Männän jäähdytys suuttimet
Männän jäähdytys suuttimet
Mittailin 2.3 moottorin männän jäähdytys suuttimien avautumispaineita. Oli vaihtelevat arvot 0,8-2,4 bar.
Yksikään ei ollut siis jäänyt auki asentoon. Uusien arvot ovat 1,5 bar.
Tämähän tarkoittaa että vähän vanhempi mylly jossa paineet jo alentuneet monestakin syystä ei välttämättä kuumalla koneella riitä paineet avaamaan venttiileitä ja männät jää ilman jäähdytystä. No tietysti kun kierroksia paljon kuten kunnon vedätyksissä niin paineet riittää ja ilmeisesti myös tilavuusvirtakin.
Onko tarkoituskin että männät ei tarvitse normaali ajolla jäähdytystä ja jos avautumispaine olisi alenpi niin tilavuusvirta ei riittäisi pitämään laakereille tarpeellista painetta. Paine on mielestäni tärkein koneen kestävyyden kannalta.
-Arska-
Yksikään ei ollut siis jäänyt auki asentoon. Uusien arvot ovat 1,5 bar.
Tämähän tarkoittaa että vähän vanhempi mylly jossa paineet jo alentuneet monestakin syystä ei välttämättä kuumalla koneella riitä paineet avaamaan venttiileitä ja männät jää ilman jäähdytystä. No tietysti kun kierroksia paljon kuten kunnon vedätyksissä niin paineet riittää ja ilmeisesti myös tilavuusvirtakin.
Onko tarkoituskin että männät ei tarvitse normaali ajolla jäähdytystä ja jos avautumispaine olisi alenpi niin tilavuusvirta ei riittäisi pitämään laakereille tarpeellista painetta. Paine on mielestäni tärkein koneen kestävyyden kannalta.
-Arska-
Re: Männän jäähdytys suuttimet
Tämä on minun teorian mukaan yksi merkittävä kontribuuttori T7 huonon maineen takana.
Hypoteesi
Osittain tukkeutunut sihti
Madaltunut öljynpaine, kuitenkin tarpeeksi niin ettei valo syty
Jäähdytyssuuttimet eivät aukea kovassa vedossa
Mäntä kuumenee, koska jäähdytys ei toimi
Jumissa olevat Männänrenkaat myötävaikuttavat Mäntien ylikuumentumiseen.
Kuten lujarissa opittiin, väsymislujuus korreloi kuormitussyklien määrään sekä amplitudiin suhteessa murtolujuuteen. Mäntien materiaaleille on ominaista, että murtolujuus on kääntäen verrannollinen lämpötilan ts. heikkenee voimakkaasti lämpötilan kasvaessa
Eli hypoteesi päättyy männän halkeamiseen, koska korkean lämpötilan myötä murtolujuus laskee ja kriittinen määrä kuormitusvaihteluita saavutetaan.
Hypoteesi
Osittain tukkeutunut sihti
Madaltunut öljynpaine, kuitenkin tarpeeksi niin ettei valo syty
Jäähdytyssuuttimet eivät aukea kovassa vedossa
Mäntä kuumenee, koska jäähdytys ei toimi
Jumissa olevat Männänrenkaat myötävaikuttavat Mäntien ylikuumentumiseen.
Kuten lujarissa opittiin, väsymislujuus korreloi kuormitussyklien määrään sekä amplitudiin suhteessa murtolujuuteen. Mäntien materiaaleille on ominaista, että murtolujuus on kääntäen verrannollinen lämpötilan ts. heikkenee voimakkaasti lämpötilan kasvaessa
Eli hypoteesi päättyy männän halkeamiseen, koska korkean lämpötilan myötä murtolujuus laskee ja kriittinen määrä kuormitusvaihteluita saavutetaan.
9000 Aero stage 5
9-5 Hirsch TrollR
9-5 Aero 02 stage 5
9-5 Aero 05
Ng900 jokkis
9-5 Hirsch TrollR
9-5 Aero 02 stage 5
9-5 Aero 05
Ng900 jokkis
Re: Männän jäähdytys suuttimet
Itse otin nuo suihkut pois toiminnasta koska ovat lisäämässä vika mahdollisuuksia ja yksi osa vähentämässä tilavuus virtaa pumpulta. Varsinkin kun ja jos avautumispaine on alhainen. Tosin mulla on T5 männät siellä jossa on enemmän materiaalia kuin niissä orkkis männissä. 130tkm menty stage 1:llä täys remontin jälkeen eikä mitenkään ecomoodissa. 9000 tein jäykemmillä jousilla jossa avautumis paineet oli 2-2,5 ja sillä on ajettu 200tkm täys remontin jälkeen eikä silläkään mitenkään ecomoodilla. Ei niitä suihkuja ole kaikissa turbo moottorisissakaan ja toimivat ihan samoilla ehdoilla, tietty tuolla öljysuihkulla saadaan siirrettyä lämpöä öljyyn mutta siinäkin on puolensa, öljyn lämpö kuorma kasvaa ja hetkellisesti se sattaa käydä varsin korkeallakin joka taas sitten huonontaa öljyn omainaisuuksia (pilkkoutumista,lisäaineiden höyrystymistä jne.)
Tuohon T7 mäntä asiaan sen verran että tuo lämpö vaikutus ei ole se syy vaan seuraus, matalakitkaiset männän renkaat ja mäntä yhdessä aiheuttavat tuon renkaan jumittumisen (öljyrengas varsinki) tuttu ilmiö myös muissa merkeissä. Tuosta seuraa huohotuksen kasvu ja öljyn päätyminen palotilaan, jotka sitten johtavat useisiin tuttuihin ilmiöihin. Tätä huohotus ilmiötähän korjailtiin näillä hätä korjauksilla (jälkiasennus) huohotus paketeilla yms. Kun esim. muuten samoilla osilla kootuissa T5 koneissa ei vastaavaa ongelmaa ollut. Periaatteessa vain männät oli erilaiset.
Tuohon T7 mäntä asiaan sen verran että tuo lämpö vaikutus ei ole se syy vaan seuraus, matalakitkaiset männän renkaat ja mäntä yhdessä aiheuttavat tuon renkaan jumittumisen (öljyrengas varsinki) tuttu ilmiö myös muissa merkeissä. Tuosta seuraa huohotuksen kasvu ja öljyn päätyminen palotilaan, jotka sitten johtavat useisiin tuttuihin ilmiöihin. Tätä huohotus ilmiötähän korjailtiin näillä hätä korjauksilla (jälkiasennus) huohotus paketeilla yms. Kun esim. muuten samoilla osilla kootuissa T5 koneissa ei vastaavaa ongelmaa ollut. Periaatteessa vain männät oli erilaiset.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Männän jäähdytys suuttimet
Kyllä se vakio T7:n öljysumujen ongelma taitaa olla enemmänkin jos ne kuoleentuu ja aukeaa liian herkästi, se syö tyhjäkäynnillä entisestään jo matalaa öljynpainetta.
Viritetyissä vehkeissä niiden koko olemassaolokin on aika kiistelty aihe. Jos siellä on niin kovat lämpötilat, että mäntä ottaa siitä kipeää, niin täytyisi olla ennemmin tarkempi seoksen ja sytytysennakon kanssa ja mieluusti mitata pakolämpöjä kuin ajatella, että se öljyruutta pelastaa.
Viritetyissä vehkeissä niiden koko olemassaolokin on aika kiistelty aihe. Jos siellä on niin kovat lämpötilat, että mäntä ottaa siitä kipeää, niin täytyisi olla ennemmin tarkempi seoksen ja sytytysennakon kanssa ja mieluusti mitata pakolämpöjä kuin ajatella, että se öljyruutta pelastaa.
Re: Männän jäähdytys suuttimet
9000 Aero stage 5
9-5 Hirsch TrollR
9-5 Aero 02 stage 5
9-5 Aero 05
Ng900 jokkis
9-5 Hirsch TrollR
9-5 Aero 02 stage 5
9-5 Aero 05
Ng900 jokkis
Re: Männän jäähdytys suuttimet
Kyl T7:n ongelmat alkavat viallisesta ilmamassamittarista ja/tai polttoainepumpusta yleensä. Myöskään imu- ja ahtovuodot eivät helpota tilannetta. Laihalla käyminen nostaa lämpötilaa ja aiheuttaa nakutusta. Etenkin vakiosoftat ja toiset virisoftat sietävät pelottavan paljon nakutusta ennen kuin alkavat rajoittaa. Näistä seikoista johtuvat ne mäntäpistiäiset pääpiirteittäin.
Mitä taas tulee muihin ongelmiin T7:n kanssa, niin en osta teoriaa ketjussa esitetystä öljyruiskujen ongelmista. Ohipuhallus ehjälläkin T7 männällä ja renkaalla on sen verran suurta, että se pilaa öljyä suunniteltua nopeammin ja liian pitkä öljynvaihtoväli, sekä käytetty huono moottoriöljy aiheuttavat kasautuvia ongelmia.
Mitä taas tulee muihin ongelmiin T7:n kanssa, niin en osta teoriaa ketjussa esitetystä öljyruiskujen ongelmista. Ohipuhallus ehjälläkin T7 männällä ja renkaalla on sen verran suurta, että se pilaa öljyä suunniteltua nopeammin ja liian pitkä öljynvaihtoväli, sekä käytetty huono moottoriöljy aiheuttavat kasautuvia ongelmia.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Männän jäähdytys suuttimet
En minäkään tarkoittanut että kaikki T7 vikamuodot olisivat Öljysumujen aiheuttamia, vaan tarkoitin niitä tapauksia missä mäntä on sinänsä ehjä mutta haljennut läpikotaisin.
Männän sulaminen johtuu varmasti männän ylikuumenemisesta em. tekijöistä johtuen mutta teoriani halkeamisesta johtuisi sinänsä normaalista palamislämpötilasta ja männän liian korkeasta lämpötilasta pitkällä aikavälillä heikentyneestä jäähdytyksestä johtuen.
https://www.trionictuning.com/forum/vie ... php?t=8107
Tuossa ketjussa esimerkki
Männän sulaminen johtuu varmasti männän ylikuumenemisesta em. tekijöistä johtuen mutta teoriani halkeamisesta johtuisi sinänsä normaalista palamislämpötilasta ja männän liian korkeasta lämpötilasta pitkällä aikavälillä heikentyneestä jäähdytyksestä johtuen.
https://www.trionictuning.com/forum/vie ... php?t=8107
Tuossa ketjussa esimerkki
9000 Aero stage 5
9-5 Hirsch TrollR
9-5 Aero 02 stage 5
9-5 Aero 05
Ng900 jokkis
9-5 Hirsch TrollR
9-5 Aero 02 stage 5
9-5 Aero 05
Ng900 jokkis
Re: Männän jäähdytys suuttimet
Tuohon mäntä/ männänrenkaat asiaan olis sellainen vaihtoehto jonka eräs kaverini teki Saabissaan vuosia sitten konerempan yhteydessä että männän renkaat tuli jostain Toyotan mallista. On kuulemma suurenpi puristusvoima. En ole kurkannut öljyntäyttö korkin kautta paljonko huohottaa mutta öljyä ei vielä ainakaan kuulemma syö...Vähentäähän se myös öljy vuotojen mahdollisuutta kun ei tule kampikammioon isoa painetta..
Onhan toki Toyotalla myös ollut moottoreita joissa on tullut ongelmia männänrenkaiden jumittumisen kanssa. Seurauksena kova öljyn kulutus. Yleisenä selityksenä öljyrenkaiden jumittumiseen sanotaan olevan liian pitkät öljyn vaihto välit. 10-15 tuhatta tai jopa puolivuosittain vaihto poistaa ongelman...kuulemma..
No itse Saabissani max 5tuhatta ja vaihto..Ei ole iso uhraus..
-Arska-
Onhan toki Toyotalla myös ollut moottoreita joissa on tullut ongelmia männänrenkaiden jumittumisen kanssa. Seurauksena kova öljyn kulutus. Yleisenä selityksenä öljyrenkaiden jumittumiseen sanotaan olevan liian pitkät öljyn vaihto välit. 10-15 tuhatta tai jopa puolivuosittain vaihto poistaa ongelman...kuulemma..
No itse Saabissani max 5tuhatta ja vaihto..Ei ole iso uhraus..
-Arska-
Re: Männän jäähdytys suuttimet
Tämähän kuulostaa mielenkiintoiselta, Löytyisikö jostain speksiä Toyotan renkaista?Yxvaan kirjoitti: ↑La Helmi 18, 2023 19:16Tuohon mäntä/ männänrenkaat asiaan olis sellainen vaihtoehto jonka eräs kaverini teki Saabissaan vuosia sitten konerempan yhteydessä että männän renkaat tuli jostain Toyotan mallista. On kuulemma suurenpi puristusvoima. En ole kurkannut öljyntäyttö korkin kautta paljonko huohottaa mutta öljyä ei vielä ainakaan kuulemma syö...Vähentäähän se myös öljy vuotojen mahdollisuutta kun ei tule kampikammioon isoa painetta..
Onhan toki Toyotalla myös ollut moottoreita joissa on tullut ongelmia männänrenkaiden jumittumisen kanssa. Seurauksena kova öljyn kulutus. Yleisenä selityksenä öljyrenkaiden jumittumiseen sanotaan olevan liian pitkät öljyn vaihto välit. 10-15 tuhatta tai jopa puolivuosittain vaihto poistaa ongelman...kuulemma..
No itse Saabissani max 5tuhatta ja vaihto..Ei ole iso uhraus..
-Arska-
Männän renkaiden jumiminen johtuu ylipitkistä vaihtoväleistä, ihan sama mikä valmistaja on kyseessä. Moottoriöljyn lisäainepaketti sisältää dispersantteja jonka tehtävänä on sitoa nokipartikkelit öljyyn yksittäisinä hiukkasinä. Jossain kohtaa partikkeleita on sitten niin paljon ettei dispersantti kykene enää sitomaan nokea, jolloin partikkelit aglomeroituvat ja muodostavat tuota mustaa skeidaa joka paikkaan, myös männänrenkaisiin, varsinkin öljyrenkaisiin jotka eniten ovat öljyn kanssa kosketuksissa.
Toinen mahdollisuus on perusöljyn hapettuminen, jolloin moottoriöljyn emäsvaraus loppuu ja perusöljy hapettuu jolloin lopulta koko voiteluaine muuttuu ensin tervamaiseksi hyytelöksi ja lopulta samanlaiseksi mustaksi skeidaksi mitä jumissa olevista renkaista löytyy. Perusöljyn nopea hapettuminen ohipuhalluksesta johtuen lienee perussyy T7 laakerivaurioiden takana.
Koko longlife vouhotus on yksi suuri kusetus, 10tkm välein vaan öljyt uusiksi niin pysyy renkaat notkeana ja moottori puhtaana.
9000 Aero stage 5
9-5 Hirsch TrollR
9-5 Aero 02 stage 5
9-5 Aero 05
Ng900 jokkis
9-5 Hirsch TrollR
9-5 Aero 02 stage 5
9-5 Aero 05
Ng900 jokkis
Re: Männän jäähdytys suuttimet
täällä menty noin 8-10tkm väleillä kun tiedossa oli nuo huohotus jutut T7 koneissa(sekä että RE85 käytössä, tosin se nyt ei suoraan liity männänrenkaisiin, ymmärtääkseni, vaan onhan se RE85 silleen että hieman moottorin puhdistavaa tehoa on).Yleisenä selityksenä öljyrenkaiden jumittumiseen sanotaan olevan liian pitkät öljyn vaihto välit. 10-15 tuhatta tai jopa puolivuosittain vaihto poistaa ongelman...kuulemma..
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Männän jäähdytys suuttimet
Tuossa T7 koneessa on monta juttua tehty polttoaine talous säästöjen myötä vika valintoja. Vähä kitkaiset männät, heikot männän renkaat, pitkät öljynvaihtovälit. Huohotus sotkee paikat ja männän renkaat jumii pohjaan heikkouttaan. Palotapahtumasta pääsee männän ohi palokaasuja jotka sitten polttaa öljyn hiili karstaksi jota sitten löytyy joka paikasta ja aiheuttaa kaikee kivaa.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Männän jäähdytys suuttimet
Saabin koneessa on omat ongelma kohdat.. Ohipuhalluksen seuraus on että kampikammiossa pyrkii tulemaan ylipainetta jonka seurauksena kampiakselin molimmissa päissä tahtoo ruveta tulemaan vuotoja. Siis jos kammio alipaineinen niin huonokin stefa pitää litkut sisällä. Näin kerran jonkun kirjoittaneen että laittoi huohotin putken erilliseen astiaan kuten noissa esim mini1000 autoissa ja taitaa olla jokkis autoissa. Pitäis mitata paljonko painetta syntyy normaali ajon aikana varsinkin kuormitettaessa. No lakihan kieltää tuon mutta jos liittää esim ennen turboa imu puolelle putken niin siellähän on aina imu ja öljysumu menee palotilaan . Voihan laittaa huohotin venttiilin joka aukeaa lievällä paineella...
Tämmöistä tälläkertaa....
-Arska-
Tämmöistä tälläkertaa....
-Arska-