Paloturvallisuus kunniaan.
Audio-asennusta pk-seudulla?
Audio-asennusta pk-seudulla?
Tuli ostettua ACS:stä uusi mankka (JVC, uusi tuttavuus) mutta asennuksessa tuli vastaan johtohässäkkä, jota en mielelläni ala purkamaan. Onko raatilaisilla suositusta hyvästä & edullisesta asentamosta pk-seudulla; kyseessä olisi vain radionvaihto og900 keskikonsoliin. Voin jopa itse repiä paikat auki, eli tarvitsisin jonkun tekemään sähköasennukset..
Paloturvallisuus kunniaan.
Paloturvallisuus kunniaan.
Itse olen JVC:n mankan asentanu autooni ja hyvin on vielä pelittänyt
. Vanha mankka oli joku pioneeri... sokeripaloilla vaan johdot toisiinsa kiinni (tietenkin manuaalista katsotaan mikä on mikäkin johto) ja poppi soimaan 
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance softat.
Www.EerosGarage.fi
Hinaukset- ja laserpuhdistus sekä hitsaustyöt.
T7 & T8 JC performance softat.
Www.EerosGarage.fi
Hinaukset- ja laserpuhdistus sekä hitsaustyöt.
usein..
usein tuo johtohässäkkä näyttää pahemmalta kuin oikeasti onkaan..
itte laitoin just viikonloppuna veljeni kaa uuden mankan sabaan ja hyvin onnistui. Aluks näytti kans, et huhhuh mikä kaaos(merkkiliikkeen jäljiltä), mut kyl sieltä sit löytyi oikeetkin piuhat.
Tuli jopa tinattua johdot kiinni, loppui siis rätinät.
Menee siis vähän OT, mut tuli mankka tukevasti kii, ku laittoi satkussa siihen alempaan paikkaan. Ensin koko konsoli irti, mankka kiinni konsoliin, sekä edestä, että takaa ja sit koko höskä takas.
Muuten voisin itteki jopa sen sun mankan laittaa, mut ei o välineitä täälä.
Menee siis vähän OT, mut tuli mankka tukevasti kii, ku laittoi satkussa siihen alempaan paikkaan. Ensin koko konsoli irti, mankka kiinni konsoliin, sekä edestä, että takaa ja sit koko höskä takas.
Muuten voisin itteki jopa sen sun mankan laittaa, mut ei o välineitä täälä.
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
Jos alkuperäset johdot ei oikeen avaudu, niin ei ole vaikeeta pistää usia tilalle. Itseasiassa ois parempi vetää uudet. Akulta virta ja maa vaan jostakin. Sitten vedät piuhat kajareille. Antenni löytyy varmaankin alkuperäsenä.
Mulla 900i hajotti joskus soittimen kun en jaksanu vetää uusia virtapiuhoja soittimelle. Iks kanava hajos ja soitin lämpeni kovasti, sitä myötä sitten akku tyhjeni.
Mulla 900i hajotti joskus soittimen kun en jaksanu vetää uusia virtapiuhoja soittimelle. Iks kanava hajos ja soitin lämpeni kovasti, sitä myötä sitten akku tyhjeni.
9000 aero -97, 9000 cde -96
Hmm..
Raati tuntuisi olevan kovasti sitä mieltä, että johtohässäkkä olisi ns. inhimillisesti työstettävissä? Ehkä sitä voisi kokeilla, avata konsoli, merkata/arpoa johdot ja alkaa abikoimaan liittymiä. Onko Saabilla ollut varsinaista radiokäyttöön tarkoitettua asennushäkkiä siihen keskikonsolin pienempään ylärakoon? Tuon JVC:n mukana ei tullut täysimittaista asennuskoteloa/häkkiä, ilmeisesti se pitäisi saada pultattua takapäästään kiinni tms.
Heh, jos saisi sen kakkos-Saabin ostettua, niin Aeroahan voisi harrastaa "tosissaan"; olisi suojassa Autohallissa ja kesän tullessa siellä voisi jopa olla paleltumatta
Heh, jos saisi sen kakkos-Saabin ostettua, niin Aeroahan voisi harrastaa "tosissaan"; olisi suojassa Autohallissa ja kesän tullessa siellä voisi jopa olla paleltumatta
Itse jättäisin nuo "sokeripala" ja "paukkulanka" viritykset siten AEROsta pois.
Se kolvaus ja kutistesukka kuulostaa parhaalta TI hommalta. Se DIN, vai mikä se nyt onkaan, liitin on POP. Laita vaan se sinne.
Kaikissa vähänkin nykyaikaisemmissa pirsseissä on ne piuhat värikoodattuja. Katsot siitä JVC mankan manuskasta ne oikeat piuhat ja sitten vain askartelemaan ne siihen DIN häzzäkkään.
Siitä jää muutama piuha käyttämättä. Joku sähköantennin ja hansdfreen mute- johto.
Sen virtapiuhan löydät yleismittarilla hyvin ja saat näin radion virta-avaimen taa. Eipä syö virtoja auton seistessä.
Ainakin Ceessä on oikein mukavan kokoista virtapiuhaa jo vakiona. Uskoisin, että sinun kohdalla sama juttu.
-H-
Se kolvaus ja kutistesukka kuulostaa parhaalta TI hommalta. Se DIN, vai mikä se nyt onkaan, liitin on POP. Laita vaan se sinne.
Kaikissa vähänkin nykyaikaisemmissa pirsseissä on ne piuhat värikoodattuja. Katsot siitä JVC mankan manuskasta ne oikeat piuhat ja sitten vain askartelemaan ne siihen DIN häzzäkkään.
Siitä jää muutama piuha käyttämättä. Joku sähköantennin ja hansdfreen mute- johto.
Sen virtapiuhan löydät yleismittarilla hyvin ja saat näin radion virta-avaimen taa. Eipä syö virtoja auton seistessä.
Ainakin Ceessä on oikein mukavan kokoista virtapiuhaa jo vakiona. Uskoisin, että sinun kohdalla sama juttu.
-H-
..
Abikot alkaa rätistä jossain vaiheessa todnäk, jos ei tinaa kiinni.
Suosittelen kans tota ISO-liitintä(DIN), niin helppo tökätä sit mikä tahansa uudempi mankka kiinni(jossa tuo liitin). Mäkin sen sinne virittelin, eikä tartte katkoa niitä mankan puolen johtoja&helppo ottaa pois.
En tiä onks saabilla niitä kehysiä, mut siinähän tuli varmaan se asennuskehys mukana. Pysyy kyllä silläkin, ts. ei tartte "umpinaista" kehystä.
Ja varmaan mukana tuli se takatukikin, sellanen lyhyt "pultti" joka ruuvataan sinne mankan takaseinään kii. Mä laitoin reikäraudalla mankan sit siitä pultista siihen keskikonsoliin kiinni.
En tiä onks saabilla niitä kehysiä, mut siinähän tuli varmaan se asennuskehys mukana. Pysyy kyllä silläkin, ts. ei tartte "umpinaista" kehystä.
Ja varmaan mukana tuli se takatukikin, sellanen lyhyt "pultti" joka ruuvataan sinne mankan takaseinään kii. Mä laitoin reikäraudalla mankan sit siitä pultista siihen keskikonsoliin kiinni.
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
No huh..
Tiesihän sitä, että aikaa on kulunut mutta yli 3kk uusi autoradio makasi kirjahyllyssä ennen kuin asennus alkoi! Johtohässäkkä ei ollut aivan niin ylitsekäyvä kuin kuvittelin, SAAB / DIN -johtimilla sai kovasti nopeasti valmista. Tai ainakin melkein. Kun ei ole aikaisemmin AV-asennuksia autoon tehnyt, niin sitä ihmetteli _pitkään_, mikä se ylimääräinen "REMOTE" johto vahvistimelta oli. JVC:n käyttöohjekaan ei puhunut muusta kuin "herätteestä" tai Y-liittimestä, minkä saisi ostaa lisävarusteena. Onneksi sähköantennin 200mA toimii herättäjänä myös vahvarille, joka pitäisi saada takapenkin alta jonnekin parempaan paikkaan, siinähän on näpelöitäviä nappeja..
Itse autoradion asennus ottaakin sitten toisen illan, tuli purettua vanha asennuskehikko pois ehkä turhaankin, mutta jos siitä saisi sitten hiukan siistimmän. Autosta on aikanaan varastettu radio ilmeisesti repimällä suoraan keskikonsolista. Ei välttämättä mikään hullumpi idea hankkia ehjä keskikonsoli jossa olisi ehkä jo asennushäkki jo valmiina..!
Jos huomenna pääsisi jatkamaan, kyllähän näytöllinen radio on oikein mukava!
Itse autoradion asennus ottaakin sitten toisen illan, tuli purettua vanha asennuskehikko pois ehkä turhaankin, mutta jos siitä saisi sitten hiukan siistimmän. Autosta on aikanaan varastettu radio ilmeisesti repimällä suoraan keskikonsolista. Ei välttämättä mikään hullumpi idea hankkia ehjä keskikonsoli jossa olisi ehkä jo asennushäkki jo valmiina..!
Jos huomenna pääsisi jatkamaan, kyllähän näytöllinen radio on oikein mukava!
Asennuskehikko
Ylempi paikka olisi täysin ongelmaton, mutta Aerossa on siinä kohtaa Saab-lisämittaristo (=3 kpl, kallistettu kuljettajaan päin) joten radiolle ainoa paikka on keskikonsolin ylempi pikkukolo. Joka juuri aiheutti omalla kohdalla vaikeuksia, sillä ko. kohta oli ilmeisesti jo Italiassa revitty auki. Ylempään aukkopaikkaan sai aikanaan Saabilta lisävarusteena radioasennuskehikon, jota ei nykyään enää löydy ja josta ei välttämättä viitsisikään maksaa hirveästi 
No, onneksi auton tuoja/kunnostaja ng900t/Sakke oli taiteillut edelliseen mankkaan asennuskehikon, jota edelleentyöstämällä (=kovasti väkivaltaa) sai uuden JVC:nkin asettumaan kohtuullisen tukevasti paikalleen. Tuota pitkää ISO-asennuskehikkoa ei enää ollut Espoon Motonetissa eikä Biltemassakaan.
Mökää siis piisaa! Ensimmäinen auto, jossa allekirjoittaneella on CD-soitin, huisia kehitystä. Ja ei tarvinnut odottaa kuin hiukan 3kk.. Mitähän seuraavaksi? Kakkos-saabiin takakaiuttimet?? Onkos kenelläkään 2D-sedanin takalaudan vakio-asennuspaikkoihin sopivia (6x9") kohtuulaatuisia kaiuttimia tarjolla?
No, onneksi auton tuoja/kunnostaja ng900t/Sakke oli taiteillut edelliseen mankkaan asennuskehikon, jota edelleentyöstämällä (=kovasti väkivaltaa) sai uuden JVC:nkin asettumaan kohtuullisen tukevasti paikalleen. Tuota pitkää ISO-asennuskehikkoa ei enää ollut Espoon Motonetissa eikä Biltemassakaan.
Mökää siis piisaa! Ensimmäinen auto, jossa allekirjoittaneella on CD-soitin, huisia kehitystä. Ja ei tarvinnut odottaa kuin hiukan 3kk.. Mitähän seuraavaksi? Kakkos-saabiin takakaiuttimet?? Onkos kenelläkään 2D-sedanin takalaudan vakio-asennuspaikkoihin sopivia (6x9") kohtuulaatuisia kaiuttimia tarjolla?
Re: Asennuskehikko
Onneksi olkoon, et ainaskaan hätäillyt tuon asennuksen kanssapetteri75 kirjoitti:Ylempi paikka olisi täysin ongelmaton, mutta Aerossa on siinä kohtaa Saab-lisämittaristo (=3 kpl, kallistettu kuljettajaan päin) joten radiolle ainoa paikka on keskikonsolin ylempi pikkukolo. Joka juuri aiheutti omalla kohdalla vaikeuksia, sillä ko. kohta oli ilmeisesti jo Italiassa revitty auki. Ylempään aukkopaikkaan sai aikanaan Saabilta lisävarusteena radioasennuskehikon, jota ei nykyään enää löydy ja josta ei välttämättä viitsisikään maksaa hirveästi
No, onneksi auton tuoja/kunnostaja ng900t/Sakke oli taiteillut edelliseen mankkaan asennuskehikon, jota edelleentyöstämällä (=kovasti väkivaltaa) sai uuden JVC:nkin asettumaan kohtuullisen tukevasti paikalleen. Tuota pitkää ISO-asennuskehikkoa ei enää ollut Espoon Motonetissa eikä Biltemassakaan.
Mökää siis piisaa! Ensimmäinen auto, jossa allekirjoittaneella on CD-soitin, huisia kehitystä. Ja ei tarvinnut odottaa kuin hiukan 3kk.. Mitähän seuraavaksi? Kakkos-saabiin takakaiuttimet?? Onkos kenelläkään 2D-sedanin takalaudan vakio-asennuspaikkoihin sopivia (6x9") kohtuulaatuisia kaiuttimia tarjolla?
Munkin pitäisi hankkia tonnariin cd-soitin koska on jo toinen tonttu jossa on samanlainen blaukkari jonka viritin on jostain syvältä. No pitää hankkia ensin moottori kyseiseen autoon
Joo se sun keskikonsoli oli vandalisoitu Italiassa, näytti siltä kuin siitä olisi repäisty mankka irti ja lähdetty juoksemaan
En aivan tarkkaan muista millaisen kotkotuksen sinne kyhäsin muttei ollut varmaan oikein hyvin sovitettu paikalleen
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Asennuskehikko
Ihan hyvä se kehikko oli, sitä tosissaan "työstettiin" ja siltikin se otti JVC:n sisään. Mitä itse asennukseen tulee, niin se alkuperäis-radio oli todellakin ilmeisesti revitty ulos, ylemmästä keskikonsolilokerosta ei ollut jäljellä mitään. Mikä oikeasti pistää miettimään, että kuinka paljon voimaa jollain italialaisnistillä oikein onkaan ollut, työasento ei ole ollut ergonomisin varsinkin kun mankka on pitänyt saada väkivalloin irti - toimivana ?! Anyways, itse asennuskehikkokin oli aivan hyvin kiinni ja samaa rataa jatketaan edelleenkin. Nippusiteet vain vaihtuivat 
Vai että nelituumaiset taaksekin..hmm..Motonetissa taisi olla joku tarjous, pitäähän kakkos-saabiinkin saada mökää takapenkille!
Autoradioiden vertailu ei ole aina helppoa, tuokin JVC oli messutarjous. Oma preferenssi oli selkeä, äänensäätö nupilla (ei painonappeja) ja min. 6 esivalintaa omilla nappuloillaan. Joka paikassa vain ei ole kattavaa valikoimaa eri valmistajien tuotteista, jota voisi sitten näpelöidä. Eikä välttämättä tulekaan, kun ostetaan netistä jne. Ei päde välttämättä muihin, mutta suurta osaa nykyradio/CD-soittimien ominaisuuksista ei tarvitse, esim. mihin minä käytön tuon JVC:nkin kaukosäädintä?! Autossa??
Ja kun aloitti tämän topickin, niin jatketaan kunnolla OT:nä:
Og900:en on aikoinaan kai saanut ihan lisävarusteena taajuuskorjainta (Clarion?), jonka pystyi asentamaan mm. siihen keskikonsolin ylempään lokeroon - tälläinen voisi olla myöskin vänkä:) Tai lisää harvinaisuuksia, pidennetyt etuistuinten ohjainkiskot, kääntyvä kuskinpenkki, lisätehostettu ohjaustehostin (vammautuneille), alkup. Sport-pakoputki (musta, kahdella ulostuloputkella) jne. Olisihan näitä..nameja. Löytyy vanha Saab-kansio näistä lisävarusteista, voisi joskus tuoda potkiaisiin (ja saada tekosyyn käydä itsekin)?
Vai että nelituumaiset taaksekin..hmm..Motonetissa taisi olla joku tarjous, pitäähän kakkos-saabiinkin saada mökää takapenkille!
Autoradioiden vertailu ei ole aina helppoa, tuokin JVC oli messutarjous. Oma preferenssi oli selkeä, äänensäätö nupilla (ei painonappeja) ja min. 6 esivalintaa omilla nappuloillaan. Joka paikassa vain ei ole kattavaa valikoimaa eri valmistajien tuotteista, jota voisi sitten näpelöidä. Eikä välttämättä tulekaan, kun ostetaan netistä jne. Ei päde välttämättä muihin, mutta suurta osaa nykyradio/CD-soittimien ominaisuuksista ei tarvitse, esim. mihin minä käytön tuon JVC:nkin kaukosäädintä?! Autossa??
Ja kun aloitti tämän topickin, niin jatketaan kunnolla OT:nä:
Og900:en on aikoinaan kai saanut ihan lisävarusteena taajuuskorjainta (Clarion?), jonka pystyi asentamaan mm. siihen keskikonsolin ylempään lokeroon - tälläinen voisi olla myöskin vänkä:) Tai lisää harvinaisuuksia, pidennetyt etuistuinten ohjainkiskot, kääntyvä kuskinpenkki, lisätehostettu ohjaustehostin (vammautuneille), alkup. Sport-pakoputki (musta, kahdella ulostuloputkella) jne. Olisihan näitä..nameja. Löytyy vanha Saab-kansio näistä lisävarusteista, voisi joskus tuoda potkiaisiin (ja saada tekosyyn käydä itsekin)?
ng900aero kirjoitti: Onneksi olkoon, et ainaskaan hätäillyt tuon asennuksen kanssa![]()
Munkin pitäisi hankkia tonnariin cd-soitin koska on jo toinen tonttu jossa on samanlainen blaukkari jonka viritin on jostain syvältä. No pitää hankkia ensin moottori kyseiseen autoon![]()
Joo se sun keskikonsoli oli vandalisoitu Italiassa, näytti siltä kuin siitä olisi repäisty mankka irti ja lähdetty juoksemaan![]()
En aivan tarkkaan muista millaisen kotkotuksen sinne kyhäsin muttei ollut varmaan oikein hyvin sovitettu paikalleen