Ok, hommasin Motonetistä vähän ruuvihärpäkettä, jolla koitan taas huomenissa irrottaa. Täytyypä tosiaan suojata syyläri jollain, ois sääli jos lähes uusi syyläri menis lyttyyn.
Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti
- vilhosyvis
- "Viggen"
- Viestit: 639
- Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
- Paikkakunta: Tapiola, Espoo
- Viesti:
Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti
malttaako odotella huomiseen, siinä kusella käydessä nuljauttaa sen irki
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
- vilhosyvis
- "Viggen"
- Viestit: 639
- Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
- Paikkakunta: Tapiola, Espoo
- Viesti:
Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti
Ei lähtenyt nalleoluen hylsy-ulosvetäjäkikalla. Eikä tosiaan lähtenyt sorkkaraudan kanssa edelleenkään.
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti
Voisko tässä olla joku periaatteellinen ongelma? Pistäpä kuvaa tuosta pultista paikoillaan ja kuinka yrität saada sitä akselia vedettyä sillä ulos.
Muistaakseni siellä on vain jousirengas pitämässä akselia paikoillaan sen ketjupyörän ja akselin välissä. Tilaakin pitäisi olla tarpeeksi vaikka rautakangella vääntää, jos pultin alla on joku jämerä prikka. Ainoa paikka, mikä edes periaatteessa voisi olla ruosteessa, on kytkinlevyn ja akselin väli, mutta ei tuo kytkin toimisi huonostikaan tällöin.
Muistaakseni siellä on vain jousirengas pitämässä akselia paikoillaan sen ketjupyörän ja akselin välissä. Tilaakin pitäisi olla tarpeeksi vaikka rautakangella vääntää, jos pultin alla on joku jämerä prikka. Ainoa paikka, mikä edes periaatteessa voisi olla ruosteessa, on kytkinlevyn ja akselin väli, mutta ei tuo kytkin toimisi huonostikaan tällöin.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti
niin ehkä pitäisi tehdä kuin se kuupan kuski, kertoi että alkoi etupäästä kitisemään niin heitin sinne pytyllisen jätejolyä niin taukosi.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti
Voihan sitä akselin päätä kopauttaa vaikka sisään päin vähän, jos sillä herkistyisi ulostulokykyiseksi. Vaihteen on syytä olla akselin irrottamisen aikana vapaalla ettei jumita akseliin kohdistuvan väännön takia (ja käsijarru päällä/pyörät kiilattu ettei auto karkaa akselin irrotessa).
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
- vilhosyvis
- "Viggen"
- Viestit: 639
- Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
- Paikkakunta: Tapiola, Espoo
- Viesti:
Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti
No nytpä taisit osua siihen, mistä kiikasti... Missään ei mainittu, että vaihde pitäisi jättää vapaalle, eikä tullut itselläni mieleen, että se vaikuttaa. Ja mullahan on toki saabistina pakki päällä, kun en avaimia tahtonut jättää autoon remontin ajaksi. (On mulla tosin vara-avain, jonka voin siihen jättää ja laittaa vaikka jonkun liinan siihen peitoksi.)jus kirjoitti: ↑Ti Huhti 11, 2023 16:44Voihan sitä akselin päätä kopauttaa vaikka sisään päin vähän, jos sillä herkistyisi ulostulokykyiseksi. Vaihteen on syytä olla akselin irrottamisen aikana vapaalla ettei jumita akseliin kohdistuvan väännön takia (ja käsijarru päällä/pyörät kiilattu ettei auto karkaa akselin irrotessa).
Voiko vaihteisto tai mikään muu ottaa osumaa nyt kun olen väkisin yrittänyt repiä kytkinakselia ulos vaihde päällä? Onko syytä huoleen?
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti
Ei. Mutta
Jos katsot korjausoppaan kuvaa painelaakerin mustan muovirenkaan paikasta suhteessa työsylinteriin, niin sen perusteella siellä on paikallaan hyväkuntoinen levy. Samoin asetelman käpälät ovat asennossa joka kertoo hyvästä levystä.
Asetelman käpälissä näkyy ruostepölyä. Onko painelaakeri rikki? Ääntääkö painelaakeri vai sen kevyt kosketus käpäliin. Ääntääkö kytkin ylhäällä ja alhaalla.
Paina parilla meisselillä painelaakeri irti asetelmasta ja pyöräytä sitä kädellä. Jos kiljuu ja rallattaa, on rikki. Jos hiljainen niin kunnossa. Siinä tapauksessa laita sormelka ihan ohuenohut vaseliinikerros käpälien nokkiin tai pyhkäse sormella öljyä. Polkaise pari kertaa poljinta ja ääni voi olla pois.
Jos katsot korjausoppaan kuvaa painelaakerin mustan muovirenkaan paikasta suhteessa työsylinteriin, niin sen perusteella siellä on paikallaan hyväkuntoinen levy. Samoin asetelman käpälät ovat asennossa joka kertoo hyvästä levystä.
Asetelman käpälissä näkyy ruostepölyä. Onko painelaakeri rikki? Ääntääkö painelaakeri vai sen kevyt kosketus käpäliin. Ääntääkö kytkin ylhäällä ja alhaalla.
Paina parilla meisselillä painelaakeri irti asetelmasta ja pyöräytä sitä kädellä. Jos kiljuu ja rallattaa, on rikki. Jos hiljainen niin kunnossa. Siinä tapauksessa laita sormelka ihan ohuenohut vaseliinikerros käpälien nokkiin tai pyhkäse sormella öljyä. Polkaise pari kertaa poljinta ja ääni voi olla pois.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti
Hyvä huomio Jus:lta. Ei siinä mitään ole tapahtunut. Itsellä ollut auto aina tasamaalla remppaa tehdessä, niin en ole tullut moista edes ajatelleeksi ja varmasti on ollut avaimet taskussa ja pakki päällä purkaessa tuota.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
- vilhosyvis
- "Viggen"
- Viestit: 639
- Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
- Paikkakunta: Tapiola, Espoo
- Viesti:
Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti
Kytkin ääntää vain polkimen ollessa alhaalla. Täytyy vielä tehdä tuo tarkempi vianmääritys ohjeillasi.petromies kirjoitti: ↑Ke Huhti 12, 2023 09:39Ei. Mutta
Jos katsot korjausoppaan kuvaa painelaakerin mustan muovirenkaan paikasta suhteessa työsylinteriin, niin sen perusteella siellä on paikallaan hyväkuntoinen levy. Samoin asetelman käpälät ovat asennossa joka kertoo hyvästä levystä.
Asetelman käpälissä näkyy ruostepölyä. Onko painelaakeri rikki? Ääntääkö painelaakeri vai sen kevyt kosketus käpäliin. Ääntääkö kytkin ylhäällä ja alhaalla.
Paina parilla meisselillä painelaakeri irti asetelmasta ja pyöräytä sitä kädellä. Jos kiljuu ja rallattaa, on rikki. Jos hiljainen niin kunnossa. Siinä tapauksessa laita sormelka ihan ohuenohut vaseliinikerros käpälien nokkiin tai pyhkäse sormella öljyä. Polkaise pari kertaa poljinta ja ääni voi olla pois.
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti
Kyllä se sitten suurella todennäköisyydellä on painelaakeri tai silmälaakeri
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
- vilhosyvis
- "Viggen"
- Viestit: 639
- Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
- Paikkakunta: Tapiola, Espoo
- Viesti:
Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti
Alun perin kun en ollut vielä räplännyt kytkintä ollenkaan, painelaakeri kitisi aika kovaäänisesti asetelman käpäliä vasten, kun pyöritin sitä käsin. Siirrettyäni painelaakerin irti käpälistä, ei kuulu käytännössä mitään ääntä. Pieni kahina kuuluu, mutta se lienee ihan odotettavaakin, kaikkea pientä paskaa kun on tuonnekin vuosikymmenien saatossa varmasti kerääntynyt.
Nyt testattuani painelaakeri kitisi myös, mutta vähemmän. Suihkutin yhtenä päivänä vähäsen jotain vaseliinia painelaakerin toiselle puolelle (ei käpälien puolelle) ja pyörittelin laakeria. Se lienee siis päässyt osittain jo oikeaan paikkaan.
Nyt äsken laitoin sormin levitettävää vaseliinia käpälien päätyihin, siihen mihin painelaakeri osuu, kuten ohjeistasi käsitin. Samoin myös painelaakeriin, siihen osaan, joka koskettaa käpäliä.
Tuli yksi kysymys mieleen tuosta levyn kuluneisuuden tarkistamisesta: tuota muoviholkkiahan pystyy liikuttaa edes takaisin työsylinterin koneistettua pintaa vasten, joten tarkistetaanko kuluneisuus siitä, mihin holkki kytkimen käytön jäljiltä jää? Ja tarkistuksen aikana kytkinpoljin on ylhäällä, eikö?
Nyt testattuani painelaakeri kitisi myös, mutta vähemmän. Suihkutin yhtenä päivänä vähäsen jotain vaseliinia painelaakerin toiselle puolelle (ei käpälien puolelle) ja pyörittelin laakeria. Se lienee siis päässyt osittain jo oikeaan paikkaan.
Nyt äsken laitoin sormin levitettävää vaseliinia käpälien päätyihin, siihen mihin painelaakeri osuu, kuten ohjeistasi käsitin. Samoin myös painelaakeriin, siihen osaan, joka koskettaa käpäliä.
Tuli yksi kysymys mieleen tuosta levyn kuluneisuuden tarkistamisesta: tuota muoviholkkiahan pystyy liikuttaa edes takaisin työsylinterin koneistettua pintaa vasten, joten tarkistetaanko kuluneisuus siitä, mihin holkki kytkimen käytön jäljiltä jää? Ja tarkistuksen aikana kytkinpoljin on ylhäällä, eikö?
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti
Tuota vaseliinia ei saa olla kuin ihan ihan hento kalvo. Oikeasti siinä ei saisi olla edes sitäkään, mutta hätä ei lue lakia.
Muoviosa siinä mihin se käytössä on asettunu polin ylhäällä.
Muoviosa siinä mihin se käytössä on asettunu polin ylhäällä.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti
Jeps, ja sen muoviosan tarkoituksena on estää työsylinteriä valumasta liian syvälle ajettaessa, jolloin eka polkaisussa painelaakeri vasta menee lähelle asetelmaa.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
- vilhosyvis
- "Viggen"
- Viestit: 639
- Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
- Paikkakunta: Tapiola, Espoo
- Viesti:
Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti
Ok, kiitos. Täytyy pyyhkiä sit jonkin verran sitä pois.
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d