Alfa on tietysti jotain aika-paljon-kesympää kuin Maserati. Tuota Breraa valmistettiin vain n. 20t kpl vuosina 2005-2011. Se on teknisesti "lyhennetty" versio Alfan 159-sedanista. Breralla on mielenkiintoinen tarina, se lähti muotoilututkielmasta jonka piirsi itse Giugiaro. Giugiarohan pitää "jokaisen Saabistin" tietää - hän piirsi Saab 9000:n! Alkuperäisestä konseptista (https://www.italdesign.it/project/brera-2/) jäi tuotantoautoon kohtuullisen paljon - tekniikka muuttui tietysti paljon arkipäiväsemmäksi konseptin Maseratin tekniikasta. Brera on mun silmään hirmu kaunis - katsoo mistä kulmasta tahansa.
Olen tuota Alfaa tallissa ihastellut, kiillotellut, talvikäyttöön varustellut ja pikkuisen ajaa fiilistellytkin... Brera autona jakaa "Alfisteja" (ne on vähän kuin Saabisteja mutta ehkä vähän tulisieluisempia?

No ensin vaan aattelin että "osaa ne Milanossakin auton suunnitella ja tehdä". Mutta kun mielenkiinnosta enemmän aiheesta lueskeli, ilmeni seuraavaa: Alfa Brera jakaa pohjalevynsä ja tekniikkansa pitkälti Alfa 159:n kanssa. Nämä molemmat on rakennettu "premium platform" -pohjalevylle. Sen Alfa/Fiat konserni kehitti yhteistyössä GM:n kanssa 2000-luvun alussa - jolloin GM ja Fiat-konserni heilasteli muutoinkin keskenään ja josta syystä GM-moottorit päätyi Alfaan. Premium platformista on aika vähän tarinaa verkossa (mm. https://en.wikipedia.org/wiki/General_M ... m_platform). Se jäi lyhytikäiseksi: GM:n ja Fiatin sukset meni ristiin ja Alfat (159 + Brera + Spider) on ainoat tuotantomallit joita koskaan tehtiin tuolla pohjalevyllä.
Mikä Premium platformissa on erityistä? No se, että sen suunnittelivat Saabin insinöörit Trollhättanissa 2000-luvun alussa. Se on pohjalevy, jonka päälle Saabin oli tarkoitus rakentaa uusi 9-5. Mutta - kun meni miten meni - tästä tuli liian kallis projekti ja GM kehitti Premium platformia edelleen Epsilon II:ksi - joka sitten tuli Saabin ja Opelin yhteiseksi pohjaksi...
Tämmöinen tarina... Eniten mua huvitti se, että tästä mitään tietämättä tuntui, että "aika Saabimainen ajettava tää Alfa"!