Saabin insinöörit asialla

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Saabin insinöörit asialla

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

Nythän ollaan kuulemma palaamassa fyysisiin painikkeisiin. Tai siis ainakin osa valmistajista on. Iloitsin tämän uutisen nähdessäni:
https://www.mikrobitti.fi/uutiset/mb/fb ... 5856978759
Palautteen vuoksi autonvalmistajat ovatkin hiljalleen alkaneet muuttaa kojelautojensa suunnittelua. Usealla valmistajalla näyttöruudut vähenevät tulevaisuudessa, ja ne korvataan perinteisillä painikkeilla ja kytkimillä.
Scraab
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: Saabin insinöörit asialla

Viesti Kirjoittaja Scraab »

Eski kirjoitti:
Ti Touko 02, 2023 11:26
Jep, itse pidän vanhakoppaisen Volvon (V60) ohjaamosta enemmän, kuin uudemman kosketusnäyttöhimmelistä. Eipä tarvinnut pahemmin manuaalia lueskella, kun tämä saapisti löysi ainakin tärkeimmät toiminnot perinteisestä nappulakokoelmasta. Muutaman koeajon perustella uudemman hipaisunäytön kanssa pitää pysähtyä tiensivuun etsimään säätöjä. Navigaattorin käyttäminen vanhassa versiossa on käytännössä ihan prseestä niillä pyöriteltävillä napeilla, mutta onneksi Volvo-Car appilla voi suunnitella reitin Google maps -tyylisesti kännykällä ja ladata sen auton naviin :D

Eski
Minulla oli V70 tuo "Tokyo teen" mittaristo. Mielestänin sangen nolo välivaihe, mutta jotkut jopa näkevät vaivaa TFT-päivitysten kanssa. Makuasioita? Myöskään se Volvon keskikonsolin nappulahässäkkä ei varsinaisesti ollut käytettävyyttä ja ergonomiaa opiskelleen mieleen. Mutta paljon oli nappuloita, jee!

Eihän näissä nykyisissä tarvi ajon aikana mitään hiplata. Jos välttämättä täytyisi, pilot assist ohjaa sen(kin) ajan, mitä käsi on irti ratista.

Volvoforumilta saa lukea niistä, jotka eivät myöskään ole vaivautuneet ohjekirjaa lukemaan. Ei ehkä kovin fiksu lähestymistapa, tietyissä tilanteissa jopa vaarallista. Autoilu on muuttunut sitten Saabien :mrgreen:!
aero
-
Viestit: 8910
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saabin insinöörit asialla

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo, ei semmonen synkkä nappulaviidakkokaan autoon kuulu. Niin hävettävää kuin se valmistajalle onkin, niin alkuperäinen NG9-3 on tästä mielestäni aika hyvä esimerkki.

Oma kokemus käyttöliittymistä sanoo, että Bemarin iDrive on ollut näissä enempi multimediaisissa parasta ikinä, etenkin ne versiot missä on haptinen palaute sillä nupilla. Oikeaa kättä voi lepuuttaa keskikonsolilla käsi ohjausnupilla, se ei ole raskas muttei myös liiku vahingossa ja tuo haptinen palaute kertoo, montako pykälää valikossa/listassa ollaan edetty sekä sen, jos päästään listan loppuun ilman että ruutua tuijottelee. Hetken opettelun jälkeen oikeasti mainio systeemi, joka on tehty minimihuomiolla käytettäväksi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6647
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Saabin insinöörit asialla

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kuva
Itse en tätä V60n vanhaa versiota suostu pitämään epäkäytännöllisenä tai erityisen nolona. Saapeissa on oliut enemmänkin nappuloita pahimmillaan, enkä vielä osaa arvostaa sitä isoa hipaisunäyttöä keskikonsolissa :twisted:

Eski
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin insinöörit asialla

Viesti Kirjoittaja o--o »

Hei, sinähän kirjoitat mun mielipiteitä joita en ole itse ehtinyt vielä tuoda julki. Auton valintaan vaikutti myös se miltä ohjaamo ja mittaristo näyttää ja tuntuu. Ostamassani Volvo V40:ssä on täsmälleen samanlainen kojetaulu kuin kuvassasi. Näyttö (jossa muunmuassa navigaattori) on riittävän suuri vaikka joku haukkui sitä jossain auton arvostelussa liian pieneksi. Sen käyttöliittymä on tosin vähän kökkö verrattuna kännykän navigaattoriin, mutta kyllä sillä pärjää hyvin. Toimii samaan tapaan kuin muinainen Garmin navigaattorini, jota en ole käyttänyt vuosiin. Käyttökokemusta on tosin vasta vähän, kun auto on ollut minulla vasta vähän yli viikon. Auto on uusin versio, rekisteröity kesällä 2020 ja softat ja kartat päivitetty Bilian toimesta. Kun laitoit sopivasti kuvankin, niin minun ei travitse laittaa sitä mihinkään foorumiin, vaan kysyn: Mikä on näppäimistön oikeassa alakulmassa oleva P-näppäin? (Vähän epäterävä kuva kun zoomaa.)
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5382
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Saabin insinöörit asialla

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

P on parkkitutkan nappi.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin insinöörit asialla

Viesti Kirjoittaja o--o »

Kiitos tiedosta. Mun autossa on tutka ainakin takana, en tiedä onko edessä. Pitääpä tutkia.
Takana olevaa on tullut testattua jo käytännössä.
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin insinöörit asialla

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Eski kirjoitti:
Ti Touko 02, 2023 15:06
Kuva
Itse en tätä V60n vanhaa versiota suostu pitämään epäkäytännöllisenä tai erityisen nolona. Saapeissa on oliut enemmänkin nappuloita pahimmillaan, enkä vielä osaa arvostaa sitä isoa hipaisunäyttöä keskikonsolissa :twisted:

Eski
Mulla ollut työsuhdeautona sekä V70 Classic vm. 2016 että V60 vm. 2019.

Jälkimmäisestä en saanut polttoainekäyttöistä lämmintä päälle ilman ohjekirjaa, ensiksi mainittu oli helppo käyttää.

Ensiksi mainitussa ei tosin ollut kosketusnäyttöä. Myyjä väitti, että Volvo ei muka ollut vielä saanut valmistettua luotettavaa kosketusnäyttöä :lol: Meidän molemmissa Saabeissa oli jo sellaiset ennen Volvon valmistamista :wink:

Lankomiehellä on vm. 2010 kovakattoinen avo-C70. Todella hyvin muotoiltu auto ulkoa, mutta se kojetaulu 😱🤮
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Scraab
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: Saabin insinöörit asialla

Viesti Kirjoittaja Scraab »

Eski kirjoitti:
Ti Touko 02, 2023 15:06
Itse en tätä V60n vanhaa versiota suostu pitämään epäkäytännöllisenä tai erityisen nolona. Saapeissa on oliut enemmänkin nappuloita pahimmillaan, enkä vielä osaa arvostaa sitä isoa hipaisunäyttöä keskikonsolissa :twisted:
Eski
Tosiaankin makuasioita. Tuo keskikonsolin nappulaviidakko ei mielestäni ole kovin käytännöllinen tai toimiva. Jos ei osaa tökätä hanskat kädessäkin toimivaa keskinäyttöä, miten noihin miniatyyreihin voi osua?

Navin näyttö tuolla poterossa on kooltaan samaa luokkaa, kuin uudemman mittaristossa oleva karttanäyttö. Tuskin tuonkaan kurkistelu mitään ajoturvallisuutta lisää?

Esimerkiksi mainittu P-nappula on jäänyt tarpeettomaksi, ellei ole säästellyt vetokoukussa. Uudemmat tunnistavat kytketyn kärryn, ja parkkitutkan hiljentäminen tapahtuu auton toimesta. Samalla ajonvakautus aktivoituu perävaunutilaan.

Onneksi myös osaan uudemmista on saanut valittua Hinnat alkaen -pikkumittariston, jossa on jotain samaa sekavuutta, kuin tuossa rippikouluikäisessä designissä. Keskinäyttö niissäkin on onneksi kunnollinen :D.

Uudemmissa "weban" käyttö on herättänyt lukuisasti hilpeyttä. Vikahan ei ole varsinaisesti auton, jos jonkun mubailaisen koodarin konekäännös ei ole osunut ihan nappiin: Lämmityshän käynnistyy näppäilemällä "Pysäköinti-ilmastointi" ja "Esiasetukset". Ensimmäinen termi on ok, jälkimmäinen ei välttämättä tuota oivallusta lämittimen käynnistymisestä :D.

Sensuksessa on myös puutteensa: Käänny vasemmalle .... .... ... ... viiden sadan metrin päästä. Veikkaan, että jokainen käyttäjä on alussa kääntynyt yhtä risteystä liian aikaisin! No, tähän on onneksi aina vaihtoehtoja tarjolla, jos historiaan jo jäänyt Sensus kyllästyttää.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6647
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Saabin insinöörit asialla

Viesti Kirjoittaja Eski »

Scraab kirjoitti:
Ke Touko 03, 2023 08:33
Tosiaankin makuasioita. Tuo keskikonsolin nappulaviidakko ei mielestäni ole kovin käytännöllinen tai toimiva. Jos ei osaa tökätä hanskat kädessäkin toimivaa keskinäyttöä, miten noihin miniatyyreihin voi osua?
Jep, eipä noita pienimipä numeronappeja tule itsekään juuri paineltua, mutta noita reunoilla olevia nappeja onnistuu painella hanskat kädessäkin. Näytöllä olevaa toimintoa tulee vaihdettua (radio, media, navi, puhelin ja my car). Ilmastoinnin auto-nappia tarvitaan, jos haluaa ajaa pure-moodissa, joka kytkee ilmastoinnin pois. Uudemmissa tuo moodien (pure, hybrid, power) valintakin on hankampi, kuin tuo kolmen napin versio vaihdekepin edessä. Erityisesti pidän noista pyöriteltävistä napeista, joilla voi säätää lämpötilaa ohjaamossa ja äänenvoimakkuutta sekä käyttää eri toimintojen valikoita yms. Myös huurteenpoistoa on tarvinnut eilen viimeksi, kun satoi räntää niin prkeeleesti :twisted:
Navin näyttö tuolla poterossa on kooltaan samaa luokkaa, kuin uudemman mittaristossa oleva karttanäyttö. Tuskin tuonkaan kurkistelu mitään ajoturvallisuutta lisää?
Isompi navin näyttö olisi hyvä, mutta tuollakin pärjää, kun on aikaisemmin käyttänyt erillistä tomtomin navia...
Esimerkiksi mainittu P-nappula on jäänyt tarpeettomaksi, ellei ole säästellyt vetokoukussa. Uudemmat tunnistavat kytketyn kärryn, ja parkkitutkan hiljentäminen tapahtuu auton toimesta. Samalla ajonvakautus aktivoituu perävaunutilaan.
Jep, tuota p-nappiakin on tarvinnut, kun auto ei tunnista pyörätelinettä peräkärriksi, kun siihen ei kytketä sähköjä...
Uudemmissa "weban" käyttö on herättänyt lukuisasti hilpeyttä. Vikahan ei ole varsinaisesti auton, jos jonkun mubailaisen koodarin konekäännös ei ole osunut ihan nappiin: Lämmityshän käynnistyy näppäilemällä "Pysäköinti-ilmastointi" ja "Esiasetukset". Ensimmäinen termi on ok, jälkimmäinen ei välttämättä tuota oivallusta lämittimen käynnistymisestä :D.
Itse käytän esilämmitystä pääasiassa volvo car -appilla ja siinä äkkinäistä voi hämätä se, että lämmitys kytketään tuulettimen kuvasta, joka on nimeltään ilmastointi. Sitähän toki voi käyttää kesällä myös ohjaamon jäähdytykseen, joten ilmastointi on ihan oikea nimi tuolle toiminnolle...
Tätä juttua pitäisi ehkä jatkaa vrcf:n puolella, kun ollaan jo vahvasti offtopikin puolella ainakin tässä ketjussa :lol:

Eski
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5382
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Saabin insinöörit asialla

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

P-nappia tarvii myös heinittyneillä teillä (mökki- ja metsäautotiet jne), toisinaan talvella (ellei Volvo ymmärrä jäätä hälyissä), pesukaduilla joissa auto liikkuu sekä ainaki Astra K:n käyttölogiikalla myös liikennevaloissa (tosin tää ei päde ainakaa Saabiin eikä Golfiin). Kivempi sitä nappia on painaa helpolla kuin kaivaa jostain valikkoviidakosta esiin.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin insinöörit asialla

Viesti Kirjoittaja o--o »

Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni, niin tässä on lisää siitä: https://www.thedrive.com/news/heres-wha ... r-a-decade
Google mainokset tuputtaa nyt näitä.
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
0009
"Viggen"
Viestit: 631
Liittynyt: Pe Syys 24, 2010 20:25

Re: Saabin insinöörit asialla

Viesti Kirjoittaja 0009 »

Iltalehdessäkin:
Saabin paluu? Konkurssin jälkeen yli 1000 kilometrin sähköauto
Nevs Emily GT on Saabin tuhkasta nouseva Trollhättanin feenikslintu.

https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/3 ... ef73f7fbe9

Kuva

Kuva
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2898
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin insinöörit asialla

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

aero kirjoitti:
Ti Touko 02, 2023 13:21
...

Oma kokemus käyttöliittymistä sanoo, että Bemarin iDrive on ollut näissä enempi multimediaisissa parasta ikinä, etenkin ne versiot missä on haptinen palaute sillä nupilla. Oikeaa kättä voi lepuuttaa keskikonsolilla käsi ohjausnupilla, se ei ole raskas muttei myös liiku vahingossa ja tuo haptinen palaute kertoo, montako pykälää valikossa/listassa ollaan edetty sekä sen, jos päästään listan loppuun ilman että ruutua tuijottelee. Hetken opettelun jälkeen oikeasti mainio systeemi, joka on tehty minimihuomiolla käytettäväksi.
Nyt kun sakuihin päästiin, niin mainioita olivat myös -11 ja -12 w221 Mersujen comand ntg 3.5 -järjestelmät. Riittävästi nappeja, mutta myös hyvin toimiva haptinen ohjausrulla.
Ja yksi parhaimpia ominaisuuksia oli, että vänkäri pystyi liikkeessä katsomaan videokuvaa.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Scraab
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: Saabin insinöörit asialla

Viesti Kirjoittaja Scraab »

Eski kirjoitti:
Ke Touko 03, 2023 09:25
Itse käytän esilämmitystä pääasiassa volvo car -appilla ja siinä äkkinäistä voi hämätä se, että lämmitys kytketään tuulettimen kuvasta, joka on nimeltään ilmastointi. Sitähän toki voi käyttää kesällä myös ohjaamon jäähdytykseen, joten ilmastointi on ihan oikea nimi tuolle toiminnolle...
Tätä juttua pitäisi ehkä jatkaa vrcf:n puolella, kun ollaan jo vahvasti offtopikin puolella ainakin tässä ketjussa :lol:

Eski
Ai käytät sentää älypuhelinta, kosketusnäytöltä arvaten? Historia tuntee taloutemme kannalta valitettavan tapauksen, jossa jääräpäisesti arvostettiin perinteistä nappulateknologiaa :mrgreen: .
Tosiaankin, ollaan vähän eksytty aiheesta, VRCFän puolella tätä on myös käsitelty jokseenkin riittävästi.

Harmi, että NEWSiltä on rahat loppu, Emily on aika valmiin näköinen ajokki. Se, että joku jäljellä olevista todellisista toimijoista ostaisi ulkopuoliselta valmiin konseptin, on melko epätodennäköistä.

Ugissahan noita voisi valmistaa, kapasiteettia kun on akkutehdasta myöten. Akkutehtaathan varmaankin kyykkäävät seuraavaksi, kun merkittävä asiakas naapurista saa oman tehtaansa valmiiksi. Aikaisempi asiakas Avant tekee myös akkunsa itse, ei taida olla helppo bisnes tuokaan? No, saksalaiset voivat rakentaa Ukiin aurinkovoimalan ja tuulivoimapuiston, saadaan sitä vihreää siirtymää!
Vastaa Viestiin