Mikä ihmeen tämä 900 malli on (ei aero) ja mitä tehdä sille?
Mikä ihmeen tämä 900 malli on (ei aero) ja mitä tehdä sille?
Morjes,
Löysin foorumin kun koitin etsiä tietoa 900 Saabeista.
Minulle on tarjottu suvussa ollutta 900 Saabbia että ottaisin omistukseeni.
Kyseessä 900 vuodelta -88:
- 3 ovinen coupe
- 2 litrainen kone, ehkä b201i
- automaatti ( )
- ohjaustehostin
- plyyssisisusta
- ajettu noin 200tkm ?
Muutamia kolhuja pelteihin toki ottanut vuosien varrella. Katon verhoilu on uusittu koska on niin hyvin kiinni.
Vaikka autolla olen ajanut vuosien varrella, niin nyt vasta alkoi kiinnostamaan, että mikä ihmeen laite tämä on ja mitä sellaisen pidossa pitäis huomioida - vai kannattaako vaan myydä pois se jollekin jolla on enemmän intoa?
Löysin foorumin kun koitin etsiä tietoa 900 Saabeista.
Minulle on tarjottu suvussa ollutta 900 Saabbia että ottaisin omistukseeni.
Kyseessä 900 vuodelta -88:
- 3 ovinen coupe
- 2 litrainen kone, ehkä b201i
- automaatti ( )
- ohjaustehostin
- plyyssisisusta
- ajettu noin 200tkm ?
Muutamia kolhuja pelteihin toki ottanut vuosien varrella. Katon verhoilu on uusittu koska on niin hyvin kiinni.
Vaikka autolla olen ajanut vuosien varrella, niin nyt vasta alkoi kiinnostamaan, että mikä ihmeen laite tämä on ja mitä sellaisen pidossa pitäis huomioida - vai kannattaako vaan myydä pois se jollekin jolla on enemmän intoa?
Re: Mikä ihmeen tämä 900 malli on (ei aero) ja mitä tehdä sille?
Osaatko sanoa onko kaasari vai ruisku?
Re: Mikä ihmeen tämä 900 malli on (ei aero) ja mitä tehdä sille?
B201I (8v ruisku) tunnistuu kapeasta venakopasta ja K-Jetronicin muovisista polttoaineputkista (kaasariversiossa on tietty kaasari noiden polttoaineputkien sijasta):
B202I (16v ruisku) puolestaan on leveällä venakopalla (kuva on turbosta, B202L, vapariruisku näyttää muuten aika samalta mutta ilman ahdinta):
Todennäköisesti kyseessä on sinänsä aivan tavallinen 900 eli tuskin mikään erikoismalli, mutta eihän näitä enää puissa kasva, etenkään hyviä. Mitä siihen tulee että mitä autolle pitäisi tehdä, niin jos tykkäät siitä niin ota haltuun vaan (tosiaan, ei näitä enää puissa kasva). 900 ei sinänsä ole mikään ihmeellinen ylläpidettävä, normaalia huoltoa ja hoivaa se tietty kaipaa siinä missä muutkin autot.
Edit: jaa niin, B201 kuva on lainattu täältä: https://forum-auto.de/information/saab-900-historie - B202:n kuvahaku vei eeuropartsille, mutta siellä ei enää kuvaa silmääni osu.
B202I (16v ruisku) puolestaan on leveällä venakopalla (kuva on turbosta, B202L, vapariruisku näyttää muuten aika samalta mutta ilman ahdinta):
Todennäköisesti kyseessä on sinänsä aivan tavallinen 900 eli tuskin mikään erikoismalli, mutta eihän näitä enää puissa kasva, etenkään hyviä. Mitä siihen tulee että mitä autolle pitäisi tehdä, niin jos tykkäät siitä niin ota haltuun vaan (tosiaan, ei näitä enää puissa kasva). 900 ei sinänsä ole mikään ihmeellinen ylläpidettävä, normaalia huoltoa ja hoivaa se tietty kaipaa siinä missä muutkin autot.
Edit: jaa niin, B201 kuva on lainattu täältä: https://forum-auto.de/information/saab-900-historie - B202:n kuvahaku vei eeuropartsille, mutta siellä ei enää kuvaa silmääni osu.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Mikä ihmeen tämä 900 malli on (ei aero) ja mitä tehdä sille?
Jep, eli voidaan lyödä lukkoon 8 venttiilinen K-Jetronic.
Foorumia kun selasin läpi, niin ei kasvattanut luottamusta kyseistä rakennelmaa kohti.
Kaippa senkin kanssa silti elää.
Tajusin tässä, että siinä ei toimi kierroslukumittari.
Oma epäilys on, että kuskin puolen lokarin päällä olevassa sulaketaulussa ei ole nyt ihan kaikki kotona.
Näemmä siihen on ainakin tehty omatekoinen maa-johto.
Onkohan tämä joku tyyppivika ja jos, niin onko viisaammilla tietoa onko se miten korjattavissa?
Foorumia kun selasin läpi, niin ei kasvattanut luottamusta kyseistä rakennelmaa kohti.
Kaippa senkin kanssa silti elää.
Tajusin tässä, että siinä ei toimi kierroslukumittari.
Oma epäilys on, että kuskin puolen lokarin päällä olevassa sulaketaulussa ei ole nyt ihan kaikki kotona.
Näemmä siihen on ainakin tehty omatekoinen maa-johto.
Onkohan tämä joku tyyppivika ja jos, niin onko viisaammilla tietoa onko se miten korjattavissa?
Re: Mikä ihmeen tämä 900 malli on (ei aero) ja mitä tehdä sille?
Mistä ylim maajohto siis tulee.olisiko joku lisäkytkentä johonkin ulkopuoliseen kohteeseen. Avaa sulakerasian kansi ja katso uupuuko sieltä mitään ja onko sulakkeet ok
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Mikä ihmeen tämä 900 malli on (ei aero) ja mitä tehdä sille?
Jos löytyy säilytystilaa ja intoa pitää auto ajokunnossa niin ainakin minä pitäisin itselläni. Näiden perus satkujen arvo ei ole suuri, mutta eipä niitä enään lisää tule.
Re: Mikä ihmeen tämä 900 malli on (ei aero) ja mitä tehdä sille?
Eikun tallia väsäämään mihin sen vie jemmaan.kierrätys rakennustavarasta kun rakentaa niin ei tule kustannus paineita
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Mikä ihmeen tämä 900 malli on (ei aero) ja mitä tehdä sille?
Saabisteilla (ja volvisteilla) tuntuu olevan kauheita patoutumia K-Jetronicia kohtaan. Mutta kun muistaa, että kyseessä on 70-luvun teknologia ja ne kirotut yksilöt ovat tyypillisesti olleet 20+ vuotta vanhoja ja 300+tkm ajettuja, niin eihän se sinänsä huono ole. Etenkään, kun vertaa sitä oikeisiin vaihtoehtoihin eli aikalaisiinsa - esim. D-Jetroniciin ja kaasuttimiin. Joku trionicci on ihan eri aikakauden tuote eikä koskaan olisi ollut asennettavissa niihin Saabeihin, joihin tehtaalla on K-Jetronic asennettu.
Sehän niissä toki on, että osaamista ja ymmärrystä ei kasva ihan puissa sitten kun tulee jotain vikaa. Johtuu osittain siitä, että ne on kuitenkin toimineet varsin mallikkaasti tosiaan pitkään ja yleensä hajotessa on jo purkuosia ollut saatavilla niin että harva on lähtenyt perehtymäänkään systeemiin.
Mutta kyllä niistäkin tietoa maailmassa on ja osaajiakin, vähän voi joskus joutua kyselemään kauempaa, eli kyllä senkin kanssa elää, kun ei liikaa ressaa etukäteen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Mikä ihmeen tämä 900 malli on (ei aero) ja mitä tehdä sille?
Ainakin 80-luvun alkupuoliskolla tupla kaasareilla.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
Re: Mikä ihmeen tämä 900 malli on (ei aero) ja mitä tehdä sille?
Aivan oikein 900 GLS jossa tuplakaasarit, GLE ja GLI ilman muuta ruiskuja.
99 Combi.Coupe oli automaatteja ja ne myöskin varmaan kaasarilla, entäs normi 99 GLS oliko automaattia.
No kaasari ja automaatti tosi uniikki jos jollain säilynyt.
Re: Mikä ihmeen tämä 900 malli on (ei aero) ja mitä tehdä sille?
Tai mites legendaarinen 99 automaatti ruisku.auto jossa ei oikein mikään pelannut kunnolla
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Mikä ihmeen tämä 900 malli on (ei aero) ja mitä tehdä sille?
Onhan tuo 3-ovinen coupekori yksi Saabin onnistuneimmista muotoiluista. Uskoisin niiden kysynnän ja arvostuksen ohittaneen jo aallonpohjansa, ja hidas mutta varma nousu on jo alkanut.
Moottoripuolesta en mitään tiedä, mutta kasitappisessa on ainakin yksi hyvä puoli 16v koneeseen verrattuna. Olikohan se nyt "kampiakselin asentotunnistin" vai mikä, se mystillinen vika, joka voi iskeä varoittamatta.
Tuli ajeltua aikanaan pitkälti toistakymmentä vuotta sekä 8- että 16-tappisilla ympäri vuoden. Poikkeuksetta yli 300 tkm ajettuja, eikä yhdessäkään moottorivikoja, ei edes tuota asentotunnistinfeelua.
terv. jt
Moottoripuolesta en mitään tiedä, mutta kasitappisessa on ainakin yksi hyvä puoli 16v koneeseen verrattuna. Olikohan se nyt "kampiakselin asentotunnistin" vai mikä, se mystillinen vika, joka voi iskeä varoittamatta.
Tuli ajeltua aikanaan pitkälti toistakymmentä vuotta sekä 8- että 16-tappisilla ympäri vuoden. Poikkeuksetta yli 300 tkm ajettuja, eikä yhdessäkään moottorivikoja, ei edes tuota asentotunnistinfeelua.
terv. jt