EGR:n palautus '87 kaasarisatkuun
EGR:n palautus '87 kaasarisatkuun
Vieläköhän jostain on mahdollista löytää ehjänä / uutena EGR-järjestelmän komponentteja kaasarisatkuun?
Omassa '87 -mallisessa on tiettävästi tehtaalta tullessa moinen härpätti ollut, vaikka sitä ei koko oman omistusajan (n. 14v) aikana olekaan siinä näkynyt - ja ilmeisestihän tuon nyt sitten tarvitsisi kesäkuun alusta olla näissäkin paikoillaan ja toiminnassa, jos on alkujaan ollut.
Onko kellään mitään tietoa onko tuon systeemin osia enää mistään saatavilla?
--Tuomas
Omassa '87 -mallisessa on tiettävästi tehtaalta tullessa moinen härpätti ollut, vaikka sitä ei koko oman omistusajan (n. 14v) aikana olekaan siinä näkynyt - ja ilmeisestihän tuon nyt sitten tarvitsisi kesäkuun alusta olla näissäkin paikoillaan ja toiminnassa, jos on alkujaan ollut.
Onko kellään mitään tietoa onko tuon systeemin osia enää mistään saatavilla?
--Tuomas
Re: EGR:n palautus '87 kaasarisatkuun
tuskiin mutta käytettynä luulisi olevan
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24610
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: EGR:n palautus '87 kaasarisatkuun
uutta egr venaa näyttää saavan
99 1975-1981, 900 1979-1980
900, 1990-1993
9000 1990-1993
oiskohan niis sama kalvo... hmmm
99 1975-1981, 900 1979-1980
900, 1990-1993
9000 1990-1993
oiskohan niis sama kalvo... hmmm
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: EGR:n palautus '87 kaasarisatkuun
Sanoisin että nykyajan katsastusmiehet ei ymmärrä, välitä, tai huomaa jos 1987 satkusta puuttuu EGR.
Kunhan päästöt on muuten normaali arvoissa, niin en näkisi ongelmaa.
Harraste/värkkäyspohjalta voi sen toki siihen laittaa, mutta ei ole käytännön vaikutusta. Mikäli yöllä nukuttaa paremmin EGR paikallaan, niin eihän sitä kukaan estä.
Se syynäys kohdistuu ennemmin näihin nykyajan urea/DPF -laitteiden poistoon.
Kunhan päästöt on muuten normaali arvoissa, niin en näkisi ongelmaa.
Harraste/värkkäyspohjalta voi sen toki siihen laittaa, mutta ei ole käytännön vaikutusta. Mikäli yöllä nukuttaa paremmin EGR paikallaan, niin eihän sitä kukaan estä.
Se syynäys kohdistuu ennemmin näihin nykyajan urea/DPF -laitteiden poistoon.
Re: EGR:n palautus '87 kaasarisatkuun
Juu ei taida olla käytännössä eroa, meilläkin on egr 900 jossa 99 imusarja josta puuttuu sen paikka kokonaan, jopa paremmat päästöt
sen verran vanhoja autoja että harva nyky katsuri tietää sen olemassa olosta kun on monesti joutunut opastamaan kummasta päästä käsijarru ottaa ja miten konepelti avataan yms
uusissa uudet lait vanhoissa vanhat voitaisiin ajatella.


Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saab 900 Turbo 8 sedan -87 Saab 99 -84 Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Re: EGR:n palautus '87 kaasarisatkuun
Juu, eipä tuon päälle katsastuksessa taida olla sen suurempaa huolta kuin ennenkään - vaikka asiasta tietävänä toki imusarjasta onkin tulpatut lähdöt löydettävissä. Eikä se oikeastaan huoletakaan, vaan se, kuinka tuo mahdollisesti tulkitaan mikäli tulee tien päällä pysäytetyksi ja tarkastetuksi...Baas900 kirjoitti: ↑La Touko 11, 2024 16:38Sanoisin että nykyajan katsastusmiehet ei ymmärrä, välitä, tai huomaa jos 1987 satkusta puuttuu EGR.
Kunhan päästöt on muuten normaali arvoissa, niin en näkisi ongelmaa.
Harraste/värkkäyspohjalta voi sen toki siihen laittaa, mutta ei ole käytännön vaikutusta. Mikäli yöllä nukuttaa paremmin EGR paikallaan, niin eihän sitä kukaan estä.
Se syynäys kohdistuu ennemmin näihin nykyajan urea/DPF -laitteiden poistoon.
Eihän tuolla EGR-venttiilillä ole kai oikein mitään vaikutusta mihinkään sellaiseen arvoon, jota auton valmistumisen aikaan on mitattu, mutta ainakin itse tulkitsen tuon lain tekstin niin, että mikäli jokin myöhemmin voimaan tullut sääntö edellyttää määrättyjä päästöjä puhdistamaan, niin laite on oltava mikäli se on alun perin varustukseen kuulunut...
Tähän kyllä riittänee, että laite on paikoillaan, oikeaa toimintaa lienee mahdoton todeta varsinkaan tien päällä. En oikein näistä sen enempää tiedäkään, mutta käsittääkseni nämä on ollut tapana poistaa/tulpata usein silloin, kun ovat lakanneet toimimasta oikein ja alkaneet aiheuttaa käyntiongelmia?
--Tuomas
Re: EGR:n palautus '87 kaasarisatkuun
Itse en ainakaan koskaan koskenut EM vehkeisiin kun ei ollut tarvetta
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: EGR:n palautus '87 kaasarisatkuun
Hiukkasen venähti tämä projekti, vaan nyt ois katsastus edessä, joten vois tän asennella paikoilleen ennen katsastukseen vientiä...
Itse vena tuli tosiaan hommattua keväällä, tiivisteen sen ja imusarjan väliin joutunee itse jostain materiaalista värkkäämään, kun ei ainakaan Motonetin valikoimasta näytä löytyvän ja kauempaakaan ei viitsi alkaa tilaamaan - no, siitä selvitään kyllä.. mutta isompi kysymysmerkki on:
Mihin kaasuttimen päässä tulee alipaineletku kiinni? Imusarjassa olevalta venttiililtähän menee yksi letku itse EGR:lle ja toisen pitäisi mennä jonnekin kaasarin suuntaan - mutta en kykene paikallistamaan sille kiinnityspistettä kaasarin päässä.
Selkeyden vuoksi: autossa on kai alkujaan ollut Pierburg ja siihen on jossain muinaisuudessa vaihdettu tilalle Strömberg, voikohan olla ettö ko. kaasarista ei edes löydy kiinnityspistettä toiselle alipaineletkulle? Jos niin, niin tuleekohan ongelmia, jos virranjakajan alipainesäätimen letkusta haaroittaa liitoksen tuonne?
--Tuomas
Itse vena tuli tosiaan hommattua keväällä, tiivisteen sen ja imusarjan väliin joutunee itse jostain materiaalista värkkäämään, kun ei ainakaan Motonetin valikoimasta näytä löytyvän ja kauempaakaan ei viitsi alkaa tilaamaan - no, siitä selvitään kyllä.. mutta isompi kysymysmerkki on:
Mihin kaasuttimen päässä tulee alipaineletku kiinni? Imusarjassa olevalta venttiililtähän menee yksi letku itse EGR:lle ja toisen pitäisi mennä jonnekin kaasarin suuntaan - mutta en kykene paikallistamaan sille kiinnityspistettä kaasarin päässä.
Selkeyden vuoksi: autossa on kai alkujaan ollut Pierburg ja siihen on jossain muinaisuudessa vaihdettu tilalle Strömberg, voikohan olla ettö ko. kaasarista ei edes löydy kiinnityspistettä toiselle alipaineletkulle? Jos niin, niin tuleekohan ongelmia, jos virranjakajan alipainesäätimen letkusta haaroittaa liitoksen tuonne?
--Tuomas
Re: EGR:n palautus '87 kaasarisatkuun
Imusarjassa oli semmosia nappuloita, joissa on kaksi letkuliitintä. Mie en tiedä varmaksi, mutta luulisin sen olevan joku termostaatti, joka ohjasi alipainetta. Ehkä jostain korjaamokirjasta voisi löytyä se systeemi. Pitää katsoa. Miulla on muutama kirja tuolla arkistossa.
Tietääkseni egr:n tarkoitus on ollut laskea typen oksidien päästöjä ja niitä tosiaan ei mitata katsastuksessa. Samaa vissiin haettiin sillä, että nokka-akselin ajoitusta oli myöhästetty (maksimitehon ja väännön kustannuksella). Tähän tulokseen olen aikanaan päätynyt, kun vertailin vanhempien 8-venttiilisten tehoja ja nokka-akselin ajoituksia. Dynamometrissä näitä asioita en tietenkään ole todistanut faktoiksi, eli spekulaatiota siinä mielessä.
Tietääkseni egr:n tarkoitus on ollut laskea typen oksidien päästöjä ja niitä tosiaan ei mitata katsastuksessa. Samaa vissiin haettiin sillä, että nokka-akselin ajoitusta oli myöhästetty (maksimitehon ja väännön kustannuksella). Tähän tulokseen olen aikanaan päätynyt, kun vertailin vanhempien 8-venttiilisten tehoja ja nokka-akselin ajoituksia. Dynamometrissä näitä asioita en tietenkään ole todistanut faktoiksi, eli spekulaatiota siinä mielessä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: EGR:n palautus '87 kaasarisatkuun
mitä jos värkkäis sen kuitenkin leiman jälkeen paikoilleen
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: EGR:n palautus '87 kaasarisatkuun
H Moottoria on kuristettu hieman koska korkeapuristeisuudesta johtuvaa nakutusta haluttiin ehkäistä.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saab 900 Turbo 8 sedan -87 Saab 99 -84 Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Re: EGR:n palautus '87 kaasarisatkuun
Juu, pitänee tarkentaa että ko. termostaattiventtiili on imusarjassa paikallaan ja EGR:n mukana tuli vielä toinen letkuineen - toisesta liittimestä menee letku EGR-venttiilille, mutta mihin se toisen letkun pää pitäisi kytkeä? Jonnekin kaasuttimen suunnalle se näyttäisi löydetyissä kuvissa menevän, mutta vielä ei ole selvinnyt missä on oikea liitin - imuputkessa näkyy ennen kaasutinta olevan yksi ylimääräinen nippa, mutta se on sen verran kaukana, ettei ainakaan mukana tullut letku sinne asti yllä... jos ei muutakaan löydy, niin sinnehän se sitten pitänee liittää.Mertmi kirjoitti: ↑Su Marras 24, 2024 11:17Imusarjassa oli semmosia nappuloita, joissa on kaksi letkuliitintä. Mie en tiedä varmaksi, mutta luulisin sen olevan joku termostaatti, joka ohjasi alipainetta. Ehkä jostain korjaamokirjasta voisi löytyä se systeemi. Pitää katsoa. Miulla on muutama kirja tuolla arkistossa.
--Tuomas
Re: EGR:n palautus '87 kaasarisatkuun
Enpä muistanut sitten heti käydä tänne kuittaamassa kuinka kävi - satku kuitenkin tuli katsastetuksi marraskuussa, ja laitoin sen EGR:n paikoilleen jo ennen päästömittausta.
Päästömittauksen tuloksissa ei muuttunut oikeastaan mikään, eli hyväksyttävät päästöt, kuten yleensäkin. Tyhjäkäynti vähän putosi aiempaa alemmaksi, vaan sehän on säätökysymys ... vielä en malttanut asialle mitä tehdä.
Vaikeinta oli saada se EGR:n ja imusarjan välinen liitos pitäväksi, kun alkuperäistä tiivistettä ei ollut ... yritin ensin silikonilla, ja kun se ei oikein toiminut vaan ilmaa vihelsi sisään välistä, hommasin leikattavaa tiivistemateriaalia ja muotoilin itse oikeanmallisen palasen siihen - sitten alkoi pitää.
Mitään hajuakaan ei ole tietenkään siitä, onko nuo alipaineletkut oikein kytkettynä tai tekeekö venttiili oikeasti yhtään mitään, vaan onpahan ainakin paikallaan. Ja satku vaihteeksi läpäisi katsastuksen muutenkin eka yrittämällä...
Eli case closed, aika vaivattomasti tuo hoitui, aikaakaan ei tiivisteen hankinta pois lukien tainnut kulua edes tuntia hommaan kaikkiaan...
--Tuomas
Päästömittauksen tuloksissa ei muuttunut oikeastaan mikään, eli hyväksyttävät päästöt, kuten yleensäkin. Tyhjäkäynti vähän putosi aiempaa alemmaksi, vaan sehän on säätökysymys ... vielä en malttanut asialle mitä tehdä.
Vaikeinta oli saada se EGR:n ja imusarjan välinen liitos pitäväksi, kun alkuperäistä tiivistettä ei ollut ... yritin ensin silikonilla, ja kun se ei oikein toiminut vaan ilmaa vihelsi sisään välistä, hommasin leikattavaa tiivistemateriaalia ja muotoilin itse oikeanmallisen palasen siihen - sitten alkoi pitää.
Mitään hajuakaan ei ole tietenkään siitä, onko nuo alipaineletkut oikein kytkettynä tai tekeekö venttiili oikeasti yhtään mitään, vaan onpahan ainakin paikallaan. Ja satku vaihteeksi läpäisi katsastuksen muutenkin eka yrittämällä...
Eli case closed, aika vaivattomasti tuo hoitui, aikaakaan ei tiivisteen hankinta pois lukien tainnut kulua edes tuntia hommaan kaikkiaan...
--Tuomas
Re: EGR:n palautus '87 kaasarisatkuun
Kyllä, Pierburg tuli käyttöön vuosimallista 1987 alkaen.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm