Sähköautot teiden tukkona
Re: Sähköautot teiden tukkona
Sähköauto just vastakohta rekalle. Lomamatkalla tuli pieneen väliin sähkäri, eipä mitään kiihdytteli alta pois, eli ei vaivaa. Vaan matkanopeus oli omaan mieleen turhan nafti. Enpä ohittanut, kun risteykseen oli alta 5 km. Risteyksestä lähti taas niin, että otti 0,5 km eron minuun. Alta viiden kilometrin olinkin taas perässä, mutta sit meidän tiet erosivat onneksi. Minä käännyin.
Niin se rekka kiihtyy vähän hitaammin, mutta matka vauhti on sit kuitenkin varmemmin siellä 80 paikkeilla tai yli. Jos itse haluaa edetä rauhassa, niin leppoisampaa se siellä takana on kuin edessä hiillostettavana.
Niin se rekka kiihtyy vähän hitaammin, mutta matka vauhti on sit kuitenkin varmemmin siellä 80 paikkeilla tai yli. Jos itse haluaa edetä rauhassa, niin leppoisampaa se siellä takana on kuin edessä hiillostettavana.
Re: Sähköautot teiden tukkona
Joo ei kannata paljoa väkisin ohi painaa ihan vaan sen takia että jollain kestää ajopelin luonteesta johtuen kiihdyttäminen vähän pidempään. Itse huomioinut kuplavolkkarilla ajellessa että kun se nyt ei kiihdy ihan Teslan tahtiin, niin tosi usein on siinä liikkellelähtökiihdytyksessä takanatulijoilla kiire ohi mutta sitten kun nopeus on saavutettu niin ohi menneillä onkin hieman eri käsitys siitä mikä on rattoisa matkavauhti ja jos olisin hätäsempi niin mulle tulis halu mennä heistä taas ohi. Varmaan rekkapenoilla on paljon tuota samaa kokemusta, eli sitten kun saa sen 80 km/h rullattua mittariin niin voi ärsyttää ajella sen juuri ohittaneen perässä 70 km/h.
Lepposaa on tosiaan ajella rekan perässä, vauhti on yleensä kohtalaisen tasainen poislukien jyrkät ylämäet tietenkin. Etelä-Suomen teillä kun painaa yhden rekan ohi kiireissään niin aika usein saa huomata olevansa seuraavan rekan perässä odottelemassa taas ohituspaikkaa. Ei se matka siitä paljoa joutusammaksi siis muutu mutta perillä on ihan eri mies kuin jos ei ole koko ajan painanut hiki otsalla menemään.
Lepposaa on tosiaan ajella rekan perässä, vauhti on yleensä kohtalaisen tasainen poislukien jyrkät ylämäet tietenkin. Etelä-Suomen teillä kun painaa yhden rekan ohi kiireissään niin aika usein saa huomata olevansa seuraavan rekan perässä odottelemassa taas ohituspaikkaa. Ei se matka siitä paljoa joutusammaksi siis muutu mutta perillä on ihan eri mies kuin jos ei ole koko ajan painanut hiki otsalla menemään.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Viggen"
- Viestit: 603
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: Sähköautot teiden tukkona
Saa aikamoista zen äänikirjaa kuunnella että rekkojen tai nuutaajien peesaamisen jälkeen olisi rentoutuneempi kuin tehtyään pari reipasta ohitusta Sitä fiilistä kun on osoittanut olevansa alfa-uros maantiellä ei voita mikään Oulu-Levi välin kun ajeli just eikä melkeen rajoitusten mukaan oli muutama ohitus tehtävä. Joistakin jonoista lähti sitten aiheesta innostuneita peesiin. Ja painelivat vielä ohikin.
