Mutta ehkä tässä lämpöpumppujutussa asian voi nähdä myös niin, että pienellä epämukavuudella (lataus) ja kustannuksilla voi pidemmän päälle välttää suurempaa epämukavuutta (remppa) ja isompia kustannuksia
Tuolla ajatuksella olis Saab pitänyt hankkia ilman ilmastointia, koska sehän voi mennä rikki. Mulla oli femmassa lähes 470 tkm mittarissa ja ilmastointi toimi edelleen moitteettomasti.
Suunnilleen ja pohjimmiltaan näillä laduilla.
Mutta tarkemmin ehkä niin, että viilennykseen olisi ollut joku muu, yhtä tehokas, yksinkertaisempi, mutta enemmän bensaa kuluttava vaihtoehto.
Siis lähtökohtaisesti en halua välttää jotain, koska se voi hajota, mutta on sävyjä.
Niin, sehän on vaan kokonaisuuden optimointia. Jos on vaihtoehto jossa merkittävä kustannussäästö mutta pieni haitta niin sen voi ottaa. Jos taas ajatellaan vaikka autoa jossa on sähköinen kaasupoljin niin cruisen jättäminen pois on (minun mielestäni) valtava haitta, mutta potentiaalinen lisäkustannus taas on aivan olematon jos ylipäätään on olemassa.
Samalla ajatusmallilla enyaq tilattiin ilman dcc alustaa, se olisi ollut ihan kiva, mutta autoon jota on tarkoitus pitää pitkään en halua iskareita jotka maksaa 500€/kpl jos edes riittää.
Lähtökohtaisesti varusteet on kivoja, mutta adaptiivinen cruise on ainoa sellainen jota voisin kaivata niiden lisäksi mitä allekirjoituksen 9000 Aerossa on (vakiona).
Tuskin missään on erillisiä, E-golfissa yksi kompura, keulalla on yksi kenno, hvac systeemissä sisällä ilmeisesti kaksi, sitten lisäksi paljon putkea ja useampi sulkuventtiili ja paine/lämpöanturi joilla toimintaa ohjataan ja vahditaan.
Golfiin noita vaihdellessa on tullut mieleen että melkein olisin voinut ottaa vähemmän toimintamatkaa ja enemmän kulutusta Skodaan ja jättää pumpun pois jos se olisi ollut vaihtoehtona. Monimutkainen systeemi on herkempi särkymään..
Kiitoksia tiedoista, erittäin mielenkiintoista! Oon itse asiassa aika yllättynyt siitä että e-Golfissa on lämpöpumppu. Auto on kuitenkin polttomoottoripohjalta muokattu vanhemman sukupolven sähköauto, joten luulisi että olisivat keskittyneet vain sähkövoimalinjan laatimiseen ja vähemmän noihin tukitoimintoihin kuten lämmitykseen. Toki koko ilmastointijärjestelmä menee sähköön siirtyessä uusiksi, joten miksi saksalainen insinööri sitten ei tekisi kerralla huolellista työtä ja laittaisi samaan systeemiin lämmitystä.
Tuossa linkin dokumentissä sanotaan että lämpöpumpun käyttö lisää e-Golfin rangea "yli 30 % verrattuna e-Golfiin ilman lämpöpumppua". Edellä esittämiini pohdintoihin nähden mielenkiintoinen väite, olisi kiva tietää missä olosuhteissa tällainen rangen lisäys oikeasti toteutuu.
Kyllä saa olla just täydelliset olosuhteet varmaan että 30% tekee eroa. Oman golf kokemuksen perusteella arvaisin että lämpötila jossain 5-10 plussalla ja kaupunkiajoa.
Kylmällä, mutta ei liian kylmällä kelillä muutaman kilsan pätkää kun ajelee lämppäri kuumalla niin saa kyllä menemään virtaa lämmitykseen aika reilusti. Ja silloin tietty lämpöpumpun tuoma rangen säästökin on iso. Ja toki e-golffi on määritelmällisesti lyhkäsempien matkojen kärry, kun akku on valmiiksi kohtalaisen pieni.
Mutta jos auto seisoo yöt töpselin vieressä, niin väittäisin että tuollaisessa ajosaa rangen merkitys on melko vähäinen.
Päivitetääs tänne että tuli hetki harkittua lomalla ja selviteltyä vähän työsuhdeautopolitiikkaa luettua ja niinhän siinä pääs käymään että nyt on tilauksessa punainen MG5 LR Luxury. Sillä sitten mennään seuraavat 3 vuotta.
Vielä ei ole tullut tietoa milloin auto olisi tulossa mutta koeajolla lupailivat 1kk toimitusaikaa. Firma kun vielä kompensoi toistaiseksi sähköautoja ja lataushybridejä niin tuosta köyhtyy käyttöautoedulla noin 320€/kk. Halpaa kun saippua .
Kunhan saan vahvistuksen toimitusajalle niiin pitää alkaa hukkaamaan Superbia. Eli jos jotain täällä sattuis kiinnostamaan 123tkm ajettu 2016 L&K farmari 190+hp diesel etuveto huippuvarusteilla ja täydellisellä huoltokirjalla niin saa ottaa yv:llä yhteyttä. Ja tarvinnee myös varmaan autovex ja baana koeponnistaa.
Kinukki on joo, ja sitä vähän jännitetään. No toisaalta ei ole oma ja hyvät takuut kaiketi. Kokoa on verrattu corollaan ja astraan esim. Eli on Octaviaakin pienempi ainakin kontin puolesta.
Joo onhan se ihan selvä downgrade Superbista mutta tällä kertaa meen säästölipas edellä. Enyaqin tilat on yllättäneet positiivisesti eli se toimii jatkossa ykköspirssinä joka tapauksessa kun siihen saa hyvin ton 45kg koiruuden konttiin, siinä jakaja nyt 40:60 kun superbissa koiralle riitti puolikas kontti. Lisäksi on nelikko ja isompi range.
MG:lläkin voi koiruuksia kuljettaa tarvittaessa kuitenkin. Sinne ei tosin mitään jakajaa saa. Kontin korkeus tais olla noin 75cm ja isomman koiran korkeus istuessa on noin 85cm niin pää nöyrästi vähän alaspäin se sinne kuitenkin mahtui kokeiltaessa. Ja käytännössä suurimman osan automatkoiata se makaa kontissa. Toi uudempi tulokas on vain 15kg ja kulkee vöissä takapenkillä lasten kanssa.
Samoin tässä on nyt 3 vuotta aikaa seurailla kaikessa rauhassa sähköautomarkkinoiden ja hintojen kehitystä.
Mukavan oloinen design on kyllä tuossa, mutta mokoma on kinukki
Vähän niin kuin Volvo ja Polestar, joihin suomalaiset tuntuvat suhtautuvan kuin ne olisivat ei vain ruotsalaisia, vaan suorastaan sinivalkoisia avainlippuautoja.
#5168 Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Ja tänään tuli vahvistus että auto alustavasti luovutettavissa 11.9. eli reilun kuukauden odotus vielä muttei todellakaan paha kun vertaa toisiin sähköautoihin.
^tästä on jo pitkä aika, ennen tätä sähköbuumia, kaveri oli tilannut Mazdan 6 sarjan farkkua, taisi olla yli 3kk kunnes saapui jaappanista heille, ja ei tainnut olla mitään spesiaalia listassa. Suezin kanava oli auki ja sieltä J saaresta seilaavat Eurooppan n. 7vk ajassa jos ei muuta "puuhaa" matkan varrella.
9-5 2.0t Abp+ ´07 V70 2.5FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
nyt on tilauksessa punainen MG5 LR Luxury. Sillä sitten mennään seuraavat 3 vuotta.
MG kotiutui perjantaina pihaan ja reilu 100km on viikonlopun jälkeen ajoa takana. Vielä ei kaduta vaihto. Onhan tossa kontti pienehkö varsinkin Superbiin verrattuna ja vähän hassun näköinen kun on kuin korotettu farmari. Nyrkki mahtuu renkaan ja kaaren väliin pystyssä sekä edessä että takana. Muuten kuvailisin sitä aikalailla Sähkö corollaksi, aikalailla hajuton ja mauton. Miellyttävä se on ajaa, alusta on mukava ja sisusta on ihan kiva. penkeissä saisi olla monen auton tapaan pidempi istuinosa ja enemmän reisitukea, mutta kyllä siinä istuu. Android auton sai pelamaan vain piuhan kautta. MG:n puhelin äppi näyttää toimivan paremmin kuin Volvon ja varsinkin Skodan. Löytyy mm. oven avaus ja lukitus mitä ei saa eenakkiin tällä hetkellä. Tehoa on sen verran että kuivalla asvaltilla polkaistessa puuttuu luiston esto peliin ja ihan ripeä se on kiihtymään. Huomenna tulee noin 120km lisää mittariin kun käyn töissä sillä.