Aamulla oli tämän talven kylmin hetki ja sain ikuistettua jälkipolville tämän tärkeän tapahtuman työmatkan alavan maan kohdilla.
Olen vallan tyytyväinen, jos tuota ei ylitetä kuin vasta ensi talven puolella. Tai aliteta, mikä nyt mahtaakin olla oikea ilmaisu.
Skoda kävi entisellä Laakkosella, nykyisellä Hedinillä huollossa. Takaluukun nappi on toiminut, joten sitä ei uusittu. Kyselin sen verran, että nappi oli 39e ja vaihto parikymppiä, joten ei ole iso homma jos joutuu tekemään. Ajellessa huoltoon en huomannut mitään omituista, auto toimi kuten pitää ja tuntui ihan samalta kuin aina ennenkin.
Huollon kommenttina, että auto hyvässä kunnossa, kustannusarvio piti eurolleen kutinsa, 487 euroa lähti tililtä. Öljynvaihto suodattimella, raitisilmasuodatin, moottorin ilmansuodatin, jarrunesteet, akkutesti ja tehtaan kampanjat. Skodan Ajoturva voimassa taas seuraavaan huoltoon saakka. Tarkoittaa, että teknisen vian päättäessä matkanteon, soitto Ajoturvan numeroon ja apu tulee paikalle hoitamaan auton ajokuntoon (esim. hyytyneen akun lataus/vaihto) tai hinauksen huoltoon. Ihan asiallinen homma joka jos tarvitsee, kuittaa vähän huollon korkeaa hintaa. Tämä on aina hyvä näkymä auton tietokoneella.
Poistuessani häiritsin automyyjää tunnin verran ja pyysin tarjousta n. 40 tonnin esittely tms. vähän ajetusta vastaavasta Superbista, kun on tarjolla. Ei sen kummemmin aleta vielä kauppaa tekemään, mutta haluan viitekehyksen sille, mitä mahdollinen päivitys maksaa. Myyjä kertoili, että täysin uusi Superb, ei siis mikään facelift, on tulossa tarjolle näillä näkymin tämän vuoden viimeisellä kvartaalilla tai ensi vuoden ekalla. Auto on selvästi suurempi kuin nykyinen ja hinta tullee menemään yli 50000 euron, joten taitaa jäädä pois laskuista joka tapauksessa. Uusi Octavia tuli kooltaan suht lähelle nykyistä Superbia ja valmistaja haluaa tehdä pesäeroa näiden välille. Kuulemma Passatin myynti on ollut Volkkarille pettymys ja laittavat sen lihoiksi kokonaan, tuon kokoluokan farkkujen valmistus siirtyy kokonaan Slovakiaan Skodan ohjauksen alle, VAG trimmaa mallistoaan ja toimintojaan sen mukaan, mille on kysyntää. Kirvestä tulee kaikille malleille, jotka eivät myy riittävästi.
Ellei mitään odottamatonta ilmene Superbiin tai Konaan, aletaan touhuta Hondan romujen kanssa, kun kevät etenee ja saa taas tilille jotain muutakin kuin tyhjyyttä. Seuraavaksi lyhyt oppimäärä Superbin taipaleesta tähän saakka, autollehan tuli 3v täyteen meillä jo 10pv sitten.
12.2.2020 - 422 km, ajoon
25.3.2021 - 28209 km, huolto, 291 e
24.1.2022 - ostettu uudet kesärenkaat Kumho Ecsta 215/55/17, 476 e
2-3.3.2022 - 56301 km, huolto + tuulilasin vaihto, 751 e
22.2.2023 - 83410 km, huolto, 487 e
=2005 e
Jarrupalojen ja levyjen pitäisi kestää vielä helposti seuraavat 30000 km, ensimmäinen katsastus on edessä ensi keväänä. Talvirenkaat menevät vielä ensi talvenkin, kesärenkaat ensi kesän, sitten taitaisi olla taas aika ostaa kesälle 2024 uusi sarja ja samaten talvelle 2024-25 joutuu mahdollisesti investoimaan uusiin talvirenkaisiin. Jos ei halua enempiä investoida tähän, niin varmaan syksyllä pitäisi peliliikkeitä tehdä. No, vaimo ja lompakkonsa päättävät.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Toyota Corolla 1.6 SE Liftback-89
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634