Liikaa päästöjä katastuksessa
Liikaa päästöjä katastuksessa
Femma my 03 pomppasi päästöistä, liikaa kierroksilla. Autossa mossemiehen hieno dp, joka on toiminut reilut 100 tkm mainiosti. Carretin hajoaminen vuosia sitten ehkä väsytti katalysaattoria joka ei nyt taida enää toimia kun päästöjä liikaa. Olen tankannut etanolia, vaihtanut sytytystulpat ja ilmansuodattimen. Ei vaan auta, päästöjä on liikaa. Alkuperäinen dp on liian kallis vaihtoehto. Jos vaihtaisin katin.
Mikä katalysaattori ja mistä, passaisi mossemiehen dp systeemiin ? Katti on pieni: pituus 22 cm ja paksuutta 105 mm. Mitä sanoo katsastaja tuosta vaihdosta, jos päästöt ok ? Pitääkö ymmärtää vaihdossa jotain muutakin ? Koneessa on Carlsonin softa.
Mikä katalysaattori ja mistä, passaisi mossemiehen dp systeemiin ? Katti on pieni: pituus 22 cm ja paksuutta 105 mm. Mitä sanoo katsastaja tuosta vaihdosta, jos päästöt ok ? Pitääkö ymmärtää vaihdossa jotain muutakin ? Koneessa on Carlsonin softa.
Re: Liikaa päästöjä katastuksessa
Laitatko niistä päästömittauksesta tuloksia vähän, niin osataan jeesata ehkä paremmin. En nyt vielä vaihtaisi kattia, vaan katsotaan ensin ne tulokset. Lähinnä co, hc ja o2 kiinnostaa tässä vaiheessa.
Monesti näillä racekateilla kannattaa se katti lämmittää huolella ensin. Ajaa vaikka maantiellä +3000rpm, antaa myös lenkkaria ja sitten mennä mittaukseen. Tästä syystä käyn itse aina laput etukäteen, että saan katin lämpimäksi. Mossemiehen dp+katti itelläkin eikä oo ollu 160tkm ongelmia.
Mitä ad85 näyttää sidissä?
Monesti näillä racekateilla kannattaa se katti lämmittää huolella ensin. Ajaa vaikka maantiellä +3000rpm, antaa myös lenkkaria ja sitten mennä mittaukseen. Tästä syystä käyn itse aina laput etukäteen, että saan katin lämpimäksi. Mossemiehen dp+katti itelläkin eikä oo ollu 160tkm ongelmia.
Mitä ad85 näyttää sidissä?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Liikaa päästöjä katastuksessa
Pakari kertoikin tuossa jo toimenpiteitä vian selvittämiseksi, mutta jos tosiaan katti on viallinen, niin Saksan Amazonista löytyy asialliseen hintaan kolmen tuuman putkeen sopiva sporttikatti:
https://www.amazon.de/gp/product/B0B1DM ... UTF8&psc=1
Tuossa on katsastusinssiä mahdollisesti kiinnostavat leimatkin, ja mukana tulee vielä paperit jostain päästönormien kelpoisuudesta
Hitsailin tuollaisen oman Aeron kolmetuumaisen downpipen perään, kun sen kiina-katti oli todistetusti sökö. Sopi kivasti paikoilleen ja ainakin ekassa katsastuksessa päästöt oli hienosti toleransseissa.
https://www.amazon.de/gp/product/B0B1DM ... UTF8&psc=1
Tuossa on katsastusinssiä mahdollisesti kiinnostavat leimatkin, ja mukana tulee vielä paperit jostain päästönormien kelpoisuudesta
Hitsailin tuollaisen oman Aeron kolmetuumaisen downpipen perään, kun sen kiina-katti oli todistetusti sökö. Sopi kivasti paikoilleen ja ainakin ekassa katsastuksessa päästöt oli hienosti toleransseissa.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Liikaa päästöjä katastuksessa
Pakokaasumittaus kierroksilla: CO % 0,30, CO2 14,10, HCppm 90, O2 0,53, lambda 1,009. Vikakoodi P 0420 syttyy herkästi, ad85 on 596.
Re: Liikaa päästöjä katastuksessa
En usko katalysaattorissa vikaa olevan näillä tiedoilla. Moottori käy liian rikkaalla.
Jos sulla on pelkkää etanolia tankissa ja ad85 on 596 niin siinä on ensimmäinen korjattava vika. Puhtaalla E85:llä on ad:n oltava kutakuinkin 800-850 välimaastossa. Sen vuoksi seos on väärä, ja päästöt pielessä.
Koskas ilmamassamittari ja lambda-anturi on vaihdettu? Entä onko imuputkisto paineistettu? Alipaineletkut kaikki kunnossa ja paikoillaan?
Jos sulla on pelkkää etanolia tankissa ja ad85 on 596 niin siinä on ensimmäinen korjattava vika. Puhtaalla E85:llä on ad:n oltava kutakuinkin 800-850 välimaastossa. Sen vuoksi seos on väärä, ja päästöt pielessä.
Koskas ilmamassamittari ja lambda-anturi on vaihdettu? Entä onko imuputkisto paineistettu? Alipaineletkut kaikki kunnossa ja paikoillaan?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Liikaa päästöjä katastuksessa
Otin akunkengän irti pariksi minuutiksi ja sen jälkeen ad näytti 785, lähdin ajamaan ja taas hetken päästä ad näytti 550. Mikä nyt on vikana ja voisiko tuo väärä etanolin mittaus aiheuttaa päästöjä ?
Re: Liikaa päästöjä katastuksessa
Tyhjäkäynnillä alipaine imusarjassa on suurempi ja jos vuotaa ilmaa jostain, niin tuo ad85 lähtee nousuun, koska koneeseen menee enemmän ilmaa ilmamassamittarin ohi. Jossakin on siis luultavasti imuvuoto.
9-5 2.3t -00 ~1800mg/c @ 6000rpm
Turbo-Saabisti #7815
Turbo-Saabisti #7815
Re: Liikaa päästöjä katastuksessa
Kyllä, juurihan minä niin kirjoitin.
Pakari kirjoitti: ↑Su Kesä 18, 2023 17:32En usko katalysaattorissa vikaa olevan näillä tiedoilla. Moottori käy liian rikkaalla.
Jos sulla on pelkkää etanolia tankissa ja ad85 on 596 niin siinä on ensimmäinen korjattava vika. Puhtaalla E85:llä on ad:n oltava kutakuinkin 800-850 välimaastossa. Sen vuoksi seos on väärä, ja päästöt pielessä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Liikaa päästöjä katastuksessa
Katti se oli, vaihdettiin uusi kiinankatti ja päästöt kirkkaasti läpi. Vikaa oli myös ilmamassamittarissa, kun se putsaaminen vakautti ad85 arvon sen oikealle tasolle. Katastus on nyt hyväksytty, tosin ilman mainesanoja.
Re: Liikaa päästöjä katastuksessa
Ei ollut vikaa katalysaattorissa, sen huomaat viimeistään ensi vuonna leimalla, kun tulee uudestaan hylky päästöistä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Liikaa päästöjä katastuksessa
Itsellä saatiin Marteliuksen (kiina?)katti just ja just noin 30tkm ajon jälkeen enää päästöistä läpi. Ongelmana juurkin toi CO-taso joka oli koholla. Sehän viittaa palamattomiin hiilivetyihin, muttei orkkiskatilla ollut koskaan mitään ongelmaa, ja kaikki muu päästöihin vaikuttava uutta paitsi moottorin sisuskalut.
Ei käynyt rikkaalla.
Kyllä nuo racekatit vaan on PASKAA. Jos vielä hoidan autooni 3" putkiston niin sitten joutuu laittamaan hieman enemmän kiinni rahaa katalysaattoriin että saa vielä kahdenkin vuoden päästä toimivan kamppeen.
Ei käynyt rikkaalla.
Kyllä nuo racekatit vaan on PASKAA. Jos vielä hoidan autooni 3" putkiston niin sitten joutuu laittamaan hieman enemmän kiinni rahaa katalysaattoriin että saa vielä kahdenkin vuoden päästä toimivan kamppeen.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Re: Liikaa päästöjä katastuksessa
Tuo edellinen mossemiehen putkessa oleva kiinalainen kesti yli 100 tkm, ei se ihan huono ollut. Toisaalta katalysaattorin tulisi kestää koko auton eliniän. Vanha oli aika tukkoinen ja jotain tavaraa siellä sisällä helisi. Eipä kiinalainen ollut kalliskaan, n.170 e.
Re: Liikaa päästöjä katastuksessa
Kohta 10 vuotta on 3" Mossemies dp:n 100cell racekatti kelvannu moitteettomasti ja co on täysin hallinnassa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Liikaa päästöjä katastuksessa
Sama täällä, 7 vuotta ja 110 tkm ollut mossemiehen dp+katti, päästöt olleet aina todella alhaisia, ei vaadi edes kummempia lämmittelyjä inssiltä konttorilla.
9-3 aero sedan man -05
Re: Liikaa päästöjä katastuksessa
Kimppatilauksena tulleen Kiinan putkiston katti kesti mulla 100 tkm, kunnes ei enää mennyt CO-päästöistä läpi (raja 0,3). Tilalle ostin 3" Magnaflown, jolla mittaustulos oli lähes nolla, muistaakseni 0,01.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero