TTiD eber temppuilee ja kulutus heittelee ihmeellisesti
TTiD eber temppuilee ja kulutus heittelee ihmeellisesti
2011 vuoden TTiD:llä tullut nyt 4 viikkoa ajeltua, ja koko sen ajan on eberin toiminta ollut epämääräistä. Välillä savuttaa niin että hirvittää, ja tällä hetkellä eber taas vaihteeksi ei suostu käynnistymään, vaikkakin vähän yrittää . Auton kulutus on jo muutaman kerran yhtäkkiä noussut niistä perus 4-6 litran lukemista hetkellisesti jopa yli 10 litran lukemiin, 5-10 km ajon jälkeen palautunut normaaliksi. Kysymys on siis, että voiko tuon eberin huono toiminta liittyä kulutuksen nousuun, vai onko vika jossain muualla? Ja myös sitä tietysti mietin että mikähän eberissä todennäköisesti on vialla.. Oon kiitollinen kaikista vastauksista ja arvauksista mitä keksitte
Ex Saabit:
900i autom. -> 900i m5 -> 2008 9-3 SC 1.8t biopower
Nykyinen: 2011 9-3 SC TTiD
900i autom. -> 900i m5 -> 2008 9-3 SC 1.8t biopower
Nykyinen: 2011 9-3 SC TTiD
Re: TTiD eber temppuilee ja kulutus heittelee ihmeellisesti
Eberi on luultavammin menossa tukkoon. Kannattaa lukasta vikakoodit laitteesta. Se luultavasti pitää irroittaa ja avata putsaukseen, mahdollisesti vaihtaa hehku tai palosukka.
Hetkellinen kulutuksen nousu ei kyllä liity Eberiin vaan on luultavimmin vain DPF:n poltto.
Hetkellinen kulutuksen nousu ei kyllä liity Eberiin vaan on luultavimmin vain DPF:n poltto.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: TTiD eber temppuilee ja kulutus heittelee ihmeellisesti
Eberi menee tukkoon pikkuhiljaa varsinkin jos se käynnistyy useasti vain lyhyeksi aikaa. Jos saat sen käyntiin niin anna sen pöhistä päällä 30 minuuttia. Kannattaa myös tarkastaa että eberin kierotovesipumppu pyörittää vettä jos auto ei ole päällä. Niitä on hajoillut kanssa. Jos pumppu ei toimi käynnistyy eberi ja sammuu hetken päästä ylilämpöön. Auton ollessa käynnissä vesi kiertää ja eberi toimii. Viisi perättäistä epäonnistunutta käynnistys yritystä lukitsee kanssa eberin ja silloin sen vikakoodit pitää nollata ennenkuin sen saa käyntiin uudestaan.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: TTiD eber temppuilee ja kulutus heittelee ihmeellisesti
Myös DPF kannattaa huomioida, jos paljon pätkäajoa. Ajoa kannattaa jatkaa sen korkean kulutuksen ajan, niin saa hoidettua hiukassuodattimen puhdistuksen loppuun. Valitettavasti siitä ei tuu muuta infoa, kuin tuo hetkellinen kulutuksen nousu. Kerran näin taustapeilistä hirveän savutuksen, kun pitkällä matkalla tein ensin moottorijarrutuksen risteykseen ja kiihdytyksessä sitten pöllähti kunnolla.
Niin, noin kerran tankilliseen regeneroi.
Niin, noin kerran tankilliseen regeneroi.
Re: TTiD eber temppuilee ja kulutus heittelee ihmeellisesti
Joo DPF polttoa olinkin epäillyt kulutuksen nousun syyksi, mutta kun se tapahtui taas eilen, ehkä noin 100 km edellisen polton/selkeän kulutuksen nousun jälkeen, niin siksi aloin miettimään että miten se noin tiheään voisi poltella. Ja joo, juuri niin olenkin tehnyt että lähtenyt vielä ylimääräiselle maantielenkille kun kulutus noussut ja mahdollinen poltto alkanut. Samalla lailla hirveä savupilvi takana kiihdytyksen jälkeen, ja sen jälkeen savutus lakkasi
Hyvä tietää tuo kiertovesipumppu, mutta siitä ei varmaan ole kyse, kun eber ei lähde edes koneen käydessä päälle.
Varasin korjaamolle ajan jotta saisivat selville mikä vikana ja kuinka kalliiksi tulee korjata..
Hyvä tietää tuo kiertovesipumppu, mutta siitä ei varmaan ole kyse, kun eber ei lähde edes koneen käydessä päälle.
Varasin korjaamolle ajan jotta saisivat selville mikä vikana ja kuinka kalliiksi tulee korjata..
Ex Saabit:
900i autom. -> 900i m5 -> 2008 9-3 SC 1.8t biopower
Nykyinen: 2011 9-3 SC TTiD
900i autom. -> 900i m5 -> 2008 9-3 SC 1.8t biopower
Nykyinen: 2011 9-3 SC TTiD
Re: TTiD eber temppuilee ja kulutus heittelee ihmeellisesti
Vikakoodien luku eberistä, jos ilmoittelee paloilmapuhaltimesta niin kyseessä lienee paloilmapuhaltimen juotokset ohjainlaitteen piirivelyllä. Noita joku foorumillakin korjasi, samoin Torista löytyy hakemalla ohjainlaitteen korjaajia.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: TTiD eber temppuilee ja kulutus heittelee ihmeellisesti
Aivan Huomenna selviää enemmän että mistä voisi vika johtua
Ex Saabit:
900i autom. -> 900i m5 -> 2008 9-3 SC 1.8t biopower
Nykyinen: 2011 9-3 SC TTiD
900i autom. -> 900i m5 -> 2008 9-3 SC 1.8t biopower
Nykyinen: 2011 9-3 SC TTiD
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: TTiD eber temppuilee ja kulutus heittelee ihmeellisesti
Osta eSID3, niin saat luettua vikakoodit itseksesi ja tarvittaessa tehtyä sen DPF:n pakkopolton.Skaania kirjoitti: ↑To Marras 02, 2023 14:52Joo DPF polttoa olinkin epäillyt kulutuksen nousun syyksi, mutta kun se tapahtui taas eilen, ehkä noin 100 km edellisen polton/selkeän kulutuksen nousun jälkeen, niin siksi aloin miettimään että miten se noin tiheään voisi poltella. Ja joo, juuri niin olenkin tehnyt että lähtenyt vielä ylimääräiselle maantielenkille kun kulutus noussut ja mahdollinen poltto alkanut. Samalla lailla hirveä savupilvi takana kiihdytyksen jälkeen, ja sen jälkeen savutus lakkasi
Hyvä tietää tuo kiertovesipumppu, mutta siitä ei varmaan ole kyse, kun eber ei lähde edes koneen käydessä päälle.
Varasin korjaamolle ajan jotta saisivat selville mikä vikana ja kuinka kalliiksi tulee korjata..
Lisäksi sieltä näkee koska DPF:n poltto lähtee päälle.
Tosin ainakin meidän autoissa sen huomaa myös ratin sheikkauksesta tyhjäkäynnillä
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: TTiD eber temppuilee ja kulutus heittelee ihmeellisesti
Vikakoodien luku antoi Auxiliary blower circuit open ja Blower fan out of range, eli paloilmapihaltimesta tosiaan taitaa olla kyse?
Ex Saabit:
900i autom. -> 900i m5 -> 2008 9-3 SC 1.8t biopower
Nykyinen: 2011 9-3 SC TTiD
900i autom. -> 900i m5 -> 2008 9-3 SC 1.8t biopower
Nykyinen: 2011 9-3 SC TTiD
Re: TTiD eber temppuilee ja kulutus heittelee ihmeellisesti
Kyllä.
Tuo oli todennäköisinkin syy eberin juonittelulle.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)