Toinen on pitkien käyttö kohdattaessa, eli ne tiputetaan aiemmin pois. Tuosta ei ole varmuutta onko uusi automatio jo pilannut sen.
On tämä muuten ihan otsikon mukaista, sillä sähkäreistähän tämä lopultakin johtuu
![Facepalming :facepalm_man:](./images/smilies/icon_man_facepalm.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Riittäisikö lähteeksi ensi alkuun vaikkapa ilmailun puolelta se, että ammattimaisessa siviililiikenteessä ICAO rajoittaa iän 60 vuoteen yhden lentäjän operoinnissa ja 65 vuoteen useamman lentäjän operoinnissa? Tai miksi sotilaslentäjät käytännössä lopettavat operatiivisen toiminnan alle 40-vuotiaina?Scraab kirjoitti: ↑Ke Maalis 08, 2023 08:50Osaat varmastikin kertoa lisää näistä "psykofyysisistä" kyvyistä ja niiden ikäriippuvuudesta, mieluusti ihan tieteelliseen tutkimustietoon nojaten?
Ikääntyviä kuljettajia on tutkittu ja tutkitaan eri tahoilla. Sairauskohtaukset näyttelevät merkittävää osaa kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa, ja niiden todennäköisyys lisääntyy iän myötä. Mainittakoon tässä yhteydessä, että korkea ajonopeus ilman muita riskitekijöitä, lähinnä päihteet ja vähäinen ajokokemus, on erittäin harvoin syynä kohtalokkaaseen onnettomuuteen, n<5%.
Ikääntyminen alentaa suorituskykyä monin tavoin, mutta toisaalta 50- ja 60- luvuilla syntyneillä on monilla takanaan valtava ajokokemus ja liikenteen kehittymisen mukana tapahtunut sopeutuminen ja ennen kaikkea erinomainen kyky ennekoida ja lukea tilanteita. Toki ikäryhmässä on yksilöitä, joilla ei oikein ole eväitä liikenteeseen, mutta valitettavasti niitä on yhä enenevässä määrin kaikissa ikäryhmissä.
Olen mielenkiinnolla seurannut eri ikäisten toimintaa vähän autoilusta poikkeavassa liikehdinnässä, nimittäin ilmailussa. Tällä hetkellä vanhimmat lentäjät ovat lähestyneet 90-syntymäpäivää, mutta niillä nurkilla medikaali yleensä jää saamatta. Toisessa ääripäässä ilmailun voi aloittaa itsenäisesti jo
15-vuotiaana ja 17 täytettyään voit lentää yötaivaalla isonkin kaveriporukan kanssa, jos sopiva kone löytyy.
Ei juurikaan enää siirry. Siihen on oikeastaan kaksi syytä. Hävittäjälentäjien palkkaus on parantunut merkittävästi (ja aiheesta) ja samaan aikaan Finskillä palkat on laskeneet ja eläkeikä noussut. Toinen syy on se, että hävittäjälentäjät ovat jo pitkään joutuneet tekemään tietyllä tavalla määräaikaisen sopparin, jonka purusta tulee aika rapsakat sanktiot.
Ei riitä. Vertaisarvioitu tutkimus olisi paremmin paikallaan.2.polvi kirjoitti: ↑Ke Maalis 08, 2023 10:50Riittäisikö lähteeksi ensi alkuun vaikkapa ilmailun puolelta se, että ammattimaisessa siviililiikenteessä ICAO rajoittaa iän 60 vuoteen yhden lentäjän operoinnissa ja 65 vuoteen useamman lentäjän operoinnissa? Tai miksi sotilaslentäjät käytännössä lopettavat operatiivisen toiminnan alle 40-vuotiaina?
Sä siis kaipaat vertaisarvioitua tutkimusta siitä, että ihmisen kaikenlainen suorituskyky laskee iän myötä. Kato vaikka Googlesta sitten, jos tällainen yleisesti tunnettu tosiasia ei sulle ole tuttu.Scraab kirjoitti: ↑Ke Maalis 08, 2023 13:22Ei riitä. Vertaisarvioitu tutkimus olisi paremmin paikallaan.2.polvi kirjoitti: ↑Ke Maalis 08, 2023 10:50Riittäisikö lähteeksi ensi alkuun vaikkapa ilmailun puolelta se, että ammattimaisessa siviililiikenteessä ICAO rajoittaa iän 60 vuoteen yhden lentäjän operoinnissa ja 65 vuoteen useamman lentäjän operoinnissa? Tai miksi sotilaslentäjät käytännössä lopettavat operatiivisen toiminnan alle 40-vuotiaina?
Kaupallinen ilmailu pelaa lähes liioitellusti varman päälle. Ohjaamomiehistö työskentelee sangen rasittavissa olosuhteissa ja maksavien asiakkaiden turvallisuudesta pidetään huolta kaikin keinoin.
Sotilasilmailu on oma lukunsa. Kuljetuskoneilla lennetään pitkiäkin uria ja yleensä budjetin salliessa lentolisät kerätään mahdollisuuksien mukaan. Taistelu-/harjoituskoneita on rajallinen määrä ja joka ikäluokasta koulutetaan tarvittava määrä uusia ohjaajia. Pienen maan rahkeet eivät riitä huvilentelyyn ja ensilinjan ohjaajia on aina saatavilla enemmän, kuin kalustoa. Ilmavoimissa tunnetaan melko pitkiäkin uria vaativissa koelentotehtävissä.
Tämä on toki melko etäällä sähköautojen liikennettä hidastavasta vaikutuksesta. Norjassa on ihan vakavissaan vaadittu pääteille lisäkaistoja sähköautoille, jotka hidastavat muuta liikennettä.
Meillä teille on tullut ja jatkossa tulee lisää uuden polven takavetokuljettajia. Ainakin Tesla 3 oli "kesäsäädöissä" lumimyräkässä hyvin mielenkintoinen ja nopeita käsiä vaativa ajokki. Moniko osaa muuttaa valikkojen asetukset kelien mukaan? Eivät avustimetkaan kaikkea pelasta.
Google, Scholaria kenties lukuunottamatta, ei ole luotettavan tiedon etsimisen väline. Eikä Wikipedia.
Ei me tästä varmaan olla kovin eri mieltä.Scraab kirjoitti: ↑To Maalis 09, 2023 11:11Google, Scholaria kenties lukuunottamatta, ei ole luotettavan tiedon etsimisen väline. Eikä Wikipedia.
Itse olen pintapuolisesti raapaissut ihmisen kyvykkyyksiä ja heikkouksia eri näkökulmista tarkasteltuna turvallisuustekniikan opintokokonaisuudessa. Aihehan on tavattoman laaja, ja tietoni ovat hyvin rajalliset, mutta mielenkiintoisia seikkoja on tullut esiin. Esimerkiksi näkökyky heikkenee valtaosalla noin 45 ikävuoden nurkilta niin, että lukulaseille tulee tarvetta. Tästä löytyy tutkittua tietoa, samoin esimerkiksi valon tarpeen lisääntymisestä iän myötä.
Kun katson noita eläkeikää lähestyviä työkavereita, olen melko varma siitä, että hidastuneista reaktioistaan huolimatta jokainen heistä on varmempi autoilija, kuin elämänsä kunnossa oleva 18-vuotias. He ovat uransa aikana myös kokeneet melkoisen myllerryksen ja tottuneet omaksumaan valtavasti uutta, joten siirtyminen sähköiseen autoiluun on suurimmalle osalle heistä melko luonnollinen jatkumo kehitykselle. Jos he ovat tien tukkona sähköä pihistellessään, heidät saa ja on jopa suotavaa ohittaa. Jonon tekee se perässä ajava![]()
Onpa idealistinen näkemys ikääntyneistä.Scraab kirjoitti: ↑To Maalis 09, 2023 11:11He ovat uransa aikana myös kokeneet melkoisen myllerryksen ja tottuneet omaksumaan valtavasti uutta, joten siirtyminen sähköiseen autoiluun on suurimmalle osalle heistä melko luonnollinen jatkumo kehitykselle. Jos he ovat tien tukkona sähköä pihistellessään, heidät saa ja on jopa suotavaa ohittaa. Jonon tekee se perässä ajava![]()
He ovat uransa aikana myös kokeneet melkoisen myllerryksen ja tottuneet omaksumaan valtavasti uutta, joten siirtyminen sähköiseen autoiluun on suurimmalle osalle heistä melko luonnollinen jatkumo kehitykselle. Jos he ovat tien tukkona sähköä pihistellessään, heidät saa ja on jopa suotavaa ohittaa.
Ehdin alta pois, kun oli jo peruuttamassa ruudusta yllättävän nopeasti. Kahden piha käännöksen jälkeen tajusin Volvon jo olevan taustapeilissä. 3 km taajamaa mummeli hiillosti puskurissa, kunnes hiukan väljemmillä vesillä polkaisin reipasta ylinopeutta päästäkseni perskärpäsestä.
Jotenkin tuli olo, että oli vetänyt ennenkin Singerillä saumaa
Tänään kävelin tuolla kotikylän lähellä aurinkoisessa säässä,Onko teillä muuten kasari-ysäri -aikahypyn lisäksi tapahtunut itsellä muita merkittäviä muutoksia? Siis sellaisia, jotka pitää summata mukaan tuohon muutostahtiin kun miettii pelkän ajan vaikutusta.