Ei lataa?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Mikkoz
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 22:41
Paikkakunta: jkl

Ei lataa?

Viesti Kirjoittaja Mikkoz »

Maanantaina ostin tuommosen 88 tonnarin ja 2 päivää sitä iloa sitten kestikin. Tänään tulin kotia, niin sammuili vauhista ja kun anto kaasua niin just pysy käynnissä. No akku lataukseen pienellä latauksella auto taas kävi normaalisti, mutta jännitteet vaan tippu kun virtaa kulu. Eli ei lataa.
Kävin hakemassa lataussäätimen ja iltahan siinä meni asentaessa. Lopuks joutu sitten kumminkin irrottaa laturin. Säädin paikalleen mutta edelleenkään ei tuntunut lataavan. Kun kääntää virrat päälle näytti 11.8v,käynnistys niin putoo 11,5 ja sitten nous tuohon 11,7-11,8 kieppeille eli akun jännitteeseen. Valot sun muut päälle niin jännitteet putoo. Eli ei taida ladata vieläkään.
Vitutus asteikolla 0-10 on 15.
Taidan aamulla hakee laturin Varaosa maailmasta kun niillä oli hyllyssä valmiina hintaa tais olla jotain 130€
Voisko vika olla jossain muualla, kuin laturissa? Söörtsiä käytin päivällä ja pläräsin keskustelut läpi. Siellä oli puhetta laturista ja tuosta säätimestä.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Missähän kunnossa se akku on? Mikä on napajännite kun mittaat maajohto irrotettuna? Entä latausjännite sen verkkovirtalaturin ollessa kytkettynä?

Oliko laturin liukurenkaat kuluneet kovin syville urille?

Onko laturin johdot paikallaan: palaako latauksen merkkivalo ennen starttia kun kytket virrat päälle, ja sammuu kun käynnistyy? Onko akun maa- ja plusjohto ehjät?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Mikkoz
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 22:41
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja Mikkoz »

Mielestäni johdot on kunnossa. Latausvalo ei mielestäni oo palanu kertaakaan. Pitää varmaan huomenna kattoo tarkempaan. On vielä vähän pihalla noista valoistakin kun on uus auto mulle. Sieltähän on voinu polttimokin mennä.
Onkos liukurenkaat ne mihin tuon lataussäätimen hiilet ottaa. Niissä oli kyllä jonkin moiset urat ehkä millin pari. En nähnyt kunnolla kun en ottanu laturin johtoja irti vaan vaihdoin lataussäätimen siinä lokasuojan reunalla.
Jännitteitä en pystynyt mittaamaan kun ei oe imittaria, eli on luotettava auto mittariin. Pitäis varmaan huoménna hommata jostain yleismittari, jolla voi mittailla.
Eikös noitten lataus jännitteiden pitäis olla lähellä 14 volttia?

edit.Niin akun pitäis olla ihan kohtuu kunnossa. Tuossa kun tulin pihaan niin 10 min latauksella auto kävi. Mutta eihän varmaankaan akusta homma ole kiinni, kun auton pitäis käydä vaikka kuin paskalla akulla jos vaan lataus toimii.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Laturi saa herätevirran latauksen merkkivalon kautta. Tyhjäkäynnillä lataus ei ala ikinä jos ei tule herätevirtaa (johto irti tai polttimo rikki). Kierrättämällä saattaisi alkaa ladata, tai sitten ei.

Kojetaulun avaaminen ei välttämättä vianselvityksessä heti tarpeen, otat herätejohdon irti laturin perästä, ja kytket tilalle sulakkeellisella johdolla pikkulampun (2-3 W), jolla otat herätevirtaa akun plusnavasta, pienikin hipaisu pitäisi riittää latauksen alkamiseen.

Latauksen merkkivalo on tuon pari wattia, mutta ei se kai 5-wattisesta lampustakaan hajoa. Oma sökö laturini ei alkanut ladata ennen kuin herätettä tarjosi suoralla johdolla akulta ilman mitään lamppuja. Toimi sitten joitakin viikkoja normaalisti, vaikeni sitten taas ja meni vaihtoon.

Liukurenkaat on juuri ne, mihin hiilet ottavat kiinni. Sallittu kuluma mainitaan speksissä olevan alle puoli milliä. Voi se toimia jonkin aikaa kovastikin urautuneena, mutta hiiliä kuluu, ja säätimen paikalleenasettaminen on urien takia vaikeata.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Mikkoz
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 22:41
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja Mikkoz »

Joo pitääpäs kokeilla tuota herätevirtaa suoraan akulta, ennen kuin ostan uutta laturia tms. Kiitos neuvoista.
Mikkoz
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 22:41
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja Mikkoz »

Nyt taas elämä hymyilee. Ei tullut illalla annettua tarpeeksi kierroksia. Aamulla kun vielä kerran koitin niin lähti lataamaan. Kierroksia oli vaan annettava 3500,mikä on mielestäni aika paljon. Milläs kierroksilla pitäis lähteä lataamaan?
Latausvalo ei toimi, mutta pitää tutkia sitä hieman myöhemmin. Valohan vois periaatteessa vaikuttaa tuohon korkeaan kierrosrajaan.
edit. ainiin latausjännite on nyt 13.6-13.8v.
Tepa turbo
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Pe Elo 08, 2003 14:42
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja Tepa turbo »

Latausvalon uusiminen edessä, itsellä oli sama ongelma ja tänään vaihdoin polttimon.
vm.1986 9000i special ;-)
#2008
Mikkoz
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 22:41
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja Mikkoz »

Mites muuten tuon mittariston saa irti? Onko polttimonvaihto paha rasti. Ohjekirjassa neovotaan viemään huoltoon :)
Tänään oli kaupat kiinni niin voinu käydä ettii polttimoita, huomenna vois koittaa, jos kerkee.
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Mikkoz kirjoitti:Mites muuten tuon mittariston saa irti? Onko polttimonvaihto paha rasti. Ohjekirjassa neovotaan viemään huoltoon :)
Tänään oli kaupat kiinni niin voinu käydä ettii polttimoita, huomenna vois koittaa, jos kerkee.
Mittarivalojen vaihto ei oo paha homma, ku minäkin siitä selviydyin kunnialla :lol: Otin Haynesin korjausoppaan kaveriks...
Ekaks irti kojetaulun päällinen. Mittariston päällä on ilmaputki, joka pitää irrottaa. Mittariston liittimet yms irti ja mittariston kiinnitysruuvit kans. Tämän jälkeen mittariston voi nostaa pois ja polttimot on nätti vaihtaa 8) Tässäpä tämä operaatio lyhykäisyydessään.... Ei oo paha :o
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Mutta jos haluaa säästyä väärinliitettyjen johtoliittimien aiheuttamalta hämmingiltä, ottaa ilmaputken irti ja askartelee ne polttimot johtojen ollessa koko ajan liitettynä. Mittaristo mahtuu kääntymään nurinpäin kun putki on pois.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Mikkoz
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 22:41
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja Mikkoz »

Ohjekirja ei neuvo minkäläisia polttimoita pitäisi sinne pistää. Jostain taisin lukea että 3 wattisia, mutta noita 3wattia on varmaankin aika monenlaisia?
9000 aero -97, 9000 cde -96
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

2-wattinen se latauksen merkkivalo on. Ihan sama lamppu on 99:ssä, 900:ssa ja 9000:ssa.

Kuvassa se on tuo vihreäkantainen oikealla:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... timot2.JPG

Tällainen:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/latausvalo.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Archie
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ti Loka 19, 2004 11:02
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Archie »

Mikkoz, älä tee samaa virhettä kuin minä, vaihdoin nimittäin vain palaneen mittarivalolampun ja nyt se loistaa muita kirkkaammin.
Kannattaa kerralla vaihtaa kaikki, kun avaa kojelaudan :oops:
nimim. " vahingosta viisastuu"
# 2182
SAAB 9000 2,3 cs -95 SAAB 9-3 1,8t ( 2,0 ) 2004
Mikkoz
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 22:41
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja Mikkoz »

No niin tänään räpläsin sitä latasuvaloa ja sehän syttyi palamaan. Ilmeisesti vain kosketushäiriö. Nyt rupeaa lataamaan heti käynnistyksestä kuten pitääkin. Harmi vaan että samalla tais häipyä ajotietokoneesta joku valo. No ei ainakaan ihan heti viiti ruveta avaamaan tuota uudestaan.
9000 aero -97, 9000 cde -96
Vastaa Viestiin