Oletko kokeillut onko kyseessä oikeasti vaijerin tahmeus (irroittanut jarrun puoleisen pään ja "nylkyttänyt" vaijeria - liikkuuko vapaasti)? Vapautuuko laahaus kun vaijeri irroitetaan satulan jarruvivusta?
Itse avitin käsijarrun jarruvivun (satulassa) palautumista vivun ja vaijerikiinnikkeen välille asetetulla jousenpätkällä (Bilteman jousisatsi - sormenpaksuinen puristusjousi - olikohan 9:n kierteen pituiseksi pätkäistynä) joka siis vetää vaijerin alkuasentoon.
Tosin tuo ongelmakuvaus ("jos säätää niin, että pitää niin jää laahaamaan") kuulostaa ihan siltä, että käkkäriä on säädetty vaijerista eikä siitä satulan säätöruuvista jolloin tarvitaan vain korjaamon vaihto.
Roy
Käsijarruvaijeri
Kun nyt tuli toisella lukemisella vilkaistua tuota pakoputkiasiaa niin heitämpähän vähän kokemusta niistä.
Laitoin etuputkea uusiksi ja alkuperäinen oli jotain 170eur - ostin sitten tarvikkeen (~80eur). Pyysin Bosalia ja sain Rediä (muistaakseni). Tuon Redin kollektori muistuttaa enempi Y:tä kun alkuperäinen muistuttaa V:tä. Tuossa lienee syy kasvaneeseen meluun erityisesti vääntömaksimin kohdalla - pakokaasuimpulssit joutuvat tappelemaan tilasta.
Nyt jos laittaisin uutta niin etsisin joko alkuperäisemmän näköisen tarvikkeen tai jopa investoisin sen 170eur.
Takaputkiksi laittelin taanoin Bosalit kun edelliset Walkerit sanoivat sopimuksen irti 4v. jälkeen (orig. osa taisi olla 8v.). Bosalin asentaminen oli huitsin helppoa. Keski ja takaputken yhtymän välys oli ainaskin kaksi milliä - röpisee vieläkin vaikka kiristettiin kybällä. No, alkaa se pikkuhiljaa palamaan/ruostumaan umpeen (toista vuotta mennään...).
Laitoin etuputkea uusiksi ja alkuperäinen oli jotain 170eur - ostin sitten tarvikkeen (~80eur). Pyysin Bosalia ja sain Rediä (muistaakseni). Tuon Redin kollektori muistuttaa enempi Y:tä kun alkuperäinen muistuttaa V:tä. Tuossa lienee syy kasvaneeseen meluun erityisesti vääntömaksimin kohdalla - pakokaasuimpulssit joutuvat tappelemaan tilasta.
Nyt jos laittaisin uutta niin etsisin joko alkuperäisemmän näköisen tarvikkeen tai jopa investoisin sen 170eur.
Takaputkiksi laittelin taanoin Bosalit kun edelliset Walkerit sanoivat sopimuksen irti 4v. jälkeen (orig. osa taisi olla 8v.). Bosalin asentaminen oli huitsin helppoa. Keski ja takaputken yhtymän välys oli ainaskin kaksi milliä - röpisee vieläkin vaikka kiristettiin kybällä. No, alkaa se pikkuhiljaa palamaan/ruostumaan umpeen (toista vuotta mennään...).
Tämä "korjaamopäällikkö" ajelee kyllä itsekin vastaavanlaisella, tosin rumempi ja ruosteinen saabi, noin ulkoisesti. Luulisi kyllä tietävän kokeilla onko vika vaijerissa vai pyörän päässä olevassa mekanismissa. On korjannut paljon saabeja, eikä kylläkään ole halpaa. Olisi hienoa jos jollain olisi vaikkapa jotain kuvatuksia laittaa ko. vaijereiden vaihtotyöstä niin helpottaisi hommia mukavasti. Vien tällä kertaa tutulle asentajalle jolle melkein homma kuin homma, mikä tahansa hoituu, mutta tietysti nopeuttaisi kun ei tarvitsisi ihmetellä mistä alkaa.
Kyllä se säätö voidaan tosiaan tehdä päin peetä. 9000 ja 900 88-> käppärin säädön lyhyt oppimäärä:
Vaihe 1. vaijerin säätö: 1mm rakotulkki satulan vivun ja stopparitapin väliin. Kabiinista kierretään vaijeria niin kauan kireämmälle, kunnes rakotulkki tippuu lattialle.
Vaihe 2. satulan säätö: satulassa tulpan (14mm kannalla oleva pultti yleensä) alla olevasta 4mm kuusiokoloruuvista kiertämällä jarrupalan säätö siten, että jarru menee jumiin. Jumituskohdasta käännetään 1/4 kierrosta takaisin päin.

Mitä tulee jarrujen kuntoon, niin vaijeri irroitettuna vivusta tulee vivun palautua stoppariin. Hyvällä vaijerilla vipu palautuu myöskin taka-asentoon. Itse olen laittanut vaseliinia siihen vaijerin ruttukumin sisään, jotta vaijerin sisään pyrkisi ainoastaan vaseliinia, eikä vettä.
Vaihe 1. vaijerin säätö: 1mm rakotulkki satulan vivun ja stopparitapin väliin. Kabiinista kierretään vaijeria niin kauan kireämmälle, kunnes rakotulkki tippuu lattialle.
Vaihe 2. satulan säätö: satulassa tulpan (14mm kannalla oleva pultti yleensä) alla olevasta 4mm kuusiokoloruuvista kiertämällä jarrupalan säätö siten, että jarru menee jumiin. Jumituskohdasta käännetään 1/4 kierrosta takaisin päin.

Mitä tulee jarrujen kuntoon, niin vaijeri irroitettuna vivusta tulee vivun palautua stoppariin. Hyvällä vaijerilla vipu palautuu myöskin taka-asentoon. Itse olen laittanut vaseliinia siihen vaijerin ruttukumin sisään, jotta vaijerin sisään pyrkisi ainoastaan vaseliinia, eikä vettä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01