pamppa kirjoitti:Ajatuksissa tällä hetkellä 9-3 osto noin puolen vuoden päästä, eli tyhmiä kysymyksiä koko rahalla:
Kestävyys? Rahaa ei kamalasti ole enää auton jälkeen mihinkään korjauksiin (viriinkin tulee menemään rahaa), joten on mahdollisimman tärkeää, että auto kestää hyvin eikä mitään ärsyttäviä pikkuvikoja ilmene. Ainakin moottorin pitäisi kestää hyvin pienen virinkin (steg1 aluksi)? Onko Saab siis oikea vaihtoehto vai pitääkö ostaa japski

. Ja korjaustaidot on sitten todella huonot, että sen mukaan vastauksia
Hinta? Mitä kannattaa maksaa about 98-00 9-3 2.0T, ajokilsoja saa maksimissaan olla sellaset 120 tkm. Aeroa ekaksi mietin, mutta liian kalliiksi menee...Jos 15k pääsisi niin mahtava homma olisi, mutta taitaa olla toive vaan?
Ja kaikkea muuta saa kirjotella, omia kokemuksia jne.
Rahaa kannattaa jättää auton ostamisen jälkeenkin muutama tonni lompakkoon, merkistä huolimatta. Moottori ei kestä viriä jos ei ole kannenpultteja jälkikiristetty, pikkuvikoja noissa on tyypillisesti jonkin verran mutta eivät ole vaikeita korjata itsekään, mm. käsijarrujen vaijerit, kannen jälkikiristys, sidin näytön korjaus, vesipumpun vaihto, kytkinremontti alle 150tkm, jne.
Sori mutta pakko on mainostaa

Mulla olis pari vuotta vanhempi ng900 aero lähes kaikilla herkuilla ja kaikki mahdolliset viat juuri korjattuina ja täyshuollettuna halvalla myynnissä:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=12431
Edit: siis täsmennän vähän vastaustani: kannenpulttien löystyminen on ongelmana erityisesti 9-3:ssa , ja konetyypeissä B205 ja B235, mutta nähtävästi myös B204:n moottorityypeillä tuota taipumusta pulttien löyhtymiseen myös ilmenee. Useimmiten tämä hoituu kiristyttämällä kansi normaalihuollon yhteydessä, kustannuksiltaan tämä operaatio on edullinen, ja se olisi suositeltavaa tehdä jokaiseen riskiryhmän autoon varmuustoimenpiteenä.
Sidin eli "ajotieturin" näytöstä saattaa ruveta häviämään pikseleitä, mutta sen osaa jokainen korjata itse, ohjeet siihen löytyvät tältä forumilta.
Käsijarru saattaa jäätyä talvella jos vaijerien kuoret tai vaijerin kuoren loppuosan kumisuojus on rikki, ongelma poistuu uusimalla vaijerit tai käyttämättä käsijarrua talvella.
Kytkinremontin tarvetta näissä ei pitäisi tulla normaalisti alle 200tkm, mutta vääränlaisella ajotyylillä/ajamalla paljon ruuhkissa kytkin saattaa kulua aikaisemmin, omaani se vaihdettiin siinä 140tkm:n kohdalla.
Vesipumpun vesiputkien o-renkaat saattavat alkaa falskaamaan, operaatio ei ole kallis teettääkään eikä vaikea tehdä itse, uusi pumppu maksaa 39 euroa, tätä ei varmaankaan voi laskea ns. tyyppiviaksi.
Sytytyskasetteja on porukalta kuulemma paukkunut silloin tällöin, uuden vaihtaa itse 5 minutissa mutta se on aika tyyris, about 190 euroa.
Kannattaa tosiaankin varata jonkinverran ylimääräistä lompsan pohjalle, varmoja pelejä nämä ovat mutta nykyaikana pienikin homma maksaa teetettynäö paljon.
Kokeile lukea vanhoja viestejä, löydät niistä vastauksia kysymyksiisi.