Aika kylmää puuhaa oli, autotallissa oli +2 astetta "lämmintä", mutta vaihdoin Mustaan alle kesärenkaat, kun ei sillä ole pakko ajella.
Alta pois 17-tuuman Dezentit ja alle 16-tuuman CIvicin mukana tulleet Aezit, jotka melkoisen loppu, kuten niillä olevat yhdeksänvuotiaat Michelinitkin, pintaa 2-4mm. Vaan saa välttää nyt toistaiseksi, kunnes tiedän mitä Mustalle tehdään.
Kuskin puolen etupyörän takana on tosiaan kotelo, jonka alla on automaattilaatikon "Neutral Safety Switch", johon tulee johtosarja, joka taas johtaa solenoidille, joka juuri vaihdettiin. Tuo mainittu kytkin välittää laatikolle tiedon myös siitä, missä lovessa vaihdekeppi on, eli asentoanturi löytyy siitä. Niin, tuossa on kotelo ja siihen tulee johtosarja, ettekö näe
Ette varmasti näe, paskaa oli ja paljon. Vähän aikaa putsailin messinkisellä harjalla, niin onhan siellä kotelo ja pystytte hahmottamaan myös oikean yläkulman johdon.
Irrottelin tuon kotelon, vituikshan se meni sekin, koskapa alin pultti katkesi avatessa. Eikä mulla mitään askartelusarjaa ole, joten jäi nyt kahdella kiinni. Unohdin siinä kiroillessani ottaa kuvat, mutta tuo kotelo oli täynnä kuivunutta kuraa ja kaikki alla oleva oli kyllästetty sillä. Annoin pesun WD40:llä ja johan alkoi erottua johtoliittimeen tulevia sinisiä ja punaisia yms. johtoja. Putsailin mitä pystyi ja laitoin takaisin kiinni, niillä kahdella pultilla mitkä sain ehjänä ulos. Täytyy käydä korjaamolla joku päivä poistamassa katkennut ja laittamassa uusi.
Niin, tuo Safety Switch on näissä aika yleinen vika mitä selvittelin, Mustassahan sitä perusoiretta ei ole ollut, eli kun tuo vikaantuu, auto lakkaa käynnistymästä sillä ainoalla tavalla millä automaatin pitäisi käynnistyä, eli P-asennossa. Jos alkaa krenaamaan, niin kokeilee esim. N-asennossa käynnistää ja jos käynnistyy, niin syypää on tuo kytkin. Mutta, tuo ei välttämättä oireile pelkästään noin, vaan
saattaa sytyttää milloin mitäkin vikavaloja ja heittää laatikon onnutaan kotiin-moodiin. Nyt alkaa jo kuulostaa tutulta...
Tuo näytti olevan alkuperäisenä osana maailmalla hinnaltaan 117-168 dollarin välissä, eli varmaan alta 200 euroa kuitenkin. Mutta selvitellään sitä sitten, jos alkaa taas vikavalot räpsiä. Tuon jo vaihdetun solenoidin ohella on mitä ilmeisimmin toiseksi yleisin automaattilaatikon ongelmien takana oleva komponentti.
Niin että ei tässä ole luovutettu Mustan osalta, alkaa olla jo niin rakas(raskas) vehje, että päätyyn saakka. Helpompihan se on johonkin muuhun vaihtaa kun on kunnossa. Eipä tarvitse muita projekteja hankkia, kun on jo pihassa niitä tarpeeksi.
Kysäisin Autoverkkokaupan myyjältä, että mikä on tämänhetkinen arvio i20:n saapumisesta. Nimittäin, jos vastaavan tilaisin nyt, kertoo heidän kotisivunsa toimitusajaksi alkaen 4 viikkoa. Siis kuukauden päästä. Tästä voisi päätellä, että kenties Hyundai on alkanut saamaan noita perusvessoja ulos linjastolta taas vaihteeksi. Pitäisin kovin kohtuuttomana, jos nyt tilaamalla saisi kuukauden päästä ja marraskuussa tilattua pitäisi odottaa syksyyn. Toki hintakin on ihan eri, en minä nykyisellä hinnalla edes vilkaisisi. Luin sopparistakin taas pienen präntin kun jotain uutisointia oli Ruotsista noitten yksityisliisareitten sopparien yllätyksistä. En löytänyt mitään huolestuttavaa, tokihan sen luin jo aikoinaan ja Konankin yhteydessä.
Ei ole vastannut myyjä, katsotaan tuleeko auto vai vastaus ennemmin.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634