
Kaikki paikat on tosiaan täynnä autoja, joten täytyi hankkia yksi lisää, halvalla kun sai. Lähdin päivän harkinta-ajalla hakemaan Kuopiosta melko rähjäistä Aeroa. Mikään kohta leimattomassa autossa ei varsinaisesti herättänyt suurta luottamusta, mutta pihassa moottorin käynti kuulosti tarpeeksi hyvältä, että uskalsin tarttua kotkaa kurkusta.

Ajoin auton Kuopiosta kotiin jännittäen lähes koko 300 kilometrin matkan sitä, kuinka korvessa huonokuntoinen vetonivel päättää räjähtää. Kaikeksi onneksi se kesti pihaan asti, vaikka rutisikin ankarasti. Pajalla vaihdettiin nivel ja todettiin, ettei se ollut ainoa rouhiva osa, sillä toisen puolen pyöränlaakeri oli entinen. Pihassa sen kuuli selvästi, mutta jotenkin en osannut kuunnella sitä tien päällä. Myös ABS-anturin johto oli päässyt hinkkaamaan johonkin ja kulunut miltei poikki, vaihtoon menee sekin.
Anturi sytytti vikavalon välittömästi korjaamolta poistuessa. Hauska sinänsä, koska hakureissulla mikään vikavalo ei palanut. Vaihdan anturin ja vien sitten kunnon johdon päähän, jos valot ei häviä.
Viimeinen hylkäys oli tullut käsijarrusta, joten tilasin samaan konkurssiin muutkin takajarruosat pl. satulat. Myös pakoputkessa on lievä vuoto, katsotaan jos olisi tarpeeksi lievä menemään silti läpi leimalta.
En tiedä, mitä kaikkea koneelle on tehty. Huoltokirjaa ei ole, joku pitkäaikaisempi omistaja on pitänyt hetken aikaa kirjaa huolloista blankolle paperille. Tuosta selvisi, että etanolisofta on joskus laitettu ja tämän jälkeen öljypohja avattu ja sihti putsattu. Myyjä osasi sanoa, että tämä aiempi omistaja olisi ajanut pelkällä etanolilla. OpenSID on käytössä, täytyy opetella sen lukemista.
Kone kuitenkin käy hyvin ja tasaisesti, samoin laatikko pelaa moitteetta. Vetoja en uskaltanut kokeilla ennen kuin nivelet ja laakerit on kunnossa.
Luukkujen lukkopesät ei toimi. Ensin ajattelin että vika on avaimessa mutta oven lukko kuitenkin pyörii joten en ole enää varma. Virtalukko pelaa moitteetta, olisiko vaihdettu virtalukko ja otettu sen mukana uusi avain. Kaukolukituskaan ei ensin toiminut, mutta paristonvaihto auttoi siihen.
Huollon pihassa seisoessa autosta tyhjeni akku. Halusin kuitenkin siirtää auton ja koitin miettiä, pääsisikö sisään muuten kuin ikkunasta läpi menemällä. Hetken pähkäilyn jälkeen päätettiin repiä sivuvilkku auki, laittaa pari hyvin pientä kuusiokoloavainta lampunkantaan, apukäynnistin kiinni avaimiin ja naks, ovet laakista auki. Ei varmasti sivistynein tai fiksuin keino, mutta ehdottomasti vaivattomampi kuin ikkunan vaihtaminen.
Mielenkiinnolla odotan, mitä muita yllätyksiä tämä alle tonnin pommi keksii kehitellä. Katsastuksen jälkeen tehdään vielä öljynvaihto ja laitetaan pyörät ja ratti suoraan, mutta sen jälkeen ei ole ihmeempiä suunniteltuna. Toki koneen avaus laakerien ja jakopään vaihtoa varten olisi hyvä tehdä, mutta katsotaan sitä sitten, kun muilta projekteilta rahaa ja aikaa liikenee.
Auton seisonta-aika oli paikoin varsin sateista, ja aika varhain selvisi että auto vuotaa jostain vettä sisään. Otin kuskin jaloista kaikki matot pois ja siellähän se vesi lainehti peltipinnalla. Olen nyt toistaiseksi antanut mattojen olla poissa ja todennut, että vettä tosiaan kertyy kuskin jalkoihin muttei apukuskin tai takapenkin. Seuraamme tilannetta.

Syyskuun alussa kävin näyttämässä konttorilla. Matkalla satoi rajusti ja auton lattialla oli kiitettävästi vettä. Asemalla altapäin autoa tutkiessani mietin ääneen, montako sivua vikalistaa mahtaisi tulla, mutta katsastaja ei keksinyt kuin taaemman tukivarren puslan hylätä väljyyden vuoksi. Ilmeisesti rikkinäinen ABS-johto ei silloin kiukutellut. Yllättyneenä ja tyytyväisenä tilasin uuden varren ja vaihdoin seuraavana vapaapäivänä.
Vaihto sujui vaivatta, joten ajoin vielä asennuspäivän iltana jälkitarkastukseen, josta irtosi mukavannäköinen paperi.

Kaikesta tutkimisesta ja korjaamisesta huolimatta vasemmalle kääntyminen aiheutti melkoista rahinaa, joten päätin taas ottaa vapaapäivänä auton tunkille ja vaihtaa ABS-anturin. Johto oli vedetty ihan miten sattuu, mutta korjauksen jälkeen kaikki rohina ja vikavalot hävisivät. Tuolloin tuli käytyä ajelemassa ensimmäistä kertaa ihan huvikseen, pari reipasta vetoa otin moottoritielläkin.
Tälle syksylle olisi vielä tarkoitus vaihtaa raidetangot ja teettää nelipyöräsuuntaus, sitten mietitään mahdollista talvilepoa. Mukanahan toki tulivat hyväkuntoiset nastat että sikäli voisi ihan hyvin ajaa läpi talvenkin, mutta voi olla että siirryn kuitenkin dieselin rattiin. Enpä olekaan sillä ajanut sen jälkeen kun tähän sain leiman.
