Mulle jäi vähän epäselväksi, että kauanko tätä tärinää on ollut? Alussa kirjoitit, että sulla on ollut Saab 5 vuotta. Mutta siis juuri tämä saab vai joku muu? Sinä aikana kun on ollut tärinää, niin onko alla ollut jotkut noista renkaista mitä tuossa aiemmin mainitsit?Level6 kirjoitti: ↑Ti Loka 03, 2023 18:06Normaalisti on alla nuo Alession tarvikevanteet 225/45/17 kesärenkaissa. Sen lisäksi kokeillut olen peltivanteilla joissa 9v vanhat talvirenkaat ja viime viikolla kokeilin OEM-vanteilla joissa oli päällä vanhat loppuunajetut kesärenkaat. Kaikilla näillä oli se sama tärinä aistittavissa, mutta korkeammalla rengasprofiililla vaan vähän vaimeammin.
Ehkä pitää kokeilla vielä että vaihtaa takaanta eteen nuo Alessiot. Niissä on takana Continental Premiumcontact 6, pari kesää ajetut, ja edessä on vähän vanhemmat ja kuluneemmat Nokian Z-sarjalaiset.
9-5 tärinäongelma
Re: 9-5 tärinäongelma
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: 9-5 tärinäongelma
Sama Saab on ollut koko ajan, tarkkaan en muista milloin tämä ongelma alkoi esiintyä mutta sanoisin 2-3 vuoden sisällä jona aikana on ollut alla samat nykyiset eturenkaat (jotka ensin olivat takana, takana siis on jo uudemmat) sekä mainitsemani peltivanteilla olevat nastarenkaat joiden tilalle meinasin nyt syksyllä laittaa Saabin aluvanteilla olevat uudet talvirenkaat. Kaikilla kombinaatiolla on tärinää ollut enemmän tai vähemmän, renkaan profiilista riippuen.mikan kirjoitti: ↑Ke Loka 04, 2023 09:29Mulle jäi vähän epäselväksi, että kauanko tätä tärinää on ollut? Alussa kirjoitit, että sulla on ollut Saab 5 vuotta. Mutta siis juuri tämä saab vai joku muu? Sinä aikana kun on ollut tärinää, niin onko alla ollut jotkut noista renkaista mitä tuossa aiemmin mainitsit?Level6 kirjoitti: ↑Ti Loka 03, 2023 18:06Normaalisti on alla nuo Alession tarvikevanteet 225/45/17 kesärenkaissa. Sen lisäksi kokeillut olen peltivanteilla joissa 9v vanhat talvirenkaat ja viime viikolla kokeilin OEM-vanteilla joissa oli päällä vanhat loppuunajetut kesärenkaat. Kaikilla näillä oli se sama tärinä aistittavissa, mutta korkeammalla rengasprofiililla vaan vähän vaimeammin.
Ehkä pitää kokeilla vielä että vaihtaa takaanta eteen nuo Alessiot. Niissä on takana Continental Premiumcontact 6, pari kesää ajetut, ja edessä on vähän vanhemmat ja kuluneemmat Nokian Z-sarjalaiset.
Re: 9-5 tärinäongelma
Sijainti?
Iskarit ei aiheuta tärinää ellei oo irti tms.
Iskarit ei aiheuta tärinää ellei oo irti tms.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: 9-5 tärinäongelma
Hämeenlinnaan saa ainakin tulla ilmaseks kokeilemaan rengassarjoilla joka ei vatkaa.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: 9-5 tärinäongelma
Suuret kiitokset erittäin avuliaasta tarjouksesta! Harvemmin on asiaa sinnepäin mutta pidän mielessä.
Re: 9-5 tärinäongelma
Pitkästä aikaa päivitystä tärinäongelmaan. Talvella hommasin Saabin alkuperäiset 17-tuumaiset aluvanteet, ne on nyt alla mutta sama tärinä jatkuu. Renkaat on siis mielestäni poissuljettu.
Ajattelin että vaihdetaan etuvakaajan puslat kun ne nyt joka tapauksessa on alkuperäiset, ja tehdään samalla nelipyöräsuuntaus. No pajalta sitten ilmoittelivat että puslia ei kannata vaihtaa kun näyttää hyviltä, mutta raidetangon päät sekä aksiaalinivelet eli ne raidetangon sisäpäät olisi vaihtokunnossa. Sisäpäitä vaan ei meinaa helpolla löytyä, odottelen nyt Autoprolta tietoa, heillä pitäis tukkurilla niitä olla. Mietin vaan tuota raidetangon päiden vaihtoa, voihan se tärinä niistäkin johtua, mutta en kyllä rengasta heiluttamalla ainakaan mitään välyksiä itse tuntenut. Kokeilin keula ilmassa sekä renkaat maassa mutta ei mitään. Ratissa tuntuu ihan pieni klappi. Kokeillaan nyt ne raidetangon päät kuitenkin vaihtaa ja raportoin sitten jos syy oli niissä.
Ajattelin että vaihdetaan etuvakaajan puslat kun ne nyt joka tapauksessa on alkuperäiset, ja tehdään samalla nelipyöräsuuntaus. No pajalta sitten ilmoittelivat että puslia ei kannata vaihtaa kun näyttää hyviltä, mutta raidetangon päät sekä aksiaalinivelet eli ne raidetangon sisäpäät olisi vaihtokunnossa. Sisäpäitä vaan ei meinaa helpolla löytyä, odottelen nyt Autoprolta tietoa, heillä pitäis tukkurilla niitä olla. Mietin vaan tuota raidetangon päiden vaihtoa, voihan se tärinä niistäkin johtua, mutta en kyllä rengasta heiluttamalla ainakaan mitään välyksiä itse tuntenut. Kokeilin keula ilmassa sekä renkaat maassa mutta ei mitään. Ratissa tuntuu ihan pieni klappi. Kokeillaan nyt ne raidetangon päät kuitenkin vaihtaa ja raportoin sitten jos syy oli niissä.
Re: 9-5 tärinäongelma
Mun Aerossa on ollut myös satunnaista tärinää ja se on hämmästyttänyt jonkin verran. Viimeksi kun ajoin sillä, alkoi voimakas tärinä kesken matkan.
Kun pääsin perille tutkin näkyisikö jossain selkeää vikaa ja vasen takanapa olikin aika lämpöinen, vaikuttaisi että toinen jarrusatula jumittaisi satunnaisesti. Useimmiten tärinä on alkanut yllättäen ja loppunut itsestään.
Vaihdan seuraavaksi satulan, liukutapit, levyn ja palat, josko se auttaisi...
Kun pääsin perille tutkin näkyisikö jossain selkeää vikaa ja vasen takanapa olikin aika lämpöinen, vaikuttaisi että toinen jarrusatula jumittaisi satunnaisesti. Useimmiten tärinä on alkanut yllättäen ja loppunut itsestään.
Vaihdan seuraavaksi satulan, liukutapit, levyn ja palat, josko se auttaisi...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Re: 9-5 tärinäongelma
^sama täällä - NG femman jumittava takasatula aiheutti kovan tärinän. alkoi vielä Lahden motarilla juuri vedetyn päällysteen kohdalla ja epäilin viallista tienpintaa! Liittymästä ulos ja ihmettelemään -> takavanne kuuma, mutta jumikin laukesi liikkeelle lähdössä ja tärinä hävisi.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: 9-5 tärinäongelma
Eipä auttanut tärinöihin se raidetangon päiden vaihtokaan. Onneksi se ei hukkaan sentään mennyt, alkoi ne jo vaihtokunnossa olla ja hävisi siinä pienet kolinat oikealta edestä.
Seuraavaksi ajattelin avata etujarrut ja putsata ja herkistellä ne, nimittäin huomasin että molemmat etujarrut taitaa hieman laahata kun kummankin puolen etuvanne jonkin verran lämpenee maantieajossa. Vähän epäilen aiheuttaako sekään tärinää koska jarrutuksessa ei kuitenkaan tunnu polkimessa mitään ylimääräistä, eli levyt ei vaikuta olevan ole kierot.
Mitäs raati on mieltä sitten sellaisesta että voiko vetoakselin tukilaakeri aiheuttaa tätä tärinää? Ja jos voi niin millä sen voisi parhaiten todeta? Käsin heiluttelemalla ei ainakaan mitään välystä tunnu mutta toki pelkän tunkin kanssa temutessa siihen heilutteluun ei oikein voimaa saa kunnolla.
Seuraavaksi ajattelin avata etujarrut ja putsata ja herkistellä ne, nimittäin huomasin että molemmat etujarrut taitaa hieman laahata kun kummankin puolen etuvanne jonkin verran lämpenee maantieajossa. Vähän epäilen aiheuttaako sekään tärinää koska jarrutuksessa ei kuitenkaan tunnu polkimessa mitään ylimääräistä, eli levyt ei vaikuta olevan ole kierot.
Mitäs raati on mieltä sitten sellaisesta että voiko vetoakselin tukilaakeri aiheuttaa tätä tärinää? Ja jos voi niin millä sen voisi parhaiten todeta? Käsin heiluttelemalla ei ainakaan mitään välystä tunnu mutta toki pelkän tunkin kanssa temutessa siihen heilutteluun ei oikein voimaa saa kunnolla.
Re: 9-5 tärinäongelma
Eipä ne levyt välttämättä ole kierot jos satula jumii tmv.
Tuossa jo pari edellistä heittikin miltä jumittava satulaa tuntuu. Eli jos jarrut normaalia lämpösemmät niin eikun auki ja tutkimaan.
Omalla kohdalla kun tukilaakeri oli porsinut, oire oli että kun vedon otti pois ja rullasi vapaalla tuli tärinää/vipatusta autoon.
Ja se oli kyllä enemmän etupää voittoista, muistaakseni.
Tuossa jo pari edellistä heittikin miltä jumittava satulaa tuntuu. Eli jos jarrut normaalia lämpösemmät niin eikun auki ja tutkimaan.
Omalla kohdalla kun tukilaakeri oli porsinut, oire oli että kun vedon otti pois ja rullasi vapaalla tuli tärinää/vipatusta autoon.
Ja se oli kyllä enemmän etupää voittoista, muistaakseni.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Re: 9-5 tärinäongelma
Nyt on etujarrut aukaistu. Putsailin ja vaihdoin uudet liukutapit ja kumit, ja hoonasin myös pyöreällä teräsharjalla liukutappien reiät satulasta. Eipä auttanut tärinöihin kuitenkaan. Vanteet myös edelleen jonkun verran lämpeni n. 20 min vauhdikkaassa ajossa, kädellä koittaen etuvanteet tuntui siis melko lämpöiseltä mutta ei kuumalta. Ei ne jarrut nyt kai enää jumittaakaan pitäisi, mutta minkä verran vanne voi sitten lämmetä että se on vielä normaalia? Vai pitääkö vielä kerran aukaista ja liikutella mäntiä edestakaisin? Helposti tuntui kyllä ekalla kerrallakin männät liikkuvan, joten onkohan turhaa niitä enempää räplätä.
Olisko vielä hyviä veikkauksia mistä etsiä tärinän syytä seuraavaksi?
Olisko vielä hyviä veikkauksia mistä etsiä tärinän syytä seuraavaksi?