Saab ng900 virtalukko
Saab ng900 virtalukko
Saab ng900 1997. Virtalukko pätkii (?) eli virrat tulee päälle, mutta ei starttaa. Tehnyt sitä jo jonkin aikaa, mutta saatu käyntiin kun lukkoa on vähän renannut. Onkohan diagnoosini oikein ja mitä muuta voisi tehdä kuin vaihtaa virtalukko?
RATKAISTU! Olipa helppo homma eli muovisuoja rykäisemällä irti ja lukkopesä ylös reikää rassaamalla. Vaikein homma oli löytää sopivankokoinen raura tuohon kyljessä olevaan reikään!
RATKAISTU! Olipa helppo homma eli muovisuoja rykäisemällä irti ja lukkopesä ylös reikää rassaamalla. Vaikein homma oli löytää sopivankokoinen raura tuohon kyljessä olevaan reikään!
Viimeksi muokannut tkrakas, To Touko 11, 2023 14:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900S 2.3 Talladega 1997
Re: Saab ng900 virtalukko
Kuulostaa virtalukon pohjan vialta. Ts. ei lukko, jota käännetään avaimella, vaan sähkökytkin lukkosylinterin alapuolella.
viewtopic.php?f=13&t=104966&hilit=virtalukon+pohja
viewtopic.php?f=13&t=104966&hilit=virtalukon+pohja
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Re: Saab ng900 virtalukko
Pitää varmaan soittaa Ylivieskan SEO:n korjaamoon (140km) vai löytyykö Kajaanista tai lähempää jotain pajaa, joka tuon kunnostaisi?
900S 2.3 Talladega 1997
Re: Saab ng900 virtalukko
Korjaako joku tosiaan virtalukon pohjia? Virtalukolle kaiketi lukkoseppä pystyy jotain tekemään kyllä...
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Saab ng900 virtalukko
Kyllä joku kaiketi niitä on kunnostanut ja ainakin puhdistellut .
900S 2.3 Talladega 1997
Re: Saab ng900 virtalukko
No joo, se että minä en tiedä noita korjattavan ei suinkaan tarkoita ettei se olisi mahdollista. Itse hankkisin kyllä uuden. Perusteluna että nuohan kytkevät sähköjä päälle ja pois, jolloin siellä on kytkentäpintoja jotka kuluvat käytössä. Mahtaisko noista saada enää uudenveroisia putsaamalla ja hiomalla. Uudenveroinen tarkoittaa tietysti tässätapauksessa pitemmällä tähtäimellä toimivaa. Lisäksi arvaamalla, ei kait tuo ole kovinkaan kallis osa, joten kunnostus maksaa helposti enemmän.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Saab ng900 virtalukko
Olisiko jossain videota tai rautalankamallista ohjetta miten tuo lukkopatruunan otetaan irti?
900S 2.3 Talladega 1997
Re: Saab ng900 virtalukko
On siitä tälläkin palstalla jossain, mutten juuri nyt löydä. Lyhyesti:
- se suojalevy virtalukon ympäriltä pois
- Käännä virtalukko ACC-asentoon, siis se OFF:sta seuraava
- Virtalukon kyljessä jollain puolella on reikä, mistä pitäisi painaa jollain. Esimerkiksi 90 asteen kulmaan väännetty rautalanka. Hammaslääkärin mutkatyökalu lienee paras
- Vedä lukkopesä avaimineen ulos
Muistaakseni avainta EI kannata ottaa pois lukkopesästä irrallaan, vai muistanko ihan väärin.
- se suojalevy virtalukon ympäriltä pois
- Käännä virtalukko ACC-asentoon, siis se OFF:sta seuraava
- Virtalukon kyljessä jollain puolella on reikä, mistä pitäisi painaa jollain. Esimerkiksi 90 asteen kulmaan väännetty rautalanka. Hammaslääkärin mutkatyökalu lienee paras
- Vedä lukkopesä avaimineen ulos
Muistaakseni avainta EI kannata ottaa pois lukkopesästä irrallaan, vai muistanko ihan väärin.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Saab ng900 virtalukko
Kiitos! Irti on ja nyt lähetän Mikkeliin lukkoseoille. Asennus vissiin päinvastaisessa järjestyksessä? Miten tuo pohjan puhdistaisi? Paineilmalla?
900S 2.3 Talladega 1997
Re: Saab ng900 virtalukko
Hieno homma. Puhdistuksesta tuossa kohtaa en osaa kyllä sanoa, mutta nyt sulla on mahdollisuus testata virtalukon pohjan toiminta, kun se mekaaninen lukko ei ole haittoina.
Edit, niin joo, multa perittiin merkkiliikkeessä 2.5h työkustannus tuon lukkopesän vaihdosta. Väittivät että oli niin tiukassa. Ajamalla vein auton sinne ja erikseen mainitsin että sitä virtalukkoa ei kannata kokeilla, koskapa jää jumiin sinne OFF-tilaan. Siihen ja "takarenkaat irti"-tapaukseen loppui asiakassuhteeni jo edesmenneeseen saabin merkkiliikkeeseen.
Edit, niin joo, multa perittiin merkkiliikkeessä 2.5h työkustannus tuon lukkopesän vaihdosta. Väittivät että oli niin tiukassa. Ajamalla vein auton sinne ja erikseen mainitsin että sitä virtalukkoa ei kannata kokeilla, koskapa jää jumiin sinne OFF-tilaan. Siihen ja "takarenkaat irti"-tapaukseen loppui asiakassuhteeni jo edesmenneeseen saabin merkkiliikkeeseen.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Saab ng900 virtalukko
Ainakin ruuvarilla käännettäessä starttaa nytnormaalisti.
900S 2.3 Talladega 1997
Re: Saab ng900 virtalukko
Jatkokysuymys eli...
Lukkopesä tosiaan irtosi aika helposti ja autoa startattu nyt ruuvimeisselillä.
Kun laittaa lukkopesän takaisin niin avainta kääntämällä kyllä kääntyy normaaliin tapaan ja saa virrat päälle, mutta kun kääntää vielä hitusen eli koettaa startata niin kääntyy, mutta ei starttaa ! Missä mättää? Onko takaisinlaitossa joku erikoinen kikka?
Lukkopesä tosiaan irtosi aika helposti ja autoa startattu nyt ruuvimeisselillä.
Kun laittaa lukkopesän takaisin niin avainta kääntämällä kyllä kääntyy normaaliin tapaan ja saa virrat päälle, mutta kun kääntää vielä hitusen eli koettaa startata niin kääntyy, mutta ei starttaa ! Missä mättää? Onko takaisinlaitossa joku erikoinen kikka?
900S 2.3 Talladega 1997
Re: Saab ng900 virtalukko
Eikös tilanne ole nyt sama kuin aloitusviestissä, virtalukon pohjan vika on edelleen jäljellä, kun työstettiin tähän mennessä vasta virtalukkon lukkosylinteriä, mutta ei sitä virtalukon pohjaa.
Lukkosylinteri on siis se, jonka sisään avain työnnetään, ja jonka tärkein tehtävä on sallia avaimen kääntäminen vain oikeanlaisella avaimella. Lukkosylinteri on pelkästään mekaaninen toteutus, sillä ei ole startin sähköjen kanssa mitään muuta yhteyttä kuin se mekaaninen kiertoliike. Virtalukon pohja on sähkökatkaisin, jonka kytkentäasentoja ohjataan sillä kiertoliikkellä.
Ruuvimeisselillä starttaamalla saattaa saada sitä pohjaa käännettyä enemmän / pidemmälle kuin lukkosylinterillä on mahdollista.
Toisaalta tarina ei kyllä kerro onko starttimoottorin suunnalta tutkittu, starttaako luotettavasti edes silloin, kun tarjoaa herätettä suoraan solenoidille. Tai onko mitattu tuleeko avaimesta kääntämällä solenoidille nyt minkään tason herätettä. Ja onko auto manuaalivaihteinen vai automaatti, jossa vaihdevalitsimen yhteydessä olevat kytkennät vikaantuessaan pystyy haittaamaan käynnistämistä.
Lukkosylinteri on siis se, jonka sisään avain työnnetään, ja jonka tärkein tehtävä on sallia avaimen kääntäminen vain oikeanlaisella avaimella. Lukkosylinteri on pelkästään mekaaninen toteutus, sillä ei ole startin sähköjen kanssa mitään muuta yhteyttä kuin se mekaaninen kiertoliike. Virtalukon pohja on sähkökatkaisin, jonka kytkentäasentoja ohjataan sillä kiertoliikkellä.
Ruuvimeisselillä starttaamalla saattaa saada sitä pohjaa käännettyä enemmän / pidemmälle kuin lukkosylinterillä on mahdollista.
Toisaalta tarina ei kyllä kerro onko starttimoottorin suunnalta tutkittu, starttaako luotettavasti edes silloin, kun tarjoaa herätettä suoraan solenoidille. Tai onko mitattu tuleeko avaimesta kääntämällä solenoidille nyt minkään tason herätettä. Ja onko auto manuaalivaihteinen vai automaatti, jossa vaihdevalitsimen yhteydessä olevat kytkennät vikaantuessaan pystyy haittaamaan käynnistämistä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Saab ng900 virtalukko
Kiitos perusteellisesta viestistä. Auto on manuaali. Laitan tähän linkin lukon kuviin. Kertoisitko missä osassa vika mielestäsi piilee?jus kirjoitti: ↑Su Touko 21, 2023 19:32Eikös tilanne ole nyt sama kuin aloitusviestissä, virtalukon pohjan vika on edelleen jäljellä, kun työstettiin tähän mennessä vasta virtalukkon lukkosylinteriä, mutta ei sitä virtalukon pohjaa.
Lukkosylinteri on siis se, jonka sisään avain työnnetään, ja jonka tärkein tehtävä on sallia avaimen kääntäminen vain oikeanlaisella avaimella. Lukkosylinteri on pelkästään mekaaninen toteutus, sillä ei ole startin sähköjen kanssa mitään muuta yhteyttä kuin se mekaaninen kiertoliike. Virtalukon pohja on sähkökatkaisin, jonka kytkentäasentoja ohjataan sillä kiertoliikkellä.
Ruuvimeisselillä starttaamalla saattaa saada sitä pohjaa käännettyä enemmän / pidemmälle kuin lukkosylinterillä on mahdollista.
https://1drv.ms/f/s!AmTCnQoF4LcpgucVfwLw5MBB112M5A
900S 2.3 Talladega 1997
Re: Saab ng900 virtalukko
Äkkiseltään ainakin tuon ekan kuvan, "virtalukko.jpg", luulisi pitävän sisällään kaiken tarpeellisen. Ehkä myös "virtalukon rungon alimmainen osa", mutta käsissä käpistelemättä vähän vaikea nähdä. Jokatapauksessa pitäis olla se osa, joka hoitaa sähkökytkennät kun avainta käännetään.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S