9-3 Stage 1 moottori ongelmat
9-3 Stage 1 moottori ongelmat
Morjesta!
Kävin laittamassa lastutuksen saabiini (9-3, 1.8t biopower 2008) stage 1. Heti lastun jälkeen moottori alkanut nykimään/yksimään. Tekee kylläkin tätä vain ohituksessa kun painaa kaasua kunnolla. Lastutuksen tekijä sanoi että on kiinni puolista/puolasta. Onko tähän mahdollisesti muita asioita mistä voisi olla kiinni. Kun puolien vaihto näytti kalliilta urakalta motonetistä ja yksi puola maksoi ~90€.
Samalla auton kulutus on melko suuri 13.3L/100km ajan kylläkin etanolilla, mutta bensallakin kuluttaa lähes 10L/100km.
Kävin laittamassa lastutuksen saabiini (9-3, 1.8t biopower 2008) stage 1. Heti lastun jälkeen moottori alkanut nykimään/yksimään. Tekee kylläkin tätä vain ohituksessa kun painaa kaasua kunnolla. Lastutuksen tekijä sanoi että on kiinni puolista/puolasta. Onko tähän mahdollisesti muita asioita mistä voisi olla kiinni. Kun puolien vaihto näytti kalliilta urakalta motonetistä ja yksi puola maksoi ~90€.
Samalla auton kulutus on melko suuri 13.3L/100km ajan kylläkin etanolilla, mutta bensallakin kuluttaa lähes 10L/100km.
Re: 9-3 Stage 1 moottori ongelmat
Puolista itse lähtisin liikkeelle
Re: 9-3 Stage 1 moottori ongelmat
Tyypillinen oire. Etanoli vaatii kipinältä enemmän kuin bensiini, joten biopoweroinnin/etanolisoinnin yhteydessä on tyypillistä että alkavat puolaviat tulevat esiin. Eivät ne puolat vakiosoftalla tai bensasoftalla olisi kuitenkaan enää kauaa kestäneet. Näissäkin on sitten se taika, että vain alkuperäiset puolat toimivat parhaiten ja luotettavimmin - eteenkin viritettyjen/stagetettujen etanolivehkeiden kanssa.
Motonetista saa myös alkuperäistä Saab-sytytyspuolaa B207-moottoreihin:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/101323/ ... kuperainen
Eihän sinne ole vain vääriä sytytystulppia laitettu? NGK BKR7ESC-11 on ainoa oikea tulppa biopoweroituun.
Motonetista saa myös alkuperäistä Saab-sytytyspuolaa B207-moottoreihin:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/101323/ ... kuperainen
Eihän sinne ole vain vääriä sytytystulppia laitettu? NGK BKR7ESC-11 on ainoa oikea tulppa biopoweroituun.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 9-3 Stage 1 moottori ongelmat
Tuolta saa alkuperäisiä puolia paljon halvemmalla: https://www.neobrothers.co.uk/direct-ig ... 4622-p.asp
Re: 9-3 Stage 1 moottori ongelmat
Ihan normi kulutukselta vaikuttaa, ainakin oma 2007 1.8t automaatti stage 1 softalla vie etanolia sen 13-15L/100km ja bensaa 10-11L/100km.
9-3 SS 1.8t -07 BioPower by Nappe
Re: 9-3 Stage 1 moottori ongelmat
Ja päivitystä näin 3 vuoden ajon jälkeen. Puolan vaihtaminen siirsi ongelmaa vain eteenpäin…
30 t/km ja venttiilikansi levisi motarilla. Autossa nyt uusi moottori kuin myös tuttu ja turvallinen Maptunin ohjelma!
30 t/km ja venttiilikansi levisi motarilla. Autossa nyt uusi moottori kuin myös tuttu ja turvallinen Maptunin ohjelma!
J
KA: Saab 9-3, 2008, 1.8t BioPower.
HA: MB w124, 1987, 2.3E.
KA: Saab 9-3, 2008, 1.8t BioPower.
HA: MB w124, 1987, 2.3E.
Re: 9-3 Stage 1 moottori ongelmat
Tälle suositus!Risto kirjoitti: ↑Su Heinä 21, 2019 09:21Tuolta saa alkuperäisiä puolia paljon halvemmalla: https://www.neobrothers.co.uk/direct-ig ... 4622-p.asp
Re: 9-3 Stage 1 moottori ongelmat
Mikä se alkuperäinen virisofta oli ja mikä kannesta hajosi?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: 9-3 Stage 1 moottori ongelmat
Saabcomin stage 1 softa siellä oli, en sitten kuunnellut foorumeita ja käyttänyt MapTunin softaa.. Venttiili irtisanoi itsensä 210tkm kohdalla.
J
KA: Saab 9-3, 2008, 1.8t BioPower.
HA: MB w124, 1987, 2.3E.
KA: Saab 9-3, 2008, 1.8t BioPower.
HA: MB w124, 1987, 2.3E.
Re: 9-3 Stage 1 moottori ongelmat
Olipas ikävä juttu. Mulla tulee kohta myös mittariin 210 tkm. Saabissa on JC:n softa ja saman tekijän softia on ollut mulla myös aiemmassa saabissa. Ainoa ongelma on ollut puolaongelma, joka tuli kuntoon uusimalla alkuperäiset puolat. Tutkittiinko moottorin vikaa sen tarkemmin, eli paloiko joku venttiili ja irtosi paloja vai mitä tarkemmin tapahtui? Suuttimien tuotto etanolilla ei riittänyt ja meni laihalle vai oliko suuttimet vaihdettu myös?
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: 9-3 Stage 1 moottori ongelmat
Nyt kysyit vaikeita …mikan kirjoitti: ↑Ti Tammi 17, 2023 11:02Olipas ikävä juttu. Mulla tulee kohta myös mittariin 210 tkm. Saabissa on JC:n softa ja saman tekijän softia on ollut mulla myös aiemmassa saabissa. Ainoa ongelma on ollut puolaongelma, joka tuli kuntoon uusimalla alkuperäiset puolat. Tutkittiinko moottorin vikaa sen tarkemmin, eli paloiko joku venttiili ja irtosi paloja vai mitä tarkemmin tapahtui? Suuttimien tuotto etanolilla ei riittänyt ja meni laihalle vai oliko suuttimet vaihdettu myös?
Etanolilla olen ajanut koko auton omistuksen ajan (2019->). Ongelmat poistui noilla puolan vaihdoilla kunnes tuo venttiili meni rikki. Suuttimiin en ole itse koskenut joten tämäkin voisi olla mahdollinen syy tuohon venttiilin leviämiseen.
Moottorin vaihdos tapahtui Ruotsissa ja oli pieniä kommunikaatio ongelmia asentajien kanssa syystä tai toisesta…
Kaiken mitä sain irti oli, ”Venttiili 3 kammiossa on rikki, joko voidaan vaihtaa venttiili ja tarkistaa vahingot tai vaihtaa koko moottori” Hintaeroa näillä oli 300€. Joten en vaivautunut kyselemään enempää…
J
KA: Saab 9-3, 2008, 1.8t BioPower.
HA: MB w124, 1987, 2.3E.
KA: Saab 9-3, 2008, 1.8t BioPower.
HA: MB w124, 1987, 2.3E.