Sähköautoista yleensä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13345
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja AZP »

^tuo laskuri on aivan liian yksinkertainen laskemaan näitä kuluja oikein. Esim juuri jälleenmyyntiarvo on sähköauton kohdalla hyvin merkittävä asia ja sitä ei kukaan pysty tietämään mitenkään varmaksi. Energiakustannusten osalta laskuri varmaan laskee oikein, mutta sähkön kustannusero esim kotilataajan ja julkisten varassa olevien välillä on todella iso ja esim pörssisähkön kanssa vaihtelu on niin suurta että sen arvioiminen millä hinnalla tulee autoaan lataamaan vaikka 5 vuoden aikana on todella vaikeaa.

Vastaus kysymykseeni: minun äitini. Osti 1984 uuden Nissanin ja se pysyi perheessä vuoteen 2001.

edit: pystyihän sieltä Trafin laskurista avaamaan lisävalintoja ja aika tarkasti syöttämään erilaisia muuttujia kuluille, mukaanlukien auton jäännösarvon pitoajan päätyttyä. Sitä myöten laskurista saa kyllä aika tarkkaa dataa ulos, mutta tarkkuus ei tietenkään ole sen parempaa kuin arvio tulevasta kehityksestä (mm jäännösarvo ja energian hinta).
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13345
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tein nyt nopean testin laskurilla ja syöttämällä tarkemmin noita arvoja. Otin autoiksi esimerkin mukaan alle 50 tkm ajetut Volkkarit, bensa-autoksi 2020 tai 2021 1.0 Golf ja sähköautoksi 2020 tai 2021 ID.3. Hinnat autoille 23 t€ ja 29 t€ vastaavasti. Hain Trafilta ajoneuvoverotiedot ja arvioin että muut kulut autoista on samat keskenään. ID.3:lla voi esim rengaskulut ja vakuutukset olla Golfia kovemmat, mutta Golfissa taas arvatenkin huoltokulut hieman ID.3:a korkeammat.

Viiden vuoden pitoaika ja molemmille arviona jäännösarvosta 50 % hankintahinnasta, eli 11 500 Golfille ja 14 500 euroa sähkövolsulle. Bensan hinta laskurin antama 1,98 euroa litra ja sähkölle 18 snt/kWh, joka on tosi paljon yläkanttiin jos katsoo viime kuukausien keskihintoja ja lataa kotona, tosi paljon alakanttiin jos lataa julkisilla asemilla tai sattuu olemaan kallis määräaikainen sopimus. Golfille arvioin 5,5 litran kulutusta ja ID:lle 22 kWh/100 km ostettua sähköä eli sisältäen lataushäviöt, lämmittämisen yms.

Kyllä näillä tiedoilla ainakin laskuri antaa mulle 25 tkm ajosuoritteella per vuosi tuloksen, että toisena vuonna kulut on tasoissa ja sen jälkeen ID tulee kokonaiskustannuksissa edullisemmaksi. Jos autoille ei syötä jäännösarvoa, niin tulos näyttää tosiaan sellaiselta että kulut menisi tasan vasta jossain 5 v kohdalla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5765
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja tturku »

Oman auton hukkaaminen ja kiinan sähkärin ottaminen firmaliisarina oli ainakin omalla kohdalla kuluja vertaamalla iso säästö. Nyt kun tiedän Superbin arvonaleneman voin arvioida että Superbin omistaminen kulutti rahaa 4500€/v ilman polttoainekuluja 3 vuoden aikana. Tuossa on siis arvonalenema, vakuutukset, käyttövoimaverot ja huollot laskettuna. MGn pitäminen tulee maksamaan 3800€/v + käytetty sähkö. Sähköllä ajaminen maksaa mulle tämän hetken hinnoilla vajaan kolmanneksen dieselin kuluista. Samalla vapautuu autosta pääomaa jolla saa kuitattua ensiasunnon loput velat pois jolloin pelkkien korkojen maksun poistuminen säästää noin 1200€/v.
Superbin ja MG5:n vertailu voi olla vähän hassua mutta nykyisellä käytöllä kumpikin ajaa asiansa toivottavasti yhtä hyvin.
PS. MG5 pitäis olla tänään saapunut Hankoon ja auto pitäisi olla luovutettavissa 2-3 viikon sisään joten kohta päästään tekemään kestotestiä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13345
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja AZP »

^eikös sulla ole vielä aurinkosähköjärjestelmä katolla jolloin ison osan MG:n ajoista vois päästä ajamaan ilmaisella energialla?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2300
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja anv »

AZP kirjoitti:
Ke Elo 23, 2023 15:14
...
Vastaus kysymykseeni: minun äitini. Osti 1984 uuden Nissanin ja se pysyi perheessä vuoteen 2001.
...
Pistänpä paremmaksi. Minun äitini myös. Osti 1994 uuden tojotan ja ajaa sillä vieläkin.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5765
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja tturku »

AZP kirjoitti:
Ke Elo 23, 2023 19:40
^eikös sulla ole vielä aurinkosähköjärjestelmä katolla jolloin ison osan MG:n ajoista vois päästä ajamaan ilmaisella energialla?
onhan se katolla ja parhaimmillaan pukkaa 13,2kW katolta sähköä joten siksikin on kannattavaa puuhaa. Tosin ei se aurinko aina paista mutta kaikki kotiinpäin.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4718
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

AZP kirjoitti:
Ke Elo 23, 2023 16:04
Tein nyt nopean testin laskurilla ja syöttämällä tarkemmin noita arvoja. Otin autoiksi esimerkin mukaan alle 50 tkm ajetut Volkkarit, bensa-autoksi 2020 tai 2021 1.0 Golf ja sähköautoksi 2020 tai 2021 ID.3. Hinnat autoille 23 t€ ja 29 t€ vastaavasti. Hain Trafilta ajoneuvoverotiedot ja arvioin että muut kulut autoista on samat keskenään. ID.3:lla voi esim rengaskulut ja vakuutukset olla Golfia kovemmat, mutta Golfissa taas arvatenkin huoltokulut hieman ID.3:a korkeammat.

Viiden vuoden pitoaika ja molemmille arviona jäännösarvosta 50 % hankintahinnasta, eli 11 500 Golfille ja 14 500 euroa sähkövolsulle. Bensan hinta laskurin antama 1,98 euroa litra ja sähkölle 18 snt/kWh, joka on tosi paljon yläkanttiin jos katsoo viime kuukausien keskihintoja ja lataa kotona, tosi paljon alakanttiin jos lataa julkisilla asemilla tai sattuu olemaan kallis määräaikainen sopimus. Golfille arvioin 5,5 litran kulutusta ja ID:lle 22 kWh/100 km ostettua sähköä eli sisältäen lataushäviöt, lämmittämisen yms.

Kyllä näillä tiedoilla ainakin laskuri antaa mulle 25 tkm ajosuoritteella per vuosi tuloksen, että toisena vuonna kulut on tasoissa ja sen jälkeen ID tulee kokonaiskustannuksissa edullisemmaksi. Jos autoille ei syötä jäännösarvoa, niin tulos näyttää tosiaan sellaiselta että kulut menisi tasan vasta jossain 5 v kohdalla.
Itse otin Nettiautosta Traficomin vertailuun (sähkö vs bensa) VW ID4 vs VW Passat. Tällöin autojen hintaero on suurempi kuin tuo ID3 vs Golf ja on toki lähtöhinnatkin. Kulut menee tosiaan tasan 5 vuoden kohdalla, mutta tämä autojen jäännösarvo on seikka jota en huomioinut laskurissa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
jlukka
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Su Huhti 15, 2012 19:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja jlukka »

Voisin tuoda myös omia kokemuksia sähköautoilusta noin puolen vuoden ja vajaan 14 tkm kokemuksen perusteella. Sähköautoiluun päätettiin hypätä kylmiltään tammikuussa, kun käyttöauton vaihto alkoi tulla ajankohtaiseksi ja samoihin aikoihin Tesla ilmoitti hinnanalennuksista. Tällöin elettiin vielä sähköautohypen loppumetrejä ja vanhasta vaihdokista sai kohtalaisen hinnan, kun markkina veti hyvin vähän käytettyjä autoja. Yhden koeajon jälkeen päätettiin laittaa Tesla model Y Long Range tilaukseen ja auto saapuikin sitten jo maaliskuussa pihaan.

Hyviä puolia ovat perinteiset sähköautojen vahvuudet, kuten välittömästi reagoiva voimalinja, yleinen vaivattomuus kaikessa ja äänettömyys. Kantama täydellä akulla sulan maan aikaan näyttää asettuvan jonnekin 500km nurkille, kun ajetaan normaalia maantietä eli voi käydä heittässä lenkin reilun 200 km päässä ja kotia pääsee vielä ilman välilatausta. Loppukeväästä loskassa näytti toimintamatka kärsivän 10-15% ja peräkärryn kanssa kesällä kulutus nousee 15-20%.

Huonoja puolia erityisesti tuossa mallissa on satunnaiset autopilotin näkemät "haamut", jotka aiheuttavat yllättävän vauhdin hidastumisen hetkellisesti sekä paikoin vanha karttadata uusien liittymien kohdalla, jossa auto kuvittelee nousevansa rampille ja laskee autopilotin nopeusrajoituksen 100 km/h --> 80 km/h. Valmistuksen laatua on myös moitittu, mutta ainakin oma yksilö on tullut Saksan tehtaalta, eikä siinä ole ollut nitinöitä tai huonosti istuvia osia.

Lataukset hoidetaan 90% kotona 11 kW laturilla, jolla saa akun täyteen yön aikana. Nykyään latauspaikkojakin on Itä-Lappia lukuun ottamatta aika hyvin teiden varsilla ja pidemmillä matkoilla kaikki lataustauot on saanut yhdistettyä vessataukojen yhteyteen ilman suurempaa säätämistä. Reissuilla hyödynnetään K-latausta (Nesteet, Citymarketit) ja ABC-latausta ja Teslan superchargereita.

Mikäli Teslan hankinta on ajankohtainen, niin voin jakaa kokemuksia ja 500 - 1000€ alennuskoodia uuden auton tilaukseen yv:llä.
#6063
Nyk: Tesla Model Y LR -23
Ex: SAAB 9-5 2.3T Arc -02, SAAB 96 -70
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6647
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja Eski »

On se halpaa hupia tämä Teslan omistaminen, tässäkin tapauksessa pääomakulut vain 5,5€/km :roll:
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/8 ... 2ea1706d24
aero
-
Viestit: 8910
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja aero »

Noin käy jos onnistuu ostamaan auton sellaiseen hetkeen, jossa tuollainen hinnanalennus iskee kuin mitä Tesla teki. Se on elämää ja markkinataloutta, jonkun kannalta onneksi ja jonkun kannalta valitettavasti.

Jutusta osui kuitenkin silmään tämä:
Iltauutinen kirjoitti: Itse autoa Tapio ei halua haukkua.

– Autonahan Tesla on hieno.

Vuoden omistussuhteen aikana ilmeni yksi ongelma, sillä matkustajan ovesta jäätyi lukko kiinni talvella.
...hieno auto, vain yksi ongelma ja sekin talvella jäähaaste. Mutta pois piti vaihtaa, kovallakin hinnalla. Taisi autokuume olla jostain syystä kova? Miksi?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2730
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Eski kirjoitti:
Ke Syys 06, 2023 16:54
On se halpaa hupia tämä Teslan omistaminen, tässäkin tapauksessa pääomakulut vain 5,5€/km :roll:
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/8 ... 2ea1706d24
Tätähän se on, moni joka aiemmin ajellut 20k autolla lähti hypessä ostelemaan 70k autoja, kun arvon piti säilyä tai jopa nousta, ja kuinkas sitten kävikään kun hype laski..

Kyllä siinä lähtökohtaisesti on aina parikymppiä hävinnyt, kun on tehdasuuden hyvinvarustellun 60k+ saksalaisen rullannut myyntihallista ulos ja tuonut vuoden päästä vaihtoon. Esim. 530e tai E300de, varsinkin Mersun kohdilla parissa vuodessa 40k€ lasku uuden hinnasta..

Mahtaapi diesel Mersunkin hyvitys olla mielenkiintoinen vuoden päästä, jos uuden meni ostamaan. Halpoja kilsoja ei ole dieselilläkään odotettavissa, jos vuosikilsat on 5000km :)
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Rommitommi kirjoitti:
To Syys 07, 2023 05:47
Eski kirjoitti:
Ke Syys 06, 2023 16:54
On se halpaa hupia tämä Teslan omistaminen, tässäkin tapauksessa pääomakulut vain 5,5€/km :roll:
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/8 ... 2ea1706d24
Tätähän se on, moni joka aiemmin ajellut 20k autolla lähti hypessä ostelemaan 70k autoja, kun arvon piti säilyä tai jopa nousta, ja kuinkas sitten kävikään kun hype laski..

Kyllä siinä lähtökohtaisesti on aina parikymppiä hävinnyt, kun on tehdasuuden hyvinvarustellun 60k+ saksalaisen rullannut myyntihallista ulos ja tuonut vuoden päästä vaihtoon. Esim. 530e tai E300de, varsinkin Mersun kohdilla parissa vuodessa 40k€ lasku uuden hinnasta..

Mahtaapi diesel Mersunkin hyvitys olla mielenkiintoinen vuoden päästä, jos uuden meni ostamaan. Halpoja kilsoja ei ole dieselilläkään odotettavissa, jos vuosikilsat on 5000km :)
Ainahan siinä häviää eniten, kun menee tilaamaan/ostamaan uuden auton. Siksi en olekaan koskaan itse ostanut omalla rahalla uutta autoa.1,5 vuotta vanha taitaa olla uusin, eli se minulla 1999 - 2018 ollut vm. 1997 NG900 Turbo Sensonic.

Jos ajaa dieselillä 5 000 km vuodessa, ei siinä ole mitään järkeä. Dieselin ja bensan hintaeron ollessa kohtuullinen (joka kaventui Ukrainan sodan alettua) laskeskelin, että jos haluaa ajaa Saabilla, +9 000 km vuodessa ajamalla diesel kannattaa. Tämä siis kun valtaosa ajoista on kaupunkiajoa Helsingissä, jossa bensan/etanolin - dieselin kulutusero on suurin.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
juhanahm.jhm
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Ma Heinä 08, 2013 10:40

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja juhanahm.jhm »

Noin 4v sitten vika saab vaihtui MB W212 eemeliin. Nyt 2 viikkoa sitten saapui Kian EV6 14kk odottamisen jälkeen. Eli pari viikkoa on nyt sähköllä körötelty toistaiseksi ilman ongelmia. Sen verran otin homman varman päälle, että otin elämäni ensimmäisen työsuhdeauton. Tuosta EV6 sta löytyy aika huonosti mitään aktiivista foorumia, joten lueskelen vaimon fb tunnuksilla välillä face:ssa olevaa keskustelua. On vaan aika sekava tuo fb verrattuna tällaiseen perinteiseen foorumiin. Muuten 14kk odottelun jälkeen otin sitten jonkun muun auton kun hermo alkoi mennä ja omasta ei mitään kuulunut. Oikeastaan väri on nyt vain väärä. Kovasti olisin vihreän halunnut.Ihan mukava autohan tuo on ajella.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

juhanahm.jhm kirjoitti:
To Syys 07, 2023 22:42
Noin 4v sitten vika saab vaihtui MB W212 eemeliin. Nyt 2 viikkoa sitten saapui Kian EV6 14kk odottamisen jälkeen. Eli pari viikkoa on nyt sähköllä körötelty toistaiseksi ilman ongelmia. Sen verran otin homman varman päälle, että otin elämäni ensimmäisen työsuhdeauton. Tuosta EV6 sta löytyy aika huonosti mitään aktiivista foorumia, joten lueskelen vaimon fb tunnuksilla välillä face:ssa olevaa keskustelua. On vaan aika sekava tuo fb verrattuna tällaiseen perinteiseen foorumiin. Muuten 14kk odottelun jälkeen otin sitten jonkun muun auton kun hermo alkoi mennä ja omasta ei mitään kuulunut. Oikeastaan väri on nyt vain väärä. Kovasti olisin vihreän halunnut.Ihan mukava autohan tuo on ajella.
Työsuhdeautona tuollainen sähköauto kannattaakin hankkia, jos siihen on mahdollisuus ja työnantaja kustantaa kotiin latauspisteen. Siitä saa toistaiseksi vielä 170 € verotusarvon hyvityksen.

Mielenkiintoista nähdä tulevaisuudessa miten nuo työsuhdekäytössä olleet käytetyt sähköautot kiinnostavat yksityisiä ostajia. Kun auto on 3-4 vuotta vanha, luulisi sen kiinnostavan. Sitten saattaa olla eri asia seuraavien ostajien kanssa, kun auton akkutakuu umpeutuu.

Juuri eilen juteltiin erään tutun kanssa tästä: https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/8 ... 2ea1706d24

Elon Musk on laittanut Teslojen hinnat uusiksi, joka heijastuu myös käytettyjen sähköautojen jämäriin eli jäännösarvoon. Eipä ole kundi miettinyt lainkaan omien autojensa jäännösarvoa, kun on pitänyt saada myytyä uusia autoja ja laitettu hinnat uusiksi. Onneksi se ei koske työsuhdeautoilijoita eikä yksityisleasingilla ajavia.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Numba
"Hirsch"
Viestit: 738
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja Numba »

Vastaa Viestiin