Tai voihan se olla vaan huolimaton?

Satula tahi tellinkinsä (tai molemmat - ja ehkä vaijeri) vaihtoon. Tähän sopii säätöön vanha Saabin taika, eli vaijerit löysälle, millinen rakotulkki linkun ja stopparin väliin ja vaijeria sen verran kiriälle, että tulkki tipahtaa irti. Jos tuosta säädöstä ei saa tarpeeksi jarruvoimaa, niin vikaa siellä on. Yleisin taitaa olla se, että satula/linkku ei palauta kunnolla, liikerata ei riitä ja jarru jää kuin jääkin vähän laahaamaan käsijarrun vapauttamisen jälkeen. Muistaakseni liukutapit on integroitu tellinkiin, siksi sekin mahtoisasti vaihtoon, jos takkuaa liukutapeista niin, että jarruttaa vain toisella palalla.
Massa ja häviöt/vastukset sen määrittelee aika pitkälti. 10 minutin DPF-putsikin kun tulee mulla n. 300-400km välein niin nostaa keskikulutusta muutenkin. Ohjekirjan mukaan tekee n. 500km välein, mutta multa on imusarjan läpät poistettu niin ex-ex-omistajan kertomuksen mukaan alkoi sen jälkeen polttaa DPFää puhtaaksi hieman tiheämmin.
Joo, DPF:ää taisi poltella, kun tietyn pätkän matkasta näytti 10 l hetkellisiä kulutuksia. Aika usein kyllä tuntuis tuota tekevän tääkin.Pakari kirjoitti: ↑Ma Touko 08, 2023 21:29Massa ja häviöt/vastukset sen määrittelee aika pitkälti. 10 minutin DPF-putsikin kun tulee mulla n. 300-400km välein niin nostaa keskikulutusta muutenkin. Ohjekirjan mukaan tekee n. 500km välein, mutta multa on imusarjan läpät poistettu niin ex-ex-omistajan kertomuksen mukaan alkoi sen jälkeen polttaa DPFää puhtaaksi hieman tiheämmin.
Juu.. Ite pudotan pykälää pienemmälle vaihteelle polton ajaksi sen kun Alfassa niin selvästi huomaa. Jostain luin että olisi parempi pitää yli 2krpm polton aikana. Mulla on aikalailla tasan 10 minuuttia se polton pituus ja kutosella jos ajaa niin tuon hetkellinen on luokkaa 10l/100km. Itellä on DPF ja EGR käytössä, katsuri juuri ihmetteli että kuin tää antaa päästömittauksessa tulokseksi 0,00.. Opelia käytin juuri leimalla myös samassa paikassa, niin siellä oli 0,3!Saabatti kirjoitti: ↑Ti Touko 09, 2023 10:37Joo, DPF:ää taisi poltella, kun tietyn pätkän matkasta näytti 10 l hetkellisiä kulutuksia. Aika usein kyllä tuntuis tuota tekevän tääkin.Pakari kirjoitti: ↑Ma Touko 08, 2023 21:29Massa ja häviöt/vastukset sen määrittelee aika pitkälti. 10 minutin DPF-putsikin kun tulee mulla n. 300-400km välein niin nostaa keskikulutusta muutenkin. Ohjekirjan mukaan tekee n. 500km välein, mutta multa on imusarjan läpät poistettu niin ex-ex-omistajan kertomuksen mukaan alkoi sen jälkeen polttaa DPFää puhtaaksi hieman tiheämmin.
Toi reilun 400tkm poljettu yksilö vielä vuosi-pari takaperin poltteli luokkaa 800km välein. Nyt on alkanut tihentymään, mutta ei huolta, kun siihen on tallissa reilun 500tkm poljettu varapönttö
Minä jossain välissä talvirajoituksilla tuosta neidon nelikosta logittelin suoritusta ja ihmettelin, että mikä piru nostaa kulutusta rankasti kun vauhti menee yli satasen. Osui poltto niin tarkalleen sille ajalle kun pystyi pitämään motarilla karvan reippaan satkun vauhtia, että näytti varsin jännittävältä
Joo, sillä on joku ihme puutuma, tarkempaa infoa ei mulla ainakaan vielä ole.
Hmm.. voiko suuttimien korjausarvoista päätellä jotain? Saattaa siis olla potentiaalinen mullakin toi suutin haaste, ehkä? Lähinnä mietin tuota hetkellistä kulutusta, kun se rupesi yhtä-äkkiä hitaammin laskemaan esim. kiihdytyksen jälkeen ja vaikka kaasun pitää stabiilina niin jonkun aikaa menee ennen kuin laskeminen loppuu. Mitä muita oireita tuo mahdollisesti vuotavat suuttimet voisivat aiheuttaa? Toki eikö vuotava suutin näkyisi myös savutuksena?aero kirjoitti: ↑Ti Touko 09, 2023 17:12Sitten taas tuo 330tkm mennyt nelikko polttelee 200-300km välein, mutta se on aika suoraa seurausta siitä, että siinä vuoti 2 suutinta, eli yksi ihan selkeän vian seurauksista. Ilmeisesti nuo 210hp suuttimet on helpommin hajoavaa mallia kuin vanhemman 200hp version ruikut.