Poimintoja elo-syyskuun henkilöautotuontitilastotaulukoiden (? ) merkki-sarakkeesta:
A
BERTONE
COMMODORE
CONCORDE
FIAT DETHLEFFS 6910l
FORD TRANSIT
MAN
MERCEDES BENZ
Mercedes benz
Mercedes - Benz
Mercedes-Benz
mercerdes-benz
MERSEDES-BENZ
Mercedez-Benz
MERCEDS-BENZ
OPEL KADETT
SCANIA
VOLKSWAGEN 1200
XL-I 7850
#5168 Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Nuo kaikki voi olla henkilöauto rekisteröityjä (asuntoautoja), jos ne on tuotu Ruotsista. Niitä saa myös ajaa Ruotsalaisella B kortilla, joka on ollut yhtäjaksoisesti voimassa ennen 1996.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
En usko että siirtohöyläämöä olisi Bertonen tuotteena.
Bertone voisi olla vaikka Bertone X1/9, eli 1982-1989 välillä valmistettu murtoluku-fiat. Ne ovat Bertonen tekemiä ja tyyppikilpi on Bertonen.
Tai sitten Bertone Freeclimber: https://www.nettiauto.com/en/muu-merkki ... i/13088189
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Muistaakseni seiskan ilmanvastuskerroin on 0,41. Ei sinänsä nykymittapuulla mairitteleva, mutta kun puhutaan kasarin alun autosta, jossa on tilaa vielä enemmän sisällä kuin ulkona, niin yllättävän kohtuulliseksi tuo on silloin saatu painettua.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin. -Agentti Tuplanolla
0,40 mainitaan itse asiassa TM:n toisessa aikalaisartikkelissa, jossain toisessa lähteessä mainitaan 0,41 eli jossain siellä nurkilla kuitenkin.
Silmä tietty vähän hämää, noi kulmikkaat muodot ei yleisesti joka puolelta autoa vältttämättä pilaa ilmanvastuskerrointa. Esim kylkien muotoilussa ei liene paljoa väliä onko kulmaa vai kaarta. Mutta toi pysty, korkea ja reunoihin asti viivotimella piirretty keula on varmasti taakka, varmaan myös pysty takalasi.
Sitten taas pienet yksityiskohdat, joihin ei katse kiinnitä yhtä isosti huomiota, voi merkitä yhteenlaskettuina vastukselle paljon. Esim peilit, vanteet, kahvat, alusta yms.
Tonnari samalta aikakaudelta tais olla aika paljon sulavammin ilmaa halkova, jossain mainittiin 0,34 mutta en tiedä oliko se CC:lle vai mille mallille.