eikö siinä aerossa ole se 175 katillisenakin, ja se red box nostaa tehot ->185hp??ng900aero kirjoitti: Katti tuli pakolliseksi 1991. Kyseessä oli nimenomaan ex-aeroni joka oli tuontiauto, ja sen katittomuutta ja lambdattomuutta ihmettelin monasti, meinasin lambdan siihen silloin värkätäkin. Muistaakseni aerossa oli katillisena 160hv mutta siihen sai sen punaisen boksin lisävarusteena, vai mahtoivatko pistää sen jo maahantuojan toimesta?
Mistä tunnistaa T16 vm-90-->?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Kyllä sillä on merkitystä. Kone on isketty jäärata-auton koppaan, eikä se tietenkään ole rekisterissä. Pelkkä koneen vuosimalli ei edes riitä, se on kuitenkin suuntaa antava, jotta tietää kannattaako siihen uhrata sen enempää aikaa. vm-87 eteenpäin pitää aina pystyä esittämään muutoskatsastuksessa todistus päästöistä. Ja koska mun auto on -92 niin sen pitää olla vähäpäästöinen. Tuo päästötodistus ei ole vuosimalli kohtainen vaan moottori kohtainen ja sitä varten pitää tietää moottorin numerong900aero kirjoitti:Totanoin, mitäs merkitystä sillä on että autossa on vaihtokone, olettaisin että jos autossa on ollut katalysaattori niin se on siellä edelleen, samoin kuin ruiskuhärpäkkeet ym. ovat varmaan entisellään, eihän katsastusmiestä kiinnosta lohkon numero jos kone on suunnilleen samanlainen kuin alunpitäenkin..vai ymmärsinkö väärin () ja auto on korimallia -90 ja siihen on asennettu jäljestäpäin turbokone?
Jos ei ole muutoskatsastettu tuolle niin silloin täytyy tosiaankin tietää koneen vuosimalli jotta saa selville sen päästöarvot. Käsittäkseni kuitenkin -90 mallisen saisi kilpiin ilman vähäpäästöisyyttä, vannomaan en mene, ainakin Suomessa katti tuli pakolliseksi vasta 1991.
Katin olemassa olokaan ei kerro koko totuutta. Pelkkä katti ei ole sama asia kuin vähäpäästöinen. Joissakin 80-luvun lopun autoissa saattaa olla jo katti ja siitä merkintä rekisteriotteessa. -90 eteenpäin löytyy otteesta yleensä merkintä vähäpäästöisyydestä. Ja koska kyseessä on vaihtokone ja rekisteröimätön auto, niin vähäpäästöisyys täytyy todeta jostain muualta ennekuin rupeaa sen enempää todistuksia hakemaan.
Mitä mä olen rekisteriotteita tutkinut, niin -90 vuosimallit on jo vähäpäästöisiä.
Sekavaa tekstiä, mutta toivottavasti vähän valottaa tilannetta.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Jos en ihan väärässä ole, niin vähäpäästöisyydestä sai veroalea, vaikka se ei ollut vielä pakollinen heti 90-luvun alussa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Helpoin ja varmin keino taitaa olla tutkia itsekin sitä moottorinumeroa. Moottorin kylkeen on valettu/stanssattu moottorin tyyppinumero. Löytyy vauhtipyörän puoleisesti päästä, imusarjan alta, virranjakajan oikealta puolelta kuskinpuolelta katsottuna. Ilmoita se tänne foorumille jos pystyt/pääset sen lukemaan. Siitä löytyy 16 merkkiä, 10. kertoo vuosimallin, E-K vuosimallit 84-89, L-P 90-93. Myös päästönormit ko. koneen osalta selviää siinä.