ihmeöljy 75w

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Kulkuri
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Marras 11, 2003 22:54

Viesti Kirjoittaja Kulkuri »

ecopower kirjoitti:Kumma hysteeria tuon loota öljyn kans,niihin on kymmeniä vuosia pantu 10/40 tai vastaavaa moottori öljyä!nyt porukka vaihtaa tuskissaan vanhoihin "ehtoo puolen"autoihin kalliita 75w hypoideja!
miksi, mitä hyötyä??? :P :oops:
Saab 90 aj. 282000 km, Saab 900i aj.318000 km Saab 900i 16 aj.270000 km ja Saab 9000 Turbo aj. 155000 km ja kaikissa 10W-40 moottoriöljy korjaamokäsikirjan mukaisesti. Kaikki laatikot kunnossa ja ei ole tullut semmoista pakkasta, että olisi vaikeuksia laatikon kanssa.
Tätä ennen ollut: Saab 90 aj. 307000km, Saab 90 aj. 301000 km ja Saab 900i aj. 345000 km. Kaikissa oli samoin 10W-40 eikä mitään ongelmia ja tietojeni mukaan vielä alkuperäiset laatikot.
Eli se niistä öljyistä.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Kyllä se hypoidi tuntuu auttavan. Kulkurin autoista kaikki enemmän ajetut ovat ruiskuja/kaasareita = vähemmän tehoa, kun taas turbossa on enemmän ja niille myös annetaan kenkää. Turbosaapikin sinulla on, mutta tuo 150tkm mittarilukema on VÄHÄN, ehkei se moottoriöljy ole vielä vaikuttanut... Mutta katsotaanhan sitten kun mittarissa 300tkm :).


Oman auton laatikko ainakin parantui hypoideilla ja varmasti vielä paranisi jos vaihtaisi kaiken hypoideiksi, kun sinne jäi ne ~3dl vanhaa öljyä. Kovalla pakkasella laatikko vähän tahmaa, mutta moottoriöljyllä olisi aikalailla kokonaan jumissa :/. Ykkönen menee paremmin sisään vauhdissa ja muutenkin laatikon käytös muuttui sutjakammaksi..

Mitään ette tuskin menetä, jos panostatte 20e:a hypoideihin ja vaihdatte ne autoonne... Oman auton laatikossa öljyt on pysyneet todella hyvin, vaikka auto onkin 21 vuotta vanha...
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ei se mitään huonoa ole. Omassa olen syyskyyn 2001 jälkeen käyttäny tuota hypoidiöljyä. Kestää talven pakkaset (-40) ja kesän helteet (+36). Laatikko on paljon notkeampi kovalla pakkasella ja oli keli mikä tahansa niin lämpimällä moottorilla laatikko käyttäytyy samalla lailla.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

En minäkään , enää muuta käytä kun kerran tuota hypodia laitoin.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2077
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

samoin ovat omat kokemukset hyboidista vain myönteisiä. itse vaihdoin syksyllä omaan 900i 16v 1989 jolla ajettu 330tkm laatikko pelasi hyvin 10w-40:kin mutta kyllä eron huomaa siinä ainakin että synkronointi pelaa nyt niin kuin pitää eli vaihde kytkeytyy heti kun ennen ykköstä kesti kytkeä hetken vauhdissa. eikä laatikolla oltu ennen tehty mitään muuta kuin lisäilty öljyä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Kulkuri
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Marras 11, 2003 22:54

Viesti Kirjoittaja Kulkuri »

antti.hakamaa kirjoitti:samoin ovat omat kokemukset hyboidista vain myönteisiä. itse vaihdoin syksyllä omaan 900i 16v 1989 jolla ajettu 330tkm laatikko pelasi hyvin 10w-40:kin mutta kyllä eron huomaa siinä ainakin että synkronointi pelaa nyt niin kuin pitää eli vaihde kytkeytyy heti kun ennen ykköstä kesti kytkeä hetken vauhdissa. eikä laatikolla oltu ennen tehty mitään muuta kuin lisäilty öljyä.
Meidän autoissa ei ainakaan mitään ongelmaa vaihtamisessa oli sitten pakkasta tai hellettä. Ja niitä Saabbeja on ollut tähän mennessä 11 kpl eri versioita ja kohta tulee 12.

Mitä tulee turbon laatikkoon niin aika sen näyttää miten käy. Minä ainakin luotan tehtaan ammattitaitoon ja-tietoon enemmän kuin "mutu" tietoon, varsinkin kun omat kokemukset tukevat korjaamokäsikirjan ohjetta.

Saab Automobile Trollhättan antaa seuraavat ohjeet: Saab 900 -79---88 ensisijaisesti moottoriöljy SAE 10W-30 ta SAE 10W-40, toissijaisesti vaihteistoöljy SAE EP 75 API GL 4 tai SAE EP 75 API GL 5.

Saab 9000 kohdalla ainakin vuosimallit -85---89 kohdalla Trollhättanin korjaamokäsikirja tuntee vain moottoriöljyn SAE 10W-30 tai SAE 10W-40
Ainakaan minä en usko olevani viisaampi kuin tehtaan insinöörit, joten huollan ja käytän tehtaan korjaamokäsikirjan ohjeiden mukaan, varsinkin kun kaikki on pelannut hyvin 11 Saabin ja 20vuoden ajan.
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1133
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Kulkuri:"ikinä en o koittanu enkä koita" :wink:

Itseasiassa eikös tuo ohje öljyksi vaihteistoon ole moottoriöljy 10w-30 TAI 10w-40 TAI vaihteistoöljy 75w?

Eikä noi huolto-ohjeet nyt niin jumalan sanaa ole. Ei tulisi mieleenkään noudattaa ohjeita siitä että vaihteistoöljyä ei tarvitse vaihtaa. 240 tkm ajetut satkun vaihteistoöljyt oli sellaista mömmöä että voiteluominaisuudet oli hävinny aikoja sitten. Hypoidien vaihdon jälkeen ei ole ollu sorsia vaihdelaatikossa :wink:
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
jamala
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ke Heinä 07, 2004 14:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jamala »

Joo ei mullakaan ole pahaa sanottavaa noista hypoideista. Paljon paremmin kolahtaa kakkonen päälle :)

P.S. Tänään Plevnasta elokuvista tullessa näin samoilla tienoilla oman auton kanssa Maikin "volkkari"turbon... Vaimo sano, että "kato joku on laittanu volkkarin turbon merkin saappiin" :lol:
Jaakko #2077
9-5 Aero Wagon -09 KA
OG900S Cabriolet -94 HA
2x96 -75, Toinen ajossa, toinen museoprojekti
Kulkuri
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Marras 11, 2003 22:54

Viesti Kirjoittaja Kulkuri »

Maikki kirjoitti:Kulkuri:"ikinä en o koittanu enkä koita" :wink:

Itseasiassa eikös tuo ohje öljyksi vaihteistoon ole moottoriöljy 10w-30 TAI 10w-40 TAI vaihteistoöljy 75w?

Eikä noi huolto-ohjeet nyt niin jumalan sanaa ole. Ei tulisi mieleenkään noudattaa ohjeita siitä että vaihteistoöljyä ei tarvitse vaihtaa. 240 tkm ajetut satkun vaihteistoöljyt oli sellaista mömmöä että voiteluominaisuudet oli hävinny aikoja sitten. Hypoidien vaihdon jälkeen ei ole ollu sorsia vaihdelaatikossa :wink:
Ei kai kukaan ole niin hullu että ajaa 240 tkm samoilla ölyillä!? Saabin 900 -83 saakka ohje on, tarkistus 15000 km ja vaihto 45000 km. Tätä olen noudattanut ja loistavasti pelaa tehteen ohjeiden mukaisilla öljyillä.

Tarkistin vielä korjaamokäsikirjasta asian.-85 saakka ensisijaisesti moottoriöljy SAE 10W-30 tai SAE 10W-40 ja toissijaisesti API 75W GL 4 tai GL 5. Korjaamokäsikirjan huolto-ohjeiden (osa 1:2 M1985-1991) mukaan moottoriöljy SAE 10W-30 API SF/CD, SF/CC tai CCMC 63/PDI eikä enää mitään mainintaa vaihteistoöljyistä.
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Ei kai kukaan ole niin hullu että ajaa 240 tkm samoilla ölyillä!?(kirjoitti kulkuri)
Kyllä valitettavasti niitä hulluja on ollut!pitää kiittää hienoa huolto ohjelmaa.
kyllä sen öljynvaihdon jälkeen pelaa paremmim,oli sitten tuota "hysteeriäöljyä" tai sitä mitä pitää olla,eli 10/40! :D vieläkö muistaa ettei öljy määrä ylitä MAX merkkiä, mieluiten MIN! 8O silloin pelaa hienosti! :wink:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Minunkin satkun vaihdelaatikko alkoi toimia huomattavasti nätimmin kun vaihdoin viime syksynä Nesteen 75W-öljyt siihen. Ennen vaihtoa laatikossa oli moottoriöljyä. Moottoriöljyn kanssa kakkosvaihde rusahteli kylmänä ja laatikko oli muutenkin -kylmänä ja lämpimänä- tympeän tahmea käyttää. Nyt vaihteita on suorastaan ilo vaihtaa :D

Ja kuten taidettiin aikaisemminkin mainita, on tuo 75 myös Saabin virallinen suositus moottoriöljyjen ohella.
Ote korjaamokäsikirjasta:
http://www.tp.spt.fi/~anmajort/Vaihteisto.JPG
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

..heräsi vaan kysymys, että mitäköhän niihin on uutena laitettu..? :?
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Tri-Lo kirjoitti:..heräsi vaan kysymys, että mitäköhän niihin on uutena laitettu..? :?
UUTENA TEHTAALLA 10/40 8O
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Kukas se joskus sanoi että se alkuperäinen saabin "oma" vaihteisto öljy haisi pahalle että sen tunnistaisi siitä. Minusta tuo nesteen 75w hypoidi ei haise hyvälle joten 1+1=2, olisko tuo se alkuperäinen öljy?
#1890
alustar
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 15:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja alustar »

J-ani kirjoitti:Kukas se joskus sanoi että se alkuperäinen saabin "oma" vaihteisto öljy haisi pahalle että sen tunnistaisi siitä. Minusta tuo nesteen 75w hypoidi ei haise hyvälle joten 1+1=2, olisko tuo se alkuperäinen öljy?
Haisee nuo moottoriöljytkin kohtuu pahalle kun lämpenee, nimimerkillä yksi haljennu vaihdelaatikko :oops:
Vastaa Viestiin