^ , ^^ ja ^^^^
Kiitokset ansiokkaista pohdinnoista.
Tähänastisilla vakuutteluilla ja perusteluilla alan uskomaan, ettei jotain pahimpia Alibaba-virityksiä lukuun ottamatta huomioitavaa ole perustoiminnallisuuksissa.
En tässä kohden huomannutkaan johdotuksia katsoa, mutta merkitystä niillä toki on. Eilen viimeksi kirosin auton mukana tullutta type 2-kaapelia laukkuun keriessä, kuinka aina kiepin joku käänne jää törröttämään. Ja kyse on sentään vain pelkästä kaapelista liittimineen.
Vastaan tuli edellisiä vieläkin edullisempi tarjokas:
https://www.puuilo.fi/motorwerk-ev-type ... atauslaite
Nimien puolesta Ctekillä on näissä latauskarkeloissa parhaimmalta soiva nimi. Blaupunkt on toki vanha tuttu autosoittimista ja mummolassa oli sellainen telkkari 80-luvulla. Oli ainakin olevinaan laadukas. Sitä en tiedä, onko lataustuotteiden osalta tehnyt esim. kännykkänokiat eli joku taho ratsastaisi vanhalla maineella.
Mun omakoti-/rivarikaverit asuu sen verran lähellä, ettei virran tarjoaminen/pyytäminen siitä kulmasta tule luonnostaan, josko muutenkaan.
Tämän hahmotellun värkin käyttökohde olisi varmaan täysin mökillä omasta seinästä ja vielä kylmempään vuodenaikaan (eli sen 2/3 vuodesta). Mökki ja sähköliittymä on rakennettu vajaa 10 vuotta sitten, niin siltä osin pitäisi homman toimia.
Matkaa tulee kotoa hieman reilut 200 kilsaa ja reitille luonnollisesti noin puoleen väliin osuu yksi riittävän laaja ja tehokas asema. Heinolan Heilan pihassa ovat Virran melko uudet tolpat.
Kuitenkin vaihtoehdoissa on hyvä pitää se, että mökille ajelisi ilman välilatauksia. Esimerkiksi lähtö 80% varauksessa ja kesäajan kulutuksella (noin 18kWh/100km) olisi akusta jäljellä noin 40%.
Talvella tilanne muuttuu. Viime torstai-illan reissu Vihtiin menomatkan osalta tehtiin kulutuksella 22,2kWh/100km. Keskinopeus 60km/h ja ajettu matka 69km, josta moottoritietä kesärajoituksella noin 32km. Lämpöasteita oli 2-3 ja ilma vähätuulinen.
Jos tuosta vähän haarukoi talvipakkasten ja pienoisen tuulen ja lumisen tien vaikutusta, voinee kulutuksen päätyä olemaan jo luokkaa 30kWh/100km. Toki talvirajoitukset hieman säästävät kulutusta.
Tuolla kolmenkympin kulutuksella 80%:n varaustasosta olisi parinsadan kilsan matkan jälkeen jäljellä reilu 10%.
Tuossa kohden olisi mukava tökätä auto kiinni muuhun kuin nettona 1,6kW mukana tulleeseen sukolaturiin. Melkein voisi jo vähän turvallisuusnäkökulmallakin perustella, jos autoa tarvittaisiinkin pian syystä tai toisesta korvesta pois pääsemiseen. Toki sähköntoimitusvarmuus tuonne avolinjojen ja humisevien kuusien taakse on huonoissa oloissa epävarmaa.