Eilen tuli Saab 93 vm2000 2.0 hylätyksi katsastuksesta. Tämä Saab tuli hankittua pari viikkoa sitten. Minulla on ollut useita Saabeja mutta koskaan ei ole ollut päästö ongelmia. Kaikki korjaukset olen tehnyt itse, kun jotain on ollut. MUTTA. Nyt on tilanne se, että en tiedä edes mistä aloittaa, En hallitse päästöasioita. Sain sellaisen neuvon, että tarkista kaikki letkut ja tiivisteet kaasuttajasta. Myöskin epäiltiin järjestelmän saavan jostain ilmaa. Tarkoitetaanko tällä pakoputkistoa, katalysaattori mukaan lukien. Venttiilikopan kanteen menee letku, joka on huonosti tiivistetty mutta minusta se on huohotin putki. Pakoputkesta tulee (ei aina) mustaa nokea, jota olen muutaman kerran joulunut pyyhkimään puskurista pois. Voimakkaasti kaasuttaessa ei pakoputkesta tulee sauhua näkyvästi. Nimimerkki "Mucca" oli Biltemasta ostanut katalysaattorin, jonka kertoi toimineen loistavasti mittauksissa. Hintakin oli noin 100€ luokkaa. Tähän ilm liittyy Lambda anturi ja sen toimivuus. Wanhan Saabistin keinot/tiedot ovat vähäiset. Varsinkin kun pitää jostain löytää laitteisto jolla mitataan päästöjä. Vai pitääkö joka kerta mennä katsastukseen eri korjaus/tutkimis vaiheiden jälkeen... Keventäkää hyvät ihmiset oloani ja kertokaa miten toimin
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)