Olen koko talven ajanut Hiacella pääosin pakkasilla, joten auto on pysynyt puhtaana. Nyt muutama kurakeli tullut ajeltua viime aikoina ja katselin tänään, että ei tarvitse ihmetellä, miksi nämä ruostuvat tietyistä paikoista. Käytännössä kaikki kohdat mitkä paikkasin syksyllä, olivat kuran peitossa ja se osa mikä autosta oli "puhtaana", ei ole tarvinnut paikkaamista. Ensi viikoksi luvattiin aika kuivaa keliä, joten kahden sangon taktiikalla pesin kyljet ja perän. Sitten asian kimppuun, mikä on häirinnyt jo tovin. Mittariston taustavalaistuksesta on ollut 50% pois pelistä, oli aika laittaa asia kuntoon.
Kävin eilen oikein marmorilla, koska netin kautta hakemalla en saanut luotettavaa informaatiota, millaiset polttimot tuossa on mittarivalaistukselle. Idea kun oli, että jos puran, niin laitan kuntoon samalla. Katsottiin varaosamyyjän kanssa räjäytyskuvaa ja 4 kpl 3w polttimoita lähti mukaan. Hintaa tuli 4 euroa, tämä tuli itse asiassa halvemmaksi jos olisi ostanut marketista Osramit, sikäli kun olisi löytynyt.
Suht helppo homma Hiaceen, yksi ruuvi irti ja mittariston kehikon saa pujotettua pois tieltä, kuskin ovea pitää vähän avata ja tilttiratin oikea asento auttaa myös.
Kehikon takaa paljastuu neljä ruuvia lisää.,
ne poistamalla saa mittariston vedettyä ulos, johdot antavat myöden kääntää se päälaelleen, jolloin pääsee takapuolelta irrottamaan polttimoiden pidikkeet ja suorittamaan vaihdon.
Vanhoissa oli päällä vihreän sävyn saamiseksi huput, niiden irrottaminen ehjänä osoittautui mahdottomaksi, yhden sain ehjänä, joten laitoin uudet sellaisenaan.
Kyllä nyt kelpaa, Hiacen kuljettajalle tarjoama informaatiotulva tulee taas perille erittäin selvästi, myös pimeässä ! Kustannus neljä euroa ja tovi laatuaikaa Hiacen kanssa, kohtuullista.
Jos Hiacesta, niin Yariksestakin hoidin kuntoon yhden häiritsevän seikan. Käsijarru on toiminut oikein hyvin kuten jarrut muutenkin, mutta, hiukan liian korkealle napsuu kahva. Kutosnapsu oli keskitiukka ja ysinapsu tiukka. Siispä yksi ruuvi irti penkkien välisen kotelon takaosasta, käsijarru yläasentoon ja koko höskä ylös.
Säätöön tarvitsee pelkääjän penkille oikean asennon, sekä itsensä asentamisen oikealle taakse. Työkaluina kaksi 10mm avainta, joilla lukitaan säätömutteri ja avataan lukitusmutteri. Sen jälkeen sillä lyhyemmällä säätömutteria haluttuun suuntaan, klikkauksien laskemista ja kun on hyvä, lukitusmutteri tiukalle ja paketti kasaan.
Nyt on tiukka kutosnapsu ja melkein mahdoton seiskanapsu, kasia ja ysiä ei enää olemassa. Erittäin hyvä, ellei täydellinen. Minä sitten tykkään siitä, että moni homma näissä tämänikäisissä japseissa on tehty helpoksi ja loogiseksi, niin että tämmöinen kädetön kotiasentajakin saa hommia tehtyä ilman korjaamon apua. Kustannus 0 euroa, plussapuolelle laatuaikaa Yariksen kanssa !
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634