![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Suomessa on niin alhaiset nopeusrajoitukset taajama-alueiden ulkopuolella, että joko auto tai kuljettaja eivät ole tieliikennekelpoisia, jos ei pysty ajamaan vähintään nopeusrajoituksen mukaan.
Totta.Pakari kirjoitti: ↑La Maalis 04, 2023 12:125. Puhumattakaan ohituskaistoista, joissa lähes jokaisesta tulee autosta riippumatta oman elämänsä Kimi Räikkösiä. Ennen kaistaa 10-20kmh alle rajoituksen ja sitten kun ohituskaista alkaa, niin joka kopperosta löytyy pedaali niin, että joudut ajamaan +40kmh yli rajoituksen, että pääset ohi. Jos et aja ohi, niin ohituskaistan jälkeen nopeus tippuu takaisin 10-20 alle rajoituksen.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑La Maalis 04, 2023 11:16Olen huomannut näistä kaikkea kolmea edellä mainittua:
1) Sähköauto ajaa alinopeutta motarin vasenta kaistaa.
2) Polttomoottoriauto ajaa alinopeutta nykyisillä polttoaineiden hinnoilla.
3) Porukka ajaa noin 7 kilometrin alinopeutta mittarivirheen vuoksi, kun itse ajaa Saabilla tasan nopeusrajoitusten mukaan.
Bonuksena:
4) Ei tiedetä kyseisen alueen nopeusrajoitusta ja "varmuuden vuoksi" ajetaan kymmenen kilometriä alinopeutta. Esimerkiksi meidän lähettyvillä olevan tien nopeusrajoitus on 50 km/h, mutta moni mieltää sen nopeusrajoituksen olevan taajama-alueen 40 km/h![]()
Viime vuoden pääsiäisenä kävi sellainenkin tapaus, että Teslan kaupunkimaasturimalli (onko se X?) ajeli Lahden moottoritietä pohjoiseen motarin vasenta kaistaa, eikä päästänyt ketään ohitseen, vaan kiihdytteli niin, että ohittaminen oli vaikeaa. Eräällä suoralla pistin sitten yllättäen NG9-5:lla oikealta sen ohitse, jonka jälkeen Tesla palasi kiltisti oikealle kaistalle ja päästi muut ohitseen. Selitys oli selvä: sillä oli vetokoukussaan teline, jossa oli laskettelusukset
Oli ilmeisesti menossa pohjoiseen laskettelemaan, eikä halunnut tuhlata enempää akkua
![]()
![]()
Tuota vasemmalla kaistalla nutaamista on havaittavissa myös Pirkanmaalla. Useasti joutuu ohittamaan oikealta, kun se koppimopo ei voi vaihtaa kaistaa ja päästää takanatulevia ohi. Varmaan löysät housuissa jos joutuu lumivallin ylittämään... sekun tuntuu olevan niin monille ylitsepääsemättömän vaikeaa.
Tuohon kohtaan 2 lisäisin arveluihin, että saattaahan siinä olla ajatus myös siitä, että oikealle kaistalle aina liitytään rampilta, joten ei tarvitse väistellä tai jarrutella kun vedetään kokoajan vasenta kaistaa.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑Ma Maalis 06, 2023 07:41Tuota mainitsemaasi vasemmalla kaistalla roikkumista voi havaita sekä motareilla että sisääntuloväylillä (esimerkiksi Mäkelänkatu Helsingissä). Olen miettinyt miksi kyseiset kuskit tekevät niin. Mieleen on tullut kolme selitystä:
1) Ajetaan vain omaa ajoa välittämättä muista liikenteessä olevista. Tämän huomaa yleensä ohittaessaan tällaisen ajoneuvon ja huomatessaan kuskin olevan aivan omissa maailmoissaan tai hänen puhuessa puhelimeen.
2) Ajatellaan vasemmalla kaistalla ajamisen olevan turvallisempaa kuin oikealla kaistalla. Oikealla kaistalla ajajia on enemmän, joten mahdollinen riski joutua ketju- tai peräänajokolariin on suurempi.
3) Vasenta kaistaa ajetaan, koska muutkin ajavat sitä ja pelätään joutuvan oikealla kaistalla (ruuhka-aikaan) "pussiin", josta on vaikea päästä pois. Etenemisnopeudella ei ole väliä, kunhan ei jäädä "pussiin", ja takana tulevat "kiittävät", kun vasemmalla kaistalla eteen tulee joku hidastelemaan. Tämän näkee helposti esimerkiksi Helsingin Mäkelänkadulla pohjoiseen päin ajaessa, kun tullaan Hämeentieltä Mäkelänkadulle. Suurin osa vaihtaa vasemmanpuoliselle kaistalle tottumuksesta, vaikka tarkoitus ei edes ole ajaa muun liikenteen vauhtia.
Tulee kuitenkin muistaa, että liikennesäännöt vasemmalla kaistalla ajamisesta eroavat merkittävästi moottoriteillä ja muilla useampikaistaisilla teillä. Moottoriteillä vasen kaista on ohituskaista ja siellä ei tule roikkua, vaikkakin jos opasteilla on ohjeistettu kaistoille määränpäät, niin ajaminen vasemmalla kaistalla voi tällöin olla sallittua. Näin muuten tuntuu olevan ainakin Länsiväylällä ja ykkösmotarilla aika pitkäänkin moottoriteiden alkamisen jälkeen.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑Ma Maalis 06, 2023 07:41Tuota mainitsemaasi vasemmalla kaistalla roikkumista voi havaita sekä motareilla että sisääntuloväylillä (esimerkiksi Mäkelänkatu Helsingissä).
Tässä se tavoitenopeuden ja alinopeuden keskustelukäsitteen määrittely on tärkeätä. Olen ihan samaa mieltä, ketään ei erikseen tarvitse auttaa rikkomaan lakia. Sama fiilis moottoritiellä, kun vasemmalla kaistalla rekkaa ohittaessa hätähousujengi yrittää työntää vauhtia ja ite menee jo lähellä rajoitusta.
Olen samaa mieltä siitä, että rajoituksissa olisi monin paikoin nostovaraa. Kellään ei kuitenkaan ole sinänsä oikeutta, saatika velvollisuutta rikkoa lakia eli ajaa kovempaa kuin suurin sallittu ja siksi hahmotan itse sen tavoitehaarukan nimenomaan nopeusrajoituksen alapuolelle. Jos tieosuudella rajoitus nostettaisiin 80->100 (we wish...), niin oma ok-haarukkani nousisi 70-80 -> 90-100.
Nimen omaan, ja kun nyt mainitaan sana "jono", niin ainakin vanhassa tieliikennelaissa ja sen käytännön tulkinnassa oli kiellettyä ohitella kaistaa vaihtelemalla jonossa ajavia autoja oman matkansa jouduttamiseksi. Eli siis pujottelu kaistalta toiselle siten että ajaa nopeammin kuin molemmilla kaistoille kertyneet jonot oli kiellettyä, vaikka oma nopeus pysyisikin nopeusrajoituksen mukaisena.
Sitä en myöskään ole tajunnut noilla kaksikaistaisilla motareilla, että rekka lähtee ohittamaan toista. Molemmat puskee lähelle rajoitintaan ja takana oleva liikenne puuroutuu/v*ttuuntuu. Ilmeisesti kiusa se on pienikin kiusa
Tämä! Rekkojen toistensa ohittelu on täysin nolla-arvoista ja nollahyötyistä hommaa. Ja tätä tapahtuu myös maanteillä... Hyvä esimerkki on Tampere-Parkano väli. Siellä rekat ajelee toistensa ohi käyttäen koko ohituskaistan eikä kukaan muu pääse kaistalla ohi...Turbo Sensonic kirjoitti: ↑Ti Maalis 07, 2023 07:35Sitä en myöskään ole tajunnut noilla kaksikaistaisilla motareilla, että rekka lähtee ohittamaan toista. Molemmat puskee lähelle rajoitintaan ja takana oleva liikenne puuroutuu/v*ttuuntuu. Ilmeisesti kiusa se on pienikin kiusa![]()
Ylläpidolle voi aina ilmoittaa tuosta huutomerkistä ketjun harhautumisen aiheesta. Omien kokemusteni mukaan viimeisen neljän vuoden aikana ne eivät juuri mihinkään ole johtaneet, siis ainakaan itse tekemäni ilmoitukset.
Hyvä kommentti ja samaa mietin jo itsekin.