kuljettaa lumiharjaa mukanaan ? En minä ainakaan, vaan otan sen autosta ja sitä varten pitää avata ovi = auto lopettaa lämmityksen. Okei, toki voin painaa käynnistysnappia ja homma ok, mutta tyhmää silti, minun mielestäni. No, täytyy vaan opetella ovea avatessa käynnistämään auto samalla, niinhän sitä toisaalta on tullut tehtyä polttiksissakin. Joten ihan turhaan urputan. Taas.
Lunta tosiaan alkaa olla ihan riittävästi. Mielenkiintoista nähdä, jääkö tämä kaikki maahan vai tuleeko tähän vielä joku suojakausi joka sulattaa kaiken. Kun nyt ollaan vasta hädin tuskin joulukuun puolessa välissä ! Kaupungissa parkkipaikkaa tänään etsiessäni kyllä vahvistui ajatus siitä, että jonkinlainen nelivetoratkaisu pitää löytää parin talven sisään. Onko se sitten uudenkarhea Duster ykkösautoksi vai joku halpa lintta talvikaudeksi. Olen jonkun verran katsellut tämmöistäkin ->https://www.hondabikes.fi/mallisto/scooters/pcx125
Että jos huhtikuu-lokakuu menisi pääosin tuommoisella ja siihen rinnalle joku edullinen neliveto rospuuttokaudelle.Ihmetellään, jos meinaa keväällä tommosen saada niin pitäisi varmaan hiljaksiin tilailla. Tosin on tuolla kyllä viime vuoden malleja muutamia tarjolla alle neljän tonnin. Noissa olisi 4v takuu ja Honda on aina Honda.
Kevyttä tavaraa oli kun pakkaslunta, mutta sitä oli paljon. Olisin varmaan päässyt Konalla ujuttamaan itseni ajoissa liikenteeseen, mutta kun oli mahdollista, niin päätin nukkua sarastukseen saakka ja aloittaa päivän pikku jumpalla. Klo 08.35 - 11.15 tein hommia ja sainkin about 85% valmiiksi, siinä vaiheessa appivanhemmat tulivat lumentyöntimen ja ekstra-lumikolan kanssa kylään ja painuin suihkuun ja töihin. En raaskinut kaikkea siivota, kun olivat selvästi varustautuneet auttamaan. Mittasin autotallin edestä, että aika tarkkaan 20 cm tuli uutta lunta tällä kertaa.
Alkaa olla tuossa etuterassin katolla aika mojovan näköistä, arviolta yli puoli metriä. Remontoitu katto, niin ei tarvitse siitä välittää, mutta nuo pressuviritykset pitää puhdistella, jos menee suojalle ensi viikolla, muuten voi tulla romahduksia.
Kaupungissa oli haastetta löytää parkkipaikka, kun puolet olivat käyttökelvottomassa kunnossa tai aurattu umpeen. NELIVEDOLLA olisin kyllä saanut paikan helpostikin, mutta Konaa ei uskaltanut työntää vallien läpi puolen metrin hankeen. Toisaalta en halunnut jättää autoa kadunvarteen, sen näköistä oli meno, että luultavasti olisi ollut joku kulma lytyssä työpäivän jälkeen.
Lopulta 20 minuutin hakemisen jälkeen löysin yhden kolon 10 tunnin kiekkopaikalta, tuli testattua, että D & R nappuloita sopivasti painelemalla pystyi Konaa aika hyvin "heijaamaan" ja sai tehtyä uran, että pääsee poiskin.
Peräpää Konassa kerää kyllä uskomattoman paljon lunta/jäätä, käytännössä joka reissun jälkeen, siis ennenkuin lähtee uudestaan liikkeelle, joutuu putsaamaan, ihan täysin ummessa kaikki. Yksi juttu on myös erittäin typerä/ärsyttävä, eli kun laittaa auton lämpiämään etänä, niin autolle tultaessa ja ovet avatessa, auto sammuttaa lämmityksen. Tykkäisin kyllä, että loppuisi vasta kun painaa käynnistysnappia. Kuka kuljettaa lumiharjaa mukanaan ? En minä ainakaan, vaan otan sen autosta ja sitä varten pitää avata ovi = auto lopettaa lämmityksen. Okei, toki voin painaa käynnistysnappia ja homma ok, mutta tyhmää silti, minun mielestäni. No, täytyy vaan opetella ovea avatessa käynnistämään auto samalla, niinhän sitä toisaalta on tullut tehtyä polttiksissakin. Joten ihan turhaan urputan. Taas.
Lunta tosiaan alkaa olla ihan riittävästi. Mielenkiintoista nähdä, jääkö tämä kaikki maahan vai tuleeko tähän vielä joku suojakausi joka sulattaa kaiken. Kun nyt ollaan vasta hädin tuskin joulukuun puolessa välissä ! Kaupungissa parkkipaikkaa tänään etsiessäni kyllä vahvistui ajatus siitä, että jonkinlainen nelivetoratkaisu pitää löytää parin talven sisään. Onko se sitten uudenkarhea Duster ykkösautoksi vai joku halpa lintta talvikaudeksi. Olen jonkun verran katsellut tämmöistäkin ->https://www.hondabikes.fi/mallisto/scooters/pcx125
Että jos huhtikuu-lokakuu menisi pääosin tuommoisella ja siihen rinnalle joku edullinen neliveto rospuuttokaudelle.Ihmetellään, jos meinaa keväällä tommosen saada niin pitäisi varmaan hiljaksiin tilailla. Tosin on tuolla kyllä viime vuoden malleja muutamia tarjolla alle neljän tonnin. Noissa olisi 4v takuu ja Honda on aina Honda.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Itsekin joskus fiilistellyt skootteria kaupunkipyöritykseen ja sitten palannut takaisin maan pinnalle. Joko on kylmä tai sataa tai sitten on kylmä ja sataa.
Usko nyt vaan veliseni, että tämä on paska maa
Usko nyt vaan veliseni, että tämä on paska maa
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05