https://saabwisonline.com/c10/wis/9-5/2 ... g-systems/
https://saabwisonline.com/c10/9-5/2007/ ... onents-16/Latauksen merkkivalo ilmoittaa kuljettajalle, latautuuko generaattori vai ei.
Lamppu saa virtaa pääinstrumenttiyksiköstä ja se on maadoitettu sisäisesti päämittariyksiköstä.
Jos generaattori ei pyöri tai jos se ei jostain syystä lataudu,
pääinstrumenttiyksikön nasta 6 maadoitetaan säätimen kautta generaattorin kenttäkäämin kautta,
jolloin lamppu syttyy.
Kun generaattori latautuu, sen D+- ja B+-liittimissä on sama jännite. MIU-tuloon syötetään sitten B+ jännite,
jolloin ohjausyksikkö sammuttaa lampun.
Eli tässä on nyt:
uusi akku
Uusi laturi ja vanha laturikin testattu toimivaksi
Mittaristo vaihdettu
akun, startin ja laturin välinen johdotus uusittu
(miten muuten toteutettu, jos akun kengät vanhat?)
Olisiko kuitenkin maadoitus vika jossain, onko itse laturin maadoitus kunnossa?napojen ja sähköjohtojen kiinnitys kohdassa näkyi hieman johdotuksien kuparisisustaa, josta pystyi yleismittarilla mittaamaan johtojen virran…. tulos sama kuin akun navoista suoraan mitattu jännite. Sitten mittasin johdotusten jännitteen seuraavista liittymäkohdista/liittimistä, ja tulos oli täälläkin sama. En usko; että vika on akunkengissä näiden mittausten perusteella?
Mutta sitten laturin kunto… mahdollista on, että ” uusi” laturi on viallinen. Tämä laturi on kylläkin aivan uusi ei nk. vaihtolaite. Uusi laturi testattu, myös jännitteensäätimen osalta, ja oli kunnossa. Tässä vaiheessa myös vanha laturi testattu ja sekin oli kunnossa!!!???
Sitten mittaristo vaihdettiin upouuteen, mutta sama latausvika ilmaantui. Vanha mittaristo taas paikalleen. Mittaristoon tulee ja lähtee virrat normaalisti. Myös konehuoneen puolelta keskellä rintapeltiä oleva ” kolmenapa” liitinyksikkö puhdistettu ja mitattu. Kaikki ok. Tämän jälkeen tehty se ohitushässäkkä laturin herätevirtaan ( käsittääkseni tehty liitos mittariston laturinvikavaloon, laturin ja virtalukon välille ??? ) .