Konen tulos noitakin mokomia ruokkii
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
torque kirjoitti: ↑To Elo 31, 2023 11:44jaa, enpä tästäkään tiennyt, " tunnukseton moottoripyöräpoliisi".
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009 ... t=promobox
Kun jotain siviili poliisia nähnyt toiminnassa, heillä jokinlainen siviili pukukoodi ollut, en tiedä onko yhä.(tosin nähnyt että farkuissa joku liikkunut).viereen ajoi kyykkypyörällä siviilin näköinen kaveri
Historia|
HS 50 vuotta sitten 6.9.1973
SAABIN tuotantoon tulee ensi keväänä kokonaan uusi malli, Saab 99 Combi Coupé — monikäyttöauto.
Teknisiltä ominaisuuksiltaan ja varusteiltaan auto vastaa Saab 99 L -mallia. Siinä on 2 litran 105 hv SAE moottori ja käsikäyttöinen vaihteisto.
Saab Combi Coupén korirakenne on samanlainen kuin Saab 99 Sedan -mallin lukuun ottamatta viistottaista takaosaa.
https://dawn.fi/uutiset/2023/09/06/mozi ... ksityisyysTutkimuksessa on tutkittu sekä polttomoottoriautoja että sähköautoja ja niiden välillä ei sinänsä ole nykypäivänä mitään eroja. Autot ovat nykyisin käytännössä neljällä renkaalla liikkuvia tietokoneita, joissa on valtava määrä erilaisia antureita.
Tässä ei sinänsä ole mitään erikoista - autojen tekniikka kehittyy vauhdilla. Mutta se, missä homma lähtee sivukujille, on siinä, että lähes kaikissa uusissa autoissa auton omistajan pitää luoda järjestelmään käyttäjäprofiili. Kaikkien autojen osalta auton omistaja antaa luvan sille, että käyttäjäprofiili välitetään autovalmistajalle.
Autovalmistajien järjestelmien käyttöehdot sitten sisältävätkin hurjia yllätyksiä.
Harva autoilija ymmärtää mitä tietoja luovuttaa, arvioi asiantuntija
Tietoturva-asiantuntija Petteri Järvinen epäilee, että moni autoilija on tietojen luovuttamisen suhteen laiska ja huoleton. Asiantuntijan mukaan autoilijalla itsellään tulisi säilyä kuitenkin valta päättää mitä tietoja auto keräät ja mitä tietoja auto lähettää eteenpäin
Autoilija, oletko mieltänyt, mitä kaikkea tietoa oma autosi tallentaa ja välittää eteenpäin?
Nykyautot voivat kerätä muun muassa paikkatietoja, vikatietoja, tietoa polttoaineen ja öljyn määrästä, kuljettajan ajokäytöksestä, kuten ajonopeudesta eri tilanteissa ja jarrutuksista ja tietenkin rekisteröityneen käyttäjän henkilökohtaisia tietoja.
Kerätyn tiedon automaattinen eteenpäin lähettäminen voi pelastaa henkiä esimerkiksi tilanteessa, jossa sairaskohtauksen saanut autoilija on tajuttomana tieltä suistuneessa autossa. Nykyauto kykenee tunnistamaan kiihtyvyysanturien tallentamien tietojen ja airbagien laukeamisen perusteella hätätilanteen ja välittää hätäkeskukselle tiedon auton sijainnista.
My Car, My Data -kampanja
FIA:n alue 1:n teettämän kuluttajatutkimuksen mukaan aivan valtaosa, 90 %, eurooppalaisista ajattelee, että he omistavat oman ajoneuvonsa tiedot ja että autoilijoiden pitäisi lähtökohtaisesti saada itse valita, jaetaanko niitä vai ei.
Autoliitolla on yhdessä FIA alue 1:n ja eurooppalaisten sisarjärjestöjensä kanssa käynnissä My Car My Data -kampanja. Sen tavoitteena on vahvistaa kuluttajien asemaa.
Kuluttajan saatava päättää
Meidän mielestämme tietoihin sinun liikkumistavoistasi saisi päästä käsiksi vain sinun täysin tietoisella suostumuksellasi. Meidän mielestämme sinun pitäisi olla se, joka päättää mitä tietojasi jaetaan ja kenelle. Niin saisit vapauden valita haluamasi palvelut autoosi.
90 % eurooppalaisista ajattelee, että he omistavat oman ajoneuvonsa tiedot ja että autoilijoiden pitäisi lähtökohtaisesti saada itse valita, jaetaanko niitä vai ei. Tarvitaan markkinat, joilla palveluntarjoajat voivat kilpailla vapaasti tarjotakseen sinulle suurimman lisäarvon jaetuista tiedoista. Eurooppalaisilla pitää olla täysi vapaus valita, kenen kanssa jakaa ajoneuvotiedot tulevaisuudessa, ellei laki muuta vaadi. EU-komission ja Euroopan parlamentin tulee luoda puitteet palveluntarjoajien kilpailulle, jotta taataan vapaa, tietoinen verkotettujen ajoneuvopalvelujen valinta.
My Car My Data -kampanja pyrkii siihen, että kuluttajille annetaan vapaus valita, jakaako ajoneuvotietojaan vai ei, ja että palveluntarjoajat saavat vapaasti kilpailla tarjotakseen sinulle eniten lisäarvoa tiedoista, jotka haluat jakaa.
Sinun pitäisi olla täysin vapaa valitsemaan, kenelle haluat välittää ajoneuvosi tietoja.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/aut ... at/8698344Ajonaikaisten kulutustietojen kerääminen katsastuksissa alkaa 20. toukokuuta,
Suomiko nyt tuohonkin joutuu? (no fiksuin ehkä aloittaa "truck racing & tractor pulling" jutuista).Tietojen avulla voidaan kehittää sääntelyä, joka liittyy uusien ajoneuvojen todellisten kulutustietojen seurantaan ja ilmoittamiseen.
Euroopan ympäristökeskukselle on myönnetty oikeus seurata kunkin ajoneuvon elinkaaripäästöjä 15 vuoden ajan ajoneuvon käyttöönotosta alkaen.
tämäkin vielä, verot, katsastukset, huollot jne. Jotta omalla työllä biili käytössä. Joissain maissa ei juurikaan toimi samalla tapaa. Vaan ei oikein hyvältä näytä kun katsoo "mikä meiniki".90 % eurooppalaisista ajattelee, että he omistavat oman ajoneuvonsa tiedot ja että autoilijoiden pitäisi lähtökohtaisesti saada itse valita, jaetaanko niitä vai ei.
Jos ymmärsin oikein niin tämä koskee jotain v2020 jälkeen valm. ajoneuvoja. Ja ne uudemmat suhaisee sit sähköillä. Mittailevatko paljonko sähköä pitää tuottaa että ihmiset ja tavara liikkuu(ja millä hinnalla)? Eiköhän nuo speksit jo silloin kys. auto suunniteltu, määritelty ja hyväksytty. Junat ja raitiovaunut tms ymmärrän, vaan se että leviäisi ns normiajeluun, sehän sit pahimmassa tap. menee firman piikkin, ja lisää hikeä otsaan.Euroopan ympäristökeskukselle on myönnetty oikeus seurata kunkin ajoneuvon elinkaaripäästöjä 15 vuoden ajan ajoneuvon käyttöönotosta alkaen.