Terve!
Omassa viirussa on nyt parisen kuukautta ollut kummallinen vika kuskinpuoleisen xenonin kanssa. Apukuskin puoleinen polttimo paloi joskus loppukesästä, jonka jälkeen alkoi kuskinpuolen polttimo myös temppuilemaan.
Ongelma on siis seuraava, käynnistettäessä molemmat polttimot syttyy normaalisti ja korkeudensäätö tekee ”testinsä” ylös alas aivan normaalisti. Noin joka kolmas kerta tekee sitä että kun on 200m ajanut niin vasen polttimo sammuu ja syttyy 4-5 kertaa ja sitten sammuu kokonaan. Xenonjärjestelmän varoitusvalo palaa myös mittaristossa. Apukuskin polttimo palaa normaalisti. Liikkeessä kun kääntää valokatkaisijaa niin polttimo ei syty, mutta joskus paikallaan ollessa kun kääntää katkaisijaa niin polttimo taas syttyy.
Sellaisen oudon yhtäläisyyden olen huomannut että voimakas kiihdytys ylämäkeen tuntuu aloittavan tuon polttimon valoshown. Lisäksi jos auto seisoo tyhjäkäynnillä pihassa niin polttimo ei ala vilkkumaan. Tapahtuu siis vain kun auto on liikkellä. Apukuskin polttimo ei tosiaan ole moksiskaan mistään. Joskus menee viikkoja ettei ole ongelmia ja joskus sitten jokaisella ajokerralla tekee tuon. Ongelma siis ”korjaantuu” aina sillä että auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen niin molemmat valot toimivat.
Mitähän sitä lähtisi tekemään?
Xenonin outo ongelma
-
- "Aero"
- Viestit: 382
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: Xenonin outo ongelma
Ballastit pitää vaihtaa.
Re: Xenonin outo ongelma
Polttimot pitää vaihtaa niihin Philipsin "Saab"-malleihin. Muilla on tuurissaan miten toimivat
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
-
- "Aero"
- Viestit: 382
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: Xenonin outo ongelma
Kyllä polttimoiden vaihdolla tilanteen saa varmasti, ainakin joksikin aikaa kuriin. En tiedä mahtaako noita "Saab" polttimoita saada enää oikein mistään. Kun itselläni oli 9-5 en niitä löytänyt ja tavalliset polttimot auto söi vuodessa ja tästä on aika jo pari vuotta. Ongelma juontuu huonosta ballastista. Tästä löytyy kyllä foorumilta paljonkin asiaa. Toivottavasti löydät hyvät polttimot ja pääset ihan vain sillä eteen päin.
Re: Xenonin outo ongelma
Löytyy jopa Motonetin luettelosta ja vaikka Fiksuksen ketjusta myös. On tuoteluetteloihin merkitty erityisesti Saab sopivaksi malliksi ja hyvin tasaisesti toimivat.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
-
- "Aero"
- Viestit: 382
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: Xenonin outo ongelma
Hienoa. Sillä sitten eteen päin jos kerta löytyy.
Re: Xenonin outo ongelma
Kyseessä on nimenomaan "ei Saab D1S" polttimon ongelma. Vilkkuvat/pätkivät Xenonit Saabeissa johtuvat lähes aina polttimon ongelmasta kuten Vesa mainitsi. Tilalle laitettava D1S Saab Philipsit ja toistaiseksi niiden saatavuus on ollut ihan hyvä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89