Alusta ruosteessa, mitä tekisi?
Alusta ruosteessa, mitä tekisi?
Menopelin alustan etuosa siinä kunnossa että peltikorjaamon omistava saabisti sanoi "pari vuotta tällä vielä ajaa, ei enää kymmentä". Helmasta menee jo paikoin sormi läpi... Ajanko loppuun vai myyn tässä vaiheessa jollekin, joka haluaa ison projektin? Itsellä ei paikkaa ruveta korjaamaan.
Re: Alusta ruosteessa, mitä tekisi?
Voi olla kustannusten kannalta fiksua myydä se pois ja ostaa tilalle joku vähemmän ruosteinen yksilö.
Ehkä sen sun ruosteisen ostaa joku Saab-harrastaja joka osaa hitsata. Hänelle se voi olla järkevä projekti, kun ei muutama pala peltiä, hitsaus, maalaus ja ruostesuojaus paljon maksa itse tehtynä.
Ehkä sen sun ruosteisen ostaa joku Saab-harrastaja joka osaa hitsata. Hänelle se voi olla järkevä projekti, kun ei muutama pala peltiä, hitsaus, maalaus ja ruostesuojaus paljon maksa itse tehtynä.
Viimeksi muokannut mikan, Pe Syys 15, 2023 07:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Alusta ruosteessa, mitä tekisi?
Tietämättä mikä vuosimalli kyseessä. Minulta lähti kiertoon Wagoni kun näin että alustassa(takaosa) näin että ruoste oli päässyt kiihtymään sekä yksi katsuri ehdotti että puslaremppaa takaosaan voisi pian suunnitella(tosin ei siitä merkintää, vaan tunnistin että siinä voi mennä muutamakin € jos tuota fiksaamaan lähtee tekemään).
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Alusta ruosteessa, mitä tekisi?
Kyseessä vm -03 farmari, ajettu reilut 300 000km. Laitan myyntiin viikon kuluttua.
Re: Alusta ruosteessa, mitä tekisi?
Jep, jos koneelle ei ole isompaa remonttia tehty, niin eipä kannata ruosteita enää korjata... Onkos se tämä sama tapaus, jolle on myös öljy maistunut..?
Eski
Re: Alusta ruosteessa, mitä tekisi?
Olen pohtinut samoja asioita oman -02 Aeron kohdalla, joka on ollut yli 10 vuotta minulla. Nyt kun katson taaksepäin niin 4,5 vuotta sitten hitsautin takaa helmakotelot molemmilta puolin. Silloinkin mietin, että tässäkö tämän auton tarina nyt oli. 2,5 vuotta sitten hitsautin varapyöränkotelon. On siinä nyt alkanut olemaan aika paljon ulospäin näkyvää ruosteongelmaa. Senpä näkee mitä tuon kanssa jatkossa teen.
Ei noita ruostekorjauksia mielestäni kannata hirveästi pelätä, vaikka korjaamolla teetättäisi rahaa vastaan. Kyllähän niihin satoja euroja saa menemään, mutta voi silti olla paljon halvempaa kuin jonkin uudemman, parempikuntoisen menopelin hankkiminen. Kai sitä löytyisi halpoja vastaavia, mutta ei ne välttämättä sen halvemmalla tule liikkumaan. Tietysti jos autossa on paljon muuta ongelmaa, tai joutuu viimeiset rahat laittamaan, niin ruostekorjauksen järkevyys voi olla eri tasolla.
Ei noita ruostekorjauksia mielestäni kannata hirveästi pelätä, vaikka korjaamolla teetättäisi rahaa vastaan. Kyllähän niihin satoja euroja saa menemään, mutta voi silti olla paljon halvempaa kuin jonkin uudemman, parempikuntoisen menopelin hankkiminen. Kai sitä löytyisi halpoja vastaavia, mutta ei ne välttämättä sen halvemmalla tule liikkumaan. Tietysti jos autossa on paljon muuta ongelmaa, tai joutuu viimeiset rahat laittamaan, niin ruostekorjauksen järkevyys voi olla eri tasolla.
Luotettava lähde ei erehdy
#3309
#3309
Re: Alusta ruosteessa, mitä tekisi?
Onhan se niin, vaan jos biili joutuu pajalle esim 1-2vk, kun käyttötarve on joka päivälle. Juna, bussi, sähköauto, vuokrabiili?Kyllähän niihin satoja euroja saa menemään, mutta voi silti olla paljon halvempaa kuin jonkin uudemman, parempikuntoisen menopelin hankkiminen.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Alusta ruosteessa, mitä tekisi?
Sellaisesta en osaa sanoa. Oma auto on lähinnä vapaa-ajalle. Jos katsastuksesta pomppaa niin kyllä siinä on yleensä aikaa korjata. Ei ajokieltoa välttämättä tule, riippuen tietysti vian laadusta. Ei autoa välttämättä tarvi korjaamolla 1-2 viikkoa seisottaa, ehkä lähempänä 1 päivä.
Luotettava lähde ei erehdy
#3309
#3309
Re: Alusta ruosteessa, mitä tekisi?
^ onhan se niin, vaan nyt hieman tiukemmat säännöt katsakstuksessa, niin aika pienestä kiinni kuinka pian saa homman fiksattua(ruuhkasuomi).
Ei ole aikaa, ei löydy osia jne. Ehkä yksi esimerkki oli kun SAABin kävin katsurin kehoittamana huollattamassa, n. 30km päästä, eikö sieltä tullut soitto perään korjaamolta että hae pois, koska heillä jokin vuokrapaikka "autopotilaille", sanoin että juuri nyt ei pääse kun olin kipeenä ja etätöitäkin piti tehdä. no loppu hyvin. viikko taisi mennä.
OT: Oli Volle taannoin pompannut kats. Toinen takajousi poikki alhaalta, kesärenkaat murenemassa. Kävin sit ihan marmorin kautta kertomassa tilanteen, rouva siellä tiedusteli mikä on ajankohta, olin tosin mennyt suoraan katsurinäytön jälkeen mennyt sinne marmorille, kolme vkoa aika, vaan se huolto oli kyllä ripeä, päivässä fiksasivat(siellä kun on se ns "oma mekaanikko" systeemi, aika hyvä, mutta ei halpaa).
Ei ole aikaa, ei löydy osia jne. Ehkä yksi esimerkki oli kun SAABin kävin katsurin kehoittamana huollattamassa, n. 30km päästä, eikö sieltä tullut soitto perään korjaamolta että hae pois, koska heillä jokin vuokrapaikka "autopotilaille", sanoin että juuri nyt ei pääse kun olin kipeenä ja etätöitäkin piti tehdä. no loppu hyvin. viikko taisi mennä.
OT: Oli Volle taannoin pompannut kats. Toinen takajousi poikki alhaalta, kesärenkaat murenemassa. Kävin sit ihan marmorin kautta kertomassa tilanteen, rouva siellä tiedusteli mikä on ajankohta, olin tosin mennyt suoraan katsurinäytön jälkeen mennyt sinne marmorille, kolme vkoa aika, vaan se huolto oli kyllä ripeä, päivässä fiksasivat(siellä kun on se ns "oma mekaanikko" systeemi, aika hyvä, mutta ei halpaa).
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Alusta ruosteessa, mitä tekisi?
Jos tekniikka hyvä ja muuten alusta jns kunnossa niin ruoste jos se vielä rajattua kannattaa omasta mielestä fixata.
Tonnaria piti kolmen vuoden välein hepata mutta tekniikan takia pidin 10v tuon auton enkä ole katunut.
Työpirkka S40 piti olla jo 2022 leima viimeinen mutta teknisesti niin hyvä että hepattu viiimeksi mätiä helmoja ja koetan 2024 vielä konttorillkin tarjota jos ei kone tms leikkaa kiinni.
Aerossa pellit oli jo edellisillä hoidettu, muutenkin ihan ok pidetty huolta. Touhutonni kuitenkin tuohonkin on jo liki mennyt eikä esim koneeseen ole mekaanisesti edes puututtu mllään lailla.
Lähinnä se funtsittava onko kyseinen auto itselle tuttu kunnoltaan ja muuten mieluinen vai ottaako omat riskinsä seuraavan kanssa. Tutulta jos ostaa voi tietää mitä saa, muuten pitäisi tutkia täysin läpi.
Tonnaria piti kolmen vuoden välein hepata mutta tekniikan takia pidin 10v tuon auton enkä ole katunut.
Työpirkka S40 piti olla jo 2022 leima viimeinen mutta teknisesti niin hyvä että hepattu viiimeksi mätiä helmoja ja koetan 2024 vielä konttorillkin tarjota jos ei kone tms leikkaa kiinni.
Aerossa pellit oli jo edellisillä hoidettu, muutenkin ihan ok pidetty huolta. Touhutonni kuitenkin tuohonkin on jo liki mennyt eikä esim koneeseen ole mekaanisesti edes puututtu mllään lailla.
Lähinnä se funtsittava onko kyseinen auto itselle tuttu kunnoltaan ja muuten mieluinen vai ottaako omat riskinsä seuraavan kanssa. Tutulta jos ostaa voi tietää mitä saa, muuten pitäisi tutkia täysin läpi.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01