Kytkin huolia
Kytkin huolia
Potilas on viimeisen mallivuoden (MY 1989) pystykeula kaasarilla ja viisilovisella laatikolla. Autolla ajettu maltilliset 173 tkm johtuen harraste statuksesta. Viime vuonna ajot jäivät kesken kytkimen temppuilun takia. Tänään kaivoin auton tallista ja heitin vajaan kymmenen kilometrin lenkin ja totesin vaihteiden vaihtuvan sujuvasti ja ihmettelin vian korjantuneen itsekseen kunnes tulin koti pihaan. Auto ryömi itsekseen ykkösellä vaikka kytkin oli pohjassa. Samaten en saanut ykköstä pois silmästä kuin käyttämällä auton sammuksissa. Syksyllä purin kojetaulun alaosan saadakseni kytkimen pääsylinterin esiin ja vaihtaakseni sinne korjausarjan joka tuli jo hankittua, aikaa vaan ei ole kuitenkaan ollut viedäkseni projektia loppuun ja se on harmittanut. Olenko oikeilla jäljillä vai olisko siellä kenties jokin muu komponentti vailla huomiota? Nesteet eivät ole valuneet matolle eivätkä muuallekkaan.
Jäsen 709
Re: Kytkin huolia
Itsellä on 4 satkusta mennyt työsylinteri ensin, vain yhdessä oli myös pääsylinteri mennyt, näkee yleensä aika selkeästi kun katsoo kytkimen muovikopan alle onko päästänyt jarrunestettä.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Re: Kytkin huolia
Pääsylinteri oireilee juuri noin. Varmaksi sen pystyy testaamaan tilanteessa, jossa se irroittaa ja kytkintä pitää pohjassa auton käydessä vaihde päällä ja se pikkuhiljaa alkaa ottaa kiinni. EIKÄ vuotoja ole missään. -> pääsylinteri vuotaa paineet takaisin säiliöön.
Työsylinterin viat pääsääntöisesti ovat vuotoja samoilla oireilla (vuotaa auton alle), mutta säiliön nestepinta alenee. On toki mahdollista että useasti poljettuna työsylinteri pääsee syystä tai toisesta pakenemaan liian kauas asetelmasta, jolloin polkaisu ei enää riitäkään kytkimen irroitukseen.
Itse lähtisin ensimmäiseksi vaihtamaan pääsylinteriä. Vaihtamaan siksi että on aika todennäköistä että tuo sylinteri on jo syöpynyt ajan saatossa. En nyt muista enää lähtikö pääsylinteri irti pelkästään konehuoneessa touhuamalla, vai pitikö siellä polkimen varren tienoilta irroitella jotain.
Ja jos menee työsylinteri puolelle, ei kannata huolestua, siihen on yksi maailman helpoimpia tehdä kytkinremppa.
Työsylinterin viat pääsääntöisesti ovat vuotoja samoilla oireilla (vuotaa auton alle), mutta säiliön nestepinta alenee. On toki mahdollista että useasti poljettuna työsylinteri pääsee syystä tai toisesta pakenemaan liian kauas asetelmasta, jolloin polkaisu ei enää riitäkään kytkimen irroitukseen.
Itse lähtisin ensimmäiseksi vaihtamaan pääsylinteriä. Vaihtamaan siksi että on aika todennäköistä että tuo sylinteri on jo syöpynyt ajan saatossa. En nyt muista enää lähtikö pääsylinteri irti pelkästään konehuoneessa touhuamalla, vai pitikö siellä polkimen varren tienoilta irroitella jotain.
Ja jos menee työsylinteri puolelle, ei kannata huolestua, siihen on yksi maailman helpoimpia tehdä kytkinremppa.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Kytkin huolia
Pääsyl kumit muistaakseni sai nuljautettua sylkkyä irroittatta jousen pätkät vaan ulos sieltä jos ok kahtena osan
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Kytkin huolia
Tappi ja sokka irti, (5 Min) jos tapin ura väljä täyte hitsaa samalla ja poraa timmin reijän.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Re: Kytkin huolia
johan niitä haarukoita holkitettiin 90 luvulla nin varman nytkin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,