Latolöytö; SAAB 900 Turbo vm. -90

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Latolöytö; SAAB 900 Turbo vm. -90

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Aemilia kirjoitti:
Ti Elo 22, 2023 15:32
PM99 kirjoitti:
Ti Elo 22, 2023 15:00
Hoksaanko oikein, että nopeusmittari näyttää olevan ns uudempaa mallia mutta muut mittarit vanhaa. Kun ei ole esim 50kmh kohdalla keltaista täplää ja vähä eri ns tekstuuri.
Hyvä huomio. Itse en osaa tuohon vastata, kun ei vertauskohteitakaan ole.
Näyttää olevan tonnarin nopeusmittari, ainakin aivan sama fontti ja tuo viimeinen numero on noin 16-16:30 kun sarkussa se 17 paikkeilla
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Aemilia
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Pe Loka 01, 2021 11:29
Viesti:

Re: Latolöytö; SAAB 900 Turbo vm. -90

Viesti Kirjoittaja Aemilia »

Tämä teksti on jäänyt puhelimen muistioon odottelemaan inspiraatiota, mutta nyt tarjoillaan Saabisteille Joululukemista hieman myöhässä.

Kuva
(Kuvissa vilahtava Aeron takapönttö ei liity tähän projektiin, vaan extempore lisätyöhön)

No niinhän siinä kävi, että leima laitteeseen saatiin, vaan jäi kesän kilometrit silti vähiin. Eräänkin lenkin jäljiltä kun oltiin autoa talliin tuuppaamassa, sen huomattiin savuavan konehuoneesta. Flektin liitin ja johdot olivat kärähtäneet ja sulaneet tyystin. Ennen seuraavaa ajoa piti siis flektin sulake ottaa pois.

Kuva

Kuva

Elokuun ekan lomaviikon roadtripin saldona 4 yötä, 10 maata ja 2560 kilometriä (väärän merkkisellä) Saksasta mutkan kautta Suomeen.

Kuva

Jäljelle jäävää lomaahan oli sitten hyvä viettää tämän tapauksen parissa, josko joskus pääsis tälläkin tuommoselle reissulle. Tehtävää kun on myös ihan riittämiin. Otettiin auto mökille, jotta saadaan nauttia Suomen suvesta ja tästä hullusta harrastamisesta samalla kertaa.

Kuva

Kuva

Kuva

Ovet oli vaihdettu jo aiemmin, mutta veivien vaihto sähköikkunoihin sekä keskuslukituksen moottorien, peilien, lukkopesien ja ovien johtosarjojen asentelut tulivat nyt työn alle. Uusissa ja vanhoissa ovissa oli keskenään erilaiset johtosarjat ja näiden sähköjen kanssa menikin odotettua enemmän aikaa. Onneksi netistä löytyi kytkentäkaavioita näihin liittyen. Lopulta kuitenkin kaikki saatiin toimimaan hienosti! Tässä samalla, kun ovet oli räjäytetty, irrotettiin tiivisteet ovista ja tehtiin perusteellinen putsaus ovien sisäpuolelle sekä maalailtiin ensihätään pahimpia rupia. Kirsikkana kakun päälle ovet äänieristettiin. Harmillisesti ovet on eri vuosimallista ja eri värikoodilla, täytyy myöhemmin miettiä mitä tuolle erolle tekee.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Pensseliä heilutellessa myös taka-akseli ja tankin pannat saivat hammeritea pintaan.

Kuva

Katsurilta tuli sanomista takavalojen toiminnasta, ongelma käytännössä oli kyllä tiedossa konttorille ajellessa. Vika paikallistettiin vetokoukun pistokkeen johtosarjaan joka oli aiemmin leikattu ensihätään sivuleikkureilla poikki vetokoukkua irrotettaessa. Vetokoukun johtosarja oli rosvoliittimillä ryöstetty takavalojen johtosarjasta, revittiin ylimääräiset johdot ja rosvot pois ja korjattiin johtosarja.

Kuva

Kuva

Pientä viilausta unohtamatta tuli tottakai asennettua syntymäpäivälahjaksi saatu Nardin puuratti ja vaihdekepin nuppi samaa sarjaa.

Kuva

Kuva

Kauheella tohinalla saatiin muutoin masiina nippuun ja flektikin elvytettyä WD40:llä. Loman viimeisille päiville oltiin suunniteltu pidempi testilenkki Kymenlaaksosta Tampereelle, jossa oli tarkoitus ehostaa auton yleisilmettä myllyttämällä ym fiksauksilla. Viimeisenä tehtävänä ennen Tampereelle lähtöä oli Flektin johtojen korjaus. Maajohto kuitenkin repesi irti keulan maapisteestä ja näyttää sen verran hapettuneelta kaikkiaan, että täytyy purkaa koko maapiste ja todennäköisesti korjata iso osa muistakin maajohdoista, mitä tuohon kulkee. Aika loppui siltä erää kesken ja tähän palataan sitten, kun taas löytyy aikaa ja lämmintä tilaa.

Kuva

Ai niin, auton mittaristo on temppuillut kuoppaisilla hiekkateillä jolloin esim kierroslukumittari on pomppinut päälle ja pois, voiskohan syy tähän löytyä tästä samasta maadoituspisteestä?
NG 9-3 SS Aero -04
OG 900 Turbo -90
Ex: OG 9-3 2.0i -00

Valokuvaukset:
Www.instagram.com/anniaittolaphotos
https://anniaittolaphotos.kuvat.fi/kuvat/
Vastaa Viestiin