
Mitä tulee Accordin kaukosäätimeen, niin tarkemmin asiaa tutkiessani huomasin, ettei se ruuvi pyörikään, pelkästään työkalu. Eli tiukasti kiinni. Homma kuitenkin ratkesi, eli vinkiksi heille joilla tätä mallia kaukkari löytyy, HLink-1T.

Jos ruuvi on jumissa/pyöreä/ei muuten vaan aukea, niin napsauttakaa avain ulos, syntyneeseen koloon leveä ruuvari lenkkipään puolelle ja riuska vääntö.

Aukeaa nätisti tuosta kohtaa, jossa on sauma nappien alapuolella ja siitä parin lisänapsuttelun kautta CR1616 vaihtoon. Menee nätisti kasaan ja koko ajan ruuvi on tiukasti paikallaan, engelsmanni sanoisi että "screw the screw", ihan turha kapistus. Tietääpä nyt tämänkin.
Onnistuneen operaation jälkeen varustin uudenveroisen kaukkarin asiaankuuluvalla avaimenperällä. Nyt ei ole soppakauhaa virtalukossa, vaan erittäin paljon käytetty kaukkari pääsi vara-avaimeksi lepäämään.

Muistin kokeilla kattoluukun toiminnan, sehän toimi kuten piti, eikä pesussakaan falskannut, joten tämä asia on kunnossa.

Sitten nopea öljynvaihto. Ja paskan marjat. Olipa sellainen turnee että pöh. Tässä uudemmassa 2.4-litraisessa moottoriversiossa on edellisen sukupolven vastaavaan verrattuna muutoksia paitsi tehossa, myös öljynsuodattimen paikassa. Ei vaihdu enää yläkautta, vaan se on piilotettu auton alle ja hyvin pitkälle keulasta. Ei onnistunut tallissa vaihto tunkilla keulan nostopaikasta ja akselipukkien tukemana sivun nostopisteistä. Ei mahtunut työskentelemään kunnolla ja katselin moottorin alasuojan kiinnitystä, siellä oli mutteria, ruuvia ja muovinastaa sekaisin, ihan tekemätön paikka.
Siispä vaikeamman kautta ja rampeille. Tarkkaa hommaa kun yksin touhuaa, ettei tule vahinkoja.

Tämä on sen verran matala auto, että etulipan kanssa oli ihan senttipeliä vaikka käytin ajoramppien pidennyksiä, takapää putosi myös todella alhaalle, piti loikkia autosta sisään ja ulos, mutta jäihän sinne taaksekin vielä vähän varaa.

Nyt kun pääsi tarpeeksi pitkälle auton alle, pystyi öljynsuodattimen irrottamaan takaapäin ilman, että tarvitsi alkaa ährätä pohjamuovia irti. Laitoin paperia torveksi suodattimen alle ja sitä kautta johdatin öljyt keräysastiaan, ihan hyvin onnistui.
Suodattimen vaihdon jälkeen virrat päälle, vaihde vapaalle ja työnsin auton alas rampeilta tasaiselle, että pystyy imuvaihtajalla vaihtamaan ne öljyt. Mulla kävi mielessä jossain vaiheessa, että kokeilen pelittääkö imuvaihtaja, kun kerran moottori on eri versio, kun on matkan varrella tullut vastaan muutamia moottoreita, joista ei imuvaihtajalla saa mitään ulos. Mm. Hiacehan on tämmöinen. Vaan en tsekannut. OLISI PRKL PITÄNYT

Aivan, imuvaihtaja haroi pelkkää ilmaa. Ei onnannut edes ohuemmalla putkella. No niin, uusi suodatin, vanhat öljyt, auto on pakko käynnistää, että saa sen takaisin rampeille, koska öljyt pitää ottaa propun kautta ulos ja se proppu on siellä öljynsuodattimen vieressä. Eipä siinä, auto käyntiin ja vanhat soosit uuteen suodattimeen, ihanaa.
Kun en kerran sitä suojamuovia pois ottanut, niin öljypropun avaaminen räikällä ja jatkovarrella oli hiukan haastavaa, oli meinaan todella kovasti kiinni. Vaihdoin parempaan voimahylsyyn ja sillä se pätkähti auki viimein. Sama homma, eli 4 litraa öljyä ulos paperiohjaimella suojamuovia pitkin keräysastiaan. Ihan ok. Proppu kiinni.
Muistutin itselleni kun laitoin virrat päälle, että moottorissa ei ole öljyä, mitä nyt vanhaa paskaa siellä suodattimessa pari desiä... Eli taas vaihde vapaalle ja punnersin auton alas rampeilta tasaiselle, että pääsee laittamaan uudet öljyt. Ja laitoin ne uudet öljyt, 3.7 litraa ja pinta oli ylärajalla. Käynnistänpäs auton ja tsekataan pinta vielä hienosäätöä varten.
ENPÄS KÄYNNISTÄKÄÄN. Vouvou vou vo vo v... Akku tyhjä. Sillä lailla. Tsekkasin Tampereelta kotiin päästyäni, että se onneton ensiasennuskoon 45 Ah:n akku oli täpösen täynnä. Nyt ei ole ajettu muutamaan päivään, mitä nyt pihassa käytetty, kokeiltu kattoluukkua ja noissa rampeilta työnnöissä oli virrat päällä, eli valot, ilmastointi (3 flektiä pyöri aika tiuhaan) jne. Eipä paljon tarvinnut, lienee akun uusimisen paikka, kun noin helpolla kyykähti.
Jatkojohtoa kehiin, Defa kiinni akkuun ja siihen se jäi haukottelemaan.

Keskelle ajoväylää.

Helga, jonka mielestä "Black Is Beautiful", ihmettelee tässä, että siihenkös se isännän uusi romu nyt sitten jäi. Näistä kahdesta mustasta Helga on takuuvarmasti se, joka ei jää ajoväylälle kököttämään !

Täytyy vihdoinkin hankkia se lompakon kokoinen boosteri näitä tilanteita varten, tuo 4 ampeerin Defa on aika hidas pikalaturi, kun ei ole pikalaturi ensinkään. No, eipä tuonne nyt kukaan ole ajamassa, että ei sillä. Mutta joo, on öljynvaihto tuohon niin tympeä homma kun vertaa edelliseen sukupolveen, jossa onnistuu suodattimen vaihto yläkautta ja imuvaihto öljyille, että kerran vuoteen saa riittää.
Jos huomenna viimein ehtisi tehdä pienen sisäputsin ja alkaa sitten pöllyttämään helmoja. Huolto on nyt tehty, muuta ei tarvitse. Venttiilinvälykset on tarkistettu 400 tkm kohdilla, seuraava 500 tkm. Jäähdytysnesteet on vaihdettu 400 tkm, seuraava vaihto 500 tkm. Tulpat on vaihdettu 410 tkm, seuraava vaihto 530 tkm. Jarruneste on syytä vaihtaa, mutta sen voi tehdä kun vaihtuu etulevyt ja palat. Muuten sitten vuoden päästä öljyt ja suodatin, raikkari ja otan tavaksi vaihtaa nuo vaihteistoöljyt myös kerran vuoteen samalla kun moottoriöljyt, on niin helppo homma.
Eiköhän tämä tule menemään niin, että vikaantuva kohde kerrallaan kuntoon. Akku, etujarrut, seuraava katsastus ja mitä siihen löytyy jos löytyy, sekä tuo moottorin vikavalo, mikä sen aiheuttaa. No, nyt kun käyttää akun miinusnavan irti, niin samalla vaihtuu koko akku.
EDIT: Kävin äsken vielä Helgan kanssa ulkona ja Defa näytti akun olevan täynnä. Piuhat pois, auto käyntiin, moottorin vikavalo oli sammunut. Ajoin talliin ja löin Defan kiinni vielä, näytti akun olevan täynnä edelleen parin minuutin käytön jälkeen. Jätin yöksi piuhaan kuitenkin. Tarkkaillaan.