Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2940
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja Cona »

Mistäs hait polttimot? Mulla taitaa olla puolet omista pimeinä. :roll:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
A_K_O
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Cona kirjoitti:
Ma Loka 30, 2023 20:06
Mistäs hait polttimot?
Motonetistä oon ostanut polttimoita vuosia sitten.
Valokytkimeen tökkäsin tavallisen 1,2W lasikannan.
Lasinostimen kytkimille kolvasin vanhaan muovikantaan uuden polttimon irtojohtimilla.
Tuo saattais olla B8,4d mutta ei ollut sellaista käsillä. Muovikannassa on kuusiokanta.
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
A_K_O
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

:saab: in sisätilan puhallin alkoi sekoilla siten, että puhalsi vuorotellen täysillä tai sitten ei lainkaan. Lopulta puhallin mykistyi kokonaan.

Foorumilta löytyneen tiedon mukaan vikana voisi olla puhaltimen säädin, joka katkoo puhaltimen miinusta. Syöttö tulee ng900 puhaltimelle releen kautta, joka vetää virtalukon ohjaamana.

Säätimen irroitus vaati hanskalokeron, keskikonsolin sivumuovin, polvensuojaraudan ja ilmanvaihtotorven irroituksen. Testasin puhaltimen toiminnan kytkemällä hyppylangan säätimen tilalle ja puhallin toimi näin täydellä teholla. Vakiota järeämpi 110 ampeerin fetti IRFP064 löytyi Tampereelta Elektori -kaupan hyllystä. Piitahnaa löytyi töistä lainaksi.



Kuva

Pakkaset saisi vähän lauhtua, jotta viitsii mennä ulkona seisovaan autoon kokeilemaan toimiiko korjaus. Toinen vaihtoehto voisi olla vika automaatti-ilmastoinnin panelissa tai nopeudensäätimen muissa komponenteissa. :roll:
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
A_K_O
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Saab katsastettu toistamiseen konerempan jälkeen. Edelleen on päästöt aika korkealla, mutta meni sentään alle rajojen.
Korjauskehotus tuli hikoilevasta bensansuodattimesta, ollaan varmaan unohdettu vaihtaa suti tähän :saab: iin.

Ilmastoinnin ohjauspaneli mykistyi, joten eipä tuo puhaltimen säädinkään osaa toimia. Piti asentaa hyppylanka takaisin säätimen liittimeen, jolloin puhallin pyörii täysillä ja kabiinissa on kuuma kuin saunassa :oops:
Kuva

Katsastuksen jälkeen käytin autoa puntarissa, joka näytti 1200kg. Rekkariotteessa lukee omamassan kohdalla 1410kg.
Kuva

Omamassaan on ilmeisesti laskettu kuljettaja (75kg) sekä 90% polttoainemäärästä (0,9 x 68l x 0,735kg/l = 45kg). Nyt polttoainetta oli vajaa puoli tankkia, eli arviolta 20kg sekä kyydissä oli noin 5kg muuta tavaraa. Täten auto olisi keventynyt noin 120kg rekisteriotteen massaan nähden.
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
A_K_O
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Pientä edistystä tällä viikolla:
-bensansuodatin uusittu kotona rasvamontulla ja samalla suihkin kiinnikkeet ja banjot Dinitrol 77B vahalla
-ACC ohjauspaneli vaihdettu ehjään, Suolingolta löytyi Kangasalta tällainen harvinaisuus ja pari ehjää sinne vielä jäikin hyllyyn
-puhaltimen nopeudensäädin kytketty takaisin toimintaan ja hienosti toimii
-uuden säännön 175/70-15 piikkirenkaita haalittu pari lisää
-ohjaustehostimen pumpun ja pakosarjan väliin askartelin lämpökilven rosteripellistä

Kuva

Kuva

Kuva

Ng900 vakiot KYB etuiskarit ei oikein jaksa vaimentaa terävien nyppyjen vauhdikkaampia alastuloja. Vakioiskareissa taitaa olla aika hento tuo sisäänvaimennus, jotta mukavuus ei kärsisi. Urheilullisempaan rallitteluun tarvittaisiin varmaan jotakin korkeapainekaasuja, harmi että nuo uudet Bilstein B6 pumput ovat kovin arvokkaita ja käytetyt taitaa mennä autonraatojen mukana paaliin :?
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5427
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ihan mielenkiinnosta, niin tua ekalla sivulla on mainittu 93 kg kevennys, niin onko tossa 120 kg:ssa kaikki helppo jo nypitty pois? Siis juu takaluukku lasikuidusta yms. on toki käyttämättä, mutta näistäkö ei siis käytännössä tuon enempää painoa saa järkevästi pois?
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
A_K_O
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Ilmeisesti kaatiksen vaakalukema ei ole tarkka.

Jos tästä tekis peltoauton, niin painoa lähtis vielä noin 100kg pois, mutta tieliikenteessä näitä vielä tarvitaan :)
-puskurin kuoret ja takapuskurin palkki (-20kg)
-sivulle ja taakse lasien tilalle muovit (-20kg)
-repsikan penkki pois (-20kg)
-kuskille kuppipenkki (-10kg)
-bägit, hanskaluukku, keskikonsolin muovit (-10kg)
-katto- ja lattiaverhoilut pois (-10kg)
-takasivuverhoilut (-5kg)
-valot ja peilit pois (-10kg)
-katti ja takapönttö pois (-5kg)
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2940
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja Cona »

Summa summarum, helpompi laittaa se Juha Fööni sinne pellin alle. :wink:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
A_K_O
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Michelin x-ice north piikkejä päästiin testaamaan ennen jäiden sulamista.
Syheröradan suoralla sai nopeutta 105km/h, mutkissa 0,6G sivuttaista ja jarrutuksissa 0,4G hidastuvuutta. Eli lystiä oli jälleen kertaluokkaa enemmän, mitä siviilinastoilla ajettaessa. Suosittelen kokeilemaan :D

Kuva

Kuva

:saab: kulkee piikeillä kuin juna, omaan makuun käytös on turhankin aliohjaava. Totuus taitaa olla, että pitäisi vain olla rohkeutta ajaa ylikovaa mutkiin niin auto kääntyilis kuin ittestään :)
Vakio kallistuksenvakaaja edessä saattaa olla liian jäykkä tähän hommaan, vaikka näyttäähän tuo mutkissa kallistelevan.

Auto pelasi muuten hyvin, mutta sitten jääradalta löytyi pakoputkenpätkä, joka pomppasi auton alle pystyyn puhkaisten bensatankin :facepalm_man:

Kuva

Ehjä tankki on hankittuna odottelemassa motivaatiota. Kiitoksia myyjälle, mikäli olet tätä lukemassa.
Tarvis varmaan suojata öljypohja ja tankki ralli-tyylin panssareilla, sekä jarru- ja polttoainelinjat muovilevyllä tai laahuskumilla.
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
A_K_O
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Klubin ratapäivä lähestyy, joten nyt oli viimeinen viikonloppu alkaa vaihtamaan saabin tankkia.

Yllätyin, että Saappi lähti käyntiin talvella rikkinäiseen tankkiin jääneellä bensatilkalla. Tankin irroitus olikin suht nopea homma torstai-iltana. Ainoastaan tankin letkujen alemmat klemmarit tuotti tuskaa, AT mos2 irroitusöljy sekä iskevä ruuvinväännin sai klemmarit lopulta antautumaan. Samalla oli ajatuksissa hoitaa tankin alta paljastuvat ruosteet ja vaihtaa taakse jarrulinjat.

Kuva

Lauantaina remontti jatkui vanhojen jarrulinjojen purulla. Taka-akselin letkujen sokat oli ruostunut pahoin ja osa niistä piti hakata palasiksi. Jarruputkien kiinnikkeet otin irti. Kaikki paljastuneet pintaruosteet hioin auki, hapotin fosforihapolla ja maalasin temadur 2-komponenttimaalilla.
Ulompi kallistuksenvakaaja otettiin samalla irti ampumalla pyssyllä kiinnityspultit poikki :roll:
Poika hioi vakaajan rälläkällä ja maalasi sen vielä vasaralakalla.

Sunnuntaina remontti jatkui suojaamalla maalatut kohdat mustalla Dinitrol CAR massalla. Massan kuivuttua ruuvasin pohjaan uudet jarruputkien kiinnikkeet. Jarrulinjojen liitoskohta on etupäässä kuskin lattian alla. Jarruputkien ja tarvikkeiden "Bill of material" oli tällainen:
-oikea putki 2500 A-E
-vasen putki1950 A-E
-2x tukivarsien putket 560 A-A
-6x jarruputken pidikkeet quick brake W
-4x jarruletkun sokat quick brake 3206
-letku vasen TRW PHB341
-letku oikea TRW PHB342

Jarruosat sopi paikoillensa, joskin pakoputken lämpökilven ylityksen mutkat oli haasteelliset taivutella.

Vakaajan kiinnitykseen löytyi ehjät og9-3 kiinnikkeet tallista ja vakaaja nakattiin paikoilleen.

Bensapumpun ämpäri siirrettiin vanhasta tankista ehjään. Putsasin ämpärin sisäpuolelta ja kiristin pumpun letkun klemmarit. Pumppu oli uudehkon näköinen vakio Walbro 6mm lähdöllä, joka on jossain kohtaa uusittu. Sitten tankki kiinni autoon. Isot kelmmarit oli 56mm ABA originalit, jotka olin hommannut etrasta. Pienempiä klemmareita löytyi hyllystä. Homma viimesteltiin vielä tervaamalla tankin pantojen kierteet, klemmarit, jarruputkien kiinnikkeet sekä öljyämällä taka-akseli. Ruoste kukkii enää lähinnä pakoputkessa.

Kuva

Kuva
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
A_K_O
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

:saab: -klubi järjesti tänään ratapäivän legendaarisella Ahveniston moottoriradalla.

Autoon ehdittiin tekemään rata-preppaukseksi tällä viikolla:
-tuoreet moottoriöljyt + suodatin
-tuoreet DOT4 jarrunesteet, kaikki 6 jarrusylinteriä puristetiin tyhjäksi vanhasta jarrunesteestä
-etujarrupalat Ferodo DS2500 (kova ratapäiväpala)
-takajarrusatuloiden putsaus
-renkaiksi vanhat Federal RS-R semisliksit koossa 225/45-17
-eteen aurauksen tilalle noin 3mm haritusta

Jäykkärunkoiset ja pitävät renkaat ovat radalla todellinen game-changer.
Jarruissakaan ei ollut moitteen sijaa, hyvin puri eikä ylikuumentunut.

Kuva

Mutta se ohjaustehostimen pumppu sitten alkoi taas vuotaa öljyn lämmettyä ja ajot jäi vähiin :(
Yritimme parantaa pakosarjan ja tehostimen pumpun välistä lämperistystä hakemalla motonetista lämpöeristenauhaa. Tämä vaati hihnan löysäämisen ja ohjaustehostimen pumpun sekä pumpun telineen irrottamisen kenttäolosuhteissa.

Kuva

Poikaa pääsi tämän jälkeen ajamaan vain kaksi nopeaa kierrosta nopeiden vuorolla, kunnes pumppu alkoi vuotaa uudelleen.
Ajo sujui oikein mallikkaasti ja kierroksia olisi päässyt jauhamaan vaikka monta tuntia putkeen liki tyhjällä radalla.

Tehostimen annettiin jäähtyä ja CHF säiliö täytettiin kotimatkaa varten. Pumppu näytti pitävän jälleen. Pääsimme kotiin Pirkanmaalle, tosin pari kilometriä ennen kotipihaan ohjaus alkoi takellella ja tehostus hävitä. Pumpun tiiviste oli jälleen antautunut.

Kuva

Yhtään nopeaa kierrosta ei päästy vetämään, mutta yksi vähän nopeampi lämmittelykierros tallentui racecronoon. Muutama sekunti tuosta olisi varaa kiristää jos saisi edes renkaat lämpöiseksi, mutta tuskin näillä tehoilla ja tuolla alustalla olisi asiaa alle 1:40 aikoihin.
Kuva
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja aero »

Saattasi löytyä ketjusta aiemmin, mutta onko ohjaustehostimella mitään jäähdytintä?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mitäs jos tuon putken reitittäis uusiks ettei menis noin läheltä pakosarja.
Muistelisin et on hyvin liki lvi-putken mittoja et oisin omaan ng satkuun korjannut helmiliitoksella vuodon jos olis putkesta löytynyt sileä kohta :facepalm_man:

Et jos tuon lähdön kääntäisi suoraan kohti keulaa ja lyhentäis/liittäis uusiks.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
A_K_O
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

aero kirjoitti:
Su Elo 25, 2024 19:30
Saattasi löytyä ketjusta aiemmin, mutta onko ohjaustehostimella mitään jäähdytintä?
Tehostinöljy jäähtyy keulassa kiertävässä putkessa. Putki ei ole alkuperäinen, vaan tarvikeosa. Nyt alkaa muistua puheet jostain kuristimesta, joka löytyy alkuperäisestä putkesta, muttei tarvikemalleista. Muistainko aivan omiani, liittyikö se tehostimeen vai sittenkin ilmastointiin?

Nyt vaikuttaa siltä, että tehostimen pumppu, tai ainakin tiiviste, on lopullisesti kaput. Tehostimen pumppu on kuitenkin toiminut maantiellä ja talvella jääradalla huudattaessa aivan normaalisti. Mutta moottoriradalla ei sitten ollenkaan. Synteettistä Febi CHF11 ja Comma MVCHF öljyä tuolla oli käytössä. Hankittaessa auto siellä saattoi olla punaista nestettä, ehkä ATF:ää. Ja järjestelmään vaihdettiin vihreä CHF, koska EPC mukaan sinne sellainen kuuluisi. Olisiko tuo CHF kuitenkin sellainen neste, jonka kiehumispiste on aivan liian matala?
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Spiraali on useesti mainittu tehostimen putken yhteydessä, ilman sitä saattaa pitää ylimääräistä ääntä mutten muista oliko se just toi keulas kiertävä pätkä.

Mä laitoin muuten pumpun T7-kolkista mun ng900 ku JP halval myi, meni pienel säädöl paikkaansa. Projektitopiikista ehkä löytyy mitä piti tehä..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin