
Saab 900i 16v ´92 tarina
Re: Saab 900i 16v ´92 tarina
No sehän on jo pitkällä, kun lähti tulille. Wapuksi ajoon. 

NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 192
- Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
- Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
- Viesti:
Re: Saab 900i 16v ´92 tarina
Kyllä, tänään sain työvoiton. Kolme kertaa vaati, että sain pysymään vihreät nesteet sisällä! Kyllä, luit oikein. Aina vaan alkoi sitkeästi se yksi pieni tippa muodostua vesipumpun alle, sinne imusarjan puoleisen osan alle. Olisiko ollut siinä alumiiniosassa, mihin kolme letkua kiinnittyy, pieni halkeama, tai itse letkuissa klemmarin alla pieni repeämpä
Eli vaihdoin ne kaikki varaosakasasta löytyviin. Loputakin pysyy nesteet sisällä. Virtalukko vielä herkkänä, hieman pitää avainta napauttaa auton käydessä niin mukaan herää myös kierroslukummittari, vilkut ja lasinpyyhkimet.
Tässä muutama kuva kun olin pessyt talven pölyt pois pinnasta. Vielä on viimeistelyä, mutta uskoisin että kohta pääsee baanalle. Kone tuntui kiertävän hyvin ja on paljon pirteämpi, mitä väsähtynyt ex-mosa. Tämä nyt paikalleen asettunut on nyt ilmeisesti B202, eli 2.0/16v.




Eli vaihdoin ne kaikki varaosakasasta löytyviin. Loputakin pysyy nesteet sisällä. Virtalukko vielä herkkänä, hieman pitää avainta napauttaa auton käydessä niin mukaan herää myös kierroslukummittari, vilkut ja lasinpyyhkimet.

Tässä muutama kuva kun olin pessyt talven pölyt pois pinnasta. Vielä on viimeistelyä, mutta uskoisin että kohta pääsee baanalle. Kone tuntui kiertävän hyvin ja on paljon pirteämpi, mitä väsähtynyt ex-mosa. Tämä nyt paikalleen asettunut on nyt ilmeisesti B202, eli 2.0/16v.



#6906, Saab 900 3d combi coupe -92
Re: Saab 900i 16v ´92 tarina
On hieno! Itsellekin on tulossa uusi projekti pidän vielä salassa mutta siitä tulee varmasti mielenkiintoinen projekti. 

Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saab 900 Turbo 8 sedan -87 Saab 99 -84 Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Re: Saab 900i 16v ´92 tarina
Jep tuohan innoittaa oikein kävelemään takapihalle katsomaan omia Saabeja.
täytyy,täytyy tässä pistää niitä myyntiin varaosiksi 


saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Saab 900i 16v ´92 tarina
Tämä on kyllä ulkoasultaan erittäin omaa silmää miellyttävä yksilö ja tuo rekkari on kuin piste i:n päälle ! Näin isoon tekemiseen ei itsellä ole osaamista, mutta kyllähän olen taas sivusilmällä katsellut josko sopivaa og-satkua tulisi tarjolle jahka saa pihaa siivottua Hondista. On nää vaan niin hienoja pelejä 

Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 192
- Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
- Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
- Viesti:
Re: Saab 900i 16v ´92 tarina

Kesän '23 ajot jäivät aika vähiin. Tuo päällisin puolin entraamani mysteerikone alkoi kesän aikana polttamaan öljyä reippaasti. Seuraavaksi laatikosta katosi 5. vaihde. Nämä pienet murheet hieman jo harmittivat, mutta lopulta pakkikin katosi niin tuli aika laittaa kaveri seisontaan. Lisäksi koneen geriatriset suorituskyvyt alkoivat jo masentamaan.

Auton omaa konetta alottelin purkamaan. 2. sylinteristä löytyi vähän ikävän näköstä jälkeä, selvittely jatkuu kun saan alakerran auki ja männät käteen. Purku teettää vähän päänvaivaa kun kytkin on vielä paikallaan.

2.1 Kansi lähtee tutulle mestarille koneistukseen. Olisi tuossa T7 kansikin, mutta ei nyt oikein ole yhteistyökumppania alumiinihitsaukseen, jotta kannen ja päätykopan saisi naitettua b202 lohkoon.
Kohtuu hyvin se käsittääkseni tuo 2.1 kansikin virtaa. Turboa kun lohkon kylkeen olen kaavaillut, niin riittää laatikon heikon keston vuoksi jo sinällään kohtuulliset tehottavotteet. Mielessä on nyt joku ~200hp ja >300Nm lukemat.
#6906, Saab 900 3d combi coupe -92
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 192
- Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
- Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
- Viesti:
Re: Saab 900i 16v ´92 tarina

Kone osina. Rikulta on lastillinen osia tilattu ja kansi on kunnostettavana. Saapa nähdä, tuleeko tästä kevääksi ajokuntoista

#6906, Saab 900 3d combi coupe -92
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 192
- Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
- Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
- Viesti:
Re: Saab 900i 16v ´92 tarina

Voin kertoa, että pikkasen kirpas maksaa tämä osakasa. Alkaa laarinpohjat jo näkyä, kannattaa laittaa tilausta vetämään, jos vastaavaa läjää kaipailee🤌
#6906, Saab 900 3d combi coupe -92
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 192
- Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
- Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
- Viesti:
Re: Saab 900i 16v ´92 tarina

Lohkosta paljastui jälki, joka ei lähtenyt hoonaamallakaan. Mittauksessa paljastui, että kohta oli reilusti montulla ja luultavasti seisovan veden aiheuttama syöpymä.

Väliaikaiskone, joka alkoi polttaa öljyä reippaasti, jonka laatikosta katosi 5 ja pakki - lohko ja sylinterit oli silti uutta vastaavassa kunnossa

Kuva kertoo kaiken, mikä on kesken. Kummasti se aina venyy pitkälle kevääseen, vaikka koko talvi on aikaa.
Aletaan laittaa alakertaa kasaan, odotellessa kantta koneistajalta. Joutuukohan kannen laittaa paikalleen kun loota ja alakerta on autossa paikallaan

#6906, Saab 900 3d combi coupe -92
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 192
- Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
- Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
- Viesti:
Re: Saab 900i 16v ´92 tarina
Täällä ollut pitkään hiljaiseloa. Mutta on silti tapahtunut paljon, ei vaan ole tullut tänne päiviteltyä mitään vähään aikaan.
Kone tuli rakennettua uusiksi, vaihtui kaikki laakerit, männänrenkaat, tiivisteet. Kansi kävi kunnostettavana.
Laatikko vaihtui ehjään.
Nyt on tarkoitus saada tämä kesälle 2025 ajoon.
Suunitelmiin kuuluu turbotus vakio tonnarin Garretilla.
Välijäähdyttimeksi oli pakko laittaa jälkituotantoa, alkuperäistä kun vaikuttaa olevan vaikea löytää.

Kone tuli rakennettua uusiksi, vaihtui kaikki laakerit, männänrenkaat, tiivisteet. Kansi kävi kunnostettavana.
Laatikko vaihtui ehjään.
Nyt on tarkoitus saada tämä kesälle 2025 ajoon.
Suunitelmiin kuuluu turbotus vakio tonnarin Garretilla.
Välijäähdyttimeksi oli pakko laittaa jälkituotantoa, alkuperäistä kun vaikuttaa olevan vaikea löytää.


#6906, Saab 900 3d combi coupe -92