Yleisesti tuntuu että ihmiset ovat matkavauhteja laskeneet. Liekö syynä polttoaineiden nykyiset hinnat vai kiristyneet sakkorajat? Nykyautojenhan pitäisi olla huomattavasti parempia ajaa kuin 20-30 vuotta sitten ajossa olleet.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Re: Sähköautot teiden tukkona
Oulu-Levi -välillä tuppaa olemaan raskaan sarjan ohitettavaa karvasti vähempi kuin vaikka Hesa-Turku -välillä, tuossa kuitenkin oli mainittuna Etelä-Suomen tiet. Tai on ainakin silloin ollut kun olen itse Oulu-Levi -välin viimeksi rykäissyt. Ylipäätään meikäläisen kokemus on, että kun pääsee Oulun paremmalle puolelle, niin alkaa liikennetiheys laskea ja sujuvuus parantua.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Sähköautot teiden tukkona
Haha. Eikös tuo mene just siihen viittaamaani Hesarin artikkeliin, jossa vertailtiin formula-kuskeja apinoihinjooseppi78 kirjoitti: ↑Ti Maalis 07, 2023 20:58Sitä fiilistä kun on osoittanut olevansa alfa-uros maantiellä ei voita mikään
Yleisesti tuntuu että ihmiset ovat matkavauhteja laskeneet. Liekö syynä polttoaineiden nykyiset hinnat vai kiristyneet sakkorajat? Nykyautojenhan pitäisi olla huomattavasti parempia ajaa kuin 20-30 vuotta sitten ajossa olleet.
Mutta siis tietysti meissä on alkukantainenkin puolemme ei sillä ja sitä on kunnioitettava ja mieluusti vähän hillittäväkin joskus.
Itse olen seurannut liikennettä kasarilta ja ysäriltä asti ajellut itse. Mun vahva mielikuva on liikennekulttuurin muutoksesta on se, että ajonopeudet etenkin huonoissa keleissä ovat nousseet merkittävästi. Tämän tietysti mahdollistaa ysäriä merkittävästi paremmat ajo-ominaisuudet, tietyntyylinen tunnottomuus sekä se, että autot ovat niin turvallisia, ettei maantienopeuksissakaan kuole ulosajoissa oikein enää ketään, ellei osu kylki edellä puuhun tai rekkaan.
Noin muuten meno on mielestäni aika ennallaan. Autojen tehojen kasvettua toki kaikenlainen tarpeeton kiihdyttely ja poukkoilu on lisääntynyt merkittävästi, mutta minusta se ei ole niinkään kulttuurinen asia, vaan johtuu siitä, että 70-80 luvun autoilla (joilla pitkälti ysärillä ajettiin) ei vaan tehot riittäneet, vaikka haluja olisikin ollut. Toinen havainto on se, että ajamiseen ei enää keskitytä samalla tavalla. En yhtään ihmettelisi vaikka peräänajot ja muut tarkkaavaisuuteen liittyvät parkkipaikkakolarit olisivat merkittävästi lisääntyneet. Jengi räpläilee auton ja mobiileja av-järjestelmiään turhankin aktiivisesti liikenteessä.
Lisäksi ihmisten käytettävissä oleva rahamäärä ja ehkäpä sen rahan käyttämiseen liittyvä ajattelu on muuttunut vuosikymmenten aikana. Auton paalaus lunastuskuntoon ja siitä seuranneet omavastuut ja kaskon bonareiden menetys kirpaisivat sekä taloudellisesti ja henkisesti pahalla tavalla ysärillä ihan erilailla kuin nykyään.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Sähköautot teiden tukkona
Kyllä ajonopeudet ovat laskeneet selvästi ja todennäköisesti syynä on tuo kohonnut polttoaineen hinta.. Sähköautoilla se on ajosädeahdistus mikä pudottaa ajonopeutta, vaikka juuri jossain taisi olla juttua, että sähkäreillä pitäisi ajaa pakkasessa nopeampaa, koska silloin auto on liikkeellä lyhyemmän ajan.jooseppi78 kirjoitti: ↑Ti Maalis 07, 2023 20:58Yleisesti tuntuu että ihmiset ovat matkavauhteja laskeneet. Liekö syynä polttoaineiden nykyiset hinnat vai kiristyneet sakkorajat? Nykyautojenhan pitäisi olla huomattavasti parempia ajaa kuin 20-30 vuotta sitten ajossa olleet.
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/2 ... 8d68307162
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Sähköautot teiden tukkona
Tulipa muuten vielä yksi ns. ulkomusiikillinen ajatus ajonopeuksien kehitykseen viime vuosikymmeninä. Autoa ajavien ihmisten keski-iän merkittävä nousu. Eli yksi mikä voisi puoltaa ajonopeuksien laskua olisi se, että esim. 1910-1940 luvuilla syntyneillä kortteja ja autoja oli vielä aika vähän. Eli liikenteessä on nyt reippaasti 60-90-vuotiaita ihmisiä, joiden psykofyysiset kyvyt ovat kuitenkin ihan eri tasolla kuin 20-50-vuotiailla.
Eli voisiko siis olla, että sekä iästä johtuvien nutaajien että autojen ominaisuuksista kiihottuneiden osuus liikenteessä on kasvanut, jolloin tietysti ääripäät näkyvät useammin ja yleinen kokemus liikenteen sujuvuudesta on kasvanut?
Sitten on tietysti nämä nykypäivän karavaanarit ja oman elämänsä pisaralla pisimmälle pyrkivät energiakulun säästäjät, mutta minusta se ei ole kuitenkaan selitys, niiden osuus (polttoainetta/rahaa/rangea säästävät) lienee vielä aika pieni.
Eli voisiko siis olla, että sekä iästä johtuvien nutaajien että autojen ominaisuuksista kiihottuneiden osuus liikenteessä on kasvanut, jolloin tietysti ääripäät näkyvät useammin ja yleinen kokemus liikenteen sujuvuudesta on kasvanut?
Sitten on tietysti nämä nykypäivän karavaanarit ja oman elämänsä pisaralla pisimmälle pyrkivät energiakulun säästäjät, mutta minusta se ei ole kuitenkaan selitys, niiden osuus (polttoainetta/rahaa/rangea säästävät) lienee vielä aika pieni.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Sähköautot teiden tukkona
Ihan hyvä idea toi äänikirja. Mun kokemukset on ajalta ennen nykyaikaisia äänikirjoja, ja silloin kuunnneltiin veekasin höpinääjooseppi78 kirjoitti: ↑Ti Maalis 07, 2023 20:58Saa aikamoista zen äänikirjaa kuunnella että rekkojen tai nuutaajien peesaamisen jälkeen olisi rentoutuneempi kuin tehtyään pari reipasta ohitusta
Siis komppaan tätä jossain määrin:
Omat kokemukset on vuosituhannen vaihtreesta kun tuli jonkun verran kierrettyä Suomea faijan Chevy Vanilla, ja kahdeksankympin ajamiseen syy ei ollut säästely tai rangeahdistus vaan auton persuksissa komeillut kasikynpin lätkä
Ihan oikeasti se että ajoi sellasta todellista nopeutta 80 km/h Turusta Tampereelle ja lähti matkaan parikymmentä minuuttia aikaisemmin kuin henkilöautolla olisi lähtenyt, rentoutti todella merkittävästi matkaa. Ei tarvinnut yleensä ketään, rekkojakaan, ohittaa matkan varrrella ja kyttäillä ohituspaikkoja. Takaa kun tuli joku lujempaa niin antoi sopivassa paikassa vähän vilkulla merkkiä ja väisti hieman pientareelle niin sai mukavasti jaettua muillekin hyvää.
Just näin. Oulu-Levi on joku vajaa 400 km ja oletan että ei pahemmin nelikaistaista osuutta ole, rekkoja lienee siellä täällä mutta ei jonoksi asti.
Turku-Helsinki on vähän huono verrokki kun koko matka motaria eli ei siinä tarvi kenekään perässä ajella jos ei huvita.
Mut toi Turku-Tampere, Turku-Pori tai Turku-Hämynlinna on sellasia reissuja joissa suuri osa matkasta kaksikaistaista ja aina kun pääset yhden Skaanian ohi nii on seuraava perä edellä tulossa vastaan. Ohituspaikkoja on välillä hyvin, välillä ei ollenkaan, satunnaisia ohituskaistoja löytyy sieltä sun täältä. Todella stressaavaa koittaa ylläpitää mitään 100 km/h keskinopeutta paitsi jos ihan keskellä yötä ajelee. Ja matkat on niin lyhkäsiä ettå voitto on luokkaa alle 10 min jos vaikka onnistuukin puikkaamaan aina ohi kun mahtuu.
Ja se rekan perässä ajaminen ei tarkoita urpotuntumassa roikkumista kivisuihku naamassa vaan sellasta mukavaa 100-150m turvaväliä jolla on helppo säätää omaa vauhtia sen edelläajavan mukaan ilman nytkähtelyjä. Tuolla välillä ei myöskään auheuta ongelmia niille perässä tulijoille jotka haluaa ohi, kun siihen väliin mahtuu oikeinkin turvallisesti ja mukavasti ohituksen jälkeen liittymään
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Sähköautot teiden tukkona
Ja tohon kun perus kantatiellä, kun ottaa vielä muutama sata meetteriä lisää, niin ei tartte edes tyhmään vakkariin koskea. Esim. 82kmh todellista ja edes ylämäissä se proomu ei tule silmille. Hanko-Hyvinkää tiellä mm. toiminut hyvin.AZP kirjoitti: ↑Ti Maalis 07, 2023 21:54
Ja se rekan perässä ajaminen ei tarkoita urpotuntumassa roikkumista kivisuihku naamassa vaan sellasta mukavaa 100-150m turvaväliä jolla on helppo säätää omaa vauhtia sen edelläajavan mukaan ilman nytkähtelyjä. Tuolla välillä ei myöskään auheuta ongelmia niille perässä tulijoille jotka haluaa ohi, kun siihen väliin mahtuu oikeinkin turvallisesti ja mukavasti ohituksen jälkeen liittymään
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Sähköautot teiden tukkona
Ja onhan sitäkin, sen 25M proomun takana ei näe yhtään mitä sen seuraavan tiekumpareen takana esiintyy.
Linja autot tosin helpompia IMO.
Linja autot tosin helpompia IMO.
nojoo, vaan onhan noita juttuja kokenut että joku pyrkii oikealta ohi ja väliin vaikka olen jo aloittanut rekan ohituksen, noin niinku motarinop, + 5kmh.Turku-Helsinki on vähän huono verrokki kun koko matka motaria eli ei siinä tarvi kenekään perässä ajella jos ei huvita
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Sähköautot teiden tukkona
Sähköautoilijoita selvemmin liikenteessä hidastelevana ryhmänä erottuu ainakin pääkaupunkiseudun kehäteillä "helposti etnisesti profiloitavissa olevat", jotka köröttelevät halvoilla kotteroillaan viittäkymppiä kahdeksankympin alueella.
Re: Sähköautot teiden tukkona
Mä oon taas havainnut, että jos sopiva matkavauhtikumppani löytyy, niin ei siihen voi liikaa sitä väliä jättää. Tahtoo sivusta tulijat tykätä täyttää noita tyhjiötä. Yleensä ne ovat paikallista liikennettä, eli ajavat hiljempaa ja vielä lopulta kääntyvät vasemmalle.Ja tohon kun perus kantatiellä, kun ottaa vielä muutama sata meetteriä lisää, niin ei tartte edes tyhmään vakkariin koskea. Esim. 82kmh todellista ja edes ylämäissä se proomu ei tule silmille. Hanko-Hyvinkää tiellä mm. toiminut hyvin.
Eihän se haittaa, jos on zen-tila päällä, mutta harvemmin sitä nyt on niin zen
Re: Sähköautot teiden tukkona
Osaat varmastikin kertoa lisää näistä "psykofyysisistä" kyvyistä ja niiden ikäriippuvuudesta, mieluusti ihan tieteelliseen tutkimustietoon nojaten?
Ikääntyviä kuljettajia on tutkittu ja tutkitaan eri tahoilla. Sairauskohtaukset näyttelevät merkittävää osaa kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa, ja niiden todennäköisyys lisääntyy iän myötä. Mainittakoon tässä yhteydessä, että korkea ajonopeus ilman muita riskitekijöitä, lähinnä päihteet ja vähäinen ajokokemus, on erittäin harvoin syynä kohtalokkaaseen onnettomuuteen, n<5%.
Ikääntyminen alentaa suorituskykyä monin tavoin, mutta toisaalta 50- ja 60- luvuilla syntyneillä on monilla takanaan valtava ajokokemus ja liikenteen kehittymisen mukana tapahtunut sopeutuminen ja ennen kaikkea erinomainen kyky ennekoida ja lukea tilanteita. Toki ikäryhmässä on yksilöitä, joilla ei oikein ole eväitä liikenteeseen, mutta valitettavasti niitä on yhä enenevässä määrin kaikissa ikäryhmissä.
Olen mielenkiinnolla seurannut eri ikäisten toimintaa vähän autoilusta poikkeavassa liikehdinnässä, nimittäin ilmailussa. Tällä hetkellä vanhimmat lentäjät ovat lähestyneet 90-syntymäpäivää, mutta niillä nurkilla medikaali yleensä jää saamatta. Toisessa ääripäässä ilmailun voi aloittaa itsenäisesti jo
15-vuotiaana ja 17 täytettyään voit lentää yötaivaalla isonkin kaveriporukan kanssa, jos sopiva kone löytyy.
Sähköautoiluni on kokeiluasteella, mutta olen jo oppinut, että jokainen reipas ohitus lyhentää toimintamatkaa yllättävän paljon. Hidastelevat sähköautot tulevat lisääntymään, ja todennäköisesti suuntausta hitaimman ehdolla etenemisetä ei tulla muuttamaan. Onneksi pakolliset ajokilometrit ovat vähetyneet ja tulevat vähentymään entisestään.
-
- "Viggen"
- Viestit: 603
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: Sähköautot teiden tukkona
Joitain muistoja kasarilta ja enimmäkseen ysäriltä päässäni pyöriteltyäni tulin toisenlaiseen tulokseen. Liikennekäyttäytyminen on mielestäni rauhoittunut viimeisen vuosikymmenen aikana. Ainakin näiden "kaahaajien" määrä on mielestäni vähentynyt. Tai sitten eivät vain ole osuneet kohdalle vaikka liikenteessä vietetty aika on itsellä lisääntynyt. Osittainen vaikutus voi olla erilaisilla kampanjoilla joihin ihmiset ovat alkaneet reagoida herkemmin? Toisaalta tuntuu että ihmiset eivät huomioi muita niin herkästi. Keskitytäänkö ajaessa muuhun kuin ajamiseen kun on muutakin ajanvietettä kuin kuunnella rätisevää yle suomea?2.polvi kirjoitti: ↑Ti Maalis 07, 2023 21:35
Noin muuten meno on mielestäni aika ennallaan. Autojen tehojen kasvettua toki kaikenlainen tarpeeton kiihdyttely ja poukkoilu on lisääntynyt merkittävästi, mutta minusta se ei ole niinkään kulttuurinen asia, vaan johtuu siitä, että 70-80 luvun autoilla (joilla pitkälti ysärillä ajettiin) ei vaan tehot riittäneet, vaikka haluja olisikin ollut. Toinen havainto on se, että ajamiseen ei enää keskitytä samalla tavalla. En yhtään ihmettelisi vaikka peräänajot ja muut tarkkaavaisuuteen liittyvät parkkipaikkakolarit olisivat merkittävästi lisääntyneet. Jengi räpläilee auton ja mobiileja av-järjestelmiään turhankin aktiivisesti liikenteessä.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Re: Sähköautot teiden tukkona
Onko teillä muuten kasari-ysäri -aikahypyn lisäksi tapahtunut itsellä muita merkittäviä muutoksia? Siis sellaisia, jotka pitää summata mukaan tuohon muutostahtiin kun miettii pelkän ajan vaikutusta.
Noin niinkun esimerkkinä itte oon muuttanu sellasen 150km etelämmäksi ensimmäisten ajovuosieni jälkeen ja se tekee omassa näkemyksessä lähiseudun liikennekulttuurissa selkeesti enemmän eroa kuin tuo aikaväli.
Noin niinkun esimerkkinä itte oon muuttanu sellasen 150km etelämmäksi ensimmäisten ajovuosieni jälkeen ja se tekee omassa näkemyksessä lähiseudun liikennekulttuurissa selkeesti enemmän eroa kuin tuo aikaväli.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla