Aloitin taipaleen uuden tulokkaan kanssa avaamalla konepellin ja katsomalla kylmästä koneesta öljyt. Tämä 3ZZ-FE kun voi olla vanhemmiten myös öljysyöppö. Öljyillä oli ajettu vain 2000 km, mutta ne oli vaihdettu 2v sitten. Näytti jotakuinkin siltä miltä pitikin, niin väri kuin sijainti mittatikulla. Tässä vaiheessa olin varovaisen tyytyväinen.
Ilmastointi vaikutti pelittävän. Hyvä. Moottoritiellä kävi selväksi, että tuo 3ZZ-FE on melkoinen kierroskone, mutta kaippa se on selviö, kun 110 hevosvoimaa kuljettaa isoa premium-sedania
Tässä kuvassa ratti on kivasti suorassa liikennevaloissa seistessä, mutta oikeasti se on suoraan ajaessa kallellaan oikealle, häiritsevästi. Pakko käyttää pyörien suuntauksessa vaikka luulen, että Toyotan merkkihuollossa on 24.1.2024 oltu huolimattomia, silloin tästä on nimittäin vaihdettu takaisinkutsuna pahamaineinen Takatan turvatyyny poies.
Kotimatka meni hyvin, auto on miellyttävä kulkine, ison auton tuntua on läsnä (463cm), vaikka tässäkin Toyotan ensimmäisten sähköisten ohjaustehostusten synti on läsnä, ohjaus ei keskitä sitten yhtään, vaan auto jää kaartamaan, jos et itse oikaise. Tässä onneksi ohjaustuntuma on selvästi taannoista automaatti-Yarista parempi, joten asia ei kummemmin häiritse, koska ratti ei ole suorassa, niin se vielä tehosti vaikutelmaa.
Koska kevät on tänä vuonna kortilla, piti auto pestä heti kotiin päästyä, että sai sen puhtaana talliin. Siinäpä "Sämpylä" kiiltelee.
Oikeasti naarmuja ja klommoja piisaa, suurimmasta osasta pääsen myllyttämällä eroon, mutta oikean takakyljen lommorypäs ja takapuskurin syvät kyntöjäljet jäävät omaksi ja tulevan omistajan harmiksi. Mikään ei ole täydellinen, ei edes -06 Avensis. Tämä kuva on klommokyljelle armelias.
Tällä autolla on ollut kaksi aiempaa omistajaa, jostain syystä kilometrisuorite on jäänyt viime vuosina tosi vähäiseksi, viimeiseen 4v tällä on ajettu n. 10 tkm. Kytkinremppa on tehty 2000 km sitten, joten kytkin ja vaihteisto toimivat kuin ajatus, hyvä kun huomaa manuaalilla ajavansa.
Pikku siistimisiä tein, konehuoneen perusputsauksessa meni 5min, paljon muovia on hyvä asia siinä mielessä.
Paperit kävin läpi ja aukoton huoltohistoria tässä on, jostain syystä viimeisimpiä ei oltu merkitty huoltokirjaan, mutta kuitit olivat tallessa. Merkkasin huollot nyt huoltokirjaan selvyyden vuoksi ja kuitit kulkee mukana vakuudeksi. Merkkasin myös itse tänään tekemäni perushuolloin, kilometrilukemalla 156044 vaihtui öljyt+suodatin, raikkari ja moottorin ilmansuodatin.
Moottorin ilmansuodatin oli likainen muttei mahdoton,
sitä vastoin raikkari oli ihan törkeä !
Ei siellä sentään hiiriperhettä asunut, muttei kaukana ollut...
Aikaa meni ensikertalaiselta 3 minuuttia, kun joutui sentään alaslaskustopparia kiinni pitävän ristipään aukaisemaan. Sitten hanskalokero lattialle, etulevy irti, vanha pois, uusi tilalle, etulevy naps naps, hanskalokero naps naps ja stoppari kiinni. En prkl ymmärrä, että tuosta laistetaan, uusi suodatin maksoi 6.5 euroa. Huollon hinta öljyineen 40 euroa ja öljyä jäi 0.8 dl yli. Sattui olemaan Motoxin Fullsyn 5w-40 tarjouksessa sopivasti, minähän käytän tuota öljyä kaikissa romuissani, speksit osuvat niin Hiaceen, Accordiin, Civiciin kuin nyt myös Avensikseen. No, autot ovat vuosimallia 2006-2008, joten ei mikään ihme, että tuo SM/SL/CF-luokitus kelpaa kaikille. Helpottaa kyllä tämmöisen kroonisen öljynvaihtajan hommia pirusti, keräilee noita jämiä ja aina välillä tekee yhden vaihdon niillä, ynnä on Accordiin lisäysöljyä, kun sitä aina vähän tarvitsee.
On muuten tuo 3ZZ-FE ihanteellinen kone imuöljynvaihtoon, ulos tuli täsmälleen tehtaan ilmoittama 4.2 litraa ja saman verran tilalle, just ylämerkissä eikä melkein.
Semmoista. Laitan tämän nyt iskuun ja sitten jää ajoon, niin saa tehdä Hiacen helmat, ruostesuojauksen, pyyhkimien maalauksen, kenties etukaiuttimien vaihdon, lisä-äänieristyksen ym. hommat rauhassa. Pyörien suuntaus ja käsijarrun säätö ainakin on tehtävä ennen leimaa. Ruostettahan tässä ei ulkokuoressa ole, ovet, lokarien reunat ym. ovat virheettömät, pikkasen eri meno kuin samanikäisillä Accordeilla... Alusta sen sijaan rusehtaa varsinkin taka-akselin takapuolella, minä vähän luulen, että tätä rapsutellaan ja suojataan ennen kuin käytän leimalla.
Jos tästä omansa saa pois sitten kun on aika myydä, niin se on hyvä. Toisaalta nyt on ilmastoitu auto Hiacen kaverina, niin säästetään sen kohdalla se tonni ilmastoinnin korjauksesta. Ei tullut nyt pihaan W124 Meseä, vaikka paristakin ihan kalkkiviivoille huutelin. Joskus vielä onnistuu. Olen jopa henkisesti valmistautunut sijoittamaan hieman enemmän, jos löydän hyvän W124 korisen dieselin, mielellään vielä automaatin, mutta siitä voin joustaa. Ajatuksena, että talvet Hiacella ja kesät museo-Mersulla normivakuutuksella. Kenties menen jopa niin pitkälle, että annan toimeksiannon hakea speksit täyttävä auto ulkomailta, mutta vielä ei olla siinä pisteessä.
Tarkkasilmäisimmät varmaan huomasivat kuvista, että oli säästetty väärässä paikassa. Tähän on varustelussa laitettu aikoinaan "Style Pack", johon kuuluu korinväriset sivupeilit. No, nyt on kuskin puolella perusmusta sivupeili. Varmaan edellinen omistaja tötöillyt itse ja säästänyt, kun meni omaan piikkiin. Ei näin, perkule. No, minkäs teet. Jos sattuu oikein värinen peili jostain romikselta silmään, saatan vaihtaakin. Samaten mietin, että tähän voisi vakkarin laittaa, se tötsä kun ei maksa romikselta otettuna juuri mitään ja merkkari ottaa sen 50 euroa asennuksesta. Täytyy kurkkia.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634