Moottoriantenni
Moottoriantenni
Tietääkö kukaan tähän vastausta: 9-3 2001 moottoriantenni ei nouse kun radion laittaa päälle. Ei kuulu mitään ääntä antennin moottorilla, eli ei oo mekaaninen vika vaan liipaisujännite puuttuu. Antennin moottori kyllä toimii kun ottaa antennin irti autosta ja syöttää siihen akulla virtaa moottorin + napaan. Eli antenni on toimiva. Katsoin wissistä liitäntöjä mutta ne ei pidä paikkaansa eli kun vissin mukaan pitäs olla Saabin radion alimman liitäntä palikan pinni 5 niin radiossa ei ole vastaavaa pinniä vaan pelkkä tyhjä kohta(??) Eli tästä pitäs lähtee liipaisujännite mutta miten nyt laitat sitä piuhaa kun radiossa ei ole vastaavaa pinniä? Vai onko tässä nyt joku muu ongelma?
Re: Moottoriantenni
Onko se joskus toiminut? Tämä mukaan se ois tuossa alimman liittimen ylärivissä, F-pinni.
https://old.pinouts.ru/Car-Stereo-GMC-O ... nout.shtml
https://old.pinouts.ru/Car-Stereo-GMC-O ... nout.shtml
'01 9-3 2.0 turbo
Re: Moottoriantenni
Joo, muistinvaraisesti. Antennille pitäisi tulla kolme sähköjohtoa, plus, maa ja ohjaus. Näistä plussa ja maa tulevat kokoajan ja kun radio on auki, pitäisi tulla ohjausjohtoon jännite jolloin antenni ajetaan ulos. Kun ohjausjännite katkeaa, antenni ajetaan alas. Eli tuohon johtoon pitäisi radiolta löytyä lähtö. Yleensä löytyy suoraan sähköantennille liitäntä, mutta jos ei, voi haaroittaa esimerkiksi vahvistimelle menevän samassa tarkoituksessa olevan lähdön.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Moottoriantenni
Kiitos avusta teille, tosiaan antenniin tulee 2 johtoa, punainen + ja vihermusta miinus, maadouitus on tossa autoon rungossa( antenni ruuveilla kiinni). Nyt kysymys on, että miten se liipaisujännite tosiaan tulee antennilla kun on vaan 2 johtoa? Nimittäin kun testasin akulla antenni auton ulkopuolella niin kytkin miinus johdon akun miinuksen, + johdon akun + napaan( tietty) mutta siis siihen vielä lisäksi 3 mannen akun+ navasta antennin plusnapaan, että moottori lähti toimimaan. Ja muuten miksi se ajaa itsensä sisään automaattisesti vaikka 3 piuhalla on edelleen kontakti? Mikä noista kuvan liittimistä A paikassa on pinni F? Siinä on pelkkiä numeroita
Re: Moottoriantenni
Sori, korjaan itseäni ... mä katsoin vain tota oikean reunan kuvaa, enkä edes huomannut tuota vasemman yläkulman kaaviota. Tosiaan kun noita vertaa toisiinsa niin se 5 ja F on sama pinni. Toisaalta, jos nyt ei ole väliä sillä että seuraako se antenni just radion kuuntelua, niin sen ohjauksen voi ottaa mistä tahansa virtalukon takaa. Vaikkapa ihan siitä vierestä parkkivaloilta.MakeX kirjoitti: ↑Su Loka 08, 2023 18:16Kiitos avusta teille, tosiaan antenniin tulee 2 johtoa, punainen + ja vihermusta miinus, maadouitus on tossa autoon rungossa( antenni ruuveilla kiinni). Nyt kysymys on, että miten se liipaisujännite tosiaan tulee antennilla kun on vaan 2 johtoa? Nimittäin kun testasin akulla antenni auton ulkopuolella niin kytkin miinus johdon akun miinuksen, + johdon akun + napaan( tietty) mutta siis siihen vielä lisäksi 3 mannen akun+ navasta antennin plusnapaan, että moottori lähti toimimaan. Ja muuten miksi se ajaa itsensä sisään automaattisesti vaikka 3 piuhalla on edelleen kontakti? Mikä noista kuvan liittimistä A paikassa on pinni F? Siinä on pelkkiä numeroita
'01 9-3 2.0 turbo
Re: Moottoriantenni
Onko se vihermusta varmasti miinus? Meinaan jos se on kuten itse mainitsit eli maadoitus tulee auton rungosta antennin kiinnityksen ksutta niin mitään miinusjohtoahan ei tarvita (koska maadoitus = miinus). Jos siis punainen on jatkuva plussa niin se vihermusta olis sitten se ohjaus, johon pitäis tulla plussasähköä kun antenni halutaan ylös.MakeX kirjoitti: ↑Su Loka 08, 2023 18:16Kiitos avusta teille, tosiaan antenniin tulee 2 johtoa, punainen + ja vihermusta miinus, maadouitus on tossa autoon rungossa( antenni ruuveilla kiinni). Nyt kysymys on, että miten se liipaisujännite tosiaan tulee antennilla kun on vaan 2 johtoa? Nimittäin kun testasin akulla antenni auton ulkopuolella niin kytkin miinus johdon akun miinuksen, + johdon akun + napaan( tietty) mutta siis siihen vielä lisäksi 3 mannen akun+ navasta antennin plusnapaan, että moottori lähti toimimaan. Ja muuten miksi se ajaa itsensä sisään automaattisesti vaikka 3 piuhalla on edelleen kontakti? Mikä noista kuvan liittimistä A paikassa on pinni F? Siinä on pelkkiä numeroita
Ja mikä on "antennin plusnapa" johon mainitsit kytkeneesi akun plusnavan testatessa?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Moottoriantenni
Niin se antennin " + napa" tarkoitin siis Ntennin liittämällä tulevaa siinä jo olevaa punaista johtoa- johtojahan on siis 2. Eli punainen + ja vihermusta x tarkoitusta varten, olisiko se sitten nimenomaan liipaisujännite? Jos tosiaan siis maadoutusjohtoa ei ole. Mutta antennin moottori toimi kun siis laittoi hauenleoilla + johdon akun plussasta moottorin liittimen plussaan- mun täytyy nyt kokeilla huomenna uudelleen kun toi moottoriantenni on sopivasti irti
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Moottoriantenni
Siinä muovijalassa näkyy pieni ruuvi, antenni on maadoitettu siitä siihen kiinnike levyyn, joka on rungossa kiinni.
https://www.ebay.com/itm/325258890996
Kuvaa suurentamalla näkyy lätkä joka toimii maadoittajana,.
Ja löytyy sieltä kytkentä ohjekkin.
https://www.ebay.com/itm/325258890996
Kuvaa suurentamalla näkyy lätkä joka toimii maadoittajana,.
Ja löytyy sieltä kytkentä ohjekkin.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Moottoriantenni
...ja koska eBayn tuotteet häviää ajan mittaan, mutta foorumilla tieto säilyy, niin kirjoitetaan se tänne.
Tuolla olevassa ohjeessa antennista tulee 3 johtoa, joista musta ruuvataan suoraan koriin kiinni maadoitukseen, punainen on jatkuva sähkö ja vihreä on ohjausvirta.
Jos antenni on mallia, jossa ei mustaa johtoa ole vaan maadoittuu kiinnityksensä kautta, kuten yltä on pääteltävissä, on mitä ilmeisimmin punainen johto jatkuva virta ja vihreä johto ohjaussähkö.
Tuolla olevassa ohjeessa antennista tulee 3 johtoa, joista musta ruuvataan suoraan koriin kiinni maadoitukseen, punainen on jatkuva sähkö ja vihreä on ohjausvirta.
Jos antenni on mallia, jossa ei mustaa johtoa ole vaan maadoittuu kiinnityksensä kautta, kuten yltä on pääteltävissä, on mitä ilmeisimmin punainen johto jatkuva virta ja vihreä johto ohjaussähkö.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Moottoriantenni
Radio järjestelmän sähkökuvat
Selitykset osille
https://saabwisonline.com/a2/9-3/1999/3 ... onents-50